Bord C03

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
IkWeetNogNiks
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Antonio
Geslacht:
Contacteer:

Re: Bord C03

Bericht door IkWeetNogNiks » 26 sep 2020, 19:23

Iknweet niet of t zinnig is om op zo n op de persoon gerichte aanval, bezien moet worden als n vrije kanalisatie van emoties of van opbouwend feedback?

De ware kennis is de kennis waarover je weet dat je t niet weet.

Antwoordgerichte reactied stel ik zeer op prijs.
Of moet ik n iq van 140 hebben om vragrn te mogen stellen?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 26 sep 2020, 21:22

IkWeetNogNiks schreef:
24 sep 2020, 23:49
Ik heb n vraag mbt t bord c03.

Wat ik soms wel verwarrend vind, is dat er wegen zijn met n tussenberm of n soort gracht in t midden maar geen bord/borden aanwezig zijn.
Maar terug naar de vraag. Als er een bord C3 staat is het duidelijk. Ga ik niet uitleggen. Als er geen borden staan, moet je je afvragen of het één weg is. In het RVV 1990 is geen definitie van wat een weg is en dus moet je terug naar de Wegenverkeerswet 1994. Daar staat:
Wettekst
alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten
Kort gezegd, is er een middenberm, dan behoort dat tot dezelfde weg en moet je rechts rijden. Is er een gracht, dan zijn er 2 wegen en mag je ook aan de linkerzijde rijden (wel rechts natuurlijk). Wordt het nu erg duidelijk? Vast niet, maar het is wel de denkwijze.

Enkele uitspraken:
– Hoge Raad, 22 november 1978, nr. 19064 (VN 1979/378)

Als een voor het openbaar rijverkeer openstaande weg wordt begrensd door een sloot moet als berm of zijkant van de weg aangemerkt worden de grond gelegen tussen die weg en de rand van de sloot. Als zich in zo’n sloot een dam bevindt moet daarvan als berm of zijkant van de weg worden aangemerkt de grond die is gelegen tussen een lijn die denkbeeldig is getrokken langs de aan de zijde van de weg liggende rand van de sloot en die weg. Als een motorrijtuig zich voor een gedeelte – hoe gering ook – bevindt op de weg of tot die weg behorende berm of zijkant, wordt met dat motorrijtuig gebruik gemaakt van de weg.

– Hoge Raad, 8 oktober 1980, nr. 19867 (VN 1981/80)

Aangenomen moet worden dat zogenaamde parkeerhavens, die direct aan een rijbaan van de weg zijn gelegen, ook al zijn zij daarvan afgescheiden, bijvoorbeeld door een witte lijn op het wegdek of een andere markering, deel van de weg uitmaken. Hetzelfde geldt ten aanzien van parkeerterreinen waar openbaar verkeer kan en mag parkeren.

– Hof Arnhem, 31 oktober 1983, M 2628/1979 (VN 1983/2389)

Onder berm moet worden verstaan een smalle strook onverharde grond naast de rijbaan van de weg, evenwijdig lopend met de middenas hiervan en bestemd ten dienste van uitwijkende voetgangers of geparkeerd wordende motorrijtuigen.

Hoge Raad, 24 januari 2001, nr. 36033 (Infobulletin 2001/77, BNB 2001/128, FED 2001/101 VN 2001/11.29, WFR 2001/137)

Een langs de weg gelegen gazon, dat eigendom is van de gemeente, vormt niet in zijn geheel een tot de weg behorende berm of zijkant.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

IkWeetNogNiks
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Antonio
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door IkWeetNogNiks » 27 sep 2020, 02:39

Hier heb ik heel erg veel aan.
Het is me veel duidelijker geworden dan voorheen.
Het is voor mij nu nog een gemixte soep met de juiste termen/begrippen en de uitleg hierin die t grootste verschil lijken uit te maken.
Ik heb van u nu geleerd dat ik de uitspraken van de rechter over dit soort onderwerpen ook kan raadplegen om t misschien nog helderder te maken in mn hoofd.

Bedankt voor de genomen moeite meneer Piet.

Gesloten