Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Wzzap
Infopolitie Gast

Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door Wzzap »

Dag Allemaal,

Ik, een jongen van 29 ben gisteravond heel erg stom geweest.
Na het zien van de formule 1 in de plaatselijke kroeg ben ik gepakt met een snelheidsovertreding van 53 kilometers te snel. Dit betekende dus dat mijn rijbewijs ter plekke werd ingevorderd. Helaas bleek toen bij de blaastest dat dit ook niet goed was, waarna ik rond de 653Ug/l heb geblazen op het bureau. Precies weet ik dit niet, omdat ik het proces verbaal niet van de agent heb meegekregen, echter alleen een rijontzegging van 7 uur.

Ik weet dat ik bijzonder dom ben geweest, en dit nooit heb moeten doen. Ik besef ook dat dit grote consequenties zal hebben, en ik dus 'op de blaren moet zitten'. Deze straf ik dan ook aanvaarden en vind dit terrecht na hetgeen wat ik heb gedaan. Mijn rijbewijs zal ik moeten missen, en dus vandaag maar direct een elektrische fiets aangeschaft. Voor mijn werk is het lastiger. ik werk in de voedingsmiddelen industrie waarbij ik soms op zeer onregelmatige tijden plotselinge storingen moet oplossen(hier is ook snelheid bij gewenst omdat anders deze middelen kunnen bederven), dit kan zowel in het buitenland zijn of hier in Nederland.

Al dit gebeuren is geheel nieuw voor mij (nooit eerder in aanraking met justitie geweest, op 1 snelheids-boete na). Dit geeft me dan ook veel onrust en stress. Vandaar dat ik me wend tot dit forum.

Mijn vraag is, wat ik ongeveer allemaal kan verwachten de komende periodes en wellicht dat iemand nog tips voor mij heeft? Ook betreffende mijn kansen om op een manier mijn rijbewijs terug te kunnen krijgen, zodat ik mijn werk weer beter kan doen.

Enkele feiten:
- Ervaren bestuurder
- Niet eerder met justitie in aanraking geweest
- 53 na correctie te snel buiten de bebouwde kom
- 653Ug/l geblazen

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties :thanks:
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3709
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Een brief schrijven kan altijd. De Officier is meestal bij de eerste keer best wel schappelijk om het rijbewijs in eerste aanleg terug te geven, maar in uw geval heeft u twee overtredingen begaan die los van elkaar invordering van het rijbewijs opleveren. Dat maakt uw kansen wel aanzienlijk minder. Mocht u wel uw rijbewijs terug krijgen zou ik er rekening mee houden dat u na de rechtszaak zeer waarschijnlijk weer een lange rijontzegging krijgt en dus alsnog een lange tijd niet mag rijden.

Voor het rijden onder invloed staat een geldboete van € 650,- en vier maanden onvoorwaardelijke rijontzegging. Ik weet niet waar uw snelheidsoverschrijding heeft plaats gevonden maar ik ga even uit van de richtlijn voor een weg buiten de bebouwde kom (geen snelweg) dan moet u daarvoor rekenen op € 770,- en twee maanden rijontzegging. Als u pech heeft worden deze twee bij elkaar opgeteld. Als u geluk heeft zal de rechter of officier misschien iets middelen en komt u er goedkoper vanaf.

Daarnaast wordt u aangemeld bij het CBR. Zij zullen zeer waarschijnlijk een educatieve maatregel alcohol (EMA) opleggen die u twee-en-een-halve dag kost en zo'n € 1033,-. Werkt u hier niet aan mee of betaald u niet dan gaat er een streep door uw rijbewijs heen.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door Pim »

U krijgt tegenwoordig ook geen pv mee.
U krijgt een rijverbod met aanvangstijd en eindtijd mee.
En als het goed is een rode folder met de (vervolg)procedure en resultaat van uw ademanalyse.

De rest volgt via post van het OM en CBR.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14416
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik sluit me aan bij de vorige sprekers, maar 1 ding is niet correct:
653 ugl blazen is niet mogelijk. Het wordt altijd afgerond op stappen van 5.

Nu maakt 5 of 10 ugl geen enkel verschil, maar het lag wel in de order van grootte van 650?

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Wzzap
Infopolitie Gast

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door Wzzap »

Dag DiNozzo,
Allereerst hartelijk dank voor uw snelle, duidelijke antwoord. Ik ben van plan geheel niets te doen en de verdiende straf over mij heen te laten komen. Zoals u zegt, de straf kan dan zeker later alsnog opgelegd worden. Echter zijn er mij een paar dingen niet geheel duidelijk;
- Stel ik doorloop de rijontzegging, dus stuur geen brief, betaal de boetes op tijd, en volg de EMA cursus. Is het dan mogelijk dat tijdens de rechtszitting de straf verhoogd kan worden? Hoe gaat dit in zijn werk? Of wat zijn hierin uw ervaringen?
- Ik heb gelezen dat het mogelijk is om een schikkings-voorstel van de Officier van Justitie te krijgen, wat houdt dit precies in?
- Klopt het dat ik een rijontzegging van 6 maand (4 Alcohol+2 Snelheid) kan verwachten?

@Pim,
Ik heb geen folder en resultaat meegekregen. Dit snap ik niet helemaal, of gebeurd dit wel vaker?

@Zijlvaart67
Ik kan me niet meer precies herinneren wat ik heb geblazen door de stressvolle situatie. Ik denk wel dat het in deze orde van grootte ligt gezien mijn rijontzegging van 7 uur.

Alvast weer hartelijk dank voor jullie antwoorden :thanks:
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2133
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door Dusty »

Wzzap schreef: 21 jul 2020, 09:32 @Zijlvaart67
Ik kan me niet meer precies herinneren wat ik heb geblazen door de stressvolle situatie. Ik denk wel dat het in deze orde van grootte ligt gezien mijn rijontzegging van 7 uur.

Alvast weer hartelijk dank voor jullie antwoorden :thanks:
Heb (ook) even gezocht wat de alcoholwaarden zijn in combinatie met een rijverbod en kwam daarbij de volgende tabel tegen:
duur rijverbod.png
Conclusie op grond van deze tabel, neem aan dat dit klopt....., is dat u tussen de 611 – 675 ugl hebt geblazen.

Bron
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Berichten: 685
Lid sinds: 17 jun 2013, 23:11
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door Stefan »

Een rood foldertje zou je bij ons ook niet mee krijgen, dus dat verschilt per locatie.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7449
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door SWAT »

Het OM doet in dit soort zaken niet meer aan schikkingsvoorstellen. Ik verwacht dat u een uitnodiging gaat krijgen voor een OM hoorzitting. Als de collega's van beide feiten 1 dossier hebben gemaakt zullen die beiden op die zitting worden behandeld.
Mogelijk dat de eerdere snelheidsovertreding strafverhogend zal werken.
De tijd dat op voorhand uw rijbewijs ingevorderd is geweest wordt in mindering gebracht op de feitelijk opgelegde straf.
Het wel of niet meedoen aan de eventuele bij het CBR te volgen cursus heeft geen invloed op de strafzaak.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3709
Lid sinds: 27 jun 2005, 17:05
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Wzzap schreef: 21 jul 2020, 09:32 Dag DiNozzo,
Allereerst hartelijk dank voor uw snelle, duidelijke antwoord. Ik ben van plan geheel niets te doen en de verdiende straf over mij heen te laten komen. Zoals u zegt, de straf kan dan zeker later alsnog opgelegd worden. Echter zijn er mij een paar dingen niet geheel duidelijk;
- Stel ik doorloop de rijontzegging, dus stuur geen brief, betaal de boetes op tijd, en volg de EMA cursus. Is het dan mogelijk dat tijdens de rechtszitting de straf verhoogd kan worden? Hoe gaat dit in zijn werk? Of wat zijn hierin uw ervaringen?
- Ik heb gelezen dat het mogelijk is om een schikkings-voorstel van de Officier van Justitie te krijgen, wat houdt dit precies in?
- Klopt het dat ik een rijontzegging van 6 maand (4 Alcohol+2 Snelheid) kan verwachten?
Ik beantwoord de vragen in volgorde:
1: Bij het opleggen van een rijontzegging zal de periode die u al niet kon rijden omdat uw rijbewijs ingevorderd was uiteraard afgetrokken worden. U moet overigens de trajecten tussen het OM en het CBR afzonderlijk zien. Het traject met het OM is een strafrechtelijk traject. Het CBR bepaalt bestuursrechtelijk of u nog wel geschikt bent om een rijbewijs te bezitten.
De strafeisen zoals ik ze voorspelde zijn de richtlijnen. Normaal gesproken houdt men hier aan vast maar met een goed verhaal loopt u kans dat de straf verminderd wordt. Als u wilt zien hoe dat werkt kan ik een paar afleveringen van "Voor de rechter" aanraden. Daar zijn meer verkeerszaken in te zien en hoe daar mee omgegaan wordt.
2: U moet zeer waarschijnlijk voorkomen bij een rechter of naar een OM-zitting. Bij die laatste krijgt u een voorstel voor de strafoplegging. Als u daar niet mee akkoord gaat zal de zaak alsnog naar de rechter gaan.
3: Het kan zijn dat ze het optellen. Het kan ook zijn dat ze gaan middelen en op een ander getal uitkomen. De wegen van Justitie zijn voor ons soms ondoorgrondelijk dus ik durf daar geen antwoord op te geven.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
Wzzap
Infopolitie Gast

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door Wzzap »

Hoi Iedereen,

Super al de informatie! Dit geeft me gelukkig meer inzicht en maakt me iets minder stressig.
Vorig jaar helaas 33 te hard gereden op een snelweg, was toen niet duidelijk dat de maximumsnelheid aldaar was verlaagd, en nog wat andere redenen. Heb toen wel de boete betaald en niet in beroep gegaan. Ben dus bang dat dit wel meegenomen wordt in de Hoorzitting/Strafbepaling.

Zojuist heb ik de kennisgeving van ingevorderd rijbewijs ontvangen, hierin staat dat inderdaad het rijbewijs naar de CVOM wordt gezonden, hieruit zal dus in de komende 10 dagen wel het bericht komen dat deze eerst wordt ingehouden, en vanaf dan kan het uiterlijk 6 maand duren voordat ik op Hoorzitting moet verschijnen? Of heb ik dit verkeerd bekeken? In deze hoorzitting kan ik -Of- akkoord gaan met de strafbeschikking, -of- zo niet, dit laten voorkomen bij de rechter die de definitieve straf zal bepalen?

@DiNozzo, graag verneem ik welke afleveringen dit zijn. Die zou ik graag willen bekijken.

:thanks:
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14416
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De snelheidsovertreding van 33 te hard staat niet geregistreerd in uw strafblad. Dit betreft een zogenaamd 'Mulderfeit' en die vallen onder het bestuursrecht en derhalve niet onder het strafrecht.

Zie het maar als een belastingaanslag oid en justitie doet daar verder niets mee.. Op papier heeft u nu een blanco strafblad..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2107
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door Proost »

zijlvaart67 schreef: 22 jul 2020, 08:34 De snelheidsovertreding van 33 te hard staat niet geregistreerd in uw strafblad. Dit betreft een zogenaamd 'Mulderfeit' en die vallen onder het bestuursrecht en derhalve niet onder het strafrecht.
30 km of meer te hard is een zogenaamd sterretjesfeit (OVJ bepaald) en geen Mulder (M feit) meer. Sterretjes feiten vallen onder strafrecht.
Laatst gewijzigd door Proost op 22 jul 2020, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14416
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Normaal gesproken mee eens, maar ik lees dat deze overtreding op een snelweg heeft plaatsgevonden. Daar ligt de Muldergrens hoger.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Wzzap
Infopolitie Gast

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door Wzzap »

Het is geen autosnelweg maar een autoweg. Daar ben ik toen gelaserd en staande gehouden,
De boete zelf heb ik niet meer, maar weet wel dat ik toen EUR326,- in totaal moest betalen. Kan dit iets zeggen hoeveel ik precies heb gereden? En dat hiervan eventueel een aantekening van is gemaakt?
De agent die mijn PV behandelde afgelopen weekend zei tegen mij dat hij niks kon zien in mijn historie.. wellicht zegt dit ook wat..

Alvast weer bedankt :thanks:
Proost
Inventaris
Inventaris
Agent
Berichten: 2107
Lid sinds: 07 mar 2020, 11:05
Geslacht:
Contact:

Re: Rijbewijs ingevorderd (snelheid + alcohol)

Ongelezen bericht door Proost »

Dan is het dus alsnog een sterretjesfeit (strafrecht). En nee dat klopt. De agent op straat kan dit niet zien. Tenzij de betreffende collega die je gelaserd heeft netjes een registratie heeft opgemaakt in het systeem. Dit gebeurd lang niet altijd.
Dan nog maakt het op straat geen verschil. Dit is voor de afweging van de OVJ. En die gaat dat wel zien want die kijkt in meerdere systemen. Het is een jaar geleden lees ik, dan wordt dit zeker meegenomen in de afweging voor de strafmaat.
Gesloten