Laser gebruiken om max snelheid te bepalen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Nielszz
Infopolitie Gast

Laser gebruiken om max snelheid te bepalen

Bericht door Nielszz » 24 mei 2020, 12:49

Lang verhaal kort,
Moest op de brommer mee naar bureau. Rollenbank werkte niet goed. Toen ging een agent op mijn brommer rijden en een ander ging toen de laser gebruiken om de snelheid te bepalen. Mag dit?

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Laser gebruiken om max snelheid te bepalen

Bericht door Proost » 24 mei 2020, 13:22

Ja waarom niet? Is een aangewezen meetmiddel net als een geijkte boordsnelheidsmeter. Je zal er, indien het niet bij jou rijdend geconstateerd is, waarschijnlijk geen snelheidsverbaal voor krijgen maar wel een verbod voor rijden op de weg. En dat is met de huidige corona tijd ook even wachten op de RDW.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 24 mei 2020, 20:07

In de Regeling voertuigen staat:
Wettekst
Artikel 28
1.De maximumconstructiesnelheid van bromfietsen wordt gemeten met behulp van een bromfietsrollentestbank die voldoet aan de daaromtrent in hoofdstuk 8 van deze regeling gestelde eisen, waarbij de in artikel 29 bedoelde meetcondities in acht moeten worden genomen.

2.De maximumconstructiesnelheid van bromfietsen waarvan de maximumconstructiesnelheid niet met een bromfietsrollentestbank kan worden gemeten en van overige motorvoertuigen wordt gemeten door middel van een rijproef, waarbij de in artikel 29a bedoelde meetcondities in acht moeten worden genomen.
Kortom, volgens mij mag het niet met de lasergun.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 24 mei 2020, 20:31

Normaliter zet je een brommer op een rollenbank. Maar stel dat je een laser controle aan het houden bent en er komt een brommer aangereden met 80 en je lasert hem, zal er niemand zijn die zegt dat die meting niet goed is uitgevoerd.
Waar TS op doelt is waarschijnlijk of hij nu een snelheidsverbaal gaat krijgen (maar wellicht kan hij hier zelf wat meer duidelijkheid op geven). En dat lijkt mij onwaarschijnlijk als iemand anders er op gaat rijden voor een lasermeting. Wat wel mogelijk is dat hij hier een WOK voor krijgt. Dit gaat om constructie.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 24 mei 2020, 21:11

En zo te lezen mag de constructiesnelheid dus niet op deze manier worden vastgesteld.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 24 mei 2020, 21:27

Wettekst
Artikel 29a
1.Een rijproef om de maximumconstructiesnelheid te meten wordt in twee tegengestelde rijrichtingen uitgevoerd:

a.op een nagenoeg vlak en horizontaal wegdek;

b.door een bestuurder met een massa van minimaal 75 kg;

c.met behulp van een daarvoor geschikt meetmiddel, waarbij de meting dient te geschieden terwijl het voertuig de maximaal haalbare snelheid heeft bereikt.
Een daarvoor geschikt meetmiddel kan ook een laser of boordsnelheidsmeter zijn. Ik heb er al tig ingestuurd en nooit een terug gekregen.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 24 mei 2020, 21:36

Dit is voor trikes, quads, mmbs, landbouw, ja alles wat een maximale constructiesnelheid heeft. Maar niet voor tweewielige bromfietsen. Met de laser stel je de snelheid vast tbv het RVV 1990 en als de snelheid hoog genoeg is mag je zelfs een wok toepassen. Maar geen verbaal constructiesnelheid.

Piet

la-zjoef
Nieuw lid
Nieuw lid
Contacteer:

Bericht door la-zjoef » 25 mei 2020, 08:39

Er staat toch niet hoeveel wielen die bromfiets mag hebben? Onder 28.2 staat: ''bromfietsen waarvan de maximumconstructiesnelheid niet met een bromfietsrollentestbank kan worden gemeten''. In dit geval werkte de bromfietsrollentestbank (wat een woord) niet goed waardoor de maximumconstructiesnelheid niet getest kon worden, toch?

Overigens, de vraag van TS was of het mag dat een agent op zijn brommer gaat rijden terwijl een collega met een laser de snelheid bepaalt.
Een agent (motoragent, met helm?) zal vast wel plaats mogen nemen op zijn brommer en (te hard) rijden om de constructiesnelheid te bepalen?

el chiko
Lid
Lid
Roepnaam: Jos
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door el chiko » 25 mei 2020, 15:42

Als de agent zwaarder is als de eigenaar heeft de eigenaar mogelijk zelfs voordeel. Meer gewicht op snelheid krijgen en houden heeft meer vermogen nodig toch?
Als een schaap over dam, hek kapot

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door Stefan » 25 mei 2020, 18:30

Proost schreef:
24 mei 2020, 21:27
Wettekst
Artikel 29a
...
Een daarvoor geschikt meetmiddel kan ook een laser of boordsnelheidsmeter zijn. Ik heb er al tig ingestuurd en nooit een terug gekregen.
"Een rijproef, mits onderbouwd, is een prima middel om dit vast te stellen. Of je daar dan zelf achteraan rijdt of een laser erop zet maakt geen verschil. Wel goed vastleggen in bevindingen waarom er geen rollerbanktest is gedaan."
De wijze woorden van een doorgewinterde verkeersman, die ik toevallig hier vorige week over sprak.

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 25 mei 2020, 19:59

Ook het 'waarom' heb ik in dezen niet vastgelegd, en nog was het geen probleem. Anders vond ik 20km van de dichtstbijzijnde rollerbank vandaan wel een goede reden. ;)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 25 mei 2020, 21:54

Iedereen praat het goed, maar als je verbaliseert houd je je niet aan de wet. Dit zijn ook wijze woorden van een verkeersman. Maar ik ben niet eigenwijs. Als je mij, met wetsteksten, aan kunt geven waarom het wel zou mogen sta ik daar voor open.

Piet

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 25 mei 2020, 23:26

Ik sluit me toch aan bij onze 'oudgediende' Piet; Het OM geeft aan dat ze dat niet wil en als ze karakter heeft accepteert ze dergelijke pv's ook niet.

Overigens heb ik zelf vorige week zo'n casus gehad; een collega meet een verdachte in z'n privé auto. Ik heb 'm nagemeten met m'n dienstfiets, maar als het goed is gooit het OM het pv in de prullenbak. Ik ben benieuwd, we houden 't in de gaten..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door Stefan » 25 mei 2020, 23:55

Cvom of lokaal parket? Wellicht zit daar nog verschil in?

info.verkeert
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Info.verkeert
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door info.verkeert » 26 mei 2020, 18:57

Nielszz schreef:
24 mei 2020, 12:49
Lang verhaal kort,
Moest op de brommer mee naar bureau. Rollenbank werkte niet goed. Toen ging een agent op mijn brommer rijden en een ander ging toen de laser gebruiken om de snelheid te bepalen. Mag dit?
Dag Allemaal,

Ik begrijp niet goed waarom dit onderwerp intern ter discussie staat. Het antwoord op de vraag is: Ja, dat mag. In de de regeling voertuigen staat, in bijlage VIII onder titel 3 afdeling 1, in de artikel 28 beschreven hoe de constructie snelheid van een bromfiets moet worden vastgesteld.

Artikel 28 lid 2
De maximumconstructiesnelheid van bromfietsen waarvan de maximumconstructiesnelheid niet met een bromfietsrollentestbank kan worden gemeten en van overige motorvoertuigen wordt gemeten door middel van een rijproef, waarbij de in artikel 29a bedoelde meetcondities in acht moeten worden genomen.

Proportioneel en subsidiair moet in acht genomen worden. De politie kan het voertuig ook voor technisch toezicht 2x 24 uur onder zich houden.

Het uitvoeren van de rijproef staat beschreven in artikel 29a waarbij in twee tegengestelde rijrichtingen twee metingen worden gedaan. (dus één richting de laser en één van de laser af) het gemiddelde van deze twee metingen wordt afgerond in voordeel van betrokkene/verdachte. De marge op de rijproef is groter dan die van de rollentestbank. De uitslag zal daardoor voordeliger zijn voor de betrokkene/verdachte.

In specifieke gevallen is het toegestaan om een overschrijding van de maximumconstructiesnelheid vast te stellen door middel van een rijproef.
De aanwijzing maximale constructie snelheid heeft enkel tot doel een uniforme handhaving te bewerkstelligen van overschrijdingen van de maximumconstructiesnelheid. hier zijn enkel de veel voorkomende tabellen in opgenomen.

Hoop dat bovenstaande duidelijkheid schept.

mvg.

Gesloten