Waarom geen vergoeding voor burgerarrest?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Chrizzel
Infopolitie Gast

Waarom geen vergoeding voor burgerarrest?

Bericht door Chrizzel »

Guys,

Enige tijd geleden was ik betrokken bij een burgerarrest. En ongetwijfeld heb ik iets heel goeds gedaan, maar hierdoor ben ik wel de nodige inkomsten misgelopen als zelfstandige.
Deze kosten moeten en zullen hoe dan ook terugkomen, ik heb ook mijn vaste lasten en kosten.

Mijn vraag: waar kan ik een vergoeding krijgen voor de tijd die ik heb gebruikt om bij te dragen aan dat burgerarrest? Kan ik die op de politie verhalen of moet ik m'n rekening (inclusief wettelijke rente en deurwaarderskosten) richting verdachte sturen? Ik neem aan dat de verdachte aansprakelijk gesteld kan worden?

Groeten!

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Re: Waarom geen vergoeding voor burgerarrest?

Bericht door Proost »

Geen idee in welke hoedanigheid je betrokken was maar dat zal snel uitkomen op een civiele vordering vanwege een onrechtmatige daad (artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek)

Van de politie ga je in ieder geval geen vergoeding ontvangen.

Chrizzel
Infopolitie Gast

Bericht door Chrizzel »

Begrijp ik het goed dat ik dus de kosten onder de noemer 'onrechtmatige daad' in zijn volledigheid, aangevuld met uiteraard wettelijke rente en kosten, en enkel en alleen op de verdachte kan verhalen?

Helemaal top. Wel jammer dat er vanuit de politie niet actiever hierover gecommuniceerd wordt. Terwijl je juist hiermee burgers hoop geeft en verdachten duidelijk maakt dat ze voor meer moeten opdraaien....

NickB
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31

Bericht door NickB »

Nee, dat begrijp je niet goed. Als je de kosten wil verhalen kun je mogelijk iets met 'onrechtmatige daad'. Als de verdachte niet meegaat in je verhaal zou je op basis hiervan een civiele procedure kunnen starten. De rechter beslist uiteindelijk of dat standhoudt of niet en zo ja, welke kosten er precies vergoed dienen te worden.

Het is niet vreemd dat de politie hier niet over communiceert, want het is niet gebruikelijk. Sterker nog, ik heb hier nog nooit van gehoord en betwijfel of je de kosten die je opvoert vergoed zal krijgen. Maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis.

Voor specifieke en kundige advisering hierover zou ik contact opnemen met een advocaat.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Voor burgerarret is geen vergoeding, zoals gezegd voor onrchtmatige daad kun je wel een vergoeding vragen bij de burgerlijke rechter. Ik denk dat NickB dit wel degelijk kent, het zogenaamde "afrekenen met winkeldieven" is hier het een voorbeeld van. Daarin zit ook een component voor verloren tijd in verband met de diefstal. Maar dat is voor de winkelier zelf die te maken krijgt met diefstal. Als je niet zelf de benadeelde partij bent ken ik geen voorbeelden, afgezonderd van vergoeding voor materiele schade veroorzaakt door iemand die zich tegen de aanhouding verzet.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

Waarom moet je betaald worden voor iets wat eigenlijk ook een burgerplicht is?
Die ene keer dat het gebeurt.
Wettelijke rente kan je trouwens pas rekenen na een eerste factuur en die kan je waarschijnlijk niet sturen omdat je geen gegevens van de dader hebt en die krijg je ook niet van de politie (Privacywet)
Je zal daar dus sowieso een advocaat voor nodig hebben.
Zeg eens eerlijk over wat voor bedrag praten we. Je bent er misschien een half uurtje mee bezig geweest?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

Wettelijke rente:
Hoeveel is dat denk je anno 2020?

Deurwaarderskosten:
Waarom heb je de rekening niet betaald toen je deze ontving? Degene die de rekening stuurde kan er niks aan doen dat je meent dat een ander die moet betalen. Jij hebt een schuld aan die ander. Waarschijnlijk een contract- of abonnementschuld (bijv. huur) Die ander (verhuurder) kun je niet in de kou zetten tot dat jij betaald bent door de verdachte, als dat al ooit gaat gebeuren.

Vaste lasten etc.
Ik heb geen idee welke tijd jij bezig bent geweest met een burgerarrest zoals jij dat noemt. Maar de gemiddelde aanhouding (arrest) die burger bestaat hooguit uit het achterna rennen en vastgrijpen van een verdachte en vervolgens het wachten op de komst van de politie. Laat dat alles nu eens ruim gemeten 30 minuten duren. Ik zie niet in dat jouw vaste lasten daardoor niet betaald konden worden.

Ik ben heel benieuwd naar wat er werkelijk gebeurd is een hoe jouw rekensom eruit ziet.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Pim schreef: 26 aug 2020, 08:18 Wettelijke rente:
Hoeveel is dat denk je anno 2020?
Je zult je verbazen. Dit staat namelijk helemaal los van wat je nu bij de bank krijgt (ander soort rente).
Dit is de Wettelijke rente 2020 volgens de rijksoverheid.
Pim schreef: 26 aug 2020, 08:18 Vaste lasten etc.
Ik heb geen idee welke tijd jij bezig bent geweest met een burgerarrest zoals jij dat noemt. Maar de gemiddelde aanhouding (arrest) die burger bestaat hooguit uit het achterna rennen en vastgrijpen van een verdachte en vervolgens het wachten op de komst van de politie. Laat dat alles nu eens ruim gemeten 30 minuten duren. Ik zie niet in dat jouw vaste lasten daardoor niet betaald konden worden.

Ik ben heel benieuwd naar wat er werkelijk gebeurd is
Hier ben ik ook wel heel benieuwd naar. Het klinkt allemaal heel stellig en snap het 'gevoel' wel van af willen rekenen met de verdachte iemand. Maar het moet wel reëel blijven.

Aasur
Superlid
Superlid
Agent
Roepnaam: Femme
Geslacht:
Leeftijd: 36

Bericht door Aasur »

Chrizzel schreef: 25 aug 2020, 22:43waar kan ik een vergoeding krijgen voor de tijd die ik heb gebruikt om bij te dragen aan dat burgerarrest?

:shock: Is het een grap? Heel goed dat je de handen uit de mouwen steekt wanneer de burgerplicht om je roept, maar ik vind het wel triest dat je als 'zelfstandige' zo in het leven staat dat je voor elke scheet geld moet zien. Ik vraag me dan gelijk af of je buurman ook een factuur krijgt wanneer je zijn container voor hem bij de weg zet, of hoeveel je moeder je moet betalen als je boodschappen voor haar haalt, maar dat terzijde.
Als een onverwachte halve dag geen werk al problemen oplevert voor je vaste lasten dan lijkt me dat er wel andere zaken zijn waar je wat mee moet doen.
Bepaalde zaken in het leven doe je gewoon. Soms ongevraagd en zonder dat er een beloning tegenover staat. Daar had Sire zo'n toepasselijke slogan op: "De maatschappij dat ben Jij." :thanks:
Assumption is the mother of all f*ck-ups!

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 33

Bericht door vraagteken »

Allereerst: goed gewerkt! Meestal heb je bij een burgerarrest ook iets zien gebeuren en zal je wellicht nog een uitgebreide verklaring worden afgenomen, maar veel meer dan dat kan ik ook niet bedenken.

Daarnaast als zelfstandig ondernemer werk je dan toch 's avonds een uurtje langer door? Je zal moeten bewijzen dat er een causaal pad is tussen zijn onrechtmatige daad en jouw kosten. "Normaal werk ik van 14.00 tot 15.00 uur als zelfstandig ondernemer." levert een uur verschuiving op doorgaans. En van een ondernemer mag worden verwacht dat hij niet van een enkel uurtje afhankelijk is voor het betalen van zijn kosten en dus geef ik je weinig kansen ten aanzien van een deurwaarder.

Maar; ik houd mij aanbevolen voor een andere uitleg.
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52

Bericht door Pim »

@Proost
Proost schreef: 26 aug 2020, 10:31Je zult je verbazen. Dit staat namelijk helemaal los van wat je nu bij de bank krijgt (ander soort rente).
Nou nou, ik lees daar 2 hele procenten.

Stel: TS zijn maandinkomen is geschat € 2000 netto.
Uitgaande van 40 u/ per week, maal 52 weken / 12 maanden is dat dus voor 173 uur per maand.

€ 2000 / 173 maakt dat € 11.56 per uur.
Per half uur maakt dat € 5,78.
Twee hele procenten is € 0,12 8)

En als TS het dubbele per maand verdient is de rente nog geen kwartje.

En dan hebben we het over €0,12 of 0,24 PER MAAND dat er sinds het aanzeggen van de ingebrekestelling niet betaald werd.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

speedo
Stamgast
Stamgast

Bericht door speedo »

Volgens mij is de achterliggende vraag of je schade kunt verhalen op de dader los van welke rente en of rente sowieso . Even als voorbeeld uit mijn jeugd. mijn fiets was gestolen, vond hem later met dader weer terug en de politie kon niets anders doen dan mij doorverwijzen naar de ouders van de dader die mijn schade ( total loss ) misschien wilde vergoeden deze wilde niet verder gaan dan een blikje verf voor de krassen. Een ander loket was er niet zonder gerechtelijke kosten te maken. Dat was zeer frustrerend en ik denk dat TS een zelfde gevoel hier neerlegt.
Burgerplicht staat hier los van en dat heeft ook vaak een onbetaalbare prijs bleek recent maar weer.
Never change a winning team

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Pim schreef: 26 aug 2020, 11:16 Nou nou, ik lees daar 2 hele procenten.
Tja, maar net hoe je het bekijkt. Het is wel 200 keer hoger dan wat de bank je nu geeft. Dus in dat perspectief gezet toch best veel meer ;)

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door Vent »

Pim schreef: 26 aug 2020, 08:18 Ik heb geen idee welke tijd jij bezig bent geweest met een burgerarrest zoals jij dat noemt. Maar de gemiddelde aanhouding (arrest) die burger bestaat hooguit uit het achterna rennen en vastgrijpen van een verdachte en vervolgens het wachten op de komst van de politie. Laat dat alles nu eens ruim gemeten 30 minuten duren.
Ik zie eigenlijk niet waarom de beveiliger van de supermarkt daar dan 185 euro voor kan rekenen.

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Omdat de beveiliger van de supermarkt niet de benadeelde ondernemer is, maar de supermarkt eigenaar. Daarnaast is het een onderdeel van het werk van de beveiliger. Zou wat zijn als ik dan ook €185 zou krijgen voor elke aangehouden verdachte. :roll:

Gesloten