Opvragen eigen 112 melding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
alexander.bakker1969
Infopolitie Gast

Opvragen eigen 112 melding

Bericht door alexander.bakker1969 » 17 sep 2020, 08:25

Is het mogelijk om een eigen 112 gesprek op te vragen?

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Opvragen eigen 112 melding

Bericht door Proost » 17 sep 2020, 09:23

Deze vraag is recent nog gesteld

viewtopic.php?f=69&t=42891

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 17 sep 2020, 14:54

Ik heb eigenlijk een soortgelijke vraag, maar bij mij gaat het niet over een 112 melding, maar wel over de mogelijkheden voor het inzien van een telefoongesprek van de politie die mij gebeld heeft, in de periode dat ik verdachte was.

De strekking van het telefoontje was dat de politie een foutje had begaan omdat ze een verkeerde artikelnummer hadden gebruikt bij mijn verhoor, en ik werd gepolst of ik opnieuw verhoord wilde worden. Ik heb gezegd dat ik dat moeilijk zou kunnen weigeren als de politie dat verlangde, maar dat ik er de zin niet van in zag omdat het niets zou veranderen aan mijn verklaringen. De agent begreep dat en zou een notitie daarvan maken in het dossier. Kennelijk werd ik na dat belletje verdachte van een veel zwaarder misdrijf, bleek achteraf. Het telefoongesprek had achteraf verstrekkende gevolgen voor mij ondanks dat de zaak uiteindelijk werd geseponeerd op de verkeerde gronden.

Klagen over de gehanteerde sepotcode bij het OM hielp niet, en ik ben als gewezen verdachte zelf een artikel 12 procedure beginnen maar werd zonder ook maar gehoord te zijn na lange tijd niet-ontvankelijk verklaard omdat ik geen belang zou hebben bij mij eigen verdere vervolging. Vervolgens ben ik naar de Nationale Ombudsman gestapt die geen onderzoek wilde instellen in de sepotcode, maar die wel diverse van mijn klachten gegrond heeft verklaard, wat zelfs nog heeft geleid tot een aanbeveling aan de minister. Het OM beloofde daarop beterschap voor de toekomst, maar het heeft verder niet geleid tot een oplossing voor mij. Volgens het EVRM zou iedere verdachte recht hebben op een openbare behandeling door een onafhankelijke rechter, maar het OM heeft de toegang tot een rechter weten te blokkeren, en de behandeling van de zaak heeft in besloten kamertjes plaatsgevonden. Er lijken nog slechts 2 mogelijkheiden open voor mij : ofwel een civiele procedure te beginnen tegen de Staat der Nederlanden wegens onrechtmatige overheidsdaden, ofwel (met dank aan advies van @mario) een verzoek te doen aan Grapperhaus volgens artikel 26 Wjsg. Ik neig naar die eerste optie, want ik wil alsnog een oordeel van een onafhankelijk rechter zodat ik deze zaak eindelijk kan afsluiten.

Om de kans op succes te vergroten zou ik heel graag de opname van dat ene telefoongesprek door de politie willen inzien. Naar mijn mening heeft de agent een onjuiste uitleg gegeven over de veranderde delictsomschrijving. Nog afgezien dat de politie niet voldaan heeft aan bepaalde verplichtingen, zoals het geven van een cautie, of het voldoen aan een identificatieplicht.
Daarom mijn vraag : worden dergelijke telefoongesprekken opgenomen, en zoja kan ik die inzien ? Qua privacy is er m.i. geen belemmering : ik heb zelf deelgenomen aan het gesprek, en er zijn verder geen dingen besproken die de privacy van de agent zou kunnen aantasten, hooguit zijn naam (die ik dus al weet).
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 sep 2020, 16:15

Dat is geen 112 gesprek geweest maar een 'gewoon' telefoongesprek tussen en agent en een burger.

Ik weet het niet héél zeker maar die worden volgens mij niet opgenomen. Dat zou me een datacenter opleveren waar Google jaloers op zou zijn.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 17 sep 2020, 17:18

Nouja, een gewoon gesprek..
Ik werd ten onrechte verdacht, en na mijn verhoor heb ik werkelijk van alles geprobeerd om inzage te krijgen in de beschuldigingen. De politie verwees me door naar het OM als leider van het onderzoek, het OM heeft me maandenlang geen inzage willen geven. Toen ik uiteindelijk op advies van dit forum het kabinet van de rechtercommisaris heb aangeschreven om de officier van justitie een termijn te laten stellen om die inzage te geven werd ik op een zondagmiddag verrast met dit totaal onverwachte telefoongesprek. En toen uiteindelijk inzage wel werd gegeven bleek hoe de vork precies in de steel zat en bleek hoe deze zaak zo heeft kunnen escaleren en werd de zaak ondanks mijn bezwaren geseponeerd. Het OM weigert hardnekkig om hun gemaakte fouten te herstellen, en geeft een onbegrijpelijke en aantoonbaar onjuiste uitleg daarover.

Dit ene telefoongesprek tussen mij en de politie zou heel waardevol zijn voor mij. Immers, in een civiele procedure geldt : wie eist die bewijst. Maar die kans is dus vrij klein dat het is opgenomen ? Goddank zijn er dan in ieder geval nog geluidsopnamen gemaakt van de aangifte en ook van mijn eigen verdachtenverhoor , die een heel ander beeld schetsen dan wat de processenverbaals en de daarop gebaseerde conclusies van het OM vertellen. Hoe lang worden zulke opnames eigenlijk bewaard ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 sep 2020, 20:17

"Gewoon" als: niet van-naar de meldkamer.
Want die gesprekken worden altijd opgenomen.
Gewone gesprekken volgens mij niet.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 17 sep 2020, 20:47

Ik hoop 't niet want er zijn veel dienders die hun diensttelefoon, zoals toegestaan, ook privé gebruiken.

Zou wat zijn..

Voor de volledigheid richting Jan:
'Vaste telefoonlijnen' bestaan alleen nog in de meldkamer en dergelijke onderdelen. Politiebureau's beschikken daar niet meer over; iedere politieagent heeft een dienst-gsm ontvangen.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten