Boete voor baldadigheid & onder de 16

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jonasss
Infopolitie Gast

Boete voor baldadigheid & onder de 16

Bericht door Jonasss »

Ik ben afgelopen nacht aangehouden voor baldadigheid, en daar hebben ik en 2 vrienden een boete voor gekregen. Ik ben het niet helemaal eens met de boete omdat de ‘actie van vandalisme’ zo klein was dat ik het met mijn eigen handen had kunnen oplossen maar op dat moment leek het mij beter om er niet nog meer aan te zitten, ook heb ik toen ze vroegen om een statement niks gezegd omdat ik nogal geïntimideerd was en ik kon geen advocaat/ouder/broer bellen omdat mijn telefoon op was en ik die van de politie niet mocht gebruiken.

Kan ik dit aanvechten zonder meteen een heel proces te hebben? En geldt het hier ook dat mijn boete wordt gehalveerd? Ik ben 15 maar mijn twee vrienden zijn allebei 16.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Boete voor baldadigheid & onder de 16

Bericht door maestro »

Duur grapje van 120 Euro, plus 9 euro administratiekosten voor jou. Je vrienden gaat het 240 euro kosten omdat zij 16 jaar zijn. Voor baldadigheid is voldoende dat er nadeel kan ontstaan, er hoeft geen daadwerkelijk nadeel of te wel een vernieling te zijn.
Als je wilt mag je alsnog een verklaring afleggen. Maar als je het erop wilt gooien dat er geen of geringe schade was die je zelf kunt herstellen doet dat er niet toe voor het plegen van het feit.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Ben je vaker bekeurd of gestraft voor iets?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Je bent minderjarig en dan zal je dus een transactievoorstel moeten gaan krijgen. Je kan er dan voor kiezen om niet te betalen. De zaak zal dan naar de kantonrechter gaan. Je verweer zal echter, zoals gezegd, niets veranderen aan je strafbaarheid maar wellicht wordt de boete lager of krijg je een taakstraf.
Het verbaast me waarom er niet voor een HALT afdoening is gekozen. Boetes bij minderjarigen komen toch meestal voor rekening van de ouders.
Ouders worden alleen geïnformeerd als je aangehouden, dus mee naar het bureau, moet.

Let wel op of je geen strafbeschikking krijgt want dan loopt het traject anders. Als minderjarige mag je overigens nog geen strafbeschikking krijgen.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Tegenwoordig krijgen ook minderjarigen een reprimande feiten zoals winkeldiefstal, vernieling of een andermans id kaart gebruiken. Waarom dan niet voor baldadigheid?

Daarom ook mijn vraag of het eerder is gebeurd. En had Halt nog een optie geweest en daarna pas een boete. Mogelijk wordt dit trouwens nog omgezet e krijg je alsnog Halt aangeboden.

Dat je nu al denkt aan aanvechten en je eigen rechten getuigd trouwens niet van veel spijt. Hopelijk krijg je de komende jaren nog wat karakter aangeleerd.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door Vent »

Over de strafbaarheid van baldadigheid is op dit forum al vaker geschreven, bv hier: viewtopic.php?t=28022

Spijt is gemakkelijk, even Brenda Lee opzetten en klaar, en al helemaal met name met de bankrekening van pa. Als het mijn kind zou zijn zou ik het om opvoedkundige reden al laten voorkomen. Zoek de hele wetgeving maar uit, en maak een mooi verhaal.

Jonasss
Infopolitie Gast

Bericht door Jonasss »

Allereerst bedankt voor de reacties.

Er is dus wettelijk geen verschil of ik iets heel erg kapot maak of iets een klein beetje ombuig? Behalve dan misschien de kosten van het vervangen/repareren van het kapotte ding.

Ik heb inderdaad hiervoor nog nooit überhaupt iets van aanraking met politie gehad en had ik dus ook geen idee over hoe dit soort dingen gaan.

Is het in mijn voordeel om Halt te kiezen, behalve dan natuurlijk geen boete? In mijn omgeving werd altijd gedaan alsof Halt extra consequenties kon hebben en dat dat eerder de stap is voor een tweede overtreding.

Ik begrijk niet waarom aanvechten meteen laat zien dat ik geen spijt heb van deze actie, en al helemaal apart dat ik door deze statement nog wat karakter aangeleert moet krijgen je kent mij helemaal niet. Tuurlijk heb ik spijt, het was een dom en onnodig iets waar terwijl dit gebeurde er nieteens in ons opkwam dat we iets aan het vandaleren/vernielen waren, omdat het dus letterlijk het ombuigen van al buigbare kerstverlichting is. Het gaat er om dat als ik het gevoel heb, en zo denken mijn ouders daar ook over, dat mijn boete of wat voor straf er ook bij hoort te heftig is voor de overtreding wil ik daar iets mee kunnen doen. Daarom heb ik dit hier ook geplaatst om daar een indicatie van te krijgen, of dat mogelijk is en wat deze gebeurtenis eigenlijk uberhaupt betekent. Daarbij is het natuurlijk niet apart om te willen proberen om een lagere boete/straf te krijgen als dat mogelijk is.

Nogmaals had ik geen idee en weet ik natuurlijk nieteens of dit het aanvechten waard is daarom plaatste ik dit bericht. Zeker nadat het net was gebeurd leek de straf niet proportioneel met de actie, en dat vind ik nu nog steeds maar ik heb dan ook nogal weinig kennis over de wet.

KiralyKecske
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 24

Bericht door KiralyKecske »

Jonasss schreef: 14 nov 2020, 13:48Er is dus wettelijk geen verschil of ik iets heel erg kapot maak of iets een klein beetje ombuig? Behalve dan misschien de kosten van het vervangen/repareren van het kapotte ding.
Nee, want door je gedrag kan nadeel of gevaar ontstaan aan goederen of personen. Hoeveel nadeel maakt dan niet uit.

Is het in mijn voordeel om Halt te kiezen, behalve dan natuurlijk geen boete? In mijn omgeving werd altijd gedaan alsof Halt extra consequenties kon hebben en dat dat eerder de stap is voor een tweede overtreding.
Het grootste voordeel van kiezen voor Halt is dat je, als je het traject goed afrond, geen 'strafblad' krijgt. Ik weet niet wat voor opleiding of werk je later wilt gaan doen, maar voor sommige banen heb je een Verklaring Omtrent Gedrag nodig, met een strafblad is dat in sommige situaties wat lastiger. Voor de Halt-straf is het trouwens wel de bedoeling dat je bekent dat je de baldadigheid hebt gepleegd en erkent dat het baldadigheid is geweest.

Daarbij is het natuurlijk niet apart om te willen proberen om een lagere boete/straf te krijgen als dat mogelijk is.
Inderdaad, en dat staat je ook vrij, alleen is de kans dat dat lukt best klein, uitgaande van wat je hier hebt geschreven. En voor het Halt-traject is het van belang dat je erkent dat je fout zit en bereid bent om te leren. Als je nog bezig bent om onder de straf uit te komen lijkt het erop dat je dat niet erkent.

Jonasss
Infopolitie Gast

Bericht door Jonasss »

Het grootste voordeel van kiezen voor Halt is dat je, als je het traject goed afrond, geen 'strafblad' krijgt. Ik weet niet wat voor opleiding of werk je later wilt gaan doen, maar voor sommige banen heb je een Verklaring Omtrent Gedrag nodig, met een strafblad is dat in sommige situaties wat lastiger. Voor de Halt-straf is het trouwens wel de bedoeling dat je bekent dat je de baldadigheid hebt gepleegd en erkent dat het baldadigheid is geweest.
Dit is inderdaad fijn om te weten, ik had al zoiets gelezen maar dit maakt het duidelijk. Is het ook daadwerkelijk zo dat een overtreding op 15 jarige leeftijd zo'n invloed kan hebben op het krijgen van een VOG? Of is dat meer voor de kans dat er nog een keer iets fout zou gaan en dat ik dan wel echt een VOG kan mislopen.
En voor het Halt-traject is het van belang dat je erkent dat je fout zit en bereid bent om te leren. Als je nog bezig bent om onder de straf uit te komen lijkt het erop dat je dat niet erkent.
Dit klopt inderdaad, ik erken op dit moment niet dat ik baldadigheid heb gepleegd. Dat zou natuurlijk nog kunnen veranderen maar vanuit de Jurisprudentie lijkt het voor mij ook alsof ik dit net heb gedaan. Er staat hieronder ook dat iemand baldadigheid pleegt als diegene kwaad doet met de wil om kwaad te doen, zonder rekenschap te geven aan de gevolgen. Dit is in mijn geval niet zo, ik heb nooit kwaad willen doen, en had dus op het moment eigenlijk nieteens door dat ik echt iets fout deed. Dit word natuurlijk moeilijk om aan te tonen tenzij het op de camera beelden te zien is dat ik niet op een aggresieve manier deze verlichting heb omgebogen.
Jurisprudentie: baldadigheid
Iemand pleegt baldadigheid, wanneer hij kwaad doet met de wil om kwaad te doen, zonder zich rekenschap te geven van de gevolgen die zijn handeling zou kunnen hebben (HR 19 november 1900, W 7528). Dit is bijvoorbeeld het geval als iemand sneeuwballen naar voorbijgangers gooit, een fietser een duw geeft, enzovoort.

Jurisprudentie: baldadigheid niet waarneembaar
De Hoge Raad heeft herhaaldelijk uitgemaakt, dat het baldadige van een handeling niet voor rechtstreekse waarneming vatbaar is (HR 5 juni 1900, W 7472; 13 maart 1905, W 8193; 25 juni 1906, W 8393). In een proces-verbaal ter zake van straatschenderij moet men dus niet zetten: ‘Ik zag dat ... uit baldadigheid een sneeuwbal gooide naar ...’. Men kan wel het werpen van de sneeuwbal zien, maar verder moet men de verdachte vragen waarom hij dat deed.

Jurisprudentie: (voorwaardelijke) opzet is nodig
Straatschenderij is een overtreding waarvoor (op zijn minst voorwaardelijk) opzet nodig is. Dit ligt in het begrip baldadigheid besloten, zoals bleek uit het hierboven reeds aangehaalde arrest van 19 november 1900, W 7528. Wij vermelden ook nog het arrest van de Hoge Raad van 1 december 1930, NJ 1931, blz. 1109, W 12247: Om het plegen van een baldadigheid in de zin van art. 424 Sr te kunnen aannemen, moet blijken, dat de dader gehandeld heeft met de wil om baldadig te zijn, dat is om kwaad te doen of een ander overlast aan te doen.

Jurisprudentie: gericht tegen personen of goederen
Onder baldadigheid valt de ergerlijke overlast en niet de onschuldige kwajongens- streek. De baldadigheid moet gericht zijn tegen personen of goederen. Omdat iemand zijn eigen goed zelf vernielen mag, is het plegen van baldadigheid tegen eigen persoon of goed niet strafbaar (zie in dezen ook NLR, aant. 3 bij art. 424). Evenmin levert het verdedigen van eigen belangen baldadigheid op, zodat dit ook buiten het bereik van deze overtreding valt (HR 4 januari 1932, NJ 1932, blz. 862).

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Je kunt prima erkennen dat je een fout hebt begaan maar het niet eens zijn met de zwaarte van de straf. Erkennen en verantwoordelijkheid nemen is niet hetzelfde als iets wel of niet een gepaste straf vinden.
Ik lees vaak genoeg vonnissen waarvan ik (op eerste gezicht) denk dat iemand te streng of te licht wordt gestraft.

Wat betreft een VOG wordt o.a. gekeken naar de aard en ernst en zal ook de leeftijd in overweging worden genomen, bovendien kijkt men selchts een beperkt aamtal jaren terug. Dat iemand in aanraking komt met de poltie blijft genoteerd staan in de systemen, maar het betekent niet dat je nooit meer een VOG meer kunt krijgen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

KiralyKecske
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:

Jonasss schreef: 14 nov 2020, 14:34 Dit is inderdaad fijn om te weten, ik had al zoiets gelezen maar dit maakt het duidelijk. Is het ook daadwerkelijk zo dat een overtreding op 15 jarige leeftijd zo'n invloed kan hebben op het krijgen van een VOG? Of is dat meer voor de kans dat er nog een keer iets fout zou gaan en dat ik dan wel echt een VOG kan mislopen.
Als je jonger dan 23 jaar bent en een VOG aanvraagt wordt er 2 jaar 'teruggekeken'. Als je ouder bent is dat 4 jaar. De terugkijktermijn is langer voor bepaalde functies waar integriteit belangrijker is, zoals taxichauffeur, advocaat of BOA. En dan nog wordt er bij een VOG alleen gekeken naar zaken die relevant zijn voor het werk dat je wilt gaan doen. Bijvoorbeeld een veroordeling voor rijden onder invloed van alcohol hoeft je niet per se ongeschikt te maken om als leraar te gaan werken, maar kan wel problemen opleveren als je taxichauffeur wilt worden.
Dit klopt inderdaad, ik erken op dit moment niet dat ik baldadigheid heb gepleegd. Dat zou natuurlijk nog kunnen veranderen maar vanuit de Jurisprudentie lijkt het voor mij ook alsof ik dit net heb gedaan. Er staat hieronder ook dat iemand baldadigheid pleegt als diegene kwaad doet met de wil om kwaad te doen, zonder rekenschap te geven aan de gevolgen. Dit is in mijn geval niet zo, ik heb nooit kwaad willen doen, en had dus op het moment eigenlijk nieteens door dat ik echt iets fout deed. Dit word natuurlijk moeilijk om aan te tonen tenzij het op de camera beelden te zien is dat ik niet op een aggresieve manier deze verlichting heb omgebogen.
Het gaat niet per se om het kwaad doen of dat je iets op een agressieve manier doet. Het gaat erom dat door jouw handelen gevaar of nadeel kan ontstaan aan personen of goederen, en dat het je niet te doen is om dat gevaar of nadeel maar om de handeling zelf.

Bijvoorbeeld: Als je een fiets omver gooit omdat je die fiets wilt beschadigen pleeg je vernieling. Als je het leuk vindt om een fiets omver te gooien, maar je wilt niet per se dat die fiets ook beschadigd wordt, pleeg je baldadigheid.

Over jouw situatie kan ik niet zo veel zinnigs zeggen omdat ik de details niet ken.

Als je echt van mening bent dat je geen baldadigheid hebt gepleegd kun je het gewoon laten voorkomen en de rechter laten beslissen.

jonasss
Infopolitie Gast

Bericht door jonasss »

maestro schreef: 14 nov 2020, 14:58 Je kunt prima erkennen dat je een fout hebt begaan maar het niet eens zijn met de zwaarte van de straf. Erkennen en verantwoordelijkheid nemen is niet hetzelfde als iets wel of niet een gepaste straf vinden.
Ik lees vaak genoeg vonnissen waarvan ik (op eerste gezicht) denk dat iemand te streng of te licht wordt gestraft.
Ja hier ben ik het volledig mee eens en wou dit eigenlijk ook al duidelijk maken in mijn vorige post maar wist niet hoe ik dit moest verwoorden. Ik neem volledige verantwoordelijkheid, niemand heeft mij hiertoe opgezet en het was eigenlijk gewoon een domme fout, maar ik ben het dan dus niet eens met de straf.

Zou je bij Halt eigenlijk dan ook moeten aangeven dat je het eens bent met de straf of alleen dat je verantwoordelijkheid neemt en open staat om hier ook wat van te leren? En is het ook zo dat bij elke positieve afronding van een Halt-straf je geen justitiële documentatie krijgt?
Wat betreft een VOG wordt o.a. gekeken naar de aard en ernst en zal ook de leeftijd in overweging worden genomen, bovendien kijkt men selchts een beperkt aamtal jaren terug. Dat iemand in aanraking komt met de poltie blijft genoteerd staan in de systemen, maar het betekent niet dat je nooit meer een VOG meer kunt krijgen.
Oké dit maakt het nog duidelijker, bedankt!

jonasss
Infopolitie Gast

Bericht door jonasss »

KiralyKecske schreef: 14 nov 2020, 15:06 Het gaat niet per se om het kwaad doen of dat je iets op een agressieve manier doet. Het gaat erom dat door jouw handelen gevaar of nadeel kan ontstaan aan personen of goederen, en dat het je niet te doen is om dat gevaar of nadeel maar om de handeling zelf.

Bijvoorbeeld: Als je een fiets omver gooit omdat je die fiets wilt beschadigen pleeg je vernieling. Als je het leuk vindt om een fiets omver te gooien, maar je wilt niet per se dat die fiets ook beschadigd wordt, pleeg je baldadigheid.

Over jouw situatie kan ik niet zo veel zinnigs zeggen omdat ik de details niet ken.
Ja oke, het gaat dus eigenlijk gewoon om het gevolg van mijn acties en niet om mijn (nietbestaande) reden daarachter als ik het goed begrijp. Dit maakt het veel duidelijker en heeft de kans wel kleiner gemaakt op iets van een vervolg hierop. Ik begrijp ook dat het lastig is om iets te zeggen wat ik daadwerkelijk zou kunnen toepassen op mijn situatie zonder meer details, maar dit helpt me al heel erg.
Als je echt van mening bent dat je geen baldadigheid hebt gepleegd kun je het gewoon laten voorkomen en de rechter laten beslissen.
Ja dit is natuurlijk in elk geval waar, maar met al deze informatie kan ik samen met mijn ouders een betere inschatting maken of het ook daadwerkelijk een kans heeft voor de rechter.

Dan nog even een vraagje :wink:. Is het in elk geval (van baldadigheid) een optie om Halt te kiezen boven een boete? Of moet je daarvoor aan bepaalde eisen voldoen?

KiralyKecske
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:

jonasss schreef: 14 nov 2020, 15:25
KiralyKecske schreef: 14 nov 2020, 15:06 Het gaat niet per se om het kwaad doen of dat je iets op een agressieve manier doet. Het gaat erom dat door jouw handelen gevaar of nadeel kan ontstaan aan personen of goederen, en dat het je niet te doen is om dat gevaar of nadeel maar om de handeling zelf.

Ja oke, het gaat dus eigenlijk gewoon om het gevolg van mijn acties en niet om mijn (nietbestaande) reden daarachter als ik het goed begrijp. Dit maakt het veel duidelijker en heeft de kans wel kleiner gemaakt op iets van een vervolg hierop. Ik begrijp ook dat het lastig is om iets te zeggen wat ik daadwerkelijk zou kunnen toepassen op mijn situatie zonder meer details, maar dit helpt me al heel erg.
Ja dit is natuurlijk in elk geval waar, maar met al deze informatie kan ik samen met mijn ouders een betere inschatting maken of het ook daadwerkelijk een kans heeft voor de rechter.

Dan nog even een vraagje :wink:. Is het in elk geval (van baldadigheid) een optie om Halt te kiezen boven een boete? Of moet je daarvoor aan bepaalde eisen voldoen?
Baldadigheid is een feit waarbij je voor Halt kunt kiezen, uitgaande dat je niet meer dan twee keer naar Halt bent geweest voor een overtreding, of één keer voor een misdrijf, of dat je ooit bent veroordeeld voor een misdrijf.

Of je nu nog voor Halt kunt kiezen weet ik niet. Ik weet niet of je direct moet bekennen of niet, en je hebt naar eigen zeggen al een boete opgelegd gekregen. Ik heb zelf nog nooit iemand aangemeld voor Halt, maar ik neem aan dat een collega met meer ervaring je hier meer over kan vertellen.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

KiralyKecske schreef: 14 nov 2020, 15:06
Het gaat niet per se om het kwaad doen of dat je iets op een agressieve manier doet. Het gaat erom dat door jouw handelen gevaar of nadeel kan ontstaan aan personen of goederen, en dat het je niet te doen is om dat gevaar of nadeel maar om de handeling zelf.

Dit is mooi voorbeeld van hoe verschillend de strafrechtelijke uitkomst kan zijn.

Het omgooien van een fiets kan schade aan die fiets veroorzaken. Gooi je dus opzettelijk (=expres) de fiets om en raakt de fiets beschadigd dan pleeg je vernieling. Vernieling is een misdrijf dus ongeacht de straf krijg je een strafblad.
Het omgooien veroorzaakt geen schade, er had wel schade kunnen ontstaan. Er is dan sprake van is er sprake van baldadigheid. De wil om de baldadigheid te plegen komt dan uit de handeling, het omgooien van de fiets. Baldadigheid is een overtreding en levert in beginsel geen strafblad. We kan de hoogte van de boete bij een overtreding achteraf een strafblad opleveren. Ook van sommige overtredingen is in de Wet bepaald dat zij op het strafblad vermeld moeten worden.

Nu zou je kunnen zeggen dat je met het omgooien van de fiets niet de bedoeling had de fiets te beschadigen. Je ontkent dan de opzet (=wil) om schade toe te brengen. De jurisprudentie kent echte ook het begrip "voorwaardelijk opzet". Iedereen weet da als je een fiets omgooit er een goed kans is dat de fiets daardoor beschadigd raakt. Op dat moment is er ook aan de opzet voldaan.
Je wilde wellicht de fiets niet beschadigen maar je had moeten begrijpen dat schade kan ontstaan door het enkele feit dat je de fiets omgooide.

Voor de kerstverlichting geldt hetzelfde. Jullie of jou handeling(en) heeft/hebben geen schade aan het verlichting toegebracht. Je had ook niet, althans naar eigen zeggen, de bedoeling om de kerstverlichting te beschadigen. Er was echter ook geen enkele (noodzakelijke) reden om door jou wat te doen met de kerstverlichting. Je wilde desondanks iets met die kerstverlichting doen, de wil was er dus, die handeling had schade of nadeel kunnen veroorzaken dus is er sprake van baldadigheid.

Naar de rechter gaan wil niet altijd zeggen dat je dan beter af bent. De rechter kan ook een hogere straf opleggen. Hij hoeft zich niet houden aan de boete die de officier van justitie oplegt of aan hem vraagt.
Een gezond en hopelijk minder beperkt 2021 toegewenst.

Gesloten