Rijbewijs ingevorderd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Rijbewijs ingevorderd

Bericht door SWAT »

sdlauto schreef: 15 nov 2020, 09:33 Bedankt voor alle feedback, maar het wordt afgedaan alsof je een of andere crimineel bent op een lege autosnelweg.
Wat betreft die EMG cursus lees ik daar niks over voor alleen te hard rijden, maar meer combinatie van factoren.

Ik wacht geduldig af en bij invordering dien ik een klaagschrift in, met hulp van advocaat.
Baantje opschuiven naar rechts was dus ook een optie geweest.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

van Vugt
Infopolitie Gast

Bericht door van Vugt »

Ik las het verhaal en moest toch even reageren.

Ik lees in je verhaal heel erg het is niet mijn schuld, het is toch niet erg wat ik deed en ik heb mijn rijbewijs nodig.

De snelweg was leeg: maar toch zo vol dat er een politiewagen reed die je staande kon houden en een andere wagen was waardoor je je liet opdrukken.

Over dat opgedrukt: Kennelijk reed er een auto achter je die vond dat je niet hard genoeg ging, het is hier al meermalen gezegd maar: een snelweg heeft 2 of meer rijbanen, en zeker op een, zoals je zelf aangeeft, lege snelweg is er dus alle ruimte om even opzij te gaan. Stel dat je op de rechter baan zat, op een lege snelweg en je rijd netjes die toegestane 100 km/h, ik kan me dan met geen mogelijkheid voorstellen hoe iemand zich dan, met alle ruimte voor die duwende achterligger om te passeren en 11 jaar geen overtredingen, laat opduwen tot 86 km boven de toegestane snelheid. En dan nog: ALS de andere auto aan het duwen was, dan is het nog steeds 100% je eigen keuze om dan het gas maar in te trappen, en zeker tot 86 (gecorrigeerd neem ik aan) boven de toegestane snelheid. Dus het is 100% je eigen schuld.

Eigenlijk denk ik dat je op de linkerbaan zat en dat die snelweg helemaal niet zo leeg was (want wat doe je op die lege snelweg überhaupt op de linkerbaan, de rechter is dan toch ook leeg). Persoonlijk ken ik geen snelwegen in Nederland die ’s ochtends om 9 uur leeg zijn, zelfs niet in de weekenden. En dat op die toch niet zo heel lege snelweg het verkeer op de rechter baan je te langzaam ging, en je daarom op de linkerbaan zat. Toen kwam er iemand achter je die weer vond dat jij niet hard genoeg ging. Die ging duwen waarop jij besloot even te laten zien “dat die van jouw toch harder kan”. Een en ander klinkt mij dus meer in de oren als 2 bestuurders die aan het klooien zijn. Maar dat is een aanname van mijn kant, weliswaar gebaseerd op eigen ervaringen in het verkeer (rij zo’n 60.000 km per jaar voor mijn werk, dus zie wel het een en ander) maar nog steeds een aanname.

Je klaagt ook over het feit dat je je als een crimineel behandelt voelt, het dringt kennelijk nog steeds niet tot je door wat de mogelijke schade is die je zou kunnen aanrichten. Niet zozeer aan jezelf, daar heb je alleen maar jezelf mee. Maar aan totaal onschuldige medeweggebruikers. Er zitten op die forum mensen die op dagelijkse basis mogen zien wat er gebeurt mis gaat en die weten welke rol een snelheid hierin speelt, en die reageren navenant. Zo ook bij de afhandelende instanties. Het is ook niet dat je de spreekwoordelijke bekeuring voor 3 km te hard hebt gekregen. Je ging bijna 2* de toegestane snelheid, dat is niet zomaar een beetje te hard.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik voor jou hoop dat je er met een boete afkomt en je snel weer je rijbewijs hebt, ik heb een collega zijn baan zien verliezen door een ingenomen rijbewijs, met alle gevolgen van dien. Maar vooral hoop ik dat je iets hebt geleerd en je gedrag/houding aanpast.

Je vraagt op tips, hier zijn er een paar:
De meeste auto’s tegenwoordig zijn uitgerust met cruisecontrol en/of een snelheidsbegrenzer: gebruik die. Ik rij op de snelweg altijd met de begrenzer, ga ik over de ingestelde snelheid heen dan krijg ik een irritante piep, dus nog een extra reminder dat ik over de grens heen ga. Het rijdt stukken relaxter, je komt veel ontspanner aan op je bestemming. En het is tegenwoordig ook bijzonder makkelijk: na 06:00 (dus ook om 09:00) mag je nergens harder dan 100. Laat die houding van IK ben de snelste, niemand mag MIJ voorbij en kijk eens hoe snel MIJN auto is varen. Wil je hard rijden: ga naar een circuit of pak de Duitse autobahn.

Rij ik zelf nooit te hard, nee, nauwelijks nog. Ik heb in mijn ruim 30 jaar rijden best wel eens bekeuringen gehad voor snelheid. Sinds ik een jaar of 15 terug mijn eerste auto met begrenzer ging rijden geen enkele meer. En ik ben een groot liefhebber van auto's, mijne huidige bak gaat eigenlijk ook veel harder dan zinnig of nodig is, daar ben ik me heel erg van bewust, dus vandaar de begrenzer.

Nog een tip:
realiseer je dat JIJ degene bent die het gaspedaal in trapt, JIJ bent verantwoordelijk voor je eigen daden. Niet een bestuurder in een andere auto waar jij DENKT op te moeten reageren. Zit er iemand achter je te duwen, lekker laten duwen, als er ruimte is laat je die haastmaker er langs en voor de rest kan zo’n figuur de boom in.

Laatste tip:
Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar de maximale snelheid is de maximale snelheid. Ik vind ook dat het soms wel wat harder kan, maar helaas: de regels liggen er nu eenmaal. Dat je vind dat het wel kan op een ‘lege snelweg’ is fijn, maar het is niet aan jou om dat eenzijdig te beslissen. Je wist wat de maximale snelheid daar was (na 06:00 in heel NL namelijk 100 kmh) en je bent er bewust zelf overheen gegaan en toen ben je bent gepakt. Draag je straf en leer ervan. Ga niet allerlei uitvluchten verzinnen en proberen de schuld bij anderen te leggen. Er was niemand anders die het gaspedaal intrapte, dat deed je zelf. Dat je je rijbewijs niet kan missen is iets wat je je altijd moet realiseren als je in je auto zit, niet pas als je staande wordt gehouden omdat je 86 kilometer boven de limiet zit.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

Ik denk dat er inmiddels genoeg over gezegd is. Als TS vragen heeft, horen we het wel.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten