Start-stopsysteem van moderne auto's

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Start-stopsysteem van moderne auto's

Bericht door Dusty » 18 sep 2020, 17:56

Moderatoropmerking van zijlvaart67
Afgesplitst
Eetveelflitspalen schreef:
18 sep 2020, 15:08
Zonder gein, ik heb sinds kort een nieuwe auto met start/stop systeem en daarom laat ik hem regelmatig afslaan omdat ik nog niet helemaal gewend ben :(
Heb dat systeem ook, maar dat is nu juist zo handig........., een kwestie van de koppeling intrappen en de auto start weer.
Dat gaat juist veel sneller dan een sleutel terugdraaien, wat trouwens ook vreemd is.....; ik zou eigenlijk verwachten dat je dan een start/stopknop hebt in combinatie met een kaart.

@Proost Waarom is dit slecht voor de accu of motor?? :roll: :roll:
Een goede startmotor kan ongeveer 1 miljoen keer gestart worden; dus een auto die met 500.000 km op de teller naar de sloop gaat, kun je elke halve kilometer starten. 8)

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Door roodlicht camera na het afslaan van de motor

Bericht door Hilde » 18 sep 2020, 18:05

Precies wat je zegt Dusty, ideaal.
Intrappen en hij start weer.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 18 sep 2020, 18:13

Dusty schreef:
18 sep 2020, 17:56
@Proost Waarom is dit slecht voor de accu of motor?? :roll: :roll:
Bij het starten gebeurt er meer dan alleen je startmotor een keer rond laten gaan.

Voor de puristen... Klik

Ik heb de mijne laten omprogrammeren.
Laatst gewijzigd door Proost op 18 sep 2020, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 18 sep 2020, 18:14

Ik heb er ook een gruwelijke hekel aan en zet 't standaard uit.

Ik geloof nooit dat het goed is voor een auto; het fenomeen is verzonnen om de uitstoot naar beneden te brengen, niet omdat het een meerwaarde heeft voor de auto zelf..
Daarnaast vind ik de vertraging (het weer aanslaan) veel te lang duren.. Gewoon superirritant.

Een uitvinding om de auto te verkopen aan milieufreaks cq om je politiek correcte geweten te sussen, meer is 't niet. Trots zijn op het feit dat je de motor 30 seconden uitzet bij een verkeerslicht is mi jezelf voor de gek houden..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 18 sep 2020, 18:23

De draaiende metalen delen glijden op een oliefilm. Die olie komt daar door een oliepomp. Die pomp stopt als de motor uit gaat. Zware delen (nokkenas bijv) zakt dan door de oliefilm en dan ligt er metaal op metaal. En als je dan start heb je wat slijtage.

Lichte motorblokken hebben zelfs kunststof slijtdelen. Daaraan wil je geen overmatige slijtage.

Tegenwoordig wordt er meer en meer gebouwd om heel te blijven tot na de garantieperiode. Niet om degelijk te zijn.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 18 sep 2020, 18:25

zijlvaart67 schreef:
18 sep 2020, 18:14
Daarnaast vind ik de vertraging (het weer aanslaan) veel te lang duren.. Gewoon superirritant.
Nu weet ik niet welk merk auto jij rijdt Koen, maar in een Renault start ie vrijwel meteen als je de koppeling helemaal intrapt.
Dus ik herken dat 'geklooi' helemaal niet en vind het ideaal; natuurlijk is het in het begin wel wennen, maar ik weet nu niet beter meer. 8)

:idea: Voor de rest een tip voor TS, en anderen die problemen hebben met wegrijden.........., wees niet te zuinig met gasgeven bij het wegrijden.
Daarmee voorkom je vrijwel in alle gevallen dat de motor afslaat; en dan maakt het niet uit of je in een diesel of benzine-auto rijdt.
Gewoon niet 'te kinderachtig' zijn met gas geven, komt de doorstroming ook ten goede!

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 18 sep 2020, 18:32

Dusty schreef:
18 sep 2020, 18:25
zijlvaart67 schreef:
18 sep 2020, 18:14
Nu weet ik niet welk merk auto jij rijdt Koen, maar in een Renault start ie vrijwel meteen als je de koppeling helemaal intrapt.

Dat merk met de 4 ringen (voor 't werk); een 2.7 zescilinder diesel. Hij start wel vrij vlot (ca 1,5 seconde) maar dat is me te laat; ik wil net een auto eerder weg zijn dan de bestuurder die naast me staat zodat ik voor hem kan invoegen en bij dat soort acties irriteert zo'n systeem me mateloos..

Dusty schreef:
wees niet te zuinig met gasgeven bij het wegrijden.
Daarmee voorkom je vrijwel in alle gevallen dat de motor afslaat; en dan maakt het niet uit of je in een diesel of benzine-auto rijdt.
Gewoon niet 'te kinderachtig' zijn met gas geven, komt de doorstroming ook ten goede!

Dit ben ik wel weer helemaal met je eens; een auto 'smoren' (waardoor je de zuigers hoort klapperen) is nog veel slechter voor een blok dan veel gas geven..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Start-stopsysteem

Bericht door Proost » 18 sep 2020, 18:42

@zijlvaart67 rij jij nog een échte 2.7? (Een van de beste blokken die ze ooit gemaakt hebben).
Nemen aan privé toch.

Hier ook vier ringen. En gelukkig is dat allemaal om te turnen. Ik heb mijn start stop knop om laten draaien dus bij indrukken is die ingeschakeld. Die knop zit vanzelfsprekend vol stof.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Start-stopsysteem van moderne auto's

Bericht door zijlvaart67 » 18 sep 2020, 18:45

Sorry, foutje; het is inmiddels het 3.0 liter blok.

Men is wel bezig met de opvolger van de huidige Audi's en dat wordt dan weer het nieuwere model A6..
Ik kan er heel wat over zeggen, maar dat is niets voor een publiek forum..

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67
Contacteer:

Bericht door r0n. » 18 sep 2020, 19:13

Voor de techneuten, mijn auto heeft geen startmotor, maar een gecombineerde startmotor/dynamo, dus zonder een bendix, dat geeft minder slijtage en is sneller.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 18 sep 2020, 20:24

Dusty schreef:

Dus ik herken dat 'geklooi' helemaal niet en vind het ideaal; natuurlijk is het in het begin wel wennen, maar ik weet nu niet beter meer. 8)
Ik heb er nu zo een van de baas in automaat vorm, maar waardeloos systeem.
Het eerste wat ik doe als ik de auto in stap is het bekende uitschakelknopje indrukken.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 18 sep 2020, 20:57

Ik heb een half electrische prive. Daar maakt het echt niet uit of hij afslaat of niet. Je merkt het niet eens.
Van de baas hebben we allemaal verschillende, ligt eraan welke vrij is, ik vind de 4 ringen wel de lekkerste van de dienstauto’s. Ik weet niet of het daar in zit, denk dat ie standaard uit staat. Die mag niet weigeren om te starten of later starten...
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten