Beschuldigd van winkeldiefstal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Beschuldigd van winkeldiefstal

Bericht door zijlvaart67 »

En dat impliceert ook dat je veel meer handelingen hebt moeten verrichten om het bier mee te nemen in je karretje; dan kan je 't zeker niet vergeten bij de kassa, een rolletje drop daarentegen..

Maar dat maakt allemaal niet uit; achteloosheid mag ook bestraft worden. Wedden dat ze 't nu nooit meer 'vergeet?' Als daar al sprake van was..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Het verschil in de opvatting zit hem niet in vergeten te scannen maar in het bedrag dat je afrekent.

En rol drop valt, qua bedrag, niet op.
Zelfs niet bij een paar boodschappen.

Maar 2 kratten bier met statiegeld valt qua bedrag nog op bij afrekenen van veel boodschappen.

Dat is wat er gesuggereerd wordt.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

zijlvaart67 schreef: 08 nov 2020, 21:09 En dat impliceert ook dat je veel meer handelingen hebt moeten verrichten om het bier mee te nemen in je karretje; dan kan je 't zeker niet vergeten bij de kassa, een rolletje drop daarentegen..

Maar dat maakt allemaal niet uit; achteloosheid mag ook bestraft worden. Wedden dat ze 't nu nooit meer 'vergeet?' Als daar al sprake van was..
Daar was zeker sprake van ja. En nee vergeten doe ik t nu zeker niet meer. Dat u me niet geloofd prima als ik zelf maar weet hoe t zit.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Bij overspanneheid, stress e.d. is het juist het korte termijn geheugen dat aangetast wordt en mensen zich niet meer kunnen herineren of men bijvoorbeeld het gasstel heeft uitgedaan of net de tanden heeft gepoetst of niet. Het excuus is een geldige. Over of het ook de waarheid is kan je uren lang discuseren maar zal je geen definitief antwoord krijgen: je geloofd iemand of niet.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

Ik vergeet de laatste dgn inderdaad de kleinste dingen. Vanwege de omstandigheden op mijn werk is de stress toegenomen. Ik zit nu op dag 8. Gelukkig 1 dagje vrij morgen maar daarna kan ik weer aan de slag. Het punt discussiëren kan inderdaad eindeloos. Zolang ik maar weet dat er absoluut geen opzet in t spel was. Het heeft mij alleen geraakt dat ik na 10 jaar vaste klant 4 a 5 x per week er zo gereageerd werd en gewoon niet geluisterd werd. Ik snap heel goed dat er vaker word gezegd oh vergeten. Maar als ik t bewust had gedaan ga ik niet nog max 10 min winkelen bij een andere winkel tegenover de kassa's en me kar daar laten staan. Maar goed. Het is wat t is en kan er niks aan veranderen. Ik zal t jaar moeten uitzitten

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

Juridisch is het heel moeilijk. Een brief schrijven aan het hoofdkantoor van "Dirk" heeft geringe kans van slagen maar kost op de postzegel na niets en nee heb je, ja kun je krijgen.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door Vent »

Frans schreef: 08 nov 2020, 11:40
Vent schreef: 08 nov 2020, 11:29 ik sluit niet uit dat die er alsnog komt.
Maar waarvoor dan?
Oponthoud, gemaakte kosten, administratie, het invullen van het formulier. Het doet er niet toe. De enige reden dat de procedure een strafrechtelijke aangifte en vervolging vereist is dat langs die weg 'gratis' en risicoloos gang naar de rechter mogelijk is. Maar standaard boze brief en rekening sturen kan natuurlijk altijd, en kost slechts een postzegel.

Wat gebeurt er nu in de praktijk met een ingevuld en ondertekent formulier als de politie geen tijd heeft of te lang op zich laat wachten ? Gaat het formulier dan de snipperaar in ?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Dus Vent, een dame die, en we komen er hier al niet uit of ze terecht of onterecht een winkelverbod heeft gekregen... schuldig of onschuldig is, maar in ieder geval niet aangehouden voor diefstal, dat is een feit.

Ik zou zo ongeveer zeggen dat alle rechten die de winkel eigenlijk heeft daarmee vervallen. Je hele redenatie over tijd en oponthoud zijn je reinstje kolder, sterker nog: de dame is dezelfde tijd onnodig opgehouden in de winkel: mag zij nu ook een rekening sturen naar Dirk? Ik hang tegenwoordig standaard bij elke (!!) organisatie minimaal 25 minuten in de wacht want zelfs de telefooncentrale bij het waterschap hier in Brabant heeft enorme last van de coronapandemie... mag ik die ook allemaal een half uur-tarief sturen? Niemand heeft die bedrijfsleider gevraagd deze onzin uit te halen, als hij de dame had verdacht van diefstal dan had hij haar aan moeten houden, de politie moeten bellen en die de zaak moeten laten afhandelen.

Nu heeft hij niets gedaan behalve zaken die hij niet mocht, zoals het ID van de dame overnemen (ik ben namelijk benieuwd waar die gegevens allemaal eindigen) maar wil achteraf nog wel even cashen... gewoon negeren dus.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

Vent, men werk met een standaard formulier en standaard bedrag omdat anders de kosten hoger zouden worden en ze geen standaardtarief meer kunnen vragen. Het schadebedrag bestaat onder andere uit de tijd die men kwijt is met het wachten op de politie en het doen van aangifte. Die component is er nu niet, dus zullen ze een herberekening moeten doen van de schade en eventueel de rechter van de juistheid van de hoogte moeten overtuigen. Dat wordt te duur en het te vorderen bedrag te gering. De kosten staan niet in verhouding met de baten.
Het heeft economisch geen enkele zin om over een bedrag van een Euro of 35 te gaan procederen.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

@alicia32 Vraagje: Bent u later nog eens teruggegaan naar de bewuste Dirk en heeft u in alle rust nog met de manager gesproken over het hoe en wat?
Welke Dirk was dit?

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

Nee ik ben niet meer terug gegaan. Mijn man zei dat ik gewoon moet gaan, ook om uit te zoeken wat ze met mijn id hebben gedaan. Wel ben ik bezig met een brief naar het hoofdkantoor. Het was de dirk in schiedam

Bart12345
Lid
Lid
Roepnaam: Bart
Geslacht:

Bericht door Bart12345 »

Alicia30 schreef: 08 nov 2020, 13:51 Ik kan u zeggen dat dit me echt nog nooit eerder is gebeurd. Zelfs met afrekenen heb ik er niet opgelet heb dat scannertje er langs gehouden gepind en klaar. Heb niet op de prijs gelet anders had ik t waarschijnlijk wel gezien inderdaad.
U kunt proberen te vragen of dirk de camerabeelden terug wil kijken. Als te zien is dat u de krat wel scant maar de kassa pakte 'm niet, willen ze het winkelverbod misschien heroverwegen.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:

Bericht door Hilde »

Bart12345 schreef: 10 nov 2020, 10:04
Alicia30 schreef: 08 nov 2020, 13:51 Ik kan u zeggen dat dit me echt nog nooit eerder is gebeurd. Zelfs met afrekenen heb ik er niet opgelet heb dat scannertje er langs gehouden gepind en klaar. Heb niet op de prijs gelet anders had ik t waarschijnlijk wel gezien inderdaad.
U kunt proberen te vragen of dirk de camerabeelden terug wil kijken. Als te zien is dat u de krat wel scant maar de kassa pakte 'm niet, willen ze het winkelverbod misschien heroverwegen.
Ze heeft de kratten juist niet gescand.
Alicia30 schreef: 07 nov 2020, 16:57 Ik was vandaag boodschappen doen bij de dirk. Ik liep op de automatische piloot door de winkel en verzonken in gedachten ben ik echt vergeten 2 kratten bier te scannen terwijl de rest wel gescand was en betaald.
Voor het pinnen moet je met de scanner een etiketje scannen en daarna de scanner laten lezen door de automaat. Dat zal ze bedoelen met :
Alicia30 schreef: 08 nov 2020, 13:51 Zelfs met afrekenen heb ik er niet opgelet heb dat scannertje er langs gehouden gepind en klaar. Heb niet op de prijs gelet anders had ik t waarschijnlijk wel gezien inderdaad.
Want de boodschappen zelf scan je niet meer bij het afrekenen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

Klopt zo ging het inderdaad. En ik stond precies aan de kant waar niet de paal staat om je kratten, broodjes enz te scannen. Die staat aan de linkerzijde tussen de 2 zelfscankassa's wel en aan de rechterkant niet. En ik stond rechts. Omdat links helemaal vol stond. T is geen excuus maar als ik daar had gestaan had ik er met me neus bovenop gestaan en misschien al eerder gedacht oja die kratjes. Nu bleef ik in mijn eigen wereld verzonken na lange dag werken, drukte in de winkel.

Ineke
Infopolitie Gast

Bericht door Ineke »

Ik lees veel excuses zoals : stress en weet ik veel. Ik heb serieus ruim 7 jaar lang 24/7 365 dagen per jaar in een hele akelige stresssituatie gezeten (mantelzorg voor 3 (schoon)ouders in mijn uppie waarvan 2 ernstig ziek en dementerend ) maar in al die jaren heb ik het werkelijk nog nooit voor elkaar gekregen ook maar iets "per ongeluk" uit een winkel mee te nemen, en al helemaal geen kratten bier. En ik zat adrenalinetechnisch al die jaren toch echt wel skyhigh tot aan de max. Ze zeggen dat mensen die bewust iets "fout" doen daar veel meer mee bezig blijven dan mensen die gewoon even niet op hebben zitten letten, sorry zeggen, en het laten gaan.

Gesloten