Aangehouden blowen stilstaand voertuig

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Liquid
Infopolitie Gast

Aangehouden blowen stilstaand voertuig

Bericht door Liquid »

Beste,

Ik ben aangehouden en ze roken dat we geblowt hadden. Ik stond stil op een parkeerplaats. Ik moest me wiet inleveren en ik mocht niet meer rijden. Allemaal leuk en aardig en ik zat ook fout.

Nu zegt de mevrouw dat mijn kenteken opgeschreven is en dat ze me de volgende keer zullen aanhouden en een speekseltest zullen doen. Is dit gewoon bluf om mij bang te maken of zullen ze dit ook echt doen?

Ze zeiden verder niet veel dan wat ik boven geschreven heb.

Ik heb me op laten halen en haal me auto morgen op. In principe is er niks aan de hand toch? Of moet ik deze ‘melding’ / ‘bedreiging’ nou super serieus nemen?

Kom ik nu ook nog in aanmerking voor een vog of staat dit voor altijd bij mij ik het systeem?

Ja, onverantwoord dat weet ik. Hoef ik eigenlijk ook niet not een keer aan te horen.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent

Re: Aangehouden blowen stilstaand voertuig

Bericht door KaaDee »

Ja, dit moet je "super serieus" nemen. Je schrijft "onverantwoord dat weet ik", maar tussen de regels door lees ik dat het je eigenlijk niet zoveel boeit . Dat je gewoon je kansen aan het inschatten bent of je er een volgende keer weer mee weg kan komen. En aangezien dit hoogstwaarschijnlijk ook niet de eerste keer was, ben ik bang dat we onze energie hier een beetje aan het verspillen zijn.

Toch maar even heel kort inhoudelijk: Het is geen "dreigement", de politie is bevoegd iedere bestuurder van een voertuig staande te houden en op basis van die controle eventueel verdere bevoegdheden uit te oefenen. Een speekseltest, aanhouding, bekeuring, inbeslagname voertuig, WOK-melding en invordering rijbewijs: Allemaal bevoegdheden die onder de juiste omstandigheden kunnen worden gebruikt.

De melding dat jij blowend in een voertuig zat, staat nu in de politiesystemen. Je hebt nu dus ook de aandacht van de collega's en zal waarschijnlijk ook vaker/eerder gecontroleerd gaan worden. Voor een VOG hoef je op basis van deze casus niet heel bang te zijn. Tenzij je vaker bent staandegehouden (of zelfs aangehouden). Maar dat weet alleen jij en staat los van deze vraag.
PDC | DICT

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Het staat iedereen vrij, zelfs burgers, wanneer zij weten of vermoeden, dat iemand onder invloed van middelen die het reactievermogen beïnvloeden, een motorvoertuig bestuurt, dit te melden aan het CBR. Of wanneer zij denken dat iemand (nuchter) niet beschikt over voldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid.

https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/ ... anders.htm

De politie doet dit op basis van artikel 130 Wegenverkeerswet. Een burger kan op elke gewenste wijze contact leggen met het CBR

Het CBR kan u op basis van zulke meldingen dan uitnodigen en aan een onderzoek onderwerpen dat in het ergste geval kan leiden tot het verlies van uw lidmaatschap van die club, met andere woorden: inname van uw rijbewijs. Onderschat dit niet. Het bezitten van een rijbewijs is geen vanzelfsprekendheid of grondrecht. U wilt voor een rijbewijs in aanmerking komen, het CBR wil daar voor in de plaats wat van u. Twijfelt men bij het CBR dan is het spel op de wagen.

https://www.cbr.nl/nl/onveilig-rijgedra ... 0verklaard.

Het CBR kan bij hun onderzoek ver gaan om tot bewijs te komen en bloed of haren verraden over lange tijd nog of iemand alcohol, drugs of medicatie heeft gebruikt en vooral ook: in welke mate. Onderschat dat zeker niet.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Als ik het zo lees hebben de collega's keurig gehandeld. Zou niet weten hoe het beter zou kunnen. Speekseltest bij vermoeden onder invloed. Of je nu rijdt of niet, dat levert je een rijverbod op van 24 uur. Als je op een parkeerplaats staat kunnen we aannemen dat je die auto daar niet met de takel neer hebt laten zetten en speciaal voor je rookpauze er in bent gaan zitten. Kans is dus aanwezig dat je weer weg zou gaan rijden onder invloed. Voila.
Inbeslagname wiet, ook dat mag. En wellicht een aantekening op je naam voor de rest van de collega's dat we je de volgende keer extra moeten controleren op THC gezien dit geval. Er ligt dus nogal wat vast over je nu.
Of je je zorgen moet maken ligt aan jou. Doe je het voortaan beter, heb je heir van geleerd niet. Zo niet, ja dan zou ik me zeker zorgen maken want dat kost he je de volgende keer heel erg veel geld incl cursus etc etc. (ook geen dreigement, dat gaat gebeuren indien je hier niet van leert)

Liquid
Infopolitie Gast

Bericht door Liquid »

Proost schreef: 12 nov 2020, 09:10 Als ik het zo lees hebben de collega's keurig gehandeld. Zou niet weten hoe het beter zou kunnen. Speekseltest bij vermoeden onder invloed. Of je nu rijdt of niet, dat levert je een rijverbod op van 24 uur. Als je op een parkeerplaats staat kunnen we aannemen dat je die auto daar niet met de takel neer hebt laten zetten en speciaal voor je rookpauze er in bent gaan zitten. Kans is dus aanwezig dat je weer weg zou gaan rijden onder invloed. Voila.
Inbeslagname wiet, ook dat mag. En wellicht een aantekening op je naam voor de rest van de collega's dat we je de volgende keer extra moeten controleren op THC gezien dit geval. Er ligt dus nogal wat vast over je nu.
Of je je zorgen moet maken ligt aan jou. Doe je het voortaan beter, heb je heir van geleerd niet. Zo niet, ja dan zou ik me zeker zorgen maken want dat kost he je de volgende keer heel erg veel geld incl cursus etc etc. (ook geen dreigement, dat gaat gebeuren indien je hier niet van leert)

Opmerking van Skipperje

dubbele quote verwijderd
Bedankt voor uw antwoord. Het is ook zeker aan mij. Ik wou gewoon zeker weten als dit ook echt zo gaat. Het klonk namelijk echt alsof ze elke reden wou geven om min bang te maken. Ik kan dus een speekseltest verwachten de volgende keer. Dat is best jammer als een stevige blower. Stel, ik blow een dag van te voren en ik krijg een speekseltest wordt dit dan nog steeds positief getest? En wat als ik die nou 5/6/7+ uur geleden heb gerookt? Ik blow eigenlijk bijna dagelijks dus dit is wel handig om te weten.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Hoeveel uur het aanoonbaar maakt hangt ervan af. Het is in ieder geval zo dat iemand die regelmatig blowt wellicht niet stoned of high is maar door het veelvuldig gebruik toch dagen na het gebruik een te hoge THC waarde in het bloed kan hebben. En de waarde in het bloed is waar het om gaat.

Zie bijvoorbeeld: https://coffeeshopbond.nl/blog/politie- ... ugsinvloed
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Liquid
Infopolitie Gast

Bericht door Liquid »

Dat is wel ***** dus... dan ben ik te volgende keer de sjaak ook al heb ik niet geblowt...

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

U leest over iets heen heb ik het idee:
Doe frequent te blowen verhoogd het THC niveau in uw bloed.

En dat u veel blowt moet u zelf weten maar eens dan zo zorgvuldig om geen motorvoertuig te gaan besturen.

Beiden wel doen, dat is het probleem.
Maar nu weet u het een zal het vast niet gebeuren. Toch?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

WilH_te_E
Infopolitie Gast

Bericht door WilH_te_E »

Liquid schreef: 12 nov 2020, 13:17 Dat is wel ***** dus... dan ben ik te volgende keer de sjaak ook al heb ik niet geblowt...
Ja, en je als je bij een ongeval betrokken raakt ben je nog veel meer de sjaak omdat je dan ook niet verzekerd bent. Zelfs niet als jij geen schuld hebt.
Dus alle schade die ontstaat komt allemaal op jouw bordje terecht. En dan mag je hopen dat er geen mensen zijn die blijvend letsel oplopen of die invalide raken, want dan ben je gewoon voor de rest van je leven de sjaak.
( Weet dit van een kennis die na het drinken van een kerstborrel geen voorrang kreeg op een kruising. Juridisch was het zo klaar als een klontje totdat hij moest blazen. Uitslag positief en plotseling was hij de schuldige en aansprakelijk voor alle schade. Verzekering gaf niet thuis, " U was onder invloed en dus volgens de polisvoorwaarden niet verzekerd.")

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

WilH_te_E schreef: 12 nov 2020, 15:09
( Weet dit van een kennis die na het drinken van een kerstborrel geen voorrang kreeg op een kruising. Juridisch was het zo klaar als een klontje totdat hij moest blazen. Uitslag positief en plotseling was hij de schuldige en aansprakelijk voor alle schade. Verzekering gaf niet thuis, " U was onder invloed en dus volgens de polisvoorwaarden niet verzekerd.")

Onmogelijk.. Voorrangsregels veranderen niet omdat iemand onder invloed is of zelfs maar zonder rijbewijs rondrijdt. Een civielrechtelijke schuldverdeling is zeker mogelijk, maar alle schuld krijgen omdat er überhaupt alcohol in het spel is weiger ik te geloven of hij moet zo dronken zijn geweest dat hij zelf op de tegenpartij heeft ingestuurd..

Maar goed; start vooral een nieuw topic als u hier verder over wilt uitweiden..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Overigens lijkt me voldoende over het oorspronkelijke onderwerp gezegd, als dat niet zo is dan horen we 't wel.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten