Door roodlicht camera na het afslaan van de motor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Eetveelbananen
Infopolitie Gast

Door roodlicht camera na het afslaan van de motor

Bericht door Eetveelbananen »

Hallo,

Ik had vandaag een ongelukkig moment voor het stoplicht waarbij ik mijn auto liet afslaan. Ik stond vooraan en draaide snel mijn sleutel eruit en weer terug erin, maar faalde waardoor ik het nog een keer deed voordat de auto startte. Achter mij werd er getoeterd dus ik was een beetje gestrest en gaf toen de auto weer startte weer vol gas. Op dat moment was het nog oranje, maar toen ik omhoog keek terwijl ik net onder het verkeerslicht doorreed zag ik dat die naar rood sprong. Hier stond een flitspaal die op rood controleert en op 50km/u. Die snelheid haalde ik bij lange na niet natuurlijk, maar ik vroeg me af hoe groot de kans is dat ik geflitst ben? Ik snap heel goed dat ik beter had kunnen wachten maar vanwege het getoeter en de situatie panikeerde ik waardoor ik juist doorreed.

PS: leuk feitje aan deze post is dat de reCAPTCHA mij vroeg om verkeerslichten aan te klikken op de foto's ter bewijs dat ik geen robot was...

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Door roodlicht camera na het afslaan van de motor

Bericht door Pim »

Had je liever flitscamera's gehad in de recaptcha?
Gaan we regelen 8)
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost »

De camera knipt pas een korte tijd nadat het daadwerkelijk rood is. Hoe 'randje' het was kunnen wij ook niet beoordelen. Dit zul je even af moeten wachten.
Als je hem binnen krijgt maakt het voor het CJIB niet uit waarom je door rood gereden bent.

Eetveelbananen
Infopolitie Gast

Bericht door Eetveelbananen »

Pim schreef: 18 sep 2020, 14:17 Had je liever flitscamera's gehad in de recaptcha?
Gaan we regelen 8)
Haha dat zou wel nog toepasselijker zijn 😜

Eerveelbananen
Infopolitie Gast

Bericht door Eerveelbananen »

Proost schreef: 18 sep 2020, 14:19 De camera knipt pas een korte tijd nadat het daadwerkelijk rood is. Hoe 'randje' het was kunnen wij ook niet beoordelen. Dit zul je even af moeten wachten.
Als je hem binnen krijgt maakt het voor het CJIB niet uit waarom je door rood gereden bent.
Dat was inderdaad mijn tweede vraag, of de ons op kwijtschelding groter is als op de beelden te zien is dat ik aan het klooien was met mijn auto

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 »

En ik betwijfel of dat op de beelden te zien is.

Bij roodlichtdetectie is er sprake van het maken van 2 foto's, maar deze foto's worden gemaakt op het moment dat u het verkeerslicht daadwerkelijk passeert.
Wat er voor die tijd allemaal plaatsvindt wordt niet vastgelegd. Met andere woorden; het is geen videocamera die aan 1 stuk door beelden maakt van de hele kruising.

Ik vrees dat er alleen maar te zien is dat u door het rood rijdt en niks anders..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost »

Meen me te herinneren dat de op dat moment gereden snelheid ook vastgelegd wordt. Niet dat je daar iets aan hebt als je door rood gereden hebt. Maar wellicht wel als je al aan het remmen was bij het zien van rood en net over de stopstreep tot stilstand komt. (voor een volgende keer als je er onder rijdt en weer ziet dat het toen rood was)

Weet je trouwens zeker dat je aan het klooien was met je auto? Of was je toch stiekem een banaan aan het eten?

Eetveelflitspalen
Infopolitie Gast

Bericht door Eetveelflitspalen »

Haha, ik durf niet te zeggen of ik een banaan aan het eten was want ik weet niet of dat strafbaar is tijdens het rijden.. Zonder gein, ik heb sinds kort een nieuwe auto met start/stop systeem en daarom laat ik hem regelmatig afslaan omdat ik nog niet helemaal gewend ben :(

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost »

Een dergelijk systeem is ook niet best voor je motor of accu dus ik zou vooral de knop 'uitschakelen' vaak gebruiken (tenzij je voor een brug of spoor staan... maar dan werkt de contactknop/sleutel ook prima.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje »

Een rechter is soms wel genegen het bedrag te verlagen als de reden goed genoeg is. Maar dan moet je het wel aan kunnen tonen. Heel veel verkeerslichten maken logbestanden. In zo'n logbestand kun je zien dat de detectielus, in dit geval de koplus, bezet is bij rood en bezet blijft terwijl het groen wordt. Wanneer je de lus verlaat is vervolgens ook waarneembaar. Maar ik weet niet of je in het bezit kunt komen van dit bestand. Daarvoor moet je naar de wegbeheerder, vaak de gemeente, maar het kan ook de provincie of het rijk zijn. Als je daar het verzoek doet of zij jou, op het kruispunt van de wegen waar je reed, op het tijdstip dat dit gebeurde, de loggegevens, weergegeven in een faselog willen verstrekken, heb je een, in mijn ogen, minieme kans. Je moet ook de richting opgeven. In google even kijken naar het verkeerslicht en het nummer noteren dat onder de lichten staat. (een getal tussen 1 en 12, daarachter een punt en nog een cijfer)
Als de klok van de verkeersregelkast goed staat, moet dit bestand overeen komen met het tijdstip van het rijden door rood. En dan is het aan de rechter. Maar zoals hierboven ook al genoemd, je bent gewoon door rood gereden, dus ik vrees met grote vreze.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Gesloten