Aanmaning maar betaald voor datum brief

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Janneke
Infopolitie Gast

Aanmaning maar betaald voor datum brief

Bericht door Janneke » 18 aug 2020, 22:31

k ontving 2-7 een aanmaning met daarop de datum van versturen 3-7. Normaal zou ik deze dus de 4e ontvangen hebben.
Ik heb dus snel de originele boete betaald en deze staat 3-7 afgeschreven.
Nu krijg ik alsnog een 2e aanmaning en mag 200€ betalen. Ik vraag me af of dat wel kan. In principe had ik, volgens de verzenddatum, de aanmaning pas 4-7 ontvangen.
Weet iemand hoe dat zit? En waarom niet de correcte verzenddatum. Dit maakt dat ik nu sowieso veel meer moet betalen dan alleen de 1e aanmaning was. Bijzonder

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: Aanmaning maar betaald voor datum brief

Bericht door DiNozzo » 18 aug 2020, 23:08

Het gebeurt vaker dat overheidsinstanties brieven in de "toekomst" verzenden. Kijk maar eens goed naar de blauwe enveloppen.

Bel even naar het CJIB. Misschien zijn ze clement, misschien niet. U heeft 8 weken de tijd gehad om te betalen. Meestal zijn dat vrij harde termijnen maar 200 euro is wel een hoop geld. Op www.cjib.nl/contact kunt u de telefoonnummers vinden.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 18 aug 2020, 23:10

Dat een dergelijke brief geantidateerd is, is op zich geen bijzonder verschijnsel, dat wordt vaker door organisaties gedaan, om zo bezwaar- of beroepstermijnen zeker te stellen.

Grote organisaties werken vaak met een postkamer en kan er een of meerdere dagen extra benodigd zijn voor verzending en als daar ook nog eens een weekend tussen zit, zou dat zomaar drie of vier dagen kunnen schelen.

In gedachte van van bv. een strafbeschikking is de termijn maar veertien dagen in verzet te gaan.

Door de brief een aantal dagen verder te dateren weten ze zeker dat de brief op de briefdatum in principe ook daadwerkelijk in de bus ligt.

Ik weet niet exact om wat voor type boete het ging, maar dan moet u niet kijken naar de aanmaning, maar naar de initiële beschikking.

Als daarop als datum staat bv 01 januari 2020 en dat de betaling binnen zes weken na dagtekening betaald dient te zijn, dan dient de betaling voor 12 februari 2020 gedaan te zijn.

Als dan de nieuwe aanmaningsbrief op 1 maart 2020 bij u op de mat ligt, met als dagtekening 3 maart 2020, gaat dus niet de nieuwe termijn van betalen met verhoging lopen vanaf 3 maart, maar feitelijk al vanaf 12 februari 2020.

Kortom, was de datum van de originele brief en welke betaaltermijn stond daarin.

En daarnaast, om wat voor soort bekeuring gaat het?

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 18 aug 2020, 23:38

Nog even als aanvulling op mijn eerdere posting.

Aangezien het om verhogingen gaat, acht ik de kans zeer aannemelijk dat we het hier over een boete hebben die afgehandeld is onder de WAHV, kortweg de boetes waaronder fout parkeren, kleine snelheidsovertredingen, gordel niet dragen etc onder vallen.

U heeft de originele eerste beschikking ontvangen (dagtekening brief) ontvangen op dag X.

In die beschikking staat een datum voor wanneer u bezwaar kunt aantekenen tegen deze beschikking. (uit mijn hoofd zes weken)

Als deze bezwaar termijn is afgelopen, moet uiterlijk twee weken daarna de volledig sanctie, volledig betaald zijn.

Vanaf dat moment, is wettelijk geregeld dat de boete met 50% verhoogd wordt.
Deze verhoging dient binnen vier weken na dagtekening brief, inclusief de verhoging voldaan te worden.

Dat deze aanmaning nu een twee of misschien pas drie weken later verstuurd wordt, doet niets af aan de eerste betaaltermijn die al geruime tijd is verstreken.

Is deze vier weken verstreken, dan is wettelijk geregeld dat de boete met 100% verhoogd wordt.

Net als de eerste verhoging gaat het niet om de datum op de nieuwe brief, want de betaaltermijn was al ruim verstreken op basis van de oude brief.

Even bot gezegd, u heeft dus hoogstwaarschijnlijk een rekenfout gemaakt, waardoor u denk dat er betaald is voor de verhoging, maar de feitelijke termijn was al reeds verlopen.

Het CJIB stuurt namelijk pas na het verstrijken van de betaaltermijn die wettelijk vast gesteld is een nieuwe aanmaning.

En het is dus niet zo dat u op papier op tijd betaald heeft, namelijk een dag voor nieuwe aanmaning zoals het lijkt, want die termijn was al veel eerder verstreken.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 19 aug 2020, 05:12

Janneke schreef:
18 aug 2020, 22:31
k ontving 2-7 een aanmaning met daarop de datum van versturen 3-7. Normaal zou ik deze dus de 4e ontvangen hebben.
Nu krijg ik alsnog een 2e aanmaning en mag 200€ betalen. Ik vraag me af of dat wel kan. In principe had ik, volgens de verzenddatum, de aanmaning pas 4-7 ontvangen.
Weet iemand hoe dat zit? En waarom niet de correcte verzenddatum. Dit maakt dat ik nu sowieso veel meer moet betalen dan alleen de 1e aanmaning was. Bijzonder
De betaaldata staan vermeld op de originele boete.
Daar staat ook per welke datum verhoogd wordt en dat het geld binnen moet zijn voor deze datum.
Daar zal dus een datum op hebben gestaan van vóór 3-7 en had u moeten weten dat u met betalen op 3-7 te laat was en dus nog steeds de verhoging moet betalen.

Zolang het volledige bedrag niet betaald is wordt er namelijk verhoogd. Per 3-7 ging het eerste bedrag omhoog en was er dus niet volledig betaald. Daarom krijgt u nu de tweede aanmaning.

U kunt wel bellen met het ciib voor coulance. Wat dinozzo ook aangeeft.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 19 aug 2020, 09:45

Check eerst even het rekeningnummer waarop u heeft overgemaakt.
Is de brief wel écht van het CJIB.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 19 aug 2020, 09:50

Inderdaad Pim. Dat idee kreeg ik ook al bij het lezen van de eerste post. Weet in ieder geval dat je altijd in kan loggen bij het digitaal loket van het CJIB met je DigID en dan alle openstaande boetes kan zien met bedragen termijnen en evt ook nog een foto.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 19 aug 2020, 17:22

Janneke schreef:
Ik ontving 2-7 een aanmaning met daarop de datum van versturen 3-7. Normaal zou ik deze dus de 4e ontvangen hebben.
In principe is mijn tante een vrouw...
In principe had u vóór die aanmaning, waarschijnlijk al 3 maanden ervóór, al een acceptgiro ontvangen.
En de boete is waarschijnlijk daarvóór al bij u aangezegd.

Janneke schreef:
Ik ontving 2-7 een aanmaning met daarop de datum van versturen 3-7.
Normaal zou ik deze dus de 4e ontvangen hebben.
Normaal? Want? U weet niet wanneer u die post ontving?
En u ontving hem toch op 2/7, schrijft u zelf?
Wat is uw punt mbt "normaal zou ik" ?

Op de eerste acceptgiro staan direct ALLE vervaldata.
Van de eerste, de tweede en derde termijn.

Er staat ook dat na de eerste vervaldatum het openstaande bedrag met 50% wordt verhoogd.

En dat na de tweede vervaldatum het openstaande bedrag met (volgens mij) 100% wordt verhoogd.
Totaal dus 3x het basisbedrag.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Aasur
Superlid
Superlid
Agent
Roepnaam: Femme
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Bericht door Aasur » 21 aug 2020, 11:07

Even bellen met het CJIB en u weet exact hoe het zit.
Assumption is the mother of all f*ck-ups!

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 21 aug 2020, 12:29

Moderatoropmerking van Skipperje