Rijbewijs ingevorderd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sdlauto
Infopolitie Gast

Rijbewijs ingevorderd

Bericht door Sdlauto »

Goedenavond allemaal,

Ik zou graag wat info inwinnen omtrent het volgende:

- Gelaserd met 186 kmh waar 100 toegestaan in de ochtend om 09:00 op een autosnelweg
- 11 jaar rijbewijs blanco qua overtredingen.
- Werd opgedrukt waardoor ik gas gaf en zo flink te snel werd gelaserd, agent beaamde dat hij ook 160 reed, maar er maar 1 staande kon houden.
- Rijbewijs ingenomen en lees op internet 4 maanden kwijt en 1400 boete minimaal, rijbewijs is voor mij echt een must...

Iemand met tips of adviezen wat ik kan doen/verwachten kan?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Rijbewijs ingevorderd

Bericht door Skipperje »

Alvast iemand zoeken die wil chaufeuren. Ik was er niet bij, maar je op laten drukken op een autosnelweg komt mij vreemd over. Toen had u moeten bedenken dat het rijbewijs een must is. En als agent zou ik ook kiezen voorde auto die 186 reed, en die 160 reed dan maar laten rijden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Wat je kan verwachten is een fikse boete. Bedrag zou kunnen maar je hebt waarschijnlijk naar de richtlijn gekeken. OVJ bepaald uiteindelijk de hoogte.
Je zal een cursus krijgen bij het CBR die je met goed gevolg moet afleggen om je rijbewijs terug te krijgen. Kosten zijn ook voor jou @1200 euro

Advies. Kijk even beter naar je eigen gedrag. Als excuus gaan gebruiken dat iemand ánders ervoor heeft gezorgd dat jij zo hard hebt gereden doordat hij je "opdrukte" getuigd natuurlijk niet echt van inzicht en reflectie vermogen .

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Skipperje schreef: 14 nov 2020, 20:17 En als agent zou ik ook kiezen voorde auto die 186 reed, en die 160 reed dan maar laten rijden
Helemaal eens. En als de agent een beetje ruimte had en het kenteken genoteerd heeft, kan deze bestuurder hem ook thuis verwachten.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Bericht door MotoRon »

En mocht het zover komen dat je voor de rechter jouw kant van de zaak wil toelichten, dan zou ik toch met een beter verhaal komen dan opgedrukt worden op een autosnelweg.
Behalve de keuze om het gaspedaal diep in te trappen, had je misschien ook van rijstrook kunnen wisselen?
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Bericht door KaaDee »

Sdlauto schreef: 14 nov 2020, 19:45 - Gelaserd met 186 kmh waar 100 toegestaan in de ochtend om 09:00 op een autosnelweg
[...]
rijbewijs is voor mij echt een must...
Het is toch opmerkelijk hoe veel mensen eerst hun rijbewijs moeten kwijtraken, om zich er van bewust te zijn dat ze het écht nodig hebben.

Je reed (zelfs na correctie) dus bijna tweemaal de maximaal toegestane snelheid op een snelweg. Met de beperkte handhaving op de snelwegen en realtime-waarschuwingen via je smartphone, is de pakkans bij dergelijke overtredingen echt héél klein. Dan is de voorzichtige aanname snel gemaakt dat dit rijgedrag eerder regel is dan uitzondering. En een eventuele rechter zal waarschijnlijk ook zo denken...
Sdlauto schreef: 14 nov 2020, 19:45 Iemand met tips of adviezen wat ik kan doen/verwachten kan?
Als het goed is, heb je al de nodige informatie gekregen van de collega's die je hebben staandegehouden. Verder moet je afwachten tot de post komt zeker niet tóch gaan rijden. Want je naam en kenteken staan nu in het systeem, waardoor de kans op controle ineens een stuk groter is geworden. Als je toch rijdend wordt aangetroffen terwijl je rijbewijs is ingevorderd, kun je in het slechtste geval de auto ook inleveren. En dat hoeft niet eens jouw eigen auto te zijn.
PDC | DICT

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Als de officier van justitie besluit uw rijbewijs ingevorderd te houden dan kunt u bij de rechtbank hierover klagen bij de Raadkamer. Die kan besluiten de beslissing van de officier van justitie te volgen of het rijbewijs eerder terug geven. Helaas kan het eventjes duren voordat de raadkamer tijd heeft voor uw zaak.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Enige uitleg hier: https://www.ingevorderd-rijbewijs.nl/procedure/

U kunt dus het OM (in dit geval het CVOM in Utrecht) verzoeken om teruggave van het rijbewijs en daarvoor argumenten aanvoeren, zoals de noodzakelijkheid van het hebben van uw rijbewijs voor het werk. Zoals uit bovenstaand reacties blijkt is men niet gevoelig voor de aangevoerde reden van het te hard rijden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

Grappig dat de informatie van redenen invordering snelheid niet geheel juist is. Zou je wel verwachten.
► Laat Spoiler zien
Piet

sdlauto
Infopolitie Gast

Bericht door sdlauto »

Bedankt voor alle feedback, maar het wordt afgedaan alsof je een of andere crimineel bent op een lege autosnelweg.
Wat betreft die EMG cursus lees ik daar niks over voor alleen te hard rijden, maar meer combinatie van factoren.

Ik wacht geduldig af en bij invordering dien ik een klaagschrift in, met hulp van advocaat.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32

Bericht door DiNozzo »

Zo leeg was het niet, want u werd opgedrukt..
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Hoe dan ook; de overtreding is een feit en de invordering ook..

Toen ik zelf nog aspirant was kon je een invordering afkopen door het maximale boetebedrag te betalen, wat ik ook gewoon voor m'n ogen zag gebeuren.. :shock:

Ik weet niet of die deal (30 jaar later) nog toegestaan wordt..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 68

Bericht door r0n. »

sdlauto schreef: 15 nov 2020, 09:33het wordt afgedaan alsof je een of andere crimineel bent op een lege autosnelweg.
Met 86km/h te hard lijk je daar m.i. inderdaad op.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

sdlauto schreef: 15 nov 2020, 09:33 , maar het wordt afgedaan alsof je een of andere crimineel bent op een lege autosnelweg.
Het lijkt er nog steeds op dat je niet echt inziet wat je fout gedaan hebt. Of je denkt dat het allemaal wel mee valt.
Zoals gezegd denk ik dat je eerste les gaat beginnen met het verkrijgen van inzicht en begrijpen waarom dit niet kan. Een EMG kan daarin wel uitkomst bieden. Misschien is die dus harder nodig dan je denkt.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:

Bericht door Skipperje »

r0n. schreef: 15 nov 2020, 10:39
sdlauto schreef: 15 nov 2020, 09:33het wordt afgedaan alsof je een of andere crimineel bent op een lege autosnelweg.
Met 86km/h te hard lijk je daar m.i. inderdaad op.
Bijvoorbeeld je remweg. 100 km/h = ongeveer 42 meter, 186 km/h = 148 meter. Als ongevallen analist heb ik al te veel auto's zien verongelukken op een "lege" snelweg. Denk aan overstekende dieren, afgevallen lading of gewoon bestuurders die niet goed op letten en zo achterop een langzaam rijdend voertuig botsen. Natuurlijk gebeurt jou dat niet......

Piet

Gesloten