politie neemt na beroep tegen Mulder beschikking telefonisch contact op

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mvo1962
Infopolitie Gast

politie neemt na beroep tegen Mulder beschikking telefonisch contact op

Bericht door Mvo1962 »

Beste allen

Ik wil graag weten of de verbalisant van de politie bevoegd is contact op te nemen nadat ik beroep heb aangetekend tegen een Mulderbeschikking bij het OM.
De verbalisant probeerde mij te overtuigen dat mijn motivering niet juist is. Persoonlijk vind ik dat dit niet zou moeten kunnen en onbehoorlijk is. Ik wil
weten of hier ook iets wettelijks over geregeld is.

mark

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: politie neemt na beroep tegen Mulder beschikking telefonisch contact op

Bericht door zijlvaart67 »

Nee, contact opnemen met iemand is niet verboden, zeker niet met de reden die u opgeeft.
Er bestaan 'contactverboden' tussen mensen, maar dat gaat niet om een simpel 'belletje'. Als ik het telefoonnummer van mijn vrouwelijke slager zou weten, verbiedt niemand mij om haar een keer te bellen en de kwaliteit van het vlees door te spreken.

Het enige dat ik kan bedenken dat de zaak nu bij Justitie ligt en dat het daar voorlopig bij blijft; (verdere) opsporing is uit den boze..

Ik vraag me wel af wat de meerwaarde van zo'n gesprek is, dat wel..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro »

Zoals Zijvaart aangeeft, het is niet verboden maar ik zou er net als u wel vraagtekens bij zetten. Wat u kunt doen is een klacht indienen bij de politie. Mogelijk wordt het dan opgelost door een goedgesprek, maar als er geen goede reden wordt gegeven kunt u de klacht doorzetten en een officiele uitspraak krijgen.

https://www.politie.nl/themas/klachtenr ... litie.html
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch »

Ik denk dat de verbalisant je vooral uitleg wilde geven en geen kwade bedoelingen had. Gelukkig heb je een mond gekregen en hebt kunnen zeggen dat je hier niet van gediend bent en vervolgens kunnen ophangen, toch?

Of het handig is van de verbalisant? Waarschijnlijk niet, maar om nu mogelijkheden te zoeken om hem/haar in het strafbankje te krijgen vind ik wat ver gaan.

Ik sluit me bij mijn voorganger aan vwb de klachtenregeling.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost »

Om antwoord te geven op de originele vraag zonder er iets bij te verzinnen. Er is wettelijk niets over geregeld en niet verboden. Ik vraag me dan echt af waarom je daar een klacht over in zou willen dienen?

Hoewel ik het zelf ook echt niet zou doen en mijn tijd eerder in een goed verweer zou steken waardoor de argumenten van het bezwaar weersproken worden probeer ik voor de context van het verhaal een voorbeeld te schetsen.

Begin dit jaar een circuitracer getroffen in een dorp. Omdat ik 45km overschrijding toch ook echt wat hard vond bestuurder aan de kant gezet, verbaal aangezegd en in gesprek gegaan over het hoe en waarom en wat de risico's zijn. Dit was, hoewel het voor de bestuurder een vervelende consequentie had, een erg goed gesprek. Hoor en wederhoor toegepast en de bestuurder toonde begrip en snapte dat hij hier een verbaal voor kreeg en ook waarom. Uiteindelijk nog een dank je wel en een hand gehad (pre corona). Het was echt een positief gesprek en deze stak boven de vele andere uit omdat dit vrij uitzonderlijk is.

Daarom was het ook extra vreemd om vier maanden later alsnog met een bezwaar geconfronteerd te worden van vier kantjes incl. vorderingen etc. Juist omdat dit gesprek zo goed liep en de bestuurder inzicht toonde in het hele gebeuren kon ik me ook totaal niet vinden in wat hij opgeschreven had in zijn verweer. Er waren toen na het gesprek geen vragen meer ook al heb ik dat twee maal gecontroleerd en nu had hij ineens tien vragen.

Ik kan me daarom best het gevoel van een verbalisant voorstellen om even terug op de lijn te komen van 'joh, wat is dit nou?!'. Dit is menselijk. Ik heb dit toen ook niet gedaan omdat dat weinig toevoegt. (en je eigenlijk wel weet dat dit verweer enkel en alleen bedoeld is om gewoon geen centen kwijt te raken)
Dus vooral niet te zwaar aan tillen zou ik zeggen. Je hebt recht om in bezwaar te gaan en de verbalisant heeft m.i. ook recht om dat vreemd te vinden. Hopelijk maakt hij een mooi PV van bevindingen waar alle waarnemingen in staan zodat de OVJ een weloverwogen beslissing kan maken.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contacteer:

Bericht door thijeleo »

@Proost Mooi antwoord :like:
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door Frans »

Mvo1962 schreef: 17 sep 2020, 20:52 De verbalisant probeerde mij te overtuigen dat mijn motivering niet juist is.
Misschien kun je je casus hier neerzetten zodat we er objectief een mening over kunnen geven?

@Proost, eens met @thijeleo, mooi verwoordt!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten