Inhalen in bebouwde kom zonder voorsoorteer baan

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Beginnendebestuurder
Infopolitie Gast

Inhalen in bebouwde kom zonder voorsoorteer baan

Bericht door Beginnendebestuurder » 07 aug 2020, 18:56

Ik heb een vraag waar ik graag antwoord op wil hebben.
Ik heb laatst een auto in de bebouwde kom ingehaald, omdat die super langzaam voor mij reed(10-15kmpu) hij reed van de rotonde af zo de dorpstraat in en daar vond de inhaal actie plaats.
Er is ruimte voor fietsers die er opdat moment niet waren en ander verkeer was er ook niet. Dus ik haalde in zonder richting aantegeven, en er kwam een agent in auto achtermij aan met een stop teken. Ik stopte netjes en agent vertelde mij dat ik assiociaal bezig was, ik docht oke ik heb geen knipperlicht aangegeven tijdens het inhalen en dat was dus het geen waarvoor ik beboet zou worden.
Agent vertelde dat het een sterretjes geval zou zijn, de bestuurder voor mij gaf richting aan naar links nadat ik hem was gepasseerd, ik heb geen knipperlicht gezien. Agent zei van wel, dus die kon niet vertellen hoe veel de boete zou bedragen. Nu zie ik bij het cjib dat de agent verwoord heeft waarvoor ik bekeurd zou moeten worden dat de bestuurder voor mij links voorsoorteerde richting aangaf naar links en ik hem links inhaalden (in de dorpstraat is geen plek om voortesorteren dus zou je normaal zogoed als bij de midden as van de weg rijden om zo vantevoren aantegeven dat je naar lings gaat) . Dat was de veroordeling. Nu vind ik het onduidelijk, de bestuurder voor mij reed zogoed als rechts van de weg en langzaam dus ik haalde in (was aan het werk) in mijn ogen had de bestuurder voor mij geen richting aangegeven en sorteerde hij niet naar het midden van de weg om naar links te gaan. Hoe kan het dat de agent mij voor zoiets wil straffen, ik had het idee dat ik enkel verkeerd was met het niet aangeven van knipperlicht.

Proost
Toplid
Toplid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Inhalen in bebouwde kom zonder voorsoorteer baan

Bericht door Proost » 07 aug 2020, 20:18

Als ik het zo lees heb je ingehaald ter hoogte van een kruising. Dat is meestal niet handig inderdaad. Heb je misschien een google maps linkje zodat we even mee kunnen kijken hoe de situatie er uit ziet?

Vroeger was het beschreven in Art. 37.2a Rvv (1966) dat je niet mocht inhalen op of nabij een kruising. Dat is er uit gehaald en nu is het situatie afhankelijk. Echter, als het klopt wat de agent zegt dat jij ingehaald hebt terwijl de voorligger al richting aangegeven had naar links, blijft er Art 5 over. En dat is inderdaad een zogenaamd sterretjes feit. Dan bepaalde de OVJ de hoogte van de boete (afhankelijk van een aantal factoren).
Dat je voorligger langzaam reed of naar jouw optiek niet echt tegen de middenas aan voorsorteerde doet niet bijster veel ter zake. Als iemand aangeeft van richting te veranderen en jij haalt op dat punt in veroorzaak je gevaar of hinder (of zou je daarmee kunnen veroorzaken).

Hoe het kan dat de agent je daar voor wil straffen ligt geheel aan zijn waarneming. We horen nu natuurlijk alleen jouw kant van het verhaal en die is, ook al zou je dat zelf niet denken, niet gegarandeerd objectief (eigenlijk helemaal niet zeg maar ;) ). Weet wel dat de gemiddelde diender zich er van bewust is dat het maar zeer zelden voorkomt dat je uit komt bij een dergelijke Art 5 overtreding. Van alle verkeerssituaties waarin sprake is van gevaar of hinder zal naar schatting maar ongeveer 0.00001% gezien worden door de politie. Dat er, als het zich voordoen én het ook nog gezien wordt, voor geschreven wordt is dan ook wel logisch verklaarbaar.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 07 aug 2020, 20:30

Tja, dit wordt voor ons natuurlijk een ingewikkeld verhaal; we horen uw beleving en dat is het.

Als het puur om het 'richting aangeven' bij het inhalen zou gaan, dan zou de boete €95,- bedragen. Dat is kennelijk niet het geval, we moeten het hebben over iets in het strafrecht.
Ik vrees nu dat u bekeurd bent voor overtreding van art 11, lid 2 RVV en dat zou €390,- (feitcode R327) moeten worden (als standaard bedrag).

Wij kunnen niet zeggen dat u wel of geen gelijk heeft. Ga vooral in bezwaar als u het eea onterecht vindt..(sprak ik na Proost)..

Wettekst
Art 11, lid 2 RVV
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 08 aug 2020, 08:09

@beginnendebestuurder. Ik lees dat u rijdt voor uw werk. Ik kan u alleen aanraden om een dashbordcamera aan te schaffen. U kunt dan later bewijzen dat de auto rechts reed en geen knipperlicht aan had toen u inhaalde.
Nu is het uw woord tegen dat van een opsporingsambtenaar.
De ambtenaar wint in dat geval bijna altijd

Gesloten