geluidsoverlast

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Koos
Infopolitie Gast

geluidsoverlast

Bericht door Koos » 16 aug 2020, 01:20

Goedendag allemaal,

Sinds een half jaar zit er een cafe op zon 40-50 meter van mijn huis, ik ervaar elke vr en za avond en nacht heel veel overlast, het is niet echt van de muziek al is het wel vervelend aangezien dat tot dik 3 uur doorgaat.

Het grootste probleem is dat er jongeren staan te schreeuwen als mongolen tot 04:00-05:00 ze gaan letterlijk de hele nacht door, er word regelmatig vuurwerk afgestoken. En als ik de politie bel voor geluidsoverlast zeggen ze niets te kunnen doen ze sturen niet eens iemand langs... als ik de gemeente bel zeggen ze ja bel de politie... en hun zeggen dat ik de gemeente moet bellen.

Ik ben best redelijk als ze binnen zijn in dat cafe hoor je mij echt niet.. ik ben niet de moeilijkste maar ze staan buiten nu staat er voor de deur een grote tent buiten... met speakers erin en een idioot die er al uren lang in loopt te schreeuwen het is bijna half 2 snachts en hij staat letterlijk midden in een woonwijk in die tent te schreeuwen. Moet ik dan voor eigen rechter gaan spelen en die tent afbranden ofzo? Als de gemeente en de politie niet willen optreden...

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: geluidsoverlast

Bericht door Mitch » 16 aug 2020, 08:09

Heb je eens met uitbater gesproken hierover?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 16 aug 2020, 08:58

Dat café heeft een (sterke) drank- en/of horecavergunning
Die wordt door de gemeente verstrekt.
De gemeente heeft boa's en die controleren hierop.
Of horen dat tenminste te doen.

De gemeente is uw eerste aanspreekpunt.

Kijk eens op het raam van het café.
Dat hangt en openings- en sluitingstijden kaart.
Na sluiting mogen er nog een half uur klanten in de zaak zijn. Er mag dan niet meer bijgeschonken worden.

In sommige gemeenten bestaat een kraskaart.
Daarop kunnen zaken en verlaatje/geluidje aanvragen.
Die kaart moet vooraf ingevuld zijn en tevens aan het raam zichtbaar zijn.
Dit is de info van Rotterdam: https://www.verlaatje.nl

Overlast op straat door klanten valt ook onder verantwoordelijkheid van de horecagelegenheid

Welke gemeente gaat het om?
Heeft die gemeente boa's?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 16 aug 2020, 14:33

Midden in de nacht vind ik het ook een zaak voor de politie om de onmiddelijke rust te handhaven. Het vervolg traject om de uitbater aan te spreken is een zaak van de gemeente.

Ik zou ook kijken of meerdere buurtbewoners overlast ervaren. Samen sta je veel sterker dan als er 1 iemand klaagt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Koos
Infopolitie Gast

Bericht door Koos » 16 aug 2020, 15:28

het is in den helder, aan de achterbinnenhaven een rustige buurt vol huizen waar mensen wonen
En dat cafe zit er middenin en ze sluiten pas om 04:00 snachts dus dat tuig loopt tot zeker 5 uur door de straat herrie te maken.

Ik belde gister de politie om geluidsoverlast te melden en die vrouw werd boos en zei dat hun niks kunnen doen en dat ik de gemeente moet bellen en de gemeente zegt dat ik de politie moet bellen....

Ik ben ten einde raad vrijdag en zaterdag nacht slaap ik simpelwel niet. Ik ben hierdoor helemaal gesloopt en zwaar gestrest, en daar komt nog bovenop dat ik door medische redenen mijn slaap hard nodig heb.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 16 aug 2020, 15:44

Dit zegd de gemeente Den Helder op hun website:
"Geluidsoverlast na 17.00 uur of in het weekeinde? Meld bij de politie."

Meld het morgen bij de gemeente en volgende keer dat het plaats vindt gewoon weer de politie bellen. Krijgt u opnieuw nul op rekest dan kunt u een kalcht tegen de poltie indienen. Maar bel maandag ook even opnieuw naar de politie met het verzoek of de wijkagent contact met u wilt opnemen en bespreek de overlast met deze. Zoals gezegd het helpt als er meerdere personen overlast ervaren.

Koos
Infopolitie Gast

Bericht door Koos » 16 aug 2020, 15:56

o ik weet wel zeker dat er meerdere mensen zijn ik zie heel vaak ruzies voor dat cafe van boze buren denk ik dat wil je niet weten afgelopen vr stond er een vrouw van rond de 50 a 60 denk ik te schreeuwen voor het leven richting de mensen op het terras.

Ik woon hier nu ongeveer 1.5 jaar en toen ik hier kwam wonen was dat cafe er blijkbaar wel maar het was gesloten verplicht door drugs en criminaliteit en nu dus sinds 6 maanden is het weer open. Kwam ik net achter via buren. Ze steken ook regelmatig vuurwerk af en als ik elke week de politie bel zijn ze me snel zat ben ik bang.

Ik zal zeker proberen maandag om in contact te komen met de wijkagent.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 aug 2020, 08:22

De wijkagent is geen Haarlemmerolie. De zal, conform de intentie van de richtlijnen van de Nationale Politie, verwijzen naar de probleemhouder: de gemeente.

Als ik daar wijkagent was was mijn eerste stap de gemeente aanspreken op de tekst om vanaf 1700 uur de politie aan te spreken.
A. Overlast beperkt zich niet door een tijdstip.
B. De gemeente dient die klachten zelf te ontvangen en te registreren.
Het tijdstip dat de gemeente vermeldt is zeer waarscgijnkijk puur ingegeven door kantoortijden.
Echter zal de gemeente daar eerst zijn verantwoordelijkheid moeten nemen.
Bel 140223 (niet 0223-140223).

Zoals gezegd zal de politie alle klachten bij de gemeente neerleggen al of niet voorzien van een verzoek tot bestuursdwang (in de vorm van formele waarschuwingen, boetes of intrekking van de vergunning).

De gemeente kun je ook aanspreken via de buiten-beter-app. Voordeel is dat je makkelijk foto's kunt meesturen.
Laat de hele straat dit doen. De gemeente zal niet makkelijk het probleem kunnen bagatelliseren.

Koos
Infopolitie Gast

Bericht door Koos » 17 aug 2020, 16:06

Gemeente gebeld en die kunnen ook weinig doen alleen een klacht neerzetten.... En handhaving werkt maar tot tien uur faal...

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 17 aug 2020, 18:08

De gemeente zegt u?
U bedoelt de telefoniste van 140223?

De gemeente is verstrekker van de vergunning.
Dus die kan deze ook weer intrekken.
Daar gaan wel wat waarschuwingen en boetes aan vooraf maar het is BS dat de gemeente niets kan.

Misschien eens het stadhuis inlopen en eens vragen naar een wethouder en daar eens mee babbelen

Koos
Infopolitie Gast

Bericht door Koos » 17 aug 2020, 22:56

Ja dat nummer heeft geen telefoniste.
Is een doorverbindlijn met mijn eigen gemeente

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 18 aug 2020, 03:24

Er is anders het handhavingsverzoek waarmee u de gemeente kunt verzoeken de regels te handhaven. Zie bijvoorbeeld http://www.handhavingsverzoek.nl/ voor een korte uitleg.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 18 aug 2020, 10:33

De gemeente is aan zet en dat kan succesvol zijn. Er is alleen wat doorzettingsvermogen voor nodig. Ik ken een casus waarbij een al tientallen jaren draaiend café uiteindelijk de deuren heeft gesloten omdat de nieuwe buurman bleef klagen over overlast.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Koos
Infopolitie Gast

Bericht door Koos » 18 aug 2020, 20:09

Helaas heb ik niet tientallen jaren de tijd, ik heb een medische aandoening waardoor ik al amper slaap en die paar uurtjes die ik normaal pak snachts zijn nu weg door dat stomme cafe... Als ik niet slaap kunnen er ernstige gevolgen ontstaan voor mijn gezondheid. Ik ging hier wonen omdat het een rustige buurt was hier!

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 18 aug 2020, 21:49

Vervelend.
Maar wat wilt u ermee vertellen?

U zult de gemeente(politiek) mee moeten zitten te krijgen.
Of verhuizen....

Gesloten