Rechtdoorgaand verkeer vanuit uitrit

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
jabels
Infopolitie Gast

Rechtdoorgaand verkeer vanuit uitrit

Bericht door jabels » 25 jul 2020, 10:18

Situatie: een auto komt uit een uitrit en komt een doorgaande weg op. Deze doorgaande weg heeft voor deze auto als eerste een rijbaan voor rechtsaf. Daarna volgt een middenberm met een middenstuk voor de auto en dan komt de rijbaan voor linksaf. De auto komt dus de uitrit uit, gaat over de eerste rijbaan, staat op het middenstuk tussen de rijbanen in en wil linksaf slaan. Uit de uitrit daar rechttegenover komt een ander voertuig (scoorter / auto) die rechtdoor wil. Wie heeft voorrang in geval van geen haaientanden voor de auto en wie als er wel haaientanden zijn voor de auto??

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Rechtdoorgaand verkeer vanuit uitrit

Bericht door zijlvaart67 » 25 jul 2020, 10:58

De 'haaientanden' hebben geen invloed, die hebben geen juridische waarde in deze situatie.

Dit soort juridische spelletjes kan je net zo moeilijk maken als dat je zelf wilt en dat doe ik dan ook maar:
Hoe breed is de middenberm?

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 25 jul 2020, 11:27

Mijn visie:
De auto (A) die ter hoogte van de middenberm staat, tussen de rijstroken, en linksaf wil bevindt zich inmiddels op die weg en heeft de uitrit verlaten.
Dat hij (A) daarvoor uit een uitrit kwam doet niet meer ter zake.

De scooter/auto (B) tegenover hem verlaat op dat moment wel een uitrit. En deze (B) dient aldus het overige verkeer voor te laten gaan. Ongeacht of hij (B) rechtdoor wilde of rechtsaf (vanuit zijn zicht gezien).

Rechtdoor op dezelfde weg is niet van toepassing.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 25 jul 2020, 12:38

Misschien wil Jabels de straatnamen bekend maken. Kunnen we meekijken op Google.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 25 jul 2020, 14:23

Ik volg de redenatie van Pim.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 26 jul 2020, 14:05

Ik wil de redenatie van Pim ook wel volgen, maar ik heb ook geleerd dat de één een heel andere beleving heeft bij een 'middenberm' dan een ander.

Ik wil toch graag eerst een fotootje zien; het zal niet voor het eerst zijn dat de meningen radicaal omslaan na het zien van een foto..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 27 jul 2020, 10:29

Ben benieuwd naar je visie wat de breedte van de middenberm daarmee van doen heeft.

De andere auto (B) is nog bezig, of moet nog, zijn uitrit verlaten en dient het overige verkeer voor te laten toch?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 27 jul 2020, 13:05

Klopt, maar evengoed zijn er voor mij nog veel teveel variabelen: Is het ook wel een echte uitrit en hebben we 't niet over een verhoging waardoor mensen het eea onterecht als een uitrit kwalificeren?

En als antwoord op je vraag;
Als een middenberm geen echte middenberm is ben ik van mening dat de eerste auto ook nog steeds met z'n bijzondere manoeuvre bezig is. Ik bedoel:
Op het moment dat je je auto op de weg ploft ben je niet meteen klaar met je bijzondere manoeuvre. Daar valt dus ook nog wel wat op af te dingen.

Maar goed; als dit puur een theoretische discussie is en er is idd sprake van een brede middenberm, dan ben ik van mening dat de bijzondere manoeuvre van A wel is afgerond en hij als normale verkeersdeelnemer mag worden gezien. Wordt het zo'n discussie van 'ik kwak m'n auto net 2 seconden eerder op de weg', dan weet ik 't nog zo net niet..

Hoe dan ook, de topicstarter reageert vooralsnog niet meer dus ik vraag me af wat het doel van de vraag was..

Gesloten