Onopvallende surveillance auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
m.under_|
Infopolitie Gast

Onopvallende surveillance auto

Bericht door m.under_| »

Vandaag ben ik na een traject controle op de afrit +/- enkele seconden te hard gaan rijden tot aan de stoplicht. Ik zag een onopvallende surveillance auto achter mij, die kwam opeens naast me met de vraag hoe hard mag je op een afrit rijden? Ik zei denk 100 ? Hij zei waar staat dat…. ik gaf als antwoord sorry mijn vriendin voelt zich niet helemaal lekker jullie zullen best gelijk hebben als ik eventjes te hard heb gereden ( op een lege afrit ).. hij zei we hebben het op beeld… en reed bij groen licht weer de snelweg op.. krijg ik nou een boete hiervoor ? :/

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Re: Onopvallende surveillance auto

Bericht door SWAT »

Mogelijk, dat weet je pas zeker als hij in de brievenbus ligt.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

martijnw85
Lid
Lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door martijnw85 »

Zoals hierboven al gezegd is weet je het wanneer je hem in de brievenbus krijgt al zou ik dat een vreemde manier van werken vinden.
De Ongeschreven regel bij bekeuren is altijd staande houden tenzij niet mogelijk. Nu maken ze zich kenbaar als politie, Geven ze je niet de cautie (niet tot antwoorden verplicht bent) en stellen ze wel zaak inhoudelijke vragen. Zeggen ook niet dat je een bekeuring krijgt, hoeveel die bekeuring is je mag geen verklaring afleggen..
Nu weet ik dat cautie niet bij mulderfeiten gegeven hoeft te worden maar ik zou het een vreemde manier vinden

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost »

martijnw85 schreef: 15 sep 2020, 22:11 Nu weet ik dat cautie niet bij mulderfeiten gegeven hoeft te worden maar ik zou het een vreemde manier vinden
Bedoel je niet dat Salduz niet gegeven hoeft te worden? Cautie staat bij iedere Mulder bon onder het kopje verklaring.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim »

martijnw85 schreef: 15 sep 2020, 22:11 De Ongeschreven regel bij bekeuren is altijd staande houden tenzij niet mogelijk.
Het is VERPLICHT staande te houden tenzij niet mogelijk.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

martijnw85
Lid
Lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door martijnw85 »

Proost schreef: 15 sep 2020, 22:20
martijnw85 schreef: 15 sep 2020, 22:11 Nu weet ik dat cautie niet bij mulderfeiten gegeven hoeft te worden maar ik zou het een vreemde manier vinden
Bedoel je niet dat Salduz niet gegeven hoeft te worden? Cautie staat bij iedere Mulder bon onder het kopje verklaring.
Dat het staat onder het kopje in meos is al vreemd (maar begrijpelijk) in bestuursrecht ben je geen verdachte maar betrokkene, dus heb je geen recht om te zwijgen. Je moet meewerken. Dus cautie is bij mulderfeiten wettelijk niet nodig. Dat bij elke mulderfeit dit alsnog wordt medegedeeld is mij onduidelijk

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 »

Dat is niet zo heel onlogisch; ook een bestuurlijke sanctie is een 'criminal charge' (een vorm van vervolging door de overheid) en als je daarvan beschuldigd wordt heb je bepaalde rechten zoals de cautie, recht op een advocaat ed..

Allemaal gebaseerd op art 6 van het EVRM.

Overigens is het nog steeds mogelijk dat de medewerking op bepaalde punten afgedwongen wordt, maar dat is dan expliciet per element geregeld en vastgelegd.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost »

Ik had dus begrepen dat je niet hoeft te Salduzen op voorhand bij bestuursrecht. Men is inderdaad geen verdachte. Als ze staan op overleg met een advocaat wordt er een afspraak gemaakt op het bureau. (zonde van geld en tijd)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 »

We dwalen af, maar vervolging door de overheid (bijna elke, maar in ieder geval ook het bestuursrecht mbt de wet Mulder) wordt gezien als een 'criminal charge' en dat geeft ogv art 6 EVRM de navolgende rechten:
Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, heeft in het bijzonder de volgende rechten:
a. onverwijld, in een taal die hij verstaat en in bijzonderheden, op de hoogte te worden gesteld van de aard en de reden van de tegen hem ingebrachte beschuldiging;
b. te beschikken over de tijd en faciliteiten die nodig zijn voor de voorbereiding van zijn verdediging;
c. zich zelf te verdedigen of daarbij de bijstand te hebben van een raadsman naar eigen keuze of, indien hij niet over voldoende middelen beschikt om een raadsman te bekostigen, kosteloos door een toegevoegd advocaat te kunnen worden bijgestaan, indien de belangen van een behoorlijke rechtspleging dit eisen;
d. de getuigen à charge te ondervragen of te doen ondervragen en het oproepen en de ondervraging van getuigen à décharge te doen geschieden onder dezelfde voorwaarden als het geval is met de getuigen à charge;
e. zich kosteloos te doen bijstaan door een tolk, indien hij de taal die ter terechtzitting wordt gebezigd niet verstaat of niet spreekt.
Al met al zit er steeds minder verschil in de strafrechtelijke benadering en de bestuursrechtelijke benadering van een persoon. De kunst is dus wel om zo lang mogelijk bezig te zijn met toezicht en het 'verhoor aangaande een criminal charge' zo lang mogelijk uit te stellen.

Met andere woorden; zodra er sprake is van een verhoor, is er ook een cautie conform het EVRM, maar gelukkig kent ook dat zijn grenzen (Saunders arrest bijv):
Essentie
Bescherming tegen gedwongen self-incrimination gaat niet verder dan het zwijgrecht. Ander bewijsmateriaal mag onder dwang van verdachte worden genomen.

Samenvatting
Het zwijgrecht en het recht om geen bewijs tegen zichzelf te hoeven leveren vormen essentialia van een fair proces en dus van art. 6 EVRM. Het gaat daarbij onder meer om de bescherming van de verdachte tegen ongeoorloofde dwangtoepassing door de autoriteiten, om zo rechterlijke dwalingen te vermijden en de doelstellingen van art. 6 te bereiken. In het bijzonder het recht om geen bewijs tegen zichzelf te hoeven leveren veronderstelt dat de vervolging niet gebaseerd wordt op bewijsmateriaal, dat tegen de wil van de verdachte is verkregen door dwang of drukuitoefening. Dit recht legt zo de verbinding met de onschuldpresumptie van art. 6 lid 2 (§ 68). Het heeft echter vooral betrekking op het respecteren van de wil van de verdachte om te zwijgen.

Het strekt zich niet uit tot materiaal, dat onder dwang van de verdachte wordt verkregen, maar onafhankelijk van de wil van de verdachte bestaat, zoals geschriften, ademlucht, bloed- en urinemonsters en lichaamsmateriaal voor een DNA-test (§ 69). In casu waren verklaringen van de latere verdachte, onder een spreekplicht afgelegd in het kader van een onafhankelijk onderzoek, tijdens de strafzaak tegen hem gebruikt. Schending van het verbod van gedwongen self-incrimination.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

m.under_|
Infopolitie Gast

Bericht door m.under_| »

Ze hadden me makkelijk aan de kant kunnen zetten. Ze stonden eerst achter me, voor rechtdoor.... en toen kwamen ze opeens naast me en weer de snelweg opdraaien....

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim »

Had gekund maar misschien kregen ze en andere melding of hadden zij die melding allang toen ze jou zagen en besloten ze je toch nog even aan te spreken.

Dat duurt altijd minder lang dan:
je staande houden,
je rijbewijs vragen en ontvangen,
je gegevens controleren in de computer,
bekeuring opmaken op naam,
rijbewijs teruggeven
en weer vertrekken.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Gesloten