Waarom geen waarschuwing maar een boete

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Elly
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Elly
Geslacht:
Contacteer:

Waarom geen waarschuwing maar een boete

Bericht door Elly » 02 sep 2020, 10:05

Gisteren werden wij in onze 2 maanden geleden aangeschafte tweedehands auto van de weg gehaald. De auto bleek folie op de zijramen te hebben . Wij rijden al meer dan 40 jaar auto en hadden daar nog nooit van gehoord en moesten met veel moeite de folie met onze nagels eraf halen.
De beloning was een boete van 249 euro die we dan maar op de garage moesten verhalen.
Wij voelen ons totaal niet schuldig en vragen ons af waarom we niet een waarschuwing kregen i.p.v. een boete die uiteindelijk niet door ons maar of door de garage of door de vorige eigenaar betaald gaat worden maar wel op onze naam staat.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: Waarom geen waarschuwing maar een boete

Bericht door KaaDee » 02 sep 2020, 10:26

Mag ik vragen waarom u meent dat er eerst een waarschuwing dient te worden gegeven? De overtreding is tenslotte begaan en als bestuurder bent u verantwoordelijk. Niet de garage of de vorige eigenaar.

Voor meer informatie, zie ook de volgende pagina:
https://www.infopolitie.nl/index.php/ve ... autoruiten
PDC | DICT

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 02 sep 2020, 10:38

Is er wel een Tintman gebruikt om het percentage officieel te meten? Ik heb zo het gevoel van niet. Ik hoop tenminste maar dat het meer is dan 'natte vingerwerk'..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 02 sep 2020, 10:39

Het gaat dus kennelijk om de zijramen voor (achter mag dit gewoon). En dat is heel gevaarlijk. Een andere weggebruiker kan u niet zien of controleren of u hem gezien heeft. Dit kan voor ongelukken zorgen. Als u al 40 jaar auto rijdt zal u vast opgevallen zijn dat het zicht van uw auto, als u er van een afstandje naar kijkt, niet is zoals u gewend bent.

Elly
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Elly » 02 sep 2020, 11:41

KaaDee schreef:
02 sep 2020, 10:26
Mag ik vragen waarom u meent dat er eerst een waarschuwing dient te worden gegeven? De overtreding is tenslotte begaan en als bestuurder bent u verantwoordelijk. Niet de garage of de vorige eigenaar.

Voor meer informatie, zie ook de volgende pagina:
https://www.infopolitie.nl/index.php/ve ... autoruiten
De auto is 2 maand geleden gekocht bij een gerenommeerde garage die gelukkig wel beseft dat hij geen auto mag verkopen die de weg niet op mag.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 02 sep 2020, 13:08

U bent als bestuurder verantwoordelijk voor het voertuig waar u mee rijdt. De pakkans voor deze overtreding is dermate klein dat u kennelijk al twee maanden er mee rondgereden heeft voordat u tegen de spreekwoordelijke lamp liep. Er is landelijk afgesproken dat zodra de lichtdoorlatendheid minder dan 55% is dit verbaliseringswaardig is.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Elly
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Elly » 02 sep 2020, 14:03

zijlvaart67 schreef:
02 sep 2020, 10:38
Is er wel een Tintman gebruikt om het percentage officieel te meten? Ik heb zo het gevoel van niet. Ik hoop tenminste maar dat het meer is dan 'natte vingerwerk'..
Er is wel een of andere meter op de ramen gezet na het poetsen van een klein rondje.
42 was het getal dat genoemd werd.
Wij wisten wel dat het glas van de zijramen iets getint was ( net zoals de voorruit) maar hadden geen idee dat dat veroorzaakt werd door plakplastic en al helemaal geen idee dat dat als strafbaar gezien zou worden.

Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Vrijwilliger
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Julio » 02 sep 2020, 14:08

Dan zou ik toch maar eens een afspraakje maken met de garage. U geeft immers aan dat ze geen auto's verkopen die niet de weg op mogen. Blijkbaar is dat nu dus wel gebeurt volgens uw verhaal.
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 02 sep 2020, 14:23

Watis dat toch een vreemde trend dat mensen geen eigen verantwoordelijkheid meer menen te hebben bij alles wat ze doen.

De garage had de auto niet mogen verkopen.
De politie had niet moeten bekeuren maar waarschuwen.
En u? U beroept zich op onwetendheid.
U had de wet moeten kennen...tja.

Als de politie eerst moet gaan waarschuwen dan doet iedereen maar wat, ook zij die wèl weten dat iets niet mag. En de politie moet dan elke waarschuwing tot in detail gaan registreren zeker opdat ze later weet dat de bestuurder voor die ene specifieke overtreding reeds gewaarschuwd was en zij vervolgens een boete kan/mag/moet uitschrijven.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Elly
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Elly » 02 sep 2020, 16:36

De vraag was: wanneer er wel een waarschuwing gegeven wordt i.p.v. een boete.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 02 sep 2020, 16:45

In de basis bestaat een waarschuwing helemaal niet.
De wetgever beschrijft in wetten wat niet toegestaan is en welke sanctie er ergens op staat, dat is het.

Het is een discretionaire bevoegdheid van de constaterende ambtenaar.
En er zijn 1001 redenen waarom wel of niet geverbaliseerd wordt, maar die keuze is door desbetreffende agent ter plaatse gemaakt.

Wat zijn overweging is geweest kunnen we niet raden.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 02 sep 2020, 17:15

Klein richtlijn voor de mensen die zich afvragen wanneer er gewaarschuwd wordt: Alle boetebedragen zijn inzichtelijk en de prijs loopt op naar mate de overtreding gevaarlijker wordt. Het komt zelden voor dat voor boetes waarvan het sanctiebedrag €240 of meer is, gewaarschuwd wordt (mijn ervaring en wat ik om me heen zie).
Dan heb je in ieder geval een beetje een leidraad.

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 02 sep 2020, 19:07

Wees blij dat je de folie eraf hebt gekregen, anders had je niet meer verder mogen rijden en had men een wok signaal geplaatst voor herkeuring bij de RDW.

Ruiten van auto's worden door de fabrikant al getint, als er dan folie op geplakt wordt dan wordt de ruit dus nog sneller donker.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 02 sep 2020, 20:18

Ik heb altijd begrepen dat vanwege het feit dat ruiten al standaard een tintje hebben zoals Mitch aangeeft, ieder vorm van folie eigenlijk al strafbaar is..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 02 sep 2020, 20:47

Ik heb de Tintman even losgelaten op de voorste zij ruiten van een Audi A6 en die kwamen al uit op 75% lichtdoorlatendheid. Dan ga je heel snel richting de 55% of minder zodra je er iets op plakt..
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Gesloten