Grens tussen overlast en leefgeluiden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

JackRussell
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid sinds: 20 aug 2020, 19:52
Geslacht:
Contact:

Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door JackRussell »

Beste deskundigen,

Ik zit in situatie waarbij ik daadwerkelijk geen idee heb of het valt onder overlast of leefgeluiden. Derhalve dat ik het enorm waardeer om de mening van deskundigen te horen. Bijvoorbaat dank!

Drie jaar geleden ben ik de trotse bezitter van tweetal Jack Russells. In het begin veroorzaakte ze behoorlijk wat geluidsoverlast. Ik moet daarbij toegeven dat honden opvoeden een stuk lastiger was dan dat ik in eerste instantie had gedacht met alle gevolgen van dien. Hierop besloot ik veel tijd en moeite te investeren in het trainen van mijn honden, wat naar mijn mening goed was gelukt. Tegen mijn verwachting in kwam een buur weer klagen vanwege geluidsoverlast. Hierop besloot ik een gecertificeerde gedragstherapeut in te schakelen dat aangeraden was door de voorzitter van de Kinologen club. Deze therapeut was heel duidelijk met haar oordeel, namelijk de honden veroorzaken geen overlast. Het geluid dat ze horen is naar haar professionele mening 'normaal'. Hierbij was er onder andere observatie in huis, geluid- en video materiaal gebruikt om dit vast te stellen. Daaruit bleek dat ze in totaal per dag ongeveer 10 minuten blaffen. Ze heeft dit tevens zwart op wit gezet. Uiteraard was de buurman hier niet bepaald blij mee, maar heeft hij het hierbij neergelegd voor enkele jaren.

Recentelijk kwamen beide buren klagen weer omwille geluidsoverlast. Ze hebben daarbij aangegeven dat de honden inderdaad velen uren stil zijn, maar dat ze toch wel eens blaffen. Hoewel het gedrag normaal is vinden ze het geluid dermate storend wanneer ze in de tuin zijn dat het valt onder overlast. Onze woningen grenst aan het water. Hierdoor weerkaatst het geluid waardoor het inderdaad gehoriger is dan normaal. Bovendien hebben mijn honden een irritant schrele blaf wat het extra storend maakt. Aangezien we allemaal in een vrijstaand huis wonen horen ze het aanzienlijk minder als ze binnenshuis blaffen. Hun willen dat het geblaf stopt dan wel of zo min mogelijk plaatsvindt in de tuin. Ik ben inderdaad mee eens dat het geluid erger is dan gebruikelijk gevallen. Echter wil ik wel bij vermelden dat de honden sindsdien nog minder blaffen. De gemiddelde blaftijd van de afgelopen week (13 augustus t/m 20 augustus) staat op rond de 3 minuten met gemiddeld 20 blafmomenten. Dit blijkt uit audio opnames dat ik 24 uur per dag aan heb staan (deels vanwege trainingsdoeleinden).

Een blafmoment heb ik als volgt gedefinieerd:
-Als een hond minimaal 1 blaf maakt dan begin ik te tellen
-Wanneer een hond voor 5 seconden lang geen blaf geluid maakt dan stopt het tellen van de blafmoment
-Wanneer een hond na die 5 seconden weer blaft dan telt dat als een nieuw blafmoment
-De 5 seconden waarin honden stil zijn worden niet meegerekent in de blaftijd, mits ze dus ook 5 seconden stil zijn.

Valt dit onder leefgeluiden of overlast? Moet ik daarbij gehoor geven dat de honden de tuin niet in mogen? Graag hoor ik jullie advies hierover, hartelijk dank!
JackRussell
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid sinds: 20 aug 2020, 19:52
Geslacht:
Contact:

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door JackRussell »

Ter verduidelijking, de blaftijd van de afgelopen week is ongeveer 3 minuten per dag. Niet 3 minuten in een week tijd.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door Pim »

Het is m.i. vrij simpel:
1. Overlast is wat de ander ervaart, niet hoe u het noemt.
2. Men mag geen overlast veroorzaken.
Niet ná 22.00 uur en niet er vóór.

Mijn buren hadden tot kortgeleden ook een herdershond een die sloeg aan op geluiden van tv-reclames, de deurbel, een kat in de tuin, buiten geluiden.
Ik ben een groot hondenliefhebber maar je gaat je er steeds meer aan ergeren.
En voor U zit er en hoop lol en liefde aan vast, voor uw buren alleen de ergernis.
Die laat zich niet objectief meten op een schaal van leefgeluid tot overlast of ergernis.
Simpel omdat uw referentie is dat "het moet kunnen en het bij uw liefhebberij hoort".
En de buren er niet voor open staan.

Hoe zou U het vinden als de buren trompet gaan spelen op willekeurige tijden voor slechts 5 minuten lang. Of gaan timmeren op willekeurige tijden voor maar 5 minuten lang.
ELKE DAG 1 a 2 KEER.?
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7424
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door SWAT »

De vraag of er in dit geval sprake is van overlast is niet aan de politie om te beantwoorden.
De politie komt pas in beeld bij extreme geluidsoverlast. Als u regelmatig afwezig bent en uw honden zitten telkens te blaffen tot u een keer terug komt, dan kunt u een politie bezoekje verwachten.
Of uw buren met de door u omschreven overlast moeten kunnen leven is, als u beiden er niet uitkomen, aan de civiele ( al dan niet rijdende ) rechter.
Stay safe out there.
JackRussell
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid sinds: 20 aug 2020, 19:52
Geslacht:
Contact:

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door JackRussell »

Dank voor jullie reacties.
@Pim het probleem aan uw reactie is dan dat er redelijke wijze letterlijk niks is toegestaan. Bijvoorbeeld als men visite heeft dan erger ik me er aan dat ze in de tuin zitten te praten. Dat zou technisch gezien ook overlast zijn en derhalve verboden als ik jou reactie zodanig begrijp. Men kan redelijker wijze altijd wel iets bedenken onder de noemer overlast, maar dan zou je letterlijk een maatschappij hebben dat simpelweg niet doenbaar is.

Als men een gehorige huis heeft dan kan je bijvoorbeeld soms het door trekken van de WC horen. Betekent dat dan onder jouw begrip dat je niet meer gebruik mag maken van je WC? Lijkt me behoorlijk lastig als ik jou inziens goed begrijp.

@SWAT helemaal helder. Omwille deze reden heb ik juist een audio opname om te zien of ze in ons afwezigheid blaffen (waaruit blijkt dat het niet het geval is).
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2125
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door Dusty »

Laat ik als burger, die zelf ook een hond heeft, eens reageren.....

Als ik dat allemaal zo lees heeft u al behoorlijk veel moeite gedaan om de overlast te beperken; daarvoor mijn complimenten! :thumleft:
Daar zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen; u bent bovendien in gesprek gegaan met uw naaste buren.

Blijft natuurlijk over dat zij nog steeds overlast ervaren en in hoeverre dit terecht is kan ik vanaf hier niet beoordelen.
Aan de andere kant, ken de buren natuurlijk niet......., maar als ze niet 'te kinderachtig zijn' en bovendien beide hun beklag komen doen, ga ik er (gemakshalve) vanuit dat die overlast er nog steeds is.
Anders zou ik, als goede buur, niet de moeite doen om mij te beklagen; kwestie van 'leven en laten leven.....'.

Misschien is het een goed idee om eens weg te gaan (met de auto, zodat de hond denkt dat u daadwerkelijk weg bent....) en bij de buren in de tuin te gaan zitten om vanaf die kant is te horen hoe het klinkt.
Denk dat u op die manier zichzelf een beter beeld (geluid) kunt vormen hoe zij dit ervaren, bovendien laat u de buren dan (nogmaals) zien dat u de kwestie serieus neemt.
Mogelijk denken ze nu dat u het allemaal maar flauwekul vind en wel zegt dat u van alles aan doet, maar ondertussen het langs u heen laat glijden.

Hier in de buurt is ook een hond die af en toe naar buiten (tuin) wordt gestuurd, zodat ie even lekker kan blaffen; is een lekkere uitlaatklep volgens de eigenaar.
Persoonlijk vind ik dat lariekoek!
Onze hond mag best wel waaks zijn, maar na een blaf krijgt hij meteen te horen dat hij weer stil moet zijn.

Voor zover wij weten slaat hij ook alleen maar aan als we thuis zijn; dit hebben wij wel eens getest door weg te gaan en vervolgens aan te bellen of te bonken op het raam.
Er komt dan geen enkele reactie, terwijl hij dit wel doet als één van ons thuiskomt terwijl er al iemand thuis is en we dan gaan aanbellen/bonken.
Dan komt er meteen een (felle) reactie.

Succes! 8)
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door Pim »

Dusty schreef: 21 aug 2020, 09:05 Als ik dat allemaal zo lees heeft u al behoorlijk veel moeite gedaan om de overlast te beperken;
Uhhm...wat dan?
De standaard opvoeding? Dit lijkt me normaal.
En verder een document laten opstellen dat het kwalificeert als leefgeluid (wat het juridisch niet is) ?
Daar gaat de overlast niet mee weg.

JackRussell schreef: 21 aug 2020, 06:56. @Pim het probleem aan uw reactie is dan dat er redelijke wijze letterlijk niks is toegestaan.
Wettelijk gezien is dat met overlast ook zo.
Er is geen tijdvak waarbinnen "overlast" geaccepteerd dient te worden.
De vraag is dus: is overlast ook echt overlast en tot welke mate is het te vermijden of niet. Een doortrekgeluid van een wc veroorzaakt soms overlast maar is niet te vermijden. Gehorigheid is wel aan te passen.

Bijvoorbeeld als men visite heeft dan erger ik me er aan dat ze in de tuin zitten te praten.
Ten eerste is het "buiten horen praten" niet te voorkomen.
Let wel: "buiten" en "praten". Niet gillen en krijsen.
Bovendien is visite er niet elke dag.

Als men een gehorige huis heeft dan kan je bijvoorbeeld soms het door trekken van de WC horen.
Dat is precies iets wat elke dag terugkeert en waar huiseigenaren in beeld komen om hun verantwoordelijk heid te nemen. Echter: als het oude huizen betreft is de gehoorigheid groter en... veroorzaakt de klager vaak hetzelfde leefgeluid naar zijn buren. Bovendien kon een klager weten dat zulke huizen gehorig zijn toen hij er ging wonen.

U daarentegen introduceerde op enig moment twee honden die (kunnen) blaffen. Dat hoeft de buurman niet als "gewoon" leefgeluid te accepteren. De honden zitten niet vast in uw huis als een wc wat een standaard onderdeel van een woning is.

Betekent dat dan onder jouw begrip dat je niet meer gebruik mag maken van je WC? Lijkt me behoorlijk lastig als ik jou inziens goed begrijp.
U moet niet de oplossing zoeken in goedpraten of in verkeerde argumenten in stelling brengen. Blijf bij het onderwerp.
1. Uw honden heeft u op enig tijdstip geïntroduceerd.
Daarvóór waren er geen klachten. Dat is een feit.
2. U heeft vastgesteld dat uw honden minstens 1a 2 keer per dag blaffen. Of 30x per week. Dat is waar buren over klagen. Niet over andere zaken als een wc. Beperk u tot het zoeken naar oplossingen en zoek het niet in vergelijkingen die niet aan de orde zijn of dito argumenten. Dat verhard de tegenstellingen.

Omwille deze reden heb ik juist een audio opname om te zien of ze in ons afwezigheid blaffen (waaruit blijkt dat het niet het geval is).
Het zal voor uw buren niks uitmaken qua overlast of u tijdens het blaffen van uw honden wel of niet thuis bent.
Het zal voor uw buren veel uitmaken qua ergernis wanneer zij vaststellen dat u tijdens het blaffen gewoon thuis bent. Dat zou waarschijnlijk hun frustratie groter maken.

Een vraagje: betreft het koop- of huurhuizen?
Ik neem aan koophuis want vrijstaande woning.
Dan bent u als eigenaar de probleemeigenaar. Dus gehorigheid komt voor uw rekening en niet voor een evt. verhuurder of woningbouwvereniging in geval van gehorigheid. Maar begrijp ik goed dat het om vrijstaande woningen gaat en dat het om blaffen in de tuin gaat?
JackRussell
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid sinds: 20 aug 2020, 19:52
Geslacht:
Contact:

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door JackRussell »

Dag Dusty en Pim,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Voor het gemak in de toekomst laat ik de buren die enkele jaren geleden niet blij waren met het oordeel van de gedragstherapeut als buren A noemen. De buren die dit jaar ook klaagde benoem ik als buren B.
Ik ben inderdaad mee eens dat juist omdat ze dit keer samen kwamen klagen het een reden is om alles opnieuw te evalueren. Ik heb voorlopig met ze afgesproken dat ze de tijdstip op papier moeten zetten wanneer ze klachten ervaren van het geblaf. Want ik weet daadwerkelijk niet waarvan ze precies last hebben. Een zekere mate van geblaf is namelijk onvermijdelijk. Aan de hand van de tijdstippen kan ik dan via mijn opnames zien wat de honden destijds aan het doen waren en of het eventueel nog te verminderen valt.

Ik wil daarbij overigens aan toevoegen dat wanneer wij niet thuis zijn ze ook niet aanslaan. Ze komens teven dan ook niet in de tuin. Sterker nog, er is ten alle tijde iemand aanwezig in de tuin wanneer de honden daar zijn. Dit ook om de buren tegemoet te komen. Van lekker even in de tuin sturen zodat ze kunnen blaffen is zeker niet aan de orde. Bovendien zou je dan ook niet uitkomen op een gemiddeld blaftijd van minder dan 3 minuten.
Pim schreef: 21 aug 2020, 09:57 Dusty schreef: ↑
Vandaag, 09:05
Als ik dat allemaal zo lees heeft u al behoorlijk veel moeite gedaan om de overlast te beperken;

Uhhm...wat dan?
De standaard opvoeding? Dit lijkt me normaal.
En verder een document laten opstellen dat het kwalificeert als leefgeluid (wat het juridisch niet is) ?
Daar gaat de overlast niet mee weg.
Ik denk dat Dusty hier een aanname maakt op basis van eigen ervaring. Een hond die in eerste instantie verkeerd is opgevoed kost behoorlijk veel tijd en energie om weer terug op het rechte pad te krijgen. Daarnaast is een gemiddeld blaftijd van circa 3 minuten toch een behoorlijk prestatie naar mijn mening. Andere maatregelen dat ik heb getroffen is het bouwen van een omheining zodanig dat mijn tuin gesplitst wordt. Hierbij kunnen de honden bij een deel van de tuin, maar niet in het andere deel. In de deel waar ze kunnen is dan dusdanig bedekt dat ze prikkels van buiten niet kunnen zien. Verder heb ik tevens voorgesteld om een eventuele tweede gecertificeerde gedragstherapeut te laten kijken (uiteraard op mijn eigen kosten) onder voorbehoud dat als die hetzelfde oordeelt dat het geklaag moet ophouden. Andere voorstellen dat ik heb gedaan is bijvoorbeeld dat op sommige tijdstippen ze simpelweg niet in de tuin mogen komen of een akoestisch onderzoek op onze kosten met de zelfde voorbehoud als een tweede gedragstherapeut, namelijk dat indien het gezien wordt als heel redelijk het geklaag moet ophouden. Tot slot, hoewel dat niet dusdanig relevant is tot het komen van een oplossing, ging ik dusdanig door met het behandelen van hun klachten dat ik uiteindelijk zelf psychische gezondheidsproblemen ondervond. Dit is overigens ook aantoonbaar indien nodig. Daarna pas besloot ik de blaftijden eens op papier te zetten waarbij ik tot de ontdekking kwam dat het ging om letterlijk minder dan 3 minuten.

Helaas mocht dit allemaal niet baten. Hun eis is heel duidelijk. Totaal geen geblaf in de tuin (oftewel ze mogen de tuin niet in).
Pim schreef: 21 aug 2020, 09:57 JackRussell schreef: ↑
Vandaag, 06:56
. @Pim het probleem aan uw reactie is dan dat er redelijke wijze letterlijk niks is toegestaan.

Wettelijk gezien is dat met overlast ook zo.
Er is geen tijdvak waarbinnen "overlast" geaccepteerd dient te worden.
De vraag is dus: is overlast ook echt overlast en tot welke mate is het te vermijden of niet. Een doortrekgeluid van een wc veroorzaakt soms overlast maar is niet te vermijden. Gehorigheid is wel aan te passen.
Hier ben ik het helemaal met je eens. Derhalve dat het mij niet duidelijk is of het onder leefgeluiden valt of niet. Het enige dat ik nog kan bedenken is om de honden permanent te verbieden om in de tuin te komen. In die zin is het inderdaad wel te vermijden, maar of dat redelijk en wettelijk mag zet ik toch enigzins vraagtekens bij neer. Daarom ook dat ik jullie kennis hierover vraag. Tot mijn weten bestaat er namelijk geen wettelijke normering aan welke decibel qua blaf geluid een hond aan moet voldoen. Een blafmoment (oftewel een piek moment) zal vrijwel altijd de decibel normen overschreiden. In tegenstelling tot bijv. muziek kun je niet een hond vertellen om zachtjes te blaffen. Ik weet uiteraard dat een rechter dit wel kan eisen, maar veelal is dan er sprake van "ernstige" overlast, maar of de buren dit mogen eisen...?
Pim schreef: 21 aug 2020, 09:57 Bijvoorbeeld als men visite heeft dan erger ik me er aan dat ze in de tuin zitten te praten.

Ten eerste is het "buiten horen praten" niet te voorkomen.
Let wel: "buiten" en "praten". Niet gillen en krijsen.
Bovendien is visite er niet elke dag.
Een hond kun je toch ook niet helemaal voorkomen om te blaffen? Neem als voorbeeld een buur die plotseling de deur van zijn auto dicht smijt terwijl mijn hondje ligt te slapen. De hond schrikt wakker en zijn natuurlijke reactie dan is om er op te reageren. Als ik dan ten tijden in de tuin zit met de honden krijg je inderdaad een geblaf van enkele seconden. Is dit dan in principe wettelijk reden om ze te verbieden in de tuin te komen? Hier ben ik eigenlijk behoorlijk geinterreseerd naar. Overigens kun je wel voorkomen dat je buren buiten hoort praten, namelijk laat ze dat dan maar binnen doen. In die zin is het wel mogelijk, maar echter niet redelijk en uiteraard zal het jurisch gezien ook totaal niet haalbaar zijn. Maar het punt is dat het technisch gezien wel mogelijk is.
Pim schreef: 21 aug 2020, 09:57 Betekent dat dan onder jouw begrip dat je niet meer gebruik mag maken van je WC? Lijkt me behoorlijk lastig als ik jou inziens goed begrijp.

U moet niet de oplossing zoeken in goedpraten of in verkeerde argumenten in stelling brengen. Blijf bij het onderwerp.
1. Uw honden heeft u op enig tijdstip geïntroduceerd.
Daarvóór waren er geen klachten. Dat is een feit.
2. U heeft vastgesteld dat uw honden minstens 1a 2 keer per dag blaffen. Of 30x per week. Dat is waar buren over klagen. Niet over andere zaken als een wc. Beperk u tot het zoeken naar oplossingen en zoek het niet in vergelijkingen die niet aan de orde zijn of dito argumenten. Dat verhard de tegenstellingen.
U heeft hier helemaal gelijk in. Maar de informatie is hier niet helemaal correct. Er is sprake van gemiddeld 20 blafmoment op een dag waarbij er ongeveer 3 minuten per dag aan blaftijd gaande is. In de afgelopen week was de langste blaf van 59 seconden met het merendeel van 30 seconden of minder. Dit betekent dat er sprake is van ongeveer 9 seconden per blafmoment. Overigens wil ik daar bij toevoegen dat niet elke blafmoment in de tuin plaatsvond. Uit de opnames heb ik geen onderscheidt gemaakt tussen binnenhuis baffen of in de tuin.
Pim schreef: 21 aug 2020, 09:57 Omwille deze reden heb ik juist een audio opname om te zien of ze in ons afwezigheid blaffen (waaruit blijkt dat het niet het geval is).

Het zal voor uw buren niks uitmaken qua overlast of u tijdens het blaffen van uw honden wel of niet thuis bent.
Het zal voor uw buren veel uitmaken qua ergernis wanneer zij vaststellen dat u tijdens het blaffen gewoon thuis bent. Dat zou waarschijnlijk hun frustratie groter maken.

Een vraagje: betreft het koop- of huurhuizen?
Ik neem aan koophuis want vrijstaande woning.
Dan bent u als eigenaar de probleemeigenaar. Dus gehorigheid komt voor uw rekening en niet voor een evt. verhuurder of woningbouwvereniging in geval van gehorigheid. Maar begrijp ik goed dat het om vrijstaande woningen gaat en dat het om blaffen in de tuin gaat?
Het is inderdaad een vrijstaande woning en dat het gaat om blaffen in de tuin. Ik reageer uiteraard wel wanneer ze blaffen, maar ik kan ook maar zo snel reageren. Zie de gemiddelde blaftijd van 9 seconden per blafmoment.
JackRussell
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid sinds: 20 aug 2020, 19:52
Geslacht:
Contact:

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door JackRussell »

Overigens wil ik nogmaals toevoegen dat ik de reactie(s) zeer waardeer. Ik begrijp dat ik wellicht enigzins verdedigend overkom, behoorlijk gestrest ben en uiteraard niet unbiased ben over dit situatie, daarom dus ook dat ik het ontzettend op prijs stel dat jullie zo kritisch er naar kijken, met suggesties komen en meedenken over mijn problematiek, hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Bart12345
Infopolitie Gast

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door Bart12345 »

JackRussell schreef: 21 aug 2020, 12:14 Want ik weet daadwerkelijk niet waarvan ze precies last hebben.
JackRussell schreef: 21 aug 2020, 12:14 Neem als voorbeeld een buur die plotseling de deur van zijn auto dicht smijt terwijl mijn hondje ligt te slapen. De hond schrikt wakker en zijn natuurlijke reactie dan is om er op te reageren.
Hetzelfde geldt voor uw buur, als die rustig een boek aan het lezen is of een puzzeltje aan het maken en uw hond kiest even een goed 'blafmoment' krijgt diegene waarschijnlijk bijna een hartaanval van de schrik.
JackRussell schreef: 21 aug 2020, 12:14 Er is sprake van gemiddeld 20 blafmoment op een dag
En na de 20e keer ook nog een punthoofd..
JackRussell
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid sinds: 20 aug 2020, 19:52
Geslacht:
Contact:

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door JackRussell »

Bart12345 schreef: 21 aug 2020, 13:07
JackRussell schreef: 21 aug 2020, 12:14 Want ik weet daadwerkelijk niet waarvan ze precies last hebben.
JackRussell schreef: 21 aug 2020, 12:14 Neem als voorbeeld een buur die plotseling de deur van zijn auto dicht smijt terwijl mijn hondje ligt te slapen. De hond schrikt wakker en zijn natuurlijke reactie dan is om er op te reageren.
Hetzelfde geldt voor uw buur, als die rustig een boek aan het lezen is of een puzzeltje aan het maken en uw hond kiest even een goed 'blafmoment' krijgt diegene waarschijnlijk bijna een hartaanval van de schrik.
JackRussell schreef: 21 aug 2020, 12:14 Er is sprake van gemiddeld 20 blafmoment op een dag
En na de 20e keer ook nog een punthoofd..
Ik snap het probleem, maar wat wilt dit dan betekenen? Dat honden ansich niet zijn toegestaan? Of dat ze dermate beperkt moeten blijven dat ze in principe nooit in de tuin mogen komen? Waar zit dan die grens tussen leefgeluiden en overlast? Het is voor mij eerlijk gezegd een heel grijs gebied.
Gebruikersavatar
White_moon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid sinds: 20 aug 2020, 22:08
Roepnaam: gio
Geslacht:
Contact:

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door White_moon »

ik denk persoonelijk , dat het meer er van af hangt of je geluk hebt met je buren.
onze hond heeft ook zo nu en dan eens een gekke bui waarin die gaat blaffen ,
maar onze buren klagen er niet over omdat ze weten dat we ons best doen om dit te voorkomen.

want feitelijk kun je een hond trainen zoveel je wilt , maar het blijft een levend beest met zijn eigen instincten
Gebruikersavatar
maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Berichten: 1865
Lid sinds: 22 feb 2018, 15:37
Roepnaam: Mario
Locatie: Thailand
Geslacht:
Contact:

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door maestro »

Uit eindelijk bepaald de rechter of er sprake is van overlast die zodanig is dat wat maatschappelijk aanvaardbaar is wordt overschreden. Meerdere buren overlast betekent wel dat de rechter eerder zal aannemen dat de overlast niet aanvaardbaar is. Maar er is geen duidelijke lijn aan te egven van wat teolaatbaar is en wat niet. Dat wordt door dindividuele rechter in concrete gevallen bepaald aan de hand van de omstandigheden.

Maar een rechtelijke uitspraak kan mooi zijn, een goede verstandhouding met je buren is vaak nog veel mooier en dat geld uiteraard voor alle betrokken partijen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2079
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door Proost »

Een hond is een dier met een instinct. Maar gelukkig ook een dier dat snel en goed kan leren. Wij hadden vroeger thuis altijd honden. De laatste was een Jack Russell (toevallig). Deze hebben geen van allen overlast veroorzaakt voor de buurt. Alleen je moet er wel zeer consequent mee om gaan en betijds bij zijn met aanleren.
Paar jaar terug de hond van vrienden op logeren gehad toen die op vakantie waren. Dit was een hond die echt om alles maar dan ook alles blafte. Heeft hij hier in huis een dag geprobeerd en de rest van de week niet meer. Als ik het kan, kan iedereen het.

Verder, als je echt alles geprobeerd hebt en niets werkt. Zijn er nog altijd blafbanden. Die werken ook al je er niet vlak naast staat (wet en regelgeving even buiten beschouwing gelaten voor de discussie).

Overigens, wellicht handig om te weten. Als de buren blijven klagen en de klacht blijft aanhouden (blaffen), kan het zo maar zijn dat de BOA van de gemeente een keer komt luisteren en als die dan overlast constateert kan het per keer een boete van €140 opleveren excl admi kosten (feitcode F151A).

Nog een voorbeeld ter illustratie:
Mijn buurman had een paar jaar geleden een verbouwing die hij zelf wilde uitvoeren in de categorie 'help mijn man is klusser'. Als je dan 9 maanden lang iedere dag af en toe de boorhamer in de muur hoort gaan kan dat toch best als overlast ervaren worden. Ook al is het maar 3 minuten per dag en al helemaal als je nachtdienst hebt. Ik heb er voor gekozen om telkens het gesprek met de buurman aan te gaan. Maar ik kan me zo maar voorstellen dat iemand anders er al veel eerder klaar mee was en bij iedere overlast de politie gebeld had.
JackRussell
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid sinds: 20 aug 2020, 19:52
Geslacht:
Contact:

Re: Grens tussen overlast en leefgeluiden

Ongelezen bericht door JackRussell »

Bedankt voor de reacties allen.

blafbanden ga ik niet gebruiken. Daar ben ik persoonlijk gewoon tegen. Ik had in het begin wel gebruikt als tegemoetkoming van de buren, maar nadat de honden waren getraind weiger ik ooit nog die afschuwelijke banden te gebruiken.
Proost schreef: 21 aug 2020, 17:57 Een hond is een dier met een instinct. Maar gelukkig ook een dier dat snel en goed kan leren. Wij hadden vroeger thuis altijd honden. De laatste was een Jack Russell (toevallig). Deze hebben geen van allen overlast veroorzaakt voor de buurt. Alleen je moet er wel zeer consequent mee om gaan en betijds bij zijn met aanleren.
Paar jaar terug de hond van vrienden op logeren gehad toen die op vakantie waren. Dit was een hond die echt om alles maar dan ook alles blafte. Heeft hij hier in huis een dag geprobeerd en de rest van de week niet meer. Als ik het kan, kan iedereen het.
Maar blafte jou hond helemaal niet of vonden de buren het enkel als geen overlast? In mijn geval vinden ze ieder blaf dan ook een blaf teveel. Ook al is het geen aanhoudend geblaf of iets dergelijks. Sterker nog het feit dat ze een geluid maken is al teveel.
Wanneer mijn honden bij een dierenarts, tevens vriend van me, is wezen logeren was hij namelijk ook van mening dat ze geen overlast zorgen. Ze blaffen af en toe wel eens, maar niet buiten proportie en zijn dan ook stil wanneer je dat aangeeft.
Proost schreef: 21 aug 2020, 17:57 Overigens, wellicht handig om te weten. Als de buren blijven klagen en de klacht blijft aanhouden (blaffen), kan het zo maar zijn dat de BOA van de gemeente een keer komt luisteren en als die dan overlast constateert kan het per keer een boete van €140 opleveren excl admi kosten (feitcode F151A).
Hier ben ik eerlijk gezegd niet heel bang voor. Sterker nog ik heb zelf de voorkeur dat ik een ambtenaar te spreken krijg. De blaffen van mijn honden vinden altijd plaats op schappelijke tijdstippen en is vrijwel nooit aanhoudend geblaf. Je kunt hier denken aan een blaf met een paar seconden stilte erin gevolgt door nog een blaf. Bovendien zijn ze wel stil wanneer ik het bevel geef. Persoonlijk heb ik zelf al contact gezocht met de wijkagent, maarja die heeft nog niet gereageerd op mijn terugbel verzoek. Het was overigens kort nadat ik contact zocht met de wijkagent dat ik per toeval dit forum tegen kwam.

Ik zal overigens kijken of ik de blaf fragmenten van een willekeurige dag kan uploaden op youtube, als dat is toegestaan volgens de regels van dit forum? Op die manier kan men een indruk krijgen om wat voor blaf soorten het gaat. Er is immers een heel groot verschil tussen aanhoudend geblaf (dus continue blaf zonder pauzes) en blafjes met tussendoor stiltes. Wellicht dat men dan makkelijker kan oordelen of het is toegestaan of niet? Maar daarvoor moet ik eerst kijken of ik het opnames kan bewerken want de opnames staan heledag aan en er zit nou eenmaal ook gevoelige prive delen in.
Gesloten