scooter vervoeren aan voorzijde

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Enigma
Infopolitie Gast

scooter vervoeren aan voorzijde

Bericht door Enigma »

Goeiedag, i.v.m. het trekken van een caravan heb ik achterop geen ruimte. Toen zag ik dat er ook dragers zijn om een scooter o.i.d. aan de voorzijde te bevestigen, zie afbeelding (geleend van internet). Nu vind ik alleen de regels dat een ondeelbare lading maximaal 1 meter mag uitsteken aan de voorzijde en niet meer als 20 cm aan de zijkant. Dat is in mijn geval geen probleem.
Verder lijkt het me logisch dat er een leesbare kentekenplaat op moet zitten en dat de verlichting duidelijk zichtbaar moet zijn, volgens de regels.
Ook het stuur van de scooter zou afgeschermd kunnen worden i.v.m. uitstekende delen.
Ik kan er eigenlijk niets over vinden in de regelgeving en bij navraag krijg ik alleen maar antwoorden "volgens mij" en "ik denk"....
Oh ja, mijn auto is een Amerikaans Pickup truck, vergelijkbaar met de foto.
Wat is op dit forum de mening hierover? Het liefst ondersteund met wetgeving. Dank!
Afbeelding

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: scooter vervoeren aan voorzijde

Bericht door zijlvaart67 »

Wetstekst

Regeling Voertuigen:
Artikel 5.18.12
  1. Bij het vervoer van lading met een voertuig of samenstel van voertuigen:
    1. mag de lading niet meer dan 1,00 m achter het voertuig uitsteken;
    2. mag de lading niet meer dan 5,00 m achter het hart van de achterste as van het voertuig uitsteken;
    3. moet een deugdelijke stootbalk zijn aangebracht op niet meer dan 0,60 m voor de uiterste achterzijde van de uitstekende lading, indien de afstand van de onderzijde van de lading tot het wegdek meer bedraagt dan 0,55 m;
    4. mag de lading niet voor het voertuig uitsteken;
Er bestaat nog wel een regel dat 'ondeelbare lading' wel 1 meter voor het voertuig mag uitsteken (waar u aan refereert), maar dat gaat dan echt om lange planken ed die niet anders vervoerd kunnen worden. Dat heeft niets met 'creatieve oplossingen' te maken om een crossmotor mee te nemen.

Wetstekst

Artikel 5.18.13
  1. In afwijking van artikel 5.18.12 mag, voor zover niet op andere wijze op het voertuig of samenstel van voertuigen dan wel voor zover niet binnen de afmetingen van het voertuig of samenstel van voertuigen kan worden geladen, bij het vervoer van in de lengte ondeelbare lading(...)
Het juridische antwoord is dan heel simpel:
Neem een 2e auto met een motoraanhanger mee of ruil de vouwwagen in voor een motoraanhanger (de hierboven genoemde 'andere wijze'). Het feit dat u tevens een vouwwagen mee wilt nemen is geen rechtvaardiging om de motorcrosser dan maar op deze wijze mee te nemen..

Oftewel; ik zie in Nederland geen mogelijkheden of het moet, op de één of andere manier, achterop de vouwwagen kunnen..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Enigma
Infopolitie Gast

Bericht door Enigma »

Kijk, dit is een antwoord waar ik wat aan heb. Onderbouwd met wetsartikelen.
Maar een 2e auto... is slecht voor het milieu... :lol:
Ik zal een andere oplossing moeten verzinnen. Dank voor de reactie.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 68

Bericht door r0n. »

Voor een caravan zijn er ook fiets-dragers, die achterop de caravan gemonteerd worden, misschien is daar iets mee mogelijk.
Is het een vouwcaravan zoals op de foto, dan kan de scooter er misschien bovenop.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

Succes met het zoeken naar een bruikbare oplossing.
:slotje:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten