Beschuldigd van winkeldiefstal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Re: Beschuldigd van winkeldiefstal

Bericht door Vent »

Ik ben ook wel eens iets vergeten te scannen. Dit kwam naar voren bij een steekproef. Ik zou heel erg verontwaardigd zijn geweest als de supermarkt hierop helemaal Hill Street Blues zou zijn gegaan. De supermarkt bespaart al veel geld met de zelfscan, als er nog eens 160 euro vergissingsbonus bovenop komt...

Ik gok dat als TS getekend zou hebben er een rekening thuis zou komen, en ik sluit niet uit dat die er alsnog komt.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

@SWAT, "met het oogmerk...", vandaar de vraag. Sterker nog, het is MIJ wel eens overkomen met een kratje bier bij de buurtsuper, nu kennen ze me daar (eigenlijk wel in het hele dorp hier geloof ik) en als ik terugwandel en vertel dat er nog een kratje op mijn kar stond rekenen ze dat gewoon af, geen enkel probleem... maar dat gebeurt wel...

Is het dan alsnog diefstal "omdat je de schuifpui of kassa voorbij bent"... vind ik veel te gemakkelijk en veel te stellig. Ik mis 1 onderdeel, de opzet.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Vent schreef: 08 nov 2020, 11:29 ik sluit niet uit dat die er alsnog komt.
Maar waarvoor dan?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Frans schreef: 08 nov 2020, 11:35 @SWAT, "met het oogmerk...", vandaar de vraag. Sterker nog, het is MIJ wel eens overkomen met een kratje bier bij de buurtsuper, nu kennen ze me daar (eigenlijk wel in het hele dorp hier geloof ik) en als ik terugwandel en vertel dat er nog een kratje op mijn kar stond rekenen ze dat gewoon af, geen enkel probleem... maar dat gebeurt wel...

Is het dan alsnog diefstal "omdat je de schuifpui of kassa voorbij bent"... vind ik veel te gemakkelijk en veel te stellig. Ik mis 1 onderdeel, de opzet.
Dat laatste is ter beoordeling van de rechter. Voor de verdenking van schuld aan een strafbaar feit, wat de grond voor de aanhouding is, is dit voldoende.

Tot besef komen dat je iets niet hebt afgerekend en terug gaan om alsnog af te rekenen dan wel het goed terug te geven valt onder de noemer "vrijwillige terugtred" waardoor de strafbaarheid vervalt.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Vent schreef: 08 nov 2020, 11:29 Ik ben ook wel eens iets vergeten te scannen. Dit kwam naar voren bij een steekproef. Ik zou heel erg verontwaardigd zijn geweest als de supermarkt hierop helemaal Hill Street Blues zou zijn gegaan. De supermarkt bespaart al veel geld met de zelfscan, als er nog eens 160 euro vergissingsbonus bovenop komt...

Ik gok dat als TS getekend zou hebben er een rekening thuis zou komen, en ik sluit niet uit dat die er alsnog komt.
Daarom zal een supermarkt bij een enkel niet gescand goed niet direct de politie inschakelen tenzij de "klant" al een bekende van hen is. Ook de omstandigheden zullen een rol spelen. Drie goederen pakken en maar 1 goed scannen is anders dan een kar vol en 1 goed niet gescand hebben. Of een aantal goedkope goederen wel scannen en een aantal dure goederen weer niet.
Hoe dan ook het scan gedoe is een juridisch drama. Denk ook aan verweren zoals de scanner deed het niet goed etc.

Dan hebben we het nog niet over het kunnen scannen met je eigen telefoon en vervolgens direct afrekenen met die telefoon.

Voorstelbaar is dat op enig moment een winkel variant komt waarbij het OM en de rechtelijke macht gaan zeggen "Leuk verzonnen maar het risico van deze werkwijze is voor eigen rekening van de winkel en strafrechtelijk niet vervolgbaar".
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Ik ga met Swat.
Maar de winkel neemt daar geen stelling over in.
Maar neemt het zekere voor het onzekere en wel de klant niet meer binnen hebben
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

SWAT schreef: 08 nov 2020, 11:57Voorstelbaar is dat op enig moment een winkel variant komt waarbij het OM en de rechtelijke macht gaan zeggen "Leuk verzonnen maar het risico van deze werkwijze is voor eigen rekening van de winkel en strafrechtelijk niet vervolgbaar".
Ik denk dat we daar nu al heel dicht tegenaan zitten of daar zelfs al zijn.

Zwaar middel hoor, aanhouden, voorgeleiden, verhoor etc. Voor een kennelijke vergissing, en dan heb ik het ook echt over die vergissing, niet over die Piet doedelzak die de boel staat te bedonderen. De vrijwillige terugtred kan nog steeds bij een niet voltooid feit en m.i. is, bij een diefstal waarbij het oogmerk ontbreekt, ook doordat het winkelmeiske haar nog eens terug kwam halen en ze dus vrijwillig.mee terugliep, reden voor het of compleet ontbreken van een 310, of reden voor in ieder geval knap voorbarig opleggen van dat winkelverbod.

Maar goed, mijn stuiver in de pot dus...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

@Pim Zoals ik zeg: er onstaat pas een probleem als er een copie of iets dergelijks wordt gemaakt.

Je mag iemand niet mee naar achteren nemen als deze dit niet wil, maar je behoort wel het voorstel te doen als de situatie daar naar is.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

Frans schreef: 08 nov 2020, 11:35 @SWAT, "met het oogmerk...", vandaar de vraag. Sterker nog, het is MIJ wel eens overkomen met een kratje bier bij de buurtsuper, nu kennen ze me daar (eigenlijk wel in het hele dorp hier geloof ik) en als ik terugwandel en vertel dat er nog een kratje op mijn kar stond rekenen ze dat gewoon af, geen enkel probleem... maar dat gebeurt wel...

Opzet was er zeker niet. Ik heb met mijn suffe hoofd gewoon weg niet opgelet bij t afrekenen. En heb dit ook aangegeven en alles uitgelegd en wel 30x excuus gemaakt. Voelde me zo rot eronder dat ik niet heb opgelet en nu nog

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

Wat mij niet duidelijk is, was jij zelf oo.de terugweg naar de winkel, wad je al.weer terug in de winkel of heeft het winkelmeisje je echt terug moeten halen?

Weet je wat voor papier het wad wst ze je wilden laten tekenen? Was het van de stichting SOA of was het van de winkel zelf, dat is een groot verschil en kun je wel zien aan logo's etc.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

Frans schreef: 08 nov 2020, 12:54

Ik denk dat we daar nu al heel dicht tegenaan zitten of daar zelfs al zijn.

Zwaar middel hoor, aanhouden, voorgeleiden, verhoor etc. Voor een kennelijke vergissing, en dan heb ik het ook echt over die vergissing, niet over die Piet doedelzak die de boel staat te bedonderen. De vrijwillige terugtred kan nog steeds bij een niet voltooid feit en m.i. is, bij een diefstal waarbij het oogmerk ontbreekt, ook doordat het winkelmeiske haar nog eens terug kwam halen en ze dus vrijwillig.mee terugliep, reden voor het of compleet ontbreken van een 310, of reden voor in ieder geval knap voorbarig opleggen van dat winkelverbod.

Maar goed, mijn stuiver in de pot dus...
Ik ben inderdaad vrijwillig mee terug gegaan en heb gelijk gezegd dat ik ze alsnog betaal. Wat niet mocht achteraf maar goed. Ik ben rustig gebleven en vriendelijk alleen voelde ik me gewoon zo rot onder de situatie omdat er totaal geen opzet bij zat en er niet geluisterd werd.

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

Frans schreef: 08 nov 2020, 13:25 Wat mij niet duidelijk is, was jij zelf oo.de terugweg naar de winkel, wad je al.weer terug in de winkel of heeft het winkelmeisje je echt terug moeten halen?

Weet je wat voor papier het wad wst ze je wilden laten tekenen? Was het van de stichting SOA of was het van de winkel zelf, dat is een groot verschil en kun je wel zien aan logo's etc.
Ik was al uit de winkel. De winkel zit wel in een complex met een sigarenboer en slager. Ik heb mijn kar nog tegenover de kassa's laten staan om de sigarenboer in te lopen om een condoleancekaart te halen. Daarna ben ik naar buiten gegaan. Pas op de parkeerplaats sprak die winkelbediende mij aan en besefte ik pas wat er gebeurd was

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

Frans schreef: 08 nov 2020, 13:25 Wat mij niet duidelijk is, was jij zelf oo.de terugweg naar de winkel, wad je al.weer terug in de winkel of heeft het winkelmeisje je echt terug moeten halen?

Ik denk dat het dan van die stichting was. Want ik heb geen logo zien staan van de dirk tenminste kan t me niet herinneren dat ik die heb zien staan

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

maestro schreef: 08 nov 2020, 13:15 @Pim Zoals ik zeg: er onstaat pas een probleem als er een copie of iets dergelijks wordt gemaakt.

Je mag iemand niet mee naar achteren nemen als deze dit niet wil, maar je behoort wel het voorstel te doen als de situatie daar naar is.
Ik heb dus geen idee wat ze met mijn id hebben gedaan. Want zij liep naar achter en ik stond in de winkel. Ze nam hem uit mijn handen en liep er mee weg zonder wat te zeggen. Mijn man zei al je had moeten vragen wat ze ermee ging doen maar ja daar dacht ik op dat moment echt niet aan ik was zo geschrokken

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Frans schreef: 08 nov 2020, 13:25 Was het van de stichting SOA
8) Ik hoop toch zo dat er SODA op dat formulier staat.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gesloten