Kan ik een boete krijgen voor openbaar vuur stoken?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Klaas17 op
Infopolitie Gast

Kan ik een boete krijgen voor openbaar vuur stoken?

Bericht door Klaas17 op » 12 sep 2020, 13:55

Wij (een groep van zo'n 12 man) hadden gister een gezellig avondje buiten met een klein sfeervuurtje. Omdat dit op openbaar terrein was, heeft een voorbijganger de politie gebeld. Er kwamen 4 politie auto's en 1 brandweerauto voor een prio 2 melding. Omdat wij al een vermoeden hadden dat er politie kwam is een deel van de groep weggefietst. Ik was inmiddels ook al 400m verder van de plek van het incident en werd staandegehouden door 2 agenten. Waarop ik de vraag kreeg of ik erbij betrokken was. Ik ben altijd eerlijk dus zei: ja ik stond erbij maar het vuur was al aan toen ik aankwam.. (is ook echt zo). Alle anderen beweerden niets van de zaak af te weten en zeiden zoek zelf maar uit. Het komt erop neer dat ik nu een makkelijk doelwit was en ze zeiden: prima de boete gaat naar jou los onderling maar op met je vrienden.. de rest kreeg te horen dat er geen bewijs was dat het door hun is aangestoken. Het is geen heterdaad geweest omdat eigenlijk iedereen al weg was van de plek van het incident. Eerlijkheid is dus soms niet het beste:(

Maar goed 2 maanden geleden zaten we daar ook. Toen is ook een melding gekomen en kwam tevens politie langs. Die agenten vertelden ons toen dat het mag als we alles maar klein houden. Een uur later kwamen ze weer langs om te checken of het inderdaad nog een klein vuur was en dat bleek ook zo. Is dit dan geen vertrouwensbeginsel geweest? Ik heb wel een foto dat deze agenten er toen stonden, maar helaas niets op kunnen nemen. Heb wel 10 man die dit verhaal kunnen bevestigen.

Hierbij komt ook nog kijken dat ik gisteren van mijn fiets getrokken ben door een agent, terwijl ik netjes stopte en jn gesprek ging. Ze gooiden toen ook mijn ebike op de grond.. maar goed ze wisten toen natuurlijk nog niet hoe klein dat vuurtje was (denk ik).

Mijn vraag is of ik deze boete moet aanvechten of niet? Ik snap dat één boete op zijn plaats kan zijn, maar of ik dan degene ben hiervoor? Vind de aantekening in mijn dossier eigenlijk erger dan het bedrag, het bedrag is voor mij niet zo erg.

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Kan ik een boete krijgen voor openbaar vuur stoken?

Bericht door Proost » 12 sep 2020, 15:09

Vuur stoken in het publieke domein is veelal verboden in de APV. Je geeft zelf al aan dat jullie een klein sfeervuurtje hadden. Dit is natuurlijk betrekkelijk. Als het in een vuurkorf past zal niemand dat betwisten. Als het groter is ligt het aan hoe het proces verbaal van bevindingen opgesteld wordt mbt de grote en aard van het vuur. Een klein vuurtje relatief dicht bij bebouwing, bosschages, droog gras etc is natuurlijk ook gevaarlijk. Of het daadwerkelijk een klein sfeervuurtje is ligt dus ook aan wat er waargenomen is. Meestal wordt er geen brandweer icm politie aangestuurd voor een actieve vuurkorf die je in een gemiddeld tuincentrum kan kopen. Dat vraagt de meldkamer wel uit.

Anderzijds is het natuurlijk niet noodzakelijk dat de agenten hebben moeten waarnemen WIE het vuurtje aanstookt. Dat zou wat zijn. Jullie rennen er allemaal vandaan dus in feite kan het iedereen aangerekend worden.
Als er mogelijk gevaar kon ontstaan door jullie vuur, het groter was dan een klein sfeer vuurtje, er ook afval verbrand werd (erg breed begrip) dan heeft aanvechten weinig zin en is de boete terecht. In dergelijke gevallen worden er doorgaans ook foto's geknipt van het vuur en wordt het aantreffen en de omstandigheden goed beschreven met redenen van wetenschap.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 12 sep 2020, 15:10

Nee, je mag op de openbare weg geen dingen in brand steken.
Los daarvan: wie ruimt na afloop de troep op?
En hoe voorkom je schade aan de ondergrond?

Dat een agent 2 maanden geleden besloten heeft geen proces verbaal te schrijven wil niet zeggen dat de wet daardoor veranderd is. En een vertrouwensbeginsel ken ik niet. Ook is het geen gedoogbeleid, daar is veel meer voor nodig dan een agent die iets door de vingers ziet.

Waarom trekt een agent jou van je fiets en gooit hij je fiets op de grond, wanneer jij, zoals je zegt, netjes bent gestopt?
Volgens mij ontbreekt daar een stukje context.

Waarom gaan jullie er trouwens vandoor als je tegelijk denkt of van mening bent niets te doen wat niet mag.
Dat vind ik persoonlijk een heel raar iets.
Als ik 'toestemming' (in welke vorm of hoedanigheid ook) denk te hebben, of me van geen kwaad bewust ben, dan ga ik er niet vandoor als er politie aankomt

Ik vind het dus nogal een raar verhaal.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Klaas17
Infopolitie Gast

Bericht door Klaas17 » 12 sep 2020, 15:36

bedankt voor jullie reacties.

Allereerst is het inderdaad vreemd als mensen wegrennen. Er was echter meer aan de hand dan alleen het 'kleine vuurtje'. Drank was aanwezig, wat natuurlijk ook niet mag.

Het was echt een klein vuur en dat bleek ook uit verklaring van de brandweer. Betrof geen gevaar voor de omgeving. En de grond was van zand, zal dus weinig tot geen schade aanrichting in mijn ogen. Ze waren dan ook binnen 30 seconden weer weg. Blijkbaar heeft de melder het groter gemaakt dan het eigenlijk was.

Met betrekking tot het vertrouwensbeginsel doel ik erop dat ons een toezegging is gedaan door 2 agenten dat wij daar met vuur mogen zitten. Ookal is deze toestemming niet in overeenstemming met de wet, als burger mag je hierop vertrouwen. Volgens mij is dit een algemeen beginsel van behoorlijk bestuur.

Maar wat ik het meest jammere vind, is dat de eerlijkste persoon een straf krijgt terwijl de rest met ontkennen wegkomt. Dan maar hopen dat dit geen aantekening op mijn strafblad oplevert, maar dat moet ik nog even uitzoeken.

Klaas17
Infopolitie Gast

Bericht door Klaas17 » 12 sep 2020, 15:44

nog even als extra:

Ik weet echt niet waarom ik van mijn fiets werd getrokken.. ik stond al stil en werkte gewoon mee. En nee ik zeg dit niet omdat ik die politie agent niet mag, want deze man heeft mij hierna vriendelijk te woord gestaan. Ik ben niet boos geworden en naderhand zei zelfs de agent dat die weinig zulke rustige mensen te woord krijgt. Vind het alleen bijzonder dat zoiets kan/mag. Maar goed dit is niet waar het om draait verder, anders had ik wel een klacht ingediend tegen de staandehouding.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 12 sep 2020, 23:55

Of u ook aansprakelijk bent voor het vuur als u er alleen maar bij hebt gestaan is afhankelijk van hoe de overtreding in de plaatselijke verordening is omschreven.
U kunt aan het feit dat de politie in een eerder geval (kennelijk ten onrechte) niet heeft ingegrepen, niet afleiden dat het stoken van een vuur dus voortaan is toegestaan ook al verbied de plaatselijke verordening dit.

Kijk dus in de lokale apv wat daar staat over het stoken van een vuur en bepaal dan of het zin heeft in beroep te gaan,
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 13 sep 2020, 12:00

U knipt en plakt wat kreten achter elkaar die u ergens gehoord of gelezen heeft waarvanu denkt dat die mogelijk van pas kunnen komen bij uw verweer.

Ik ken er ook zo een paar:
Iedere burger wordt geacht de wet te kennen.
Speltip 17: Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

En de belangrijkste:
Een agent heeft discretionaire bevoegdheid.
Dat betekent dat hij zelf mag bepalen of hij ergens een boete voor uitschrijft of dat hij waarschuwt.
De agent zal vast niet tegen u gezegd hebben: u mag hier brand stichten en alcohol nuttigen.

U had mogelijk bekeurd kunnen worden voor:
alcohol nuttigen
Afval op straat achterlaten
Brandstichting

Ik denk dat u al met al met uw vrienden er nog heel me weg bent gekomen.
En een agent is een handhaver en geen bestuurder.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 15 sep 2020, 16:19

Pim schreef:
13 sep 2020, 12:00
En een agent is een handhaver en geen bestuurder.
Heeft deze opmerking tot doel te betogen dat het optreden van politieagenten niet onderhevig zou zijn aan de Algemene Wet bestuursrecht of Algemene beginselen van behoorlijk bestuur ?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 15 sep 2020, 16:27

Nee zeker niet. Maar was een reactie op deze tekst:
Met betrekking tot het vertrouwensbeginsel doel ik erop dat ons een toezegging is gedaan door 2 agenten dat wij daar met vuur mogen zitten. Ookal is deze toestemming niet in overeenstemming met de wet, als burger mag je hierop vertrouwen. Volgens mij is dit een algemeen beginsel van behoorlijk bestuur

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 15 sep 2020, 16:50

Dat was me al wel duidelijk Pim, maar wat je ermee wil zeggen niet.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 15 sep 2020, 17:16

En agent bepaalt niet het bestuur.
En agent is ondergeschikt aan bevoegd gezag.
Voert uit wat er door bestuurders wordt bepaald.
De uitvoerende kant dus. Of de politiek zo je wilt.

Dat in combinatie met de discretionaire bevoegdheid.
Maakt dat de opmerking van TS geen hout snijdt in deze context.

De agent heeft met zijn gedogen geen afspraken gemaakt noch een toezegging gedaan die later werd gebroken (door een collega).

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 16 sep 2020, 13:27

Duidelijk. Afgezien van de eindconclusie een mooie originele interpretatie van het bestuursrecht.

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 16 sep 2020, 13:59

Nu ben je gewoon het trollen he? ;)... kom op... zeg t maar eerlijk.

Chribs
Infopolitie Gast

Bericht door Chribs » 16 sep 2020, 14:08

Proost schreef:
16 sep 2020, 13:59
Nu ben je gewoon het trollen he? ;)... kom op... zeg t maar eerlijk.
In alle eerlijkheid, nee niet eens. Ik begrijp dat het zo overkomt, maar absoluut niet. Ik geef alleen mijn mening en sta in dit geval aan de kant van TS. Dat mag ook wel eens uitgesproken worden toch?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door Frans » 16 sep 2020, 15:29

Chribs schreef:
16 sep 2020, 13:58
ik ben pas net 1 dag lid van dit forum en tref nu al een agent aan die het heerlijk vind om van zijn macht goed gebruik te maken.
Moderatoropmerking van Frans
Na 1 dag tref je al een beheerder.

Hier op het forum kunnen leden veel, heel veel, iedereen mag een mening hebben en die ook uiten, discussies mogen gevoerd worden en dat mag best op het scherpst van de snede gaan. We hebben daarbij al 25 jaar maar 1 belangrijke spelregel, we doen het in vrije tijd, dus een beetje respect mag best als je je mening geeft. Dat je het niet eens bent met Proost, het zal best, zal ie ook best vaker meemaken, maar ook op een nornale manier kun je zeggen dat je het niet met hem eens bent.

Lees nog eens een keer door de forumregels: rules, het is allemaal niet zo moeilijk. Voor nu sluit ik alle meldingen en dit onderwerp.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten