Rijden onder invloed aangehouden met leaseauto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jellyroll
Infopolitie Gast

Rijden onder invloed aangehouden met leaseauto

Bericht door Jellyroll » 12 sep 2020, 15:46

Ik ben aangehouden op verdenking van rijden onder invloed. Zo is een blaastest en bloed afgenomen. Ik heb in het proces verbaal verklaard dat ik de bestuurder was die reed in de auto, vond dit een vreemde vraag omdat de politie mij heeft geschept van de weg en meegenomen naar het bureau.

Ik heb een zakelijke leaseauto, in die auto ben ik ook aangehouden. Wordt de werkgever of leasemaatschappij hiervan op de hoogte gesteld?

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Rijden onder invloed aangehouden met leaseauto

Bericht door Mitch » 12 sep 2020, 16:08

In principe niet. Tenzij er nog bepaalde andere overtredingen zijn geweest
Laatst gewijzigd door Mitch op 12 sep 2020, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 sep 2020, 16:10

Nee, dat is niet de normale gang van zaken, simpelweg omdat daar via privacyredenen nogal wat blokkades voor zijn. Ik zie de meerwaarde ook niet..

Overigens bestaat er wel een mogelijkheid dat justitie/politie dit doet, maar dan moet er sprake zijn van een duidelijk 'gevaarsaspect', ook voor de werkgever..

Edit:
Uit de aanwijzing van het OM:
Wettekst
Ten behoeve van het voorkomen en opsporen van strafbare feiten kunnen daarvoor benodigde strafvorderlijke gegevens worden verstrekt aan:
I KNVB en buitenlandse voetbalorganisaties;

II Hulpverleningsinstanties op het terrein van de criminaliteitspreventie;

III Ambtenaren als bedoeld in de artikelen 141 en 142 Sv;

IV Burgemeesters, Commissarissen van de Koning en de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Veiligheid en Justitie;

V Nederlandse rechterlijke ambtenaren ten behoeve van buiten het strafrecht gelegen wettelijke taken, zoals het beslissen over gedwongen opname in een psychiatrisch ziekenhuis;

VI Overheidsinstellingen (anders dan genoemd onder IV) en de particuliere werkgever, vrijwilligersorganisatie en opleidingsinstantie als het gaat om bepaalde 'gevoelige' bedrijven/ instellingen (zoals op het gebied van vervoer en transport, telecommunicatie en internet, beveiliging, financiën, onderzoek, onderwijs, kinderactiviteiten, energie, voedselvoorziening, kunst en oudheden);

VII Dienst voor het Wegverkeer;

VIII (Openbaar-)vervoersbedrijven;

IX Beroepsorganisaties (ten behoeve van het handhaven van een veroordeling tot ontzetting uit het bekleden van ambten of bepaalde ambten of het uitoefenen van bepaalde beroepen en van een veroordeling tot een voorwaardelijke straf met als bijzondere voorwaarde dat de veroordeelde geen beroep uitoefent waarin hij werkt met een bepaalde doelgroep of dat de veroordeelde zich onthoudt van het verrichten van bepaalde (beroeps)werkzaamheden).

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 12 sep 2020, 17:17

De vraag of je de bestuurder bent is niet raar overigens. Standaard vraag in een art 8 verbaal

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 12 sep 2020, 17:52

Jellyroll schreef:
12 sep 2020, 15:46
Ik heb in het proces verbaal verklaard dat ik de bestuurder was die reed in de auto, vond dit een vreemde vraag omdat de politie mij heeft geschept van de weg en meegenomen naar het bureau.
Je wordt verdacht van een misdrijf. In het verhoor wordt jou gevraagd naar je verhaal. Daarbij mag je zelf verklaren wat er gebeurd is, al hebben 3000 agenten je zien rijden kan je altijd verklaren dat je niet gereden hebt. Het is jouw verklaring en jouw verhaal.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Jellyroll
Infopolitie Gast

Bericht door Jellyroll » 12 sep 2020, 20:46

Super bedankt allemaal voor de duidelijke antwoorden. :thanks:

Gesloten