Aangifte tegen me inzake fraude

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Timpjuh
Infopolitie Gast

Aangifte tegen me inzake fraude

Bericht door Timpjuh » 21 mei 2020, 14:40

Heyhoi,

Ongeveer anderhalve maand geleden heb ik mijn pas en gegevens van online bankieren afgestaan aan een "vriend" die ik dacht te helpen (noem je naïef, maar heb veel voor vrienden over als ze in nood zitten.)
Heb alleen met hem gebeld, nooit persoonlijk ontmoet.
Komt erop neer dat hij mij heeft misbruikt om via mijn rekening geld door te sluizen en te pinnen, aldus de bank.
Nu loopt er vanuit de ING en Rabobank een melding/aangifte naar de politie.
Heb zelf geen strafblad of kennis hierover. Wil de gedupeerde best helpen, maar het duurt en het duurt....
Wat is aan te raden om te doen?

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: Aangifte tegen me inzake fraude

Bericht door maestro » 21 mei 2020, 15:32

je hebt nu te maken met twee zaken: een strafzaak wegens fraude en een civierlrechtelijk probleem omdat je verantwoordelijk wordt gehouden voor het verdwenen geld en dit zal moeten terugbetalen. Ik raad je in de eerste plaats aan een advocaat te nemen, je zult hem nodig hebben.

Zie bijvoorbeeld het artikel hier: https://www.politie.nl/nieuws/2018/okto ... lijkt.html

Vraag is of je zelf minderjarig bent of meerderjarig, in het laaste geval zal je harder worden aangepakt. Maar in ieder geval heb je nu starfrechtelijke en financiele problemen. Nogmaals: neem een advocaat.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 21 mei 2020, 16:10

Ik heb hem nooit ontmoet
Nooit? Niet na het probleem maar ook niet ervóór?
Dat is wel heel naïef. Ik zou mijn beste vriend nog niet mijn pincode geven. Zelfs niet als hij in mijn huis zou wonen of ik met hem ben opgegroeid.

Leer snel leven volgens de motto's:
"Nee, tenzij" en "Bij twijfel niet 'inhalen' ".

Nu loopt er vanuit de ING en Rabo....?
En dat is waarom?
Is dat jouw bank en de bank van de gedupeerde?

Wil de gedupeerde best helpen
Dat is nobel. Maar verandert niets aan de strafzaak en civiele zaak of de houding van de banken in deze. Die hebben dit al zo vaak gehoord.

Zij zullen dit idd via twee routes afhandelen: strafrecht (aangifte) en civiel recht (overtreden contractvoorwaarden). Zelfs als ze strafrecht overslaan (dat komt voor) ga je er vol op voor civielrecht. Daar heeft de bank meer invloed op en meer baat bij.

Hou er rekening mee dat wat je ook doet (terugbetalen of niet) je 7 jaar op een zwarte lijst komt bij ALLE banken.
Geen salarisrekening, geen spaarrekening, geen hypotheek, geen krediet etc.

Zoals al aangegeven: Neem zsm een advocaat.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Timpjuh
Infopolitie Gast

Bericht door Timpjuh » 21 mei 2020, 16:33

Ik ben met hem in contact gekomen zo'n half jaar geleden via sociale media. Gezien hij in de buurt van Rotterdam woont (zegt hij althans) , heb ik hem nog nooit gezien.

Ikzelf zat bij de ING, en omdat het uit 2 verschillende rekeningen kwam (van de gedupeerde) kreeg ik zowel een brief van de ING met een x aantal euro's dat verdwenen was alsmede van de Rabobank van een ander persoon met een ander bedrag.

Wat betreft je stukje over de rekening, zover was ik al. Dat is geregeld

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 21 mei 2020, 16:47

Wel, je weet nu dus in ieder geval hoeveel je moet gaan betalen. Probeer te voorkomen dat de schadevergeding voor de rechter komt, dan komen er alleen maar kosten bij. Een advocaat kan je helpen een betalingsregeling te treffen. Staat ook goed voor de eventuele strafzaak.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten