Artikel 14 part 2

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
IkWeetNogNiks
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Antonio
Geslacht:
Contacteer:

Artikel 14 part 2

Bericht door IkWeetNogNiks »

Geachte leden,

Dit onderwerp was besproken alleen kon ik er niet meer op reageren.

Met alle respect, heeft zich een geval voorgedaan waarop ik weer begon te teijfelen hoe ermee om te moeten gaan.

Situatieschets: ik rijd op een geregelde kruispunt met als B3 bord voor t kruispunt
L2 bord voor t kruispunt en een L2 bord direct na t kruuspunt. Tussenin geen tussenberm.

Probleemgeval: onderweg naar de overkant een passant (te laat) zien oversteken en moeten stoppen.

Vraag: valt dit onder een verkeersnoodzakelijke stop of onder t blokkeren van een kruispunt?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Artikel 14 part 2

Bericht door Frans »

Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

IkWeetNogNiks
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Frans schreef: 30 sep 2020, 10:59 Huiswerkvraag?
Ik vind t wel apart dat mijn vragen iets te maken hebben met een of ander politie-opleiding of iets dergelijks.
Ik stel t eerlijk waar alleen uit t feit dat ik er zelf niet uitkom.

Forumleden die gaven aan dat je n ksp nooit mag blokkeren rvv art 14.

Maar voor n voetganger stoppen L2 is n noodzakelijke stop.

Dua praktisch gezien is dat naar mijn inziens niet mogelijk art 14 toe te passen.

Dus mijn vraag is dan: hie ziet de politie of wetgever dit?
Noodzakelijke stop dus gedn blokkade krspt of, te late herkenning L2 en wel een blokkade?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT »

De vraag stellen is hem beantwoorden. Waar staat dat u de overstekende voetganger mag plat rijden om te voorkomen dat u een andere regel overtreed?
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

martijnw85
Lid
Lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door martijnw85 »

Frans schreef: 30 sep 2020, 10:59 Huiswerkvraag?
Alsof studenten op de politieacademie deze site als informatiebron gebruiken?!

Alsof studenten op de politieacademie sowieso met huiswerk zijn belast.. Haha

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde »

En juist door dát antwoord gaat mijn wijzertje ook steeds meer naar “Student? Ja!”
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

IkWeetNogNiks
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

SWAT schreef: 30 sep 2020, 14:36 De vraag stellen is hem beantwoorden. Waar staat dat u de overstekende voetganger mag plat rijden om te voorkomen dat u een andere regel overtreed?
Nee, platrijden doen we zelfs een mier niet aan.
Alleen wil ik graag weten hoe de wetgever van bestuurders verwacht ten alle tijde een krijspunt vrij te houden?

Wat in t geval de rijbaan opgesplits is in twee rijstroken met in t midden een fysieke verhoogde afscheiding en je thv een verkeerslicht stilstaan.
Rechts naast je een zijstraat met een c3 bord. Auto achter je wilt graag naar rechts. Blijf je voor t kruispunt of rijd je een stuk door.

Zie: wouwermanstraat kruising heemstraat in den haag.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door Frans »

IkWeetNogNiks schreef: 30 sep 2020, 14:26Ik vind t wel apart dat mijn vragen iets te maken hebben met een of ander politie-opleiding of iets dergelijks.
Ik heb hier naast me 3 onafhankelijke "bestuurders" zitten. Gemiddelde rij-ervaring zo'n 25 jaar schadevrij.

Geen van 3-en hebben ook maar enig idee wat een L2-, B3 bord of een passant is. Verder hebben ze geen idee wat art 14 RVV inhoudt, kennen de ze afkorting RVV ook niet en als ik vertel wat het RVV is hebben ze er inderdaad wel eens ooit van gehoord ja... maar deze hele gewone mensen zouden deze termen nooit of te nimmer uit zichzelf gebruiken.

Vandaar, huiswerkvraag. En huiswerkvragen zijn niet erg, ook daar helpen we mee, maar dan zeg je dat je met je huiswerk bezig bent en dan helpen we je op weg... daar leer je meer van dan de opdrachten voorgekauwd en ingevuld beantwoord krijgen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik riep het bij zijn/haar eerste topic al.

Ik denk dat we ons moeten beperken tot verwijzen naar wáár de antwoorden staan, wáár de jurisprudentie gevonden kan worden als verdieping gewenst/ noodzakelijk is. En ons niet laten verleiden toch voor te kauwen en met elkaar in discussie te gaan 8)

https://wetten.overheid.nl
Zoek daar naar "Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990", "wegenverkeerswet 1994" en "regeling voertuigen".
Ook kun je bovenstaande zoekbegrippen combineren met "memorie van toelichting ...." of "aanwijzing ....".

Verder kun voor jurisprudentie zoeken op:
https://rechtspraak.nl
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

IkWeetNogNiks
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Frans schreef: 30 sep 2020, 21:40
IkWeetNogNiks schreef: 30 sep 2020, 14:26Ik vind t wel apart dat mijn vragen iets te maken hebben met een of ander politie-opleiding of iets dergelijks.
Ik heb hier naast me 3 onafhankelijke "bestuurders" zitten. Gemiddelde rij-ervaring zo'n 25 jaar schadevrij.

Geen van 3-en hebben ook maar enig idee wat een L2-, B3 bord of een passant is. Verder hebben ze geen idee wat art 14 RVV inhoudt, kennen de ze afkorting RVV ook niet en als ik vertel wat het RVV is hebben ze er inderdaad wel eens ooit van gehoord ja... maar deze hele gewone mensen zouden deze termen nooit of te nimmer uit zichzelf gebruiken.

Vandaar, huiswerkvraag. En huiswerkvragen zijn niet erg, ook daar helpen we mee, maar dan zeg je dat je met je huiswerk bezig bent en dan helpen we je op weg... daar leer je meer van dan de opdrachten voorgekauwd en ingevuld beantwoord krijgen.
Bedankt voor de reactie.
Ik heb een zakboek rvv 1990 waar ii mezelf in verdiep en vaak inkijk. Het is niet zo dat ik alle benamingen etc van buitenaf heb geleerd.

IkWeetNogNiks
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Pim schreef: 01 okt 2020, 09:11 Ik riep het bij zijn/haar eerste topic al.

Ik denk dat we ons moeten beperken tot verwijzen naar wáár de antwoorden staan, wáár de jurisprudentie gevonden kan worden als verdieping gewenst/ noodzakelijk is. En ons niet laten verleiden toch voor te kauwen en met elkaar in discussie te gaan 8)

https://wetten.overheid.nl
Zoek daar naar "Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990", "wegenverkeerswet 1994" en "regeling voertuigen".
Ook kun je bovenstaande zoekbegrippen combineren met "memorie van toelichting ...." of "aanwijzing ....".

Verder kun voor jurisprudentie zoeken op:
https://rechtspraak.nl
Hier heb ik inderdaad veel aan, vooral begrippen als memorie van toelichting of aanwijzing. Zo leer ik zelf te vissen. Dank u wel!

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee »

En weer een tevreden klant... Ehhh, aspirant
PDC | DICT

Martijngamer
Lid
Lid