Aparte/rare afhandeling schade

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Re: Aparte/rare afhandeling schade

Bericht door Skipperje »

Het openen van het portier is zelfs een bestuurdershandeling . https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... ord=Letsel

Piet

Edit: link aangepast.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Sasha15
Infopolitie Gast

Bericht door Sasha15 »

Inmiddels zijn we weer 3 dagen verder en nog steeds geen reactie van de tegenpartij. Ik wacht even tot het einde van de dag en dan stuur ik deze op aanraden van de schadebehandelaar een sms met nogmaals het verzoek om contact met mij op te nemen. Volgens de verzekering heb ik dan genoeg gedaan om dingen geregeld te krijgen. Voor wat betreft het doorgeven van mijn gegevens heb ik contact opgenomen met de privacy functionaris en mijn zaak voorgelegd. Deze gaan het bekijken. Wil ik de politie een oor aan naaien? Zeker niet ik ben er nog steeds van overtuigd dat wij eerlijke en integere agenten hebben. Wat eerder geopperd werd is het misschien wel een mooi leerpunt ook voor mijzelf. En ik vind het gewoon een interessant vraagstuk. Ik werk op een afdeling van een bank waar we onderzoek doen naar witwassen, fraude en terrorisme financiering. Het is gewoon niet wenselijk dat mijn gegevens "zomaar" op straat komen te liggen. Terwijl ze door mijn werkgever tot in de puntjes beschermd worden. Daarom ben ik benieuwd wat de wettelijke grondslag is voor het doorgeven. Temeer omdat de tegenpartij mij wist te melden dat de politie wel gegevens had maar ze niet wisten of dat nog up to date was want dat was van 5 jaar geleden ofzo. En dat daarom politie aan mijn deur geweest was. Deze informatie hoort de tegenpartij helemaal niet te weten lijkt mij. Ik snap overigens het argument wel hoor dat het wellicht gedaan is om zaken snel af te kunnen handelen. Nou ja wordt maar weer vervolgd.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Even een zijvraag om het in perspectief te zien;

Wat had u ingevuld op het Schadeformulier wanneer u betrokken (en aanwezig) was bij een aanrijding?

Ik begrijp uw dilemma.
Maar zie slechts twee alternatieven:
De zwaarste is niet aan het verkeer deelnemen.
De eenvoudigste is: een postadres opgeven.

Wettelijk hoeft u geen schadeformulier in te vullen. Een schadeformulier is slechts om de verzekering veel werk uit handen te nemen.
En om ingestudeerde verhalen over de schuldvraag te voorkomen. Men is na een aanrijding nog vaak genegen de blanke waarheid te vertellen zonder 'goede' adviezen van derden die later gesouffleerd werden.

De wet schrijft slechts voor dat u uw identiteit en die van uw voertuig bekend maakt.

Vervolgens kunt u een postadres opgeven.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Sasha15
Infopolitie Gast

Bericht door Sasha15 »

Kijk ben ik bij een normale aanrijding betrokken geef ik uiteraard mijn gegevens maar dat is mijn eigen keuze en heb ik daar grip op, ik weet dan ook wie mijn gegevens heeft. Nu wordt het door een andere partij gedaan buiten mijn weten om. Nogmaals als er een goede wettelijke grondslag aan ten voeten ligt geen probleem hoor. Vandaar dat ik de zaak even voorgelegd heb.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Skipperje schreef: 12 nov 2020, 12:49 Het openen van het portier is zelfs een bestuurdershandeling . https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... ord=Letsel

Piet

Edit: link aangepast.
Een portier openen, in de auto gaan zitten en wegrijden zal door de rechter in zijn geheeld dus als deelnemen aan het verkeer worden gezien. Het bij het openen van de portier raken van een ander geparkeerd voertuig zal dan dus als verkeersongeval worden gekwalificeerd.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Ik zelf vraag in dit soort gevallen, als bij een ongeval een van de partijen niet aanwezig is, of de aanwezige partij geen bezwaar heeft dat ik zijn gegevens doorgeef aan de andere partij. Voor de melding van de schade aan de verzekeraar is het kenteken van de andere partij vaak al voldoende.
Als de andere partij niet mee wil werken aan het invullen van het formulier kan dat gewoon op het formulier gezet worden en alsnog ingezonden worden.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

Sasha15
Infopolitie Gast

Bericht door Sasha15 »

SWAT schreef: 13 nov 2020, 10:43 Ik zelf vraag in dit soort gevallen, als bij een ongeval een van de partijen niet aanwezig is, of de aanwezige partij geen bezwaar heeft dat ik zijn gegevens doorgeef aan de andere partij. Voor de melding van de schade aan de verzekeraar is het kenteken van de andere partij vaak al voldoende.
Als de andere partij niet mee wil werken aan het invullen van het formulier kan dat gewoon op het formulier gezet worden en alsnog ingezonden worden.
Kijk dit klinkt mij logisch in de oren en daar kan ik me ook in vinden. Nu heb ik te maken met een meneer die mij belt op dinsdagavond, zich alleen voorstelt met zijn achternaam (waarop ik nog heel dom vraag of hij dan soms van de politie is) en mij vervolgens weet te vertellen dat mijn gegevens in de computer stonden maar dat ze niet zeker wisten of die nog up to date waren omdat dat al van 5 jaar geleden was. En dat daarom een agent bij mij aan de deur was geweest. Die info hoort in mijn ogen niet bij deze meneer thuis! Ik wil wel mee werken, ik heb immers nu gewoon alles wat ik aan kan leveren naar de verzekering gestuurd. Maar ik werk niet mee aan het feit dat meneer zegt dat we een formulier in moeten vullen, ik schuld moet bekennen en hij zijn schade vergoed krijgt. Zo werkt het ook niet. De verzekering gaat bepalen omtrent de schuldvraag. Dat vind hij tegenwerken. Ik wilde eerst even de leasemaatschappij bellen omdat zij immers de verzekeringnemer zijn. Gezien het tijdstip waarop hij belde was dat op dat moment niet mogelijk. Dat heb ik ook netjes gedaan de volgende ochtend en meneer terug gebeld. Voicemail heb ik ingesproken met verzoek mij terug te bellen omdat er dingen aangeleverd moeten worden. Dat is nu inmiddels 2 dagen geleden en geen reactie terug. Ik vind dit op zijn zachts gezegd opmerkelijk. Op aanraden van de verzekering stuur ik hem straks nog even een sms want ik heb alleen een telefoonnummer, geen adres. De voornaam weet ik inmiddels wel want die hoorde ik op zijn voicemail. Ik heb in mijn ogen dan genoeg gedaan en dan leg ik het naast me neer. Mocht er nog een vervolg aan vast zitten dan hoor ik dat vanzelf.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

Ik denk dat dit voldoende aan de orde is geweest.
:slotje:

Als er iemand verder wil discussiëren, kan dat in het daarvoor bestemde deel van het forum
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten