rijbewijs gestolen buitenland

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
collin Le
Infopolitie Gast

rijbewijs gestolen buitenland

Bericht door collin Le » 04 aug 2020, 15:00

Beste

Ik ben helaas mijn rijbewijs kwijt geraakt door diefstal op vakantie in italie.
Ik heb helaas niemand anders die het stuur over kan nemen voor de rit. Ik ga straks aangifte doen bij de lokale politie dan krijg ik een process verbaal en ik zou graag willen weten of ik als nog kan terug rijden met het tonen van het process verbaal? Of via een andere manier toch achter het stuur kan kruipen?

Alvast bedankt👍

Groet,
Collin

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Re: rijbewijs gestolen buitenland

Bericht door taxikemperman » 04 aug 2020, 15:55

Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland en https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... estolen-is
In Nederland mag u dus niet rijden zonder rijbewijs ook niet met een aangifteformulier

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 04 aug 2020, 16:25

Dat is de theorie.
In de praktijk zal blijken dat de soep vaak niet zo heet gegeten wordt.

Let wel: Dit biedt geen garantie dat u géén problemen krijgt, en is tevens géén advies om te gaan rijden.

Maar u bent slechts het rijbewijs verloren. Niet de rijbevoegdheid. Bij een politiecontrole dient u op eerste verzoek daartoe uw rijbewijs te kunnen tonen.
Dat staat in de wet. Dat kunt u niet en daar zou u een bekeuring voor kunnen krijgen.

Echter kunt u een vriendschappelijk beroep proberen te doen op begrip vanwege de diefstal en verblijf in het buitenland onder het tonen van de aangifte Of men dat verzoek honoreert.... ?
Of men in Duitsland goed Italiaans kan lezen?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Collin Le
Infopolitie Gast

Bericht door Collin Le » 05 aug 2020, 10:23

Heel erg bedankt voor het advies ik heb iemand gevonden die terug kan rijden dus probleem is opgelost. Heel erg bedankt iniedergeval

Mvg

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 05 aug 2020, 10:44

taxikemperman schreef:
04 aug 2020, 15:55
Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland en https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... estolen-is
In Nederland mag u dus niet rijden zonder rijbewijs ook niet met een aangifteformulier
Ja en nee. Dat is een lekker antwoord waar je weinig aan hebt maar je moet even een verschil maken tussen het rijden als je geen rijbewijs hebt en het rijden als je geen rijbewijs kunt tonen. In het eerste geval mag je niet rijden (je hebt geen rijbevoegdheid) en kun je bestraft worden voor het rijden zonder rijbewijs. In het tweede geval mag je wel rijden (je hebt rijbevoegdheid) maar kun je bestraft worden omdat je geen rijbewijs kunt tonen.

Het feit dat je rijbewijs gestolen is hoeft geen reden te zijn om niet te bekeuren omdat je het rijbewijs niet kunt tonen. Wanneer je zes maanden na de diefstal nog steeds met een verfrommeld PV aangifte rond rijdt, ja dat gebeurt echt, krijg je 100% zeker een bekeuring. Wanneer het net gebeurd is en je krijgt een bekeuring,,, ja, dan zegt dat misschien ook iets over de collega die je getroffen hebt.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Bericht door rai » 05 aug 2020, 11:40

Pim schreef:
04 aug 2020, 16:25
Maar u bent slechts het rijbewijs verloren. Niet de rijbevoegdheid. Bij een politiecontrole dient u op eerste verzoek daartoe uw rijbewijs te kunnen tonen.
Dat staat in de wet. Dat kunt u niet en daar zou u een bekeuring voor kunnen krijgen.
Ik ga nu even juridisch mierenmelken, maar is dat zo ?

Op grond van 160 WVW dient een bestuurder op eerste vordering zijn/haar rijbewijs te overhandigen, klopt helemaal.
Hieraan niet voldoen is bekeuring voor dit feit. (K150c)
Echter, is bestuurder in casu wel in het bezit van een rijbewijs ???

Als je gaat kijken naar artikel 123, lid 1 onder h WVW, dan staat daar dat het rijbewijs zijn geldigheid verliest na het doen van aangifte.
Op dat moment is iemand dus juridisch gezien niet meer in het bezit van een rijbewijs. (Zegt niets over rijbevoegdheid, maar enkel iets over roze pasje)
Kan je zo iemand dus een bekeuring geven voor een feit, namelijk het vorderen van een rijbewijs, waaraan ze helemaal niet kan voldoen, omdat Ze dat niet heeft ???

Betekent dit dat iemand straffeloos rond kan rijden, nee dat ook weet niet, maar dien je m.i. te kijken naar welk feit dan overtreden is.
Hier is een specifieke feitcode voor, namelijk K060i, welke gebaseerd is op artikel 107, lid 2 onder b WVW, welke gekoppeld is aan voornoemde artikel 123 WVW.

Dit is een specifiek artikel wat je m.i. dient te gebruiken als je in casu wil verbaliseren.
Daarmee kom je op de praktijk wat Botje ook zegt, hoe te handelen in geval van aantreffen, dat is per collega en per staande houding verschillend.

Maar daarmee dus eigenlijk gelijk strikt het antwoord van TS, mag je rijden terwijl je rijbewijs vermist/gestolen is.

Gesloten