Beschuldigd van winkeldiefstal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Alicia30
Infopolitie Gast

Beschuldigd van winkeldiefstal

Bericht door Alicia30 »

Ik was vandaag boodschappen doen bij de dirk. Ik liep op de automatische piloot door de winkel en verzonken in gedachten ben ik echt vergeten 2 kratten bier te scannen terwijl de rest wel gescand was en betaald. In t complex zit ook nog een sigarenboertje dus toen ik de winkel uit was me kar laten staan en daar nog 5 min binnen geweest en vervolgens het complex uitgelopen. Buiten toen ik bijna bij de auto was hoorde ik achter mij ineens mevrouw! Dus ik draaide me om en de winkelmedewerker zei mevrouw die kratten bier en gelijk dacht ik chips vergeten. Dus ik zei oh sorry die ben ik straal vergeten. Ik ben mee terug gelopen waarop ze in de winkel al me boodschappen controleerde. Ze vroeg me maar mijn id en liep er mee weg zonder wat te zeggen. Stond ik daar in die winkel door iedereen aangekeken. Toen ze terug kwam zei ze dat ik een formulier moest tekenen en ik een ontzegging kreeg van een jaar. Ik gaf aan dat ik niks ging tekenen. En ik het hier niet mee eens was omdat ik het echt oprecht vergeten was. Ze riep de manager erbij en haalde de kratten van mijn kar en zei mevrouw heeft ze niet betaald en weigerd het formulier te tekenen. Die manager keek mij aan en ik zei weer sorry meneer maar ik was met mijn hoofd ergens anders en ben ze echt vergeten. De manager zei dat kan maar dit is ons beleid. Ik was zo verbaasd wat er nu allemaal gebeurd is dat ik nu denk . Klopt t wel hoe het gegaan is? Zomaar weglopen met mijn id? Midden in de winkel? Pas na 5 min buiten t complex? Had ik zelf moeten vragen om de politie te bellen of iets? Ik ben gewoon echt van slag ervan omdat ik t echt vergeten was en t absoluut niet met opzet heb gedaan. Wat kan ik hiermee doen? Heb ik uberhaubt rechten hier in?

van the Hill
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 41

Re: Beschuldigd van winkeldiefstal

Bericht door van the Hill »

Hoi Alicia,

Wat voor formulier(en) heb je getekend?

Vele winkeliers houden zich aan een concept/beleid dat bij het vermoeden van winkeldiefstal een ontzegging en/of SODA-formulier wordt opgemaakt.
Bij slechts een winkelontzegging is er nog niet veel aan de hand (behalve dat je voorlopig geen boodschappen mag doen bij die supermarkt). Met het tekenen van een SODA-formulier gaat u akkoord met het in rekening brengen van een bepaald bedrag ( 181 euro oid).
In een supermarkt wordt veel vaker 'vergeten' iets af te rekenen, zeker met de opkomst van de zelfscan-kassa's.
Voor diefstal, waar je voor bent aangesproken, is o.a. verreist dat er een bepaalde vorm van opzet aanwezig is.
Geen opzet= geen diefstal, maar dat moet wel ergens uit blijken. Zeggen dat het per ongeluk ging, is doorgaans geen overtuigende verklaring.

Het erbij roepen van de politie had u in bepaalde vorm u kunnen helpen (beoordelen diefstal - ja/nee ) maar had ook kunnen leiden tot een proces-verbaal met alle gevolgen van dien ( VOG - Strafblad - Boete ).

Behalve rechten, hebt u ook plichten. Het recht om onschuldig te zijn tot het tegendeel is bewezen en de plicht om niet te vergeten om je boodschappen af te rekenen. EN daarmee iemand anders te benadelen.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

Sorry hoor, maar vergeten om 2 kratten bier te scannen?
Op het moment dat u met de zelfscanner de code op de betaalterminal scant, wordt u nog een keer gevraagd of u alles heeft gescand. U heeft daar nog eens "Ja" op gezegd door op de knop te drukken.
Daarna heeft u de scanner laten lezen door de terminal. Op dat moment pleegde u al winkeldiefstal ook al was u misschien een item vergeten.
En ja vermoedelijk is er ergens een belletje bij een van de medewerkers op wat voor manier afgegaan en hebben zij toen de terminal uitgelezen wat u voor boodschappen had gescand. Dit kost een paar minuten.
Daarna is er iemand naar buiten gelopen en heeft u aangehouden
Voorwaarden gebruik zelfscan
<knip>
Je draagt zelf de verantwoordelijkheid voor het correct scannen van alle artikelen. Het is belangrijk dat je zorgvuldig nagaat of je alles gescand hebt. Vraag bij twijfel altijd een medewerker om hulp.
Het zorgvuldige gebruik van zelfscan zullen wij controleren door het uitvoeren van steekproeven door onze medewerkers. Ingeval je jouw boodschappen in een boodschappentas of krat in de winkelwagen hebt ingepakt, dien je deze geopend aan te bieden aan de betreffende medewerker en alle medewerking aan hem of haar te verlenen in het kader van de uitvoering van de steekproef.

Uitsluiting
Wij behouden ons het recht voor om een ieder die een steekproef weigert of op enige wijze (vermeend) oneigenlijk gebruik maakt van zelfscan, uit te sluiten van verdere deelname van de zelfscan. Je zult voor het afrekenen dan doorverwezen worden naar een reguliere kassa, waar een kassamedewerker opnieuw jouw boodschappen zal scannen. Ook kunnen wij aangifte doen van diefstal en/of jou een winkelverbod opleggen als uit controle blijkt, nadat je de afscancode op de betaalpaal hebt gescand, dat niet alle boodschappen zijn gescand.
Zowel U als de manager van Dirk had de politie kunnen bellen. Het enige wat er dan extra was gebeurt is dat u mee naar achteren was genomen en dan had moeten wachten tot de politie tijd had om te komen.
Als u uw ID niet gegeven had, was u ook door de winkelmanager officieel aangehouden en overgedragen aan de politie. Dan hadden zij ook de benodigde gegevens gekregen
Uw gegevens zijn nu genoteerd en u zult waarschijnlijk van de SODA een rekening krijgen van € 181,00. Mogelijk krijgt u ook nog een brief van Dirk dat u dus niet meer welkom bent in hun winkel en dat recht hebben ze.

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

van the Hill schreef: 07 nov 2020, 18:03 Hoi Alicia,

Wat voor formulier(en) heb je getekend?

Vele winkeliers houden zich aan een concept/beleid dat bij het vermoeden van winkeldiefstal een ontzegging en/of SODA-formulier wordt opgemaakt.
Bij slechts een winkelontzegging is er nog niet veel aan de hand (behalve dat je voorlopig geen boodschappen mag doen bij die supermarkt). Met het tekenen van een SODA-formulier gaat u akkoord met het in rekening brengen van een bepaald bedrag ( 181 euro oid).
In een supermarkt wordt veel vaker 'vergeten' iets af te rekenen, zeker met de opkomst van de zelfscan-kassa's.
Voor diefstal, waar je voor bent aangesproken, is o.a. verreist dat er een bepaalde vorm van opzet aanwezig is.
Geen opzet= geen diefstal, maar dat moet wel ergens uit blijken. Zeggen dat het per ongeluk ging, is doorgaans geen overtuigende verklaring.

Het erbij roepen van de politie had u in bepaalde vorm u kunnen helpen (beoordelen diefstal - ja/nee ) maar had ook kunnen leiden tot een proces-verbaal met alle gevolgen van dien ( VOG - Strafblad - Boete ).

Behalve rechten, hebt u ook plichten. Het recht om onschuldig te zijn tot het tegendeel is bewezen en de plicht om niet te vergeten om je boodschappen af te rekenen. EN daarmee iemand anders te benadelen.
Ik heb het formulier niet ondertekend. Mede omdat ik zo van slag was door wat er gebeurde en ik ook niks begreep van wat er stond. Ik begrijp dat het inderdaad vaker word gezegd "vergeten" maar in dit geval was dat echt zo. Na voorlopig t is voor een jaar en aangezien ik er elke dag kom/kwam ben ik geen vreemde daar. Ik stond al klaar met mijn portomonee om het alsnog af te rekenen. Ik was al geschrokken van mezelf dat ik t vergeten was. Was me er totaal niet van bewust tot ze t zei toen pas dacht ik ooohhh chips. Haal elke week en reken ze altijd af.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

U heeft u niet gehouden aan de voorwaarden/huisregels waaronder u in staat word gesteld te winkelen in de betreffende supermarkt. Bij schending van de voorwaarden/huisregels heeft de winkel het recht u de toegang te ontzeggen. Dit is een civiel rechtelijke handeling. Die ontzegging mag niet voor onbepaalde termijn zijn. Eerdere uitspraken van de civiele rechter bepalen die termijn op 1 jaar, bij een eerste keer.
U kunt deze beslissing aanvechten bij de directie van de betreffende supermarkt en mochten zijn bij hun standpunt blijven, naar de civiele rechter stappen.

U heeft "geluk" gehad dat er geen politie bij was geroepen want dan had u het aanzienlijke risico gelopen dat u was aangehouden op verdenking van winkeldiefstal, 9 uur of meer had kunnen doorbrengen op een politiebureau in een cel, verhoord worden door een politieambtenaar en op strafvervolging.
Het is voorstelbaar dat men bij het doen van veel boodschappen per ongeluk een artikel niet scant. Supermarkten houden daar ook rekening mee. Het is echter moeilijk voorstelbaar dat men twee kratten bier vergeet te scannen en, mocht dit al gebeuren, bij het afrekenen niet opvalt dat de rekening wel erg laag was. Een kratje bier kost a snel 15 euro dus een verschil van 30 euro moet eigenlijk wel opvallen.

De politie gaat verder niet over de vraag of wel of niet terecht een toegangsverbod is opgelegd. Zoals gezegd is dat een civiele kwestie. Net zo goed als u mag bepalen wie wel of niet in uw woning mag komen en verblijven mag ook een supermarktmanager dit in zijn winkel. Het verbod mag opgelegd worden aan mensen die in de winkel andere klanten lastig vallen, de orde verstoren door wangedrag en zelfs als men (actueel) zich niet houd aan de Corana maatregelen in de winkel.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

Alicia30
Infopolitie Gast

Bericht door Alicia30 »

Ik heb me er inderdaad niet aangehouden. Dat ben ik met u eens. Ik snap dat mensen t niet kunnen begrijpen dat je 2 kratten vergeet. Maar eerlijk waar ik ben zo moe van t werken (in de zorg) en dacht na me werk even snel boodschappen doen. De rest waardoor ik er niet bij was met me hoofd laat ik liever achterwege. Normaal staan de kratten in me kar ipv op dat stukje erachter. Ik heb gewoon weg niet opgelet. Maar goed als iedereen gaat denken dat ik t bewust heb gedaan word ik er niet veel wijzer van. Tuurlijk ik ben fout geweest maar aangezien ik er al jaren elke dag kom zouden ze toch beter moeten weten.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63

Bericht door thijeleo »

In dit topic wordt volgens mij niet gezegd dat u bewust heeft gehandeld, er wordt alleen afgevraagd hoe u 2 kratten kunt vergeten af te rekenen zonder verwonderd te zijn over een lage rekening.

Feit is dat winkeliers in 99 van de 100 gevallen het excuus 'vergeten' te horen krijgen. Zij zijn dat stadium van 'vergeten' ondertussen allang gepasseerd en passen dus altijd de regel toe die ze beschikbaar hebben: het opleggen van een winkelverbod.
L.J.B. ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Dus u erkent inmiddels fout te zijn geweest.
Niemand kan in uw hoofd kijken en weten of er opzet in het spel was of niet.

Dat maakt ook niet uit. Want u bent niet aangehouden en een winkel bepaalt zelf wie er binnen mag en wie niet. In principe is dat: open voor iedereen. Maar de winkelier bepaalt.

U maakt verder bezwaar tegen het feit dat u in de winkel moest wachten en uw identiteitsbewijs moest afgeven.

Wat had u dan voor oplossing in gedachten?
Veel winkels hebben alleen een magazijn dat vaak propvol met voorraad en karren staat.

Of een kassakantoor, maar daar liggen vaak gevoelige documenten zoals facturen, prijslijsten, inkoop- en omzetcijfers en de kluis. Daar ga je ook geen klanten plaatsen.

Tja. Dus ik vrees dat het zoeken wordt naar een andere supermarkt.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door olle-griese »

Ik ben ook eens een krat bier vergeten te scannen. Dus ik snap je.
Gelukkig kwam ik er achter toen ik in de rij stond om af te rekenen, en kon het nog herstellen.
Ik heb van schrik nooit weer een zelfscan gebruikt.
Ik had mazzel, jij hebt pech.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

Vraag ik me tot slot nog steeds af waarom deze dame een rekening gaat krijgen van SODA van € 181,-

Maar that's me...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

1. TS heeft niks getekend.
2. Formeel heeft TS zelfs geen winkelverbod, althans niet aantoonbaar.
3. Wel kan TS geweigerd worden, daarop de politie laten komen, welles-nietes spel spelen, en zien waar het schip strand.
4. TS is niet aangehouden wat voorwaardelijk is voor de SODA procedure.
5. TS schrijft alleen: "zei ze dat ik een formulier moest tekenen en ik een ontzegging kreeg van een jaar
Maar ze schrijft ook dat ze dat formulier niet heeft getekend. Dat kan heel goed het formulier van het winkelverbod zijn. Dat moet eigenlijk wel want voor SODA is in de eerste voorwaardelijke stap een aanhouding vereist.
► Laat Spoiler zien
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

De ID-card behoor je niet af te geven, de overheid ontmoedigd dat. Maar er ontstaat pas een probleem als er een fotokopie of iets dergelijks van gemaakt wordt, zonder dat bepaalde gegevens (zoals het BSN-nummer e.d. zijn afgeschermd). Dat mag simpelweg niet.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... eitsbewijs

De zaak en publiek afhandelen mag ook al snel niet omdat dit gezien kan worden als een aantasting van uw privacy en goede naam en daarmee een onrechtmatige daad volgens het Burgerlijk Wetboek.

Wat betreft het winkelverbod zijn er praktisch gezien weinig mogelijkheden, tenzij u bijvoorbeeld door de bedrijfsarts overspannen bent verklaard. Zoals gezged, zowel de goedbedoelende als de kwaadbedoelende zeggen nu eenmaal "sorry, vergeten" en een onderscheid maken is heel moeilijk. U heeft gewoon de schijn tegen u.
U kunt contact zoeken met Dirk (eventueel hoofdkantoor) en uw zaak bepleiten met het verzoek het winkelverbod op te heffen. Reel gezien is dat uw enigste optie, met een grote kans dat het wordt afgewezen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

maestro schreef: 08 nov 2020, 04:52 De ID-card behoor je niet af te geven, de overheid ontmoedigd dat.
Het is afgeven (wat niet verboden is) als erom gevraagd wordt (wat ook niet verboden is) of de politie komt en geeft conform het Besluit Politiegegevens de gegevens 1op1 aan de winkelier. Zie:
Gegevensdeling
De politie deelt gegevens met SODA op basis van het Besluit Politiegegevens artikel 4 lid 2 onder n.
Laat je de politie omdat je je ID niet aan de winkelier wilt geven, dan loop je het risico op aanhouding. Met alle gevolgen van dien.

maestro schreef: 08 nov 2020, 04:52Maar er ontstaat pas een probleem als er een fotokopie of iets dergelijks van gemaakt wordt, zonder dat bepaalde gegevens (zoals het BSN-nummer e.d. zijn afgeschermd). Dat mag simpelweg niet
We weten niet of er een kopie is gemaakt.
Doorgaans worden de vereiste identificerende gegevens (NAW) ingevuld op het SODA formulier. En een BSN komt niet voor op het SODA-formulier.

maestro schreef: 08 nov 2020, 04:52De zaak en publiek afhandelen mag ook al snel niet omdat dit gezien kan worden als een aantasting van uw privacy en goede naam en daarmee een onrechtmatige daad volgens het Burgerlijk Wetboek.
Ik zou bij veel winkels niet weten hoe het discreter kan, dan beschreven door TS, wanneer de persoon in kwestie niet is aangehouden. Je mag hem/haar dan ook niet in een ophoudruimte plaatsen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Frans »

@Pim, ben jij van mening dat dit een voltooide (winkel)diefstal is, even los van de "schuld" van TS.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Zodra de verdachte het scan gebied en dus de kassa's is gepasseerd en, volgens eigen zeggen, ook nog eens de winkel had verlaten, is er sprake van een voltooide diefstal.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

Gesloten