Mag je een 125cc motorblok hebben op een brommer maar dat hij wel begrensd is?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Daan123
Infopolitie Gast

Mag je een 125cc motorblok hebben op een brommer maar dat hij wel begrensd is?

Bericht door Daan123 »

Hallo mensen. Ik wil later een Orion brommer kopen waar een 125cc motorblok in kan. Mijn vraag was dus of dat je een 125cc motorblok erin mag stoppen maar dat je hem wel weer begrensd. Word hij dan ingenomen als hij alsnog 45 km/h rijd op de rollerbank of niet? Of als je staande word gehouden en ze zien dat je een 125cc motorblok hebt maar wel begrensd word hij dan ook ingenomen, of krijg je een boete? Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Mvg.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Mag je een 125cc motorblok hebben op een brommer maar dat hij wel begrensd is?

Bericht door Skipperje »

Hoi Daan,

Er zijn heel veel redenen dat dit niet mag. Ik noem er één: Zodra de cilinderinhoud wijzigt, moet hij opnieuw worden gekeurd door de RDW. Mocht je dat doen, dan krijg je een kenteken voor een motorfiets en niet voor een bromfiets.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Daan123
Infopolitie Gast

Re: Mag je een 125cc motorblok hebben op een brommer maar dat hij wel begrensd is?

Bericht door Daan123 »

Oke heel erg bedankt piet,

Ik wil namelijk een Orion rx50 gaan kopen want ik ben bijna 16. Alleen veel mensen zeggen dat dat motorblok niet zo denderend is dus dacht ik dat ik misschien een 125cc er onder kon gooien. Maar als ik hem eronder zet en ik begrens hem alsnog tot 45km/h dan word hij alsnog in genomen en krijg ik een wok?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Ik acht de kans zeer groot dat de "bromfiets" in beslag genomen wordt en je hem niet meer gaat terugkrijgen.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Wellicht kom je nog in aanmerking voor een bon voor rijden zonder rijbewijs. Je hebt er namelijk een motor (A rijbewijs) van gemaakt en daar heb je geen rijbewijs voor. Een bromfiets (AM rijbewijs) mag een maximale cilinderinhoud hebben van 50cc.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

De bromfiets is door de aanpassing geen bromfiets meer maar een (ongekeurde) motorfiets.
Al is dat grijs gebied zolang deze niet herkeurd is. Op de weg mag hij in elk geval niet.
Boete voor rijden zonder geldig rijbewijs, afhankelijk van eerste punt.
Dus motor gewijzigd dus WOK of inbeslagname.
Herkeuring RDW voor eigen kosten.
Je mag Het motorvoertuig mag alleen nog rijden op dag van herkeuring naar de RDW.
Dus: niet na opleggen van WOK naar huis, niet naar een garage voor terugbouw blok.

Verzekeringpolis die geen dekking biedt, dus verzekeraar verhaalt na uitbetaling van claims deze kosten op jou.

Ik zou een andere brommer kopen en de excuses om het toch te doen over boord zetten.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Daan123
Infopolitie Gast

Bericht door Daan123 »

En gebeurt er hetzelfde als ik er een 70cc onder doe? want dan ga ik wel kijken voor een andere brommer. Nog heel erg bedankt voor de info, Ik hoop dat jullie nog een fijn weekend hebben!

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Proost schreef: 15 nov 2020, 10:58 Een bromfiets (AM rijbewijs) mag een maximale cilinderinhoud hebben van 50cc.
...behoeft weinig verdere uitleg denk ik.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Om het nog duidelijker te maken:
Alles wat je wijzigt betekent herkeuring.
51cc en groter en het is een motor dus herkeur je hem als bromfiets wordt hij onherroepelijk afgekeurd vanwege de te grote cilinderinhoud.
Herkeur je hem als motor dan moet hij bij de keuring aan alle motorfiets-eisen voldoen.
En je moet vooraf kiezen welke keuring je wilt dat er gedaan wordt.

Na RDW-keuring moet je nog beschikken over het juiste rijbewijs, je houden aan de juiste plaats op de weg en beschikken over de juiste verzekering voor de betreffende categorie motorvoertuig.

Een motor heeft bovendien een grotere kentekenplaat en mag niet op een (brom)fietspad. Dus opvallen ga je zeker.
Laatst gewijzigd door Pim op 15 nov 2020, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Ik ben het niet eens met het rijden zonder rijbewijs, als er toch iets positiefs voor jou genoemd moet worden.

Wetstekst

in ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het kentekenregister een bromfiets is;
Het blijft een bromfiets, tenzij je hem laat keuren door de RDW, maar ja, je bent nog maar bijna 16, dus heb je niets aan een motorfiets.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door Botje »

Daan123 schreef: 15 nov 2020, 11:11 En gebeurt er hetzelfde als ik er een 70cc onder doe? want dan ga ik wel kijken voor een andere brommer.
Yup, 70 is immers meer dan 49,9 toch?
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Bericht door MotoRon »

Succes met het kijken naar een andere bromfiets, eentje die wel aan de eisen voldoet.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten