Beschuldigd van winkeldiefstal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Re: Beschuldigd van winkeldiefstal

Bericht door Pim »

Alicia30 schreef: 08 nov 2020, 13:38 Ik heb dus geen idee wat ze met mijn id hebben gedaan. Want zij liep naar achter en ik stond in de winkel. Ze nam hem uit mijn handen en liep er mee weg zonder wat te zeggen. Mijn man zei al je had moeten vragen wat ze ermee ging doen maar ja daar dacht ik op dat moment echt niet aan ik was zo geschrokken
Heb je geen formulier meegekregen?
Staat daar je naam dan niet ingevuld?
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Van vrijwillige terugtred is alleen sprake zolang het initiatief volledig vanuit de "verdachte" komt en niet wordt veroorzaakt door het aangesproken worden door winkelpersoneel of het zich betrapt voelen of zijn.
In dit geval kwam het besef van de "vergissing" pas toen Alicia werd aangesproken door het meisje uit de winkel. Vrijwillige terugtred is dan een gepasseerd station. Het oogmerk van wederrechtelijke toeeigening is dan nog niet bewijsbaar, de verdenking van winkeldiefstal is wel volledig aanwezig. Er is voldoende grond voor aanhouding. Het verdere onderzoek moet het bewijs gaan opleveren. De rechte moet uiteindelijk bepalen of het verzamelde bewijs voldoende is voor een bewezenverklaring.
Of de rechter het " vergeten" verhaal aannemelijk vindt is zeer afhankelijk van de overige omstandigheden. Betrof het een volle wagen met een aanzienlijk bedrag zodat voorstelbaar is dat het verschil niet direct opvalt of maar enkele artikelen afgerekend waarvan de waarde aanzienlijk lager is dan twee kratten bier.
Ook zal meespelen voor de rechter of dit de eerste keer is. Een bekende winkeldief komt niet weg met een "vergeten" verhaal.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

Ik kan u zeggen dat dit me echt nog nooit eerder is gebeurd. Zelfs met afrekenen heb ik er niet opgelet heb dat scannertje er langs gehouden gepind en klaar. Heb niet op de prijs gelet anders had ik t waarschijnlijk wel gezien inderdaad. Maa

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Ik kon slechts twee uitspraken ove scankassas vinden:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2015:4889

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 012:BX5743

Zoals SWAT aangeeft is het afhankelijk van de omstandigheden. Maar hier was geen politie bij betrokken en afrekenen met winkeldieven komt ook niet in beeld omdat er geen aangifte is gedaan. Zoals de bedrijfsleider aangaf was het een ontzegging.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

Pim schreef: 08 nov 2020, 13:43
Frans schreef: 08 nov 2020, 13:25 Was het van de stichting SOA
8) Ik hoop toch zo dat er SODA op dat formulier staat.
Sorry maar dit vind ik echt een netjes gezegd een rare opmerking. Ik heb t toch niet met opzet gedaan. Als dit wel t geval was ben ik t zeker met je eens. Maar dit was niet het geval.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door SWAT »

Alicia SOA is echt wat anders dan SODA en daar doelt Pim op vermoed ik.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

SWAT schreef: 08 nov 2020, 13:48 Van vrijwillige terugtred is alleen sprake zolang het initiatief volledig vanuit de "verdachte" komt en niet wordt veroorzaakt door het aangesproken worden door winkelpersoneel of het zich betrapt voelen of zijn.
Hier ben ik het niet helemaal met je eens SWAT, ook externe invloeden kunnen zorgen voor een vrijwillige terugtred, zelfs bij een voltooide poging.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Frans doelt waarschijnlijk op https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 006:AZ2169 waarin de HR overweegt:

3.6.2. Vooropgesteld wordt dat van buiten komende factoren die mede ertoe hebben geleid dat het misdrijf niet is voltooid, niet aan vrijwillige terugtred in de weg behoeven te staan.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

SWAT schreef: 08 nov 2020, 14:07 Alicia SOA is echt wat anders dan SODA en daar doelt Pim op vermoed ik.
Hahaha oeps excuus las hem te snel haha sorry pim

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

Pim schreef: 08 nov 2020, 13:45
Alicia30 schreef: 08 nov 2020, 13:38 Ik heb dus geen idee wat ze met mijn id hebben gedaan. Want zij liep naar achter en ik stond in de winkel. Ze nam hem uit mijn handen en liep er mee weg zonder wat te zeggen. Mijn man zei al je had moeten vragen wat ze ermee ging doen maar ja daar dacht ik op dat moment echt niet aan ik was zo geschrokken
Heb je geen formulier meegekregen?
Staat daar je naam dan niet ingevuld?
Heb hem niet meegekregen. Maar zag me meisjesnaam en geboortedatum staan. De rest moest ik invullen en tekenen. Wat ik beide niet heb gedaan

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door SWAT »

De winkelontzegging kan ook mondeling aangezegd worden. Bewijs technisch wordt het dan wat lastiger want bij een ontkennende verdachte, bij het overtreden van de ontzegging, moeten er getuigen gehoord worden die bij het opleggen van de aanzegging aanwezig waren.

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

De manager was erbij. Die riep zij erbij toen ik zei dat ik het formulier niet wilde tekenen.

Ineke
Infopolitie Gast

Bericht door Ineke »

Ik wil niet oordelen maar iets vergeten af te rekenen zal een ieder wel eens overkomen, een zakje kruiden, een rol drop, iets kleins dus wat ergens tussen zit, het kan een ieder een keer gebeuren.
Met zelfscannen echter wordt helaas ook veel "bewust" gestolen omdat de pakkans relatief klein lijkt en áls dan roepen de "gepakten" steeds dat ze het heus heel per ongeluk vergeten zijn te scannen :|
Met een klein item kan dat gebeuren, weten de supermarkten ook wel en ze kennen zeker op een dorp hun klanten wel, die klanten komen zelf terug zelfs om nog iets van amper een euro alsnog af te rekenen, been there, done that.

Maar sorry, met alle respect maar 2 kratten bier vergeten gaat er bij mij niet is, alleen al het gewicht van die 2 volle kratten op je winkelkarretje merk je heus écht wel, nog afgezien van het feit van het gerammel van de flessen én dat om 2 kratten bier op je kar te zetten je meestal een uittreksteun moet gebruiken waar je je schenen serieus tegen kapot loopt.
Voordeel van de twijfel is dan bij mij echt nicht in Frage :roll:

(en nog even tegen SWAT: Sir Sean Connery: Shaken, not stirred. Goodnight Mr. Bond <3)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Ben het wel eens met Ineke... en al zou 't die ene procent betreffen die het wel vergeet af te rekenen, dan mag je van mij daar evengoed voor gestraft worden, op welke manier dan ook; nalatigheid is geen excuus..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door olle-griese »

zijlvaart67 schreef: 08 nov 2020, 17:24 Ben het wel eens met Ineke...
Ik niet. Juist een krat bier (of 2) vergeet je sneller te scannen omdat je meer handelingen hebt te doen alvorens de kratten op zijn plek staan. Dat heb je met een rolletje drop niet.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Gesloten