Aparte/rare afhandeling schade

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sasha15
Infopolitie Gast

Aparte/rare afhandeling schade

Bericht door Sasha15 »

Gisteren maandag 9 november werd er bij mij aangebeld. Er stond een politie agent voor de deur die mij wist te melden dat ik de zaterdag ervoor kennelijk tegen een andere auto aangezeten had. Ik ben zeker wel op dat parkeerterrein geweest maar kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik niks van een aanrijding weet. Ik vroeg de agent ook naar wat er dan gebeurd was omdat ik geen idee had waar het over ging. Dat wist hij mij niet te vertellen want de zaak liep kennelijk op een ander bureau. Maar goed als ik mijn telefoonnummer zou geven dan konden ze mij even bellen. Ik vond dat prima want nogmaals ik wist totaal niet waar het over ging. Ik heb geen schade aan mijn auto, ik heb ook aan de agent gevraagd of hij even mijn auto wilde bekijken wat hij ook gedaan heeft. Omdat ik maar geen belletje kreeg heb ik de ochtend erna maar even zelf met de politie gebeld om te vragen wat er nu in Gods naam aan de hand is.

Meneer aan de telefoon vertelde me dat het wel 48 uur kon duren en rade mij aan dit even af te wachten. Nu komt het, diezelfde avond word ik gebeld door wat kennelijk de tegenpartij is. Een meneer die mij direct weet te vertellen dat hij mijn nummer van de politie gekregen heeft, ik met mijn deur tegen zijn auto aan gezeten heb en dat zijn zoontje die kennelijk in de auto zat een foto van mijn auto gemaakt heeft. Ik moest maar schuld bekennen en een schadeformulier invullen. Ik heb meneer netjes verteld dat ik me van geen kwaad bewust ben en zeker niet zomaar iets in ga vullen. Schuld bekennen mag ook niet van de verzekering maar goed dat is een ander verhaal. Meneer heeft kennelijk een kras midden op zijn deur van naar eigen zeggen 1 tot 1 1/2 cm en nogmaals ik heb geen schade.

Het incident zou zaterdag middag gebeurd zijn en hij meldt zich maandag pas met schade bij de politie, ik vind dat heel apart maar goed. Meneer wist mij te melden dat hij dan maar weer contact op zou nemen met de politie omdat ik kennelijk niet mee wenste te werken. Nou wil ik die discussie best aan gaan aangezien mijn telefoonnummer zonder toestemming aan de tegenpartij is gegeven en ik niet teken voor iets waar ik me A geen kwaad van bewust ben en B ik absoluut niet weet wat de schade is en waar die zit. Theoretisch kan die kras er al op gezeten hebben of later ontstaan zijn. Daarbij komt ook nog dat de enige kennelijke getuige een kind is die een foto van mijn auto maakt.

Buiten het feit dat ik deze werkwijze ontzettend vreemd vind, vind ik het eigenlijk gewoon een no go dat mijn gegevens zomaar door worden gegeven. Ik heb die agent mijn telefoonnummer gegeven zodat zijn collega's mij konden benaderen, ik heb geen toestemming gegeven om mijn gegevens door te spelen want ik wilde eerst duidelijk weten wat er gebeurd was. Eigenlijk best een kwalijke zaak vind ik of ligt dat aan mij?

Voor wat betreft de schade ga ik morgen eerst mijn verzekering even bellen voordat ik verder met die meneer in conclaaf ga. Daar zitten de experts immers.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Aparte/rare afhandeling schade (art 7 WvW)

Bericht door zijlvaart67 »

Allereerst ga ik er vanuit dat er sprake is van een misverstand in de communicatie; kennelijk had de agent de bedoeling u in contact te brengen met de tegenpartij, u gaf uw nummer af ten behoeve van de politie. Overigens vind ik 't in deze niet raar dat uw telefoonnummer bij de tegenpartij terecht is gekomen, want ook een schadeformulier (dat hoort bij dit soort kwesties) is juist bedoeld om gegevens uit te wisselen. Tot zover niets bijzonders..

U geeft aan dat u zich van geen kwaad bewust bent en dat kan, maar dat sluit niet uit dat u schade veroorzaakt kan hebben. Ook het feit dat uw auto geen schade heeft is geen argument. Ik kan, zonder schade aan mijn auto te veroorzaken, voor €10.000,- schade veroorzaken aan een ander. Dit gegeven is verder ook niet boeiend voor een verzekering. Iemand verwijt u het veroorzaken van schade en uw verzekering handelt het eea af.

Die afhandeling kan ook bestaan uit het afwijzen van de claim, maar ook uit het erkennen van de schade. Daar heeft u geen invloed op, maar zoals u zelf ook al aangeeft, daar hoort de afhandeling thuis. Niet bij de politie, dit is vooral een kwestie die zich leent voor civielrechtelijke afhandeling en dat is ook de reden dat de politie beide partijen bij elkaar heeft gebracht; zo kunnen 2 verzekeringsmaatschappijen het samen uitvechten..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Sasha15
Infopolitie Gast

Re: Aparte/rare afhandeling schade

Bericht door Sasha15 »

Dan had de politie dat toch duidelijk moeten communiceren. Hij heeft gezegd dat collega's van een ander bureau dit afhandelen en die contact met mij op zouden nemen. Het zou wel zo netjes geweest zijn om mij even te bellen en te bespreken met mij dat ze mijn gegevens zouden doorgeven. En ook even uit te leggen wat er nou aan de hand was. Nu ontstaat er ook een rare situatie. Naar mijn weten mag de politie ook niet zomaar gegevens aan een andere partij geven. Als ze mij even gebeld hadden, dikke prima maar dit vind ik niet netjes. Ik neem aan dat de tegenpartij zijn verhaal heeft gedaan aan het bureau dus zij wisten wat het verhaal was. Nu word ik gebeld door een wildvreemde waarvan ik me nog maar moet afvragen hoe of wat. Zoals ik al zei ik ga morgen de verzekering wel even bellen inderdaad die hebben daar meer verstand van dan ik. En inderdaad weet ik dat dit geen politiezaak is.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:

Bericht door zijlvaart67 »

Sasha15 schreef: 10 nov 2020, 23:08 Naar mijn weten mag de politie ook niet zomaar gegevens aan een andere partij geven.

Overigens mag dit wel; de politie mag benadeelden de benodigde info verstrekken om (bijv) de afhandeling te bespoedigen..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Sascha
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Sascha »

Dus even kort door de bocht...stel ik wil iemand zijn adres achterhalen dan ga ik met schade naar de politie en krijg ik deze gegevens zomaar? Dat lijkt me niet toch?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Nee niet zomaar, de politie zal een afweging maken of het verstrekken van die gegevens inderdaad valide is op basis van uw verhaal. Uiteraard wordt dan ook vastgelegd waarom, aan wie en welke informatie is verstrekt. Als het een volledig civiele zaak is zal de politie die gegevens niet verstrekken.
In uw geval zou er ook sprake kunnen zijn geweest van een verlaten plaats ongeval zonder de identiteitsgegevens kenbaar te maken. Dat is een strafbaar feit wat tamelijk vaak gepleegd wordt. Mogelijk dat men op basis van het verhaal van u en dat van de andere partij tot de conclusie gekomen dat er onvoldoende aanwijzingen waren voor dit strafbare feit en dat de vraag of u schade heeft veroorzaakt en daarvoor ook aansprakelijk bent door de verzekeraars uitgezocht moet gaan worden.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

Sascha
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Sascha »

Ik schrok al😉 Nou ja dat is dus mijn pijnpunt een beetje. Ik heb echt duidelijk gezegd dat ik absoluut geen idee had waar het over ging. Helaas wist de agent in kwestie die ik sprak ook het fijne niet van het verhaal. Dan denk ik joh stuur even iemand langs die het wel weet of stel me in ieder geval even op de hoogte. Nu kom je in een gesprek waar de tegenpartij gelijk begint over een schade formulier en schuld bekennen. Met de beperkte info die ik heb gaan dan toch even mijn hakken in het zand. Ik heb eerst maar gevraagd of hij me dan kon vertellen wat er precies gebeurd was. Ik heb meneer netjes te kennen gegeven dat ik het na ging vragen. Meneer roept gelijk dat ie dan maar weer terug gaat naar de politie want ik wil niet meewerken. Tja denk ik dan.....dan ben je wel uitgepraat. Het was meneer wel vaker overkomen en hij was dat gedrag zat. Letterlijk werd dat zo gezegd. Ik heb dit ook nog nooit eerder aan de hand gehad moet ik eerlijk zeggen. Ik rij al 23 jaar schadevrij en daar ben ik best trots op maar dat terzijde haha. Maakt wel dat je dus niet weet welke procedure dan gevolgd dient te worden in dit soort gevallen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Sasha15 schreef: 10 nov 2020, 22:35 , ik met mijn deur tegen zijn auto aan gezeten heb en dat zijn zoontje die kennelijk in de auto zat een foto van mijn auto gemaakt heeft.
Ik vind dit een erg sterke foto voor "een zoontje in de auto", die dan ook het kenteken erbij fotografeert.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Sasha15
Infopolitie Gast

Bericht door Sasha15 »

@Frans. Dat is wat de tegenpartij zegt, ik heb de foto in kwestie niet gezien. Als ik zelf logisch redeneer, maar daar moet je mee uitkijken, is dat zoontje uit de auto gegaan in de tijd dat ik dus niet bij mijn auto was en is daarna weer in de auto gaan zitten. Ik blijf het een apart verhaal vinden maar goed daar mag de verzekering over oordelen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Dat begreep ik ja, maar zoals gezegd: sterke foto. Knap van dat zoontje ook... ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Niet dat de andere partij wat aan die foto heeft. De foto toont alleen aan dat de auto van Sacha op het parkeerterrein is geweest. Iets wat Sacha ook niet ontkent. Met de foto kan niet worden aangetoond dat Sacha ook schade heeft veroorzaakt. Nu de auto van Sacha kennelijk geen zichtbare schade heeft wordt het zonder meer getuigen lastig om aannemelijk te maken dat Sacha ook de schade heeft veroorzaakt.
Sacha moet zeker contact opnemen met zijn verzekeraar en die zal waarschijnlijk adviseren het schadeformulier zonder erkenning van aansprakelijkheid in te vullen en op te sturen.
Tenzij zelf uitdrukkelijk vermeld hebbende op het schadeformulier is het invullen en tekenen van het schadeformulier nog geen erkenning van aansprakelijkheid.
Er is overigens tegenwoordig ook een app waarmee je schade kan melden. Handig want je kan ook gelijk foto's meesturen en je hebt geen onleesbare handschriften meer.
De app heet Meldschademobiel.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Ik vind het feit dat het telefoonnummer gedeeld wordt trouwens niet erg netjes gegaan qua communicatie. Hiervoor kun je eventueel een klacht indienen of even aan het bureau je onvrede uiten in de vorm van feedback. Als het gaat om een miscommunicatie dan kan de politie daar volgende keer ook van leren.

Sasha15
Infopolitie Gast

Bericht door Sasha15 »

Nou goed ik heb nu in ieder geval de verzekering gesproken en die heeft mij eindelijk goed uit kunnen leggen wat de te volgen procedure is en hoe en waar de bewijsstukken aangeleverd moeten worden en dat het invullen van een schade formulier zeker geen schuldbekentenis is. Die begrepen overigens wel gelukkig dat ik niet zomaar akkoord gegaan ben in de eerste instantie. Tegenpartij zojuist maar even netjes gebeld en de voicemail ingesproken met het verzoek mij even terug te bellen. Laat de verzekering dit maar uitzoeken inderdaad. Ik baal er wel nog steeds van hoe de communicatie verlopen is maar goed.

Sasha15
Infopolitie Gast

Bericht door Sasha15 »

@swat dat is exact wat de verzekering heeft uitgelegd. De tegenpartij mag zijn foto mailen naar de verzekering. Tegenpartij vult het schade formulier in, wordt door beiden getekend, ik maak foto's van mijn deur en stuur alles naar de verzekering. Eigenlijk best simpel maar je moet het wel even weten. Het is alleen jammer dat de tegenpartij gelijk roept dat hij er dan mee terug gaat naar de politie omdat ik niet mee werk. Deze meneer zegt tegen mij dat ik een schadefromulier maar moet ondertekenen en dat ik dan schuld beken. Iedereen weet dat je nooit zomaar zoiets moet ondertekenen. Dat heb ik hem ook netjes gezegd. Als hij dat als niet meewerken ziet zegt dat misschien meer over hem dan over mij. En misschien ontbreekt het hem ook wel aan kennis en dacht hij dat het zo is. @mitch ik ga er vooralsnog vanuit dat de betreffende agenten naar eer en geweten gehandeld hebben dus een klacht indienen gaat mij te ver. Alleen de communicatie is gewoon beroerd geweest maar goed dat kan gebeuren. Het heeft alleen voor behoorlijk wat ruis gezorgd op de lijn zeg maar. Nou ja ik heb de tegenpartij gebeld dus wacht zijn belletje wel even af, dan kan het geregeld worden.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door Botje »

Wat is de definitie van een verkeersongeval als bedoeld in de wegenverkeerswet?
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.

Gesloten