poging tot identiteitsfraude of iets anders?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: poging tot identiteitsfraude of iets anders?

Bericht door Frans » 20 mei 2020, 20:01

Een laatste tip:

Check of je wachtwoorden nog veilig zijn, je kunt je mail invoeren via de bekende website waarna je vanzelf uitsluitsel krijgt of er ergens een hack is geweest en je een wachtwoord moet aanpassen.

Succes met je strijd, laat nog even weten hoe het afloopt!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

lachmeisje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Yvonne
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door lachmeisje » 20 mei 2020, 20:53

Hoi Frans

bedankt for the laaste tip. Ene uiteraard laat ik weten hoe het afloopt. Vrijdag heb ik een telefonische afspraak staan om 11:30, Dus dat is al snel.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 20 mei 2020, 21:03

Top :like:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 20 mei 2020, 21:09

Let wel op bij de link in de post van Frans:

Het is een goed initiatief. Dat gezegd hebbende...
Je checkt alleen of jouw e-mailADRES OOIT voorkwam in één (of meer) gestolen/gehackt bestand(en).
Besef: dat is maar een momentopname.

Het kan zijn dat je sindsdien je wachtwoord NIET meer hebt veranderd. In dat geval meteen doen.
Ook daarna zal de site uit de vorige link blijven zeggen dat je gepowned bent. Het blijft een momentopname!

Het kan zijn dat je één wachtwoord gebruikt voor meer of alle omgevingen waar je inlogt. In dat geval bij alle omgevingen een nieuw en UNIEK wachtwoord nemen.

Gebruik ook nooit bij portals of websites die als gebruikersnaam jouw e-mailadres gebruiken, als wachtwoord voor die portal of website het wachtwoord van dat e-mail-account! DOE DAT NOOIT.

Voorts is het wijs om frequent, minstens 1x per jaar, al je wachtwoorden te vervangen. Zo kan een onopgemerkte hack of een ongemelde hack nooit lang jouw account in gevaar brengen.

Hergebruik geen oude wachtwoorden (bij dezelfde site).
Gebruik een wachtwoord maar voor één omgeving.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 20 mei 2020, 22:27

Hoi, ik heb hetzelfde gehad.
Twee bestellingen bij wehkamp en Otto.
Ik kreeg wel zelf de email, mijn afleveradres was veranderd.
Bij mij hadden ze zelfs krediet afgesloten...
Bizar overigens dat dat kon.
Door de email kwam ik erachter, heb gelijk gebeld naar de leveranciers.
Beide bestellingen zijn stopgezet.
Ook kwam er direct een fraude onderzoek door de bedrijven zelf.
Daarnaast aangifte gedaan van (poging) oplichting en id fraude.
De artikelen zouden bij een afhaalpunt geleverd moeten worden.
Politie is nog gaan informeren of er iemand was geweest, maar dat leverde helaas niks op.

Maar ode dus zeker aangifte.
En bel P&C, laat hen ook een onderzoek starten.
Laat in ieder geval vastleggen dat jij niet besteld hebt, het is een veelvoorkomende fraude soort, jij bent niet aansprakelijk voor de kosten.
Succes
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Strauven
Lid
Lid
Aspirant
Roepnaam: Björn
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Strauven » 20 mei 2020, 23:48

Zoiets komt mij ook bekend voor. Bij de wehkamp hadden ze op het account van mijn vrouw een krediet van 500 euro afgesloten en een lading t-shirts gekocht voor dit bedrag.

Bij toeval kwamen wij hier nog achter voordat het afgehaald was bij een afhaal locatie. Hierop snel contact gezocht met wehkamp en zijn toen meteen doorverwezen naar de fraude afdeling. Zij hebben de zending meteen laten blokkeren zodat die niet meer opgehaald kon worden. Was zeer netjes afgehandeld.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 21 mei 2020, 02:38

lachmeisje schreef:
20 mei 2020, 15:34
Hallo allen

Allereerst dank voor jullie reacties.

@maestro, er is een achteraf te betalen factuur, dus ik heb niets betaald. Daarom zegt de politie dat ik geen aangifte kan doen omdat ik niet benadeeld ben.

Maar ik denk dan ook meteen, mijn persoonsgegevens zijn misbruikt.
Het is vreemd dat pas aangifte gedaan mag worden als u benadeeld zou zijn. Bij identiteitsfraude is dar geen vereiste. Het is voldoende als er nadeel kan ontstaan.
Wel van belang is welke gegevens er zijn gebruik. Zijn dat gegevens gelijkend op uw personalia of uw echte namen? Alleen uw adres is niet voldoende.

Alleen de leverancier wordt opgelicht. Daar kan lachmeisje formeel wel aangifte van doen maar als het betreffende bedrijf daar verder niets mee wil dan wordt er ook niet onderzocht. Capaciteit wordt gestopt in haalbare zaken.
Dat de politie niet de bezorging gaat afwachten is ook een kwestie van capaciteit en keuzes moeten maken.
Postorder bedrijven doen vaak geen aangifte.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

lachmeisje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door lachmeisje » 22 mei 2020, 15:24

Hallo allen,

Ik zou nog even laten weten hoe het afgelopen is.
Vanmorgen eindelijk aangifte kunnen doen, telefonisch. En daarna op het bureau een handtekening gezet. Gisteren ging ik kijken voor de gamma waar die zit en kwam ik erachter dat het bureau van Den Bosch er tegenover zit?! Dan zou ik zeggen, het is dan toch niet heel moeilijk om een oogje in het zijl te houden? Maar goed. Het is nu opgelost. Ik heb de gamma gebeld en die hebben op mijn aandringen het pakket gewijgerd en terug laten sturen. DIt staat ook in de app, maar wat zou ik graag daar willen zijn als die mensen het pakket op komen halen! Ik zou hun gezichten heel graag willen zien!

Maar goed. Ik heb peek en Cloppenburg een email gestuurd met de aangifte en daarbij neergezet dat ik er op 'vertrouw' dat hun de rekening vernietigen en dat ik daar een email van wil hebben, zodoende heb ik bewijs.

Dank jullie wel voor alle tips en verhalen en door jullie oordeel heb ik toch de aangifte kunnen doen.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 22 mei 2020, 20:45

Beter bel je even naar P&C.
Het is een veel voorkomende fraude en zij hebben echt wel een afdeling die over deze fraudes gaat. Dan kan je gelijk alles regelen.
Is beter dan heen en weer mailen.
Succes

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 22 mei 2020, 21:47

Mailen heeft wel als voordeel dat je het 'zwart op wit' hebt.
En dat mensen nadenken over wat ze toezeggen, omdat het herleidbaar is.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 22 mei 2020, 23:23

lachmeisje schreef:
22 mei 2020, 15:24

Vanmorgen eindelijk aangifte kunnen doen, telefonisch. En daarna op het bureau een handtekening gezet. Gisteren ging ik kijken voor de gamma waar die zit en kwam ik erachter dat het bureau van Den Bosch er tegenover zit?! Dan zou ik zeggen, het is dan toch niet heel moeilijk om een oogje in het zijl te houden? Maar goed. Het is nu opgelost. Ik heb de gamma gebeld en die hebben op mijn aandringen het pakket gewijgerd en terug laten sturen. DIt staat ook in de app, maar wat zou ik graag daar willen zijn als die mensen het pakket op komen halen! Ik zou hun gezichten heel graag willen zien!
Ik snap je gedachtegang maar agenten zijn niet de hele dag op het bureau, laat staan in staat om in de gaten te houden of je pakketje opgehaald wordt. Voor jou is dit heel belangrijk en dat begrijp ik. Helaas zijn er heel veel mensen die hele zware misdrijven moeten meemaken en heeft de politie maar beperkte capaciteit om alles te onderzoeken.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 22 mei 2020, 23:28

Zou dat Pakket aangekomen zijn bij de Gamma aan de Vogelstraat dan, ik begrijp het niet... want daar zit en het bureau en de Gamma, is die Gamma een afhaalpunt?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 23 mei 2020, 12:00

Pim schreef:
22 mei 2020, 21:47
Mailen heeft wel als voordeel dat je het 'zwart op wit' hebt.
En dat mensen nadenken over wat ze toezeggen, omdat het herleidbaar is.
Klopt, maar telefonisch kan je uitleggen én natuurlijk een schriftelijke bevestiging vragen (en krijgen 😉).
Frans schreef:
22 mei 2020, 23:28
Zou dat Pakket aangekomen zijn bij de Gamma aan de Vogelstraat dan, ik begrijp het niet... want daar zit en het bureau en de Gamma, is die Gamma een afhaalpunt?
Gamma is ook een post.nl punt

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 23 mei 2020, 17:08

En zo leer je elke dag weer bij, dank Hilde, ik wist wel van de AH etc. Gamma is mij, althans hier in het dorp, niet bekend...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

lachmeisje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door lachmeisje » 24 mei 2020, 17:24

DiNozzo schreef:
22 mei 2020, 23:23
Ik snap je gedachtegang maar agenten zijn niet de hele dag op het bureau, laat staan in staat om in de gaten te houden of je pakketje opgehaald wordt. Voor jou is dit heel belangrijk en dat begrijp ik. Helaas zijn er heel veel mensen die hele zware misdrijven moeten meemaken en heeft de politie maar beperkte capaciteit om alles te onderzoeken.
Ik snap ook de gedachtengang hoor. Maar ik vond het gewoon onvoorspelbaar dat mij meteen al te kenne werd gegeven dat ze er niets mee gingen doen. En ik snap ook wel dat zware misdrijven gewoon voorrang krijgen.
Inmiddels heb ik de bevestiging binnen dat de factuur vernietigd word en dat het pakket is gewijgerd bij het afhaalpunt. Ik ben de Gamma erg dankbaar dat ze mij nog even belde ter bevestiging.

Voor nu heb ik alerlei meldingen gedaan dat er onder mijn naam en adres dus wat besteld is en ik heb de bedrijven waar ik veel bestel hier ook van op de hoogte gesteld. Ik heb voor nu ook de afspraak gemaakt met Wehkamp en Bol.com dat ik, als ik iets bestel, dit of telefonisch doe, of meteen betaal. Dit voor een maand. Hopelijk heb ik voor nu alle kanalen dicht getimmerd waar men iets kwaads kan doen.

Mocht er nog iets gebeuren, dan laat ik dit uiteraard meteen weten, als ik er achter kom.

Gesloten