poging tot identiteitsfraude of iets anders?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
lachmeisje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Yvonne
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contacteer:

poging tot identiteitsfraude of iets anders?

Bericht door lachmeisje » 20 mei 2020, 13:59

Hallo allen,

Ik zit met een behoorlijk probleem en zal proberen mijn emoties niet in mijn bericht weer te geven.

Zondagavond heb ik per ongeluk ontdekt dat iemand op mijn naam en adres iets heeft besteld, want ik zou een pakje krijgen van PostNL. Dit was van Peek en Cloppenburg. Toen ik maandag belde, wisten hun mij te vertellen dat "ik" een leren shopper heb besteld, van 329,99 euro. Los van het feit dat ik nooit zoiets zou kopen, heb ik het gewoon niet besteld, maar ze konden de bestelling niet meer tegen houden. Wel hebben ze geferivieerd of het email adres waarmee het is bestel, van mij is. Nee dus.

Ik heb vervolgens de politie opgebeld en gezegd dat ik aangifte ging doen, maar dit kon (nog) niet omdat het pakket nog niet was aangekomen. Hun advies: Niet aannemen! Prima dat was ik ook niet van plan, maar nu hebben 'ze' de aflever locatie veranderd. Ik woon zelf in Uithoorn (vlak bij Amsterdam) en het wordt afgeleverd in ... Den Bosch?!

Ik heb opnieuw contact opgenomen met de politie en dit verteld, maar het kon nog steeds niet, omdat ik niet benadeeld ben? Maar mijn persoonsgegevens zijn toch gebruikt? Dan is mijn identiteit toch gestolen?? Of zie ik dit nu verkeerd?

Maar mijn andere ding is, dat ik dus weet waar men dat pakket gaat ophalen en dit heb ik doorgegeven. Maar de politie wil niet inzetten op het op heterdaad betrappen van criminelen?

Kan iemand mij hierbij helpen. Ik heb dus 2 vragen:

1. Is wat er is gebeurd strafbaar en
2. waarom wordt er niemand ingezet als men weet dat ze daar crinimelen kunnen vinden?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: poging tot identiteitsfraude of iets anders?

Bericht door Frans » 20 mei 2020, 14:37

Dat is een overtreding van art 231b WvSr populair genoemd "identiteitsfraude"

Art 231b WvSr
Wettekst
Hij die opzettelijk en wederrechtelijk identificerende persoonsgegevens, niet zijnde biometrische persoonsgegevens, van een ander gebruikt met het oogmerk om zijn identiteit te verhelen of de identiteit van de ander te verhelen of misbruiken, waardoor uit dat gebruik enig nadeel kan ontstaan, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Je kunt en moet daarvan aangifte doen, meer informatie:

https://www.politie.nl/themas/identiteitsfraude.html
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 20 mei 2020, 14:55

Ervanuitgaande dat er inderdaad fraude zou zijn gepleegd , zou het dan niet juist Peec en Cloppenburg moeten zijn die aangifte hiervan zou moeten doen ?
Of moet TS dat toch doen, bijvoorbeeld omdat ze anders op de zwarte lijst zou kunnen komen als ze er niet voor betaalt ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 20 mei 2020, 15:06

De naam van lachmeisje is toch misbruikt om iets online te bestellen? Of dat nu bij Peek of bij Bol is maakt niet uit, die online winkels kunnen daar niets mee en zullen die spulletjes keurig leveren. Lachmeisje zal hier waarschijnlijk aan "overhouden" dat ze niet meer achteraf kan betalen bij deze winkel.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 20 mei 2020, 15:11

Jan schreef:
20 mei 2020, 14:55
Ervanuitgaande dat er inderdaad fraude zou zijn gepleegd , zou het dan niet juist Peec en Cloppenburg moeten zijn die aangifte hiervan zou moeten doen ?
Of moet TS dat toch doen, bijvoorbeeld omdat ze anders op de zwarte lijst zou kunnen komen als ze er niet voor betaalt ?
Beide kunnen aangifte doen, dat kan overigens iedereen die kennis heeft van een strafbaar feit. Niet alleen de benadeelde. Of er op dit moment een benaadeelde is is onduidelijk. Iemand anders naam en adres zijn opgegeven, maar hoe het met de betaling zit is onduidelijk. Is de bestelling reeds betaald en door wie is een belangrijke vraag. Er kan sprake zijn van creditcard fraude en dat zou Peek en Cloppenburg snel moeten nagaan.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

lachmeisje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door lachmeisje » 20 mei 2020, 15:34

Hallo allen

Allereerst dank voor jullie reacties.

@maestro, er is een achteraf te betalen factuur, dus ik heb niets betaald. Daarom zegt de politie dat ik geen aangifte kan doen omdat ik niet benadeeld ben.

Maar ik denk dan ook meteen, mijn persoonsgegevens zijn misbruikt.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 20 mei 2020, 16:10

En hele belangrijke les is bij dit soort oplichting/fraude pogingen: wanneer er een pakket wordt aangeboden aan de deur dat u niet besteld heeft, en dat vervolgens door iemand wordt afgehaald onder het mom: "ik had per ongeluk een verkeerd adres ingevuld"....

Nooit meegeven/afstaan.
Als bij de verzender (lees: winkel) uw adres is ingevuld blijft dit u achtervolgen.

De vraag is overigens al of het verstandig is om een niet besteld pakket in ontvangst te nemen.
Ik zou het wel doen en zelf zorgen voor het retour sturen.
Dan heb ik wel controle op wat er gaande is en heb ik de goederen (tegenwaarde) in mijn bezit.

In het geval van lachmeisje zou ik de winkel erop wijzen dat zij de verzending proberen af te breken door de koerier in te lichten niet te bezorgen.

Vraag bij telefoongesprekken met de verzender/winkel altijd om een naam van de medewerker van de winkel. Installeer en app op je telefoon die gesprekken opneemt. Wijs de persoon aan de andere kant erop dat u het gesprek opgenomen heeft en dat u verwacht dat zij zich inzetten om dit tot en goed einde te brengen (inspanningsverplichting).

Vraag bij die winkelier naar iemand die belast is met afhandeling van fraude. Grote bedrijven hebben vaak zo'n afdeling. Die zijn net iets beter in hun aanpak dan een reguliere klantenservice medewerker.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

lachmeisje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door lachmeisje » 20 mei 2020, 16:27

Hallo Pim,

Dank je voor je reactie.

Zelf neem ik alleen pakjes aan van m'n buren als die erom hebben gevraagd, verder niet.

De app voor het opnemen is een goede tip evenals de fraudeafdeling te contacteren.

Wat betreft het afbreken van de verzending, willen ze niet doen.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 20 mei 2020, 16:52

Ik zou kiezen voor email aan P&C, heb je het zwart op wit dat je ze gewaarschuwd hebt.

Als er een rekening achteraf moet worden betaald is er op zijn minst sprake van een poging tot een misdrijf, nast het strafbare feit van indentiteitsfraude. Heb je het recht om aangifte te doen en is het ook in je eigen belang. Wil de politie geen aangifte opnemen, wijs ze op d elink van Frans en bel desnoods de Nationale Ombudsman. Deze zullen dan de politie bellen en regelen dat je aangifte kunt doen.

Maar kijk naast de linnk van Frans ook hier: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... eitsfraude
Kun je online aangifte doen van identiteitsfraude.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Proost
Superlid
Superlid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 20 mei 2020, 17:04

lachmeisje schreef:
20 mei 2020, 15:34
Daarom zegt de politie dat ik geen aangifte kan doen omdat ik niet benadeeld ben.
Er heeft iemand een koopovereenkomst gesloten met een onderneming onder jouw naam. Die overeenkomst is gesloten op het moment dat de fraudeur op 'kopen' heeft geklikt. Hier zijn in ieder geval nogal wat bestandsdelen van oplichting van toepassing (jegens de ondernemer). En uw identiteit, althans klantaccount als ik het zo lees, wordt gebruikt.
Op zich opmerkelijk waarom hier nog niets mee gedaan kan worden. Dat men niet voor de deur gaat wachten tot PostNL er is snap ik dan wel. Maar een pakket ondervangen moet niet zo lastig zijn lijkt me. Vaak kun je nog in een app de locatie wijzigen.

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 20 mei 2020, 17:28

Bekend fenomeen.

Edit: beschrijving van hele proces maar even weggehaald voor ik mensen wijzer maak dan ze zijn.

Ook al heb je niets ontvangen, je hebt wel een betaalverplichting, omdat iemand anders jouw naam en adres heeft gebruikt en een verkoopovereenkomst js aangegaan. Nu heb je nog niets betaald, maar ze gaan je wel aan blijven schrijven.

Ik weet dat er bij ons in dergelijke gevallen een aangifte wordt opgenomen, zowel van (in dit geval) jou en ook van de leverancier.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 20 mei 2020, 18:44

lachmeisje schreef:
20 mei 2020, 15:34
Daarom zegt de politie dat ik geen aangifte kan doen omdat ik niet benadeeld ben.
Natuurlijk ben je wel benadeeld. Er is gewoon een civiele overeenkomst, een koopovereenkomst. Het enige verschil is dat de uitgestelde betaling in handen is gegeven van een ander bedrijf, je hebt (of in dit geval het "andere lachmeisje") een akkoord gegeven voor die voorwaarden en dat bedrijf heeft gewoon een rechtsgeldige vordering op je, omdat je identiteit dus is "gestolen" ben je dus wel degelijk benadeeld. Aangifte moet gewoon worden opgenomen.

Voor de volledigheid, de voorwaarden van een van deze bedrijven, let wel, dit is een voorbeeld (!): Afterpay
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 20 mei 2020, 19:11

Pim schreef:
20 mei 2020, 16:10
Installeer en app op je telefoon die gesprekken opneemt.
Voor de iPhone zijn deze apps helaas niet voor handen. Of je moet met een derde partij gaan werken en een dubbelgesprek gebruiken wat lastig en tijdrovend is en vaak een hoop geld kost.

Met betrekking tot aannemen:
TS had al aangegeven dat de besteller het afleveradres via PostNL heeft gewijzigd.

lachmeisje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door lachmeisje » 20 mei 2020, 19:29

maestro schreef:
20 mei 2020, 16:52
Ik zou kiezen voor email aan P&C, heb je het zwart op wit dat je ze gewaarschuwd hebt.

Als er een rekening achteraf moet worden betaald is er op zijn minst sprake van een poging tot een misdrijf, nast het strafbare feit van indentiteitsfraude. Heb je het recht om aangifte te doen en is het ook in je eigen belang. Wil de politie geen aangifte opnemen, wijs ze op d elink van Frans en bel desnoods de Nationale Ombudsman. Deze zullen dan de politie bellen en regelen dat je aangifte kunt doen.
Die email is een goed idee.

Je link, daar heb ik al een melding bij gemaakt,

lachmeisje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door lachmeisje » 20 mei 2020, 19:36

Proost schreef:
20 mei 2020, 17:04
Er heeft iemand een koopovereenkomst gesloten met een onderneming onder jouw naam. Die overeenkomst is gesloten op het moment dat de fraudeur op 'kopen' heeft geklikt. Hier zijn in ieder geval nogal wat bestandsdelen van oplichting van toepassing (jegens de ondernemer). En uw identiteit, althans klantaccount als ik het zo lees, wordt gebruikt.
Op zich opmerkelijk waarom hier nog niets mee gedaan kan worden. Dat men niet voor de deur gaat wachten tot PostNL er is snap ik dan wel. Maar een pakket ondervangen moet niet zo lastig zijn lijkt me. Vaak kun je nog in een app de locatie wijzigen.
Daarom vond ik het ook zo vreemd. Ik snap intussen natuurlijk wel dat ze niet gaan lopen wachten totdat men is langsgekomen, maar soms zou je ook gewoon het recht in eigen hand willen nemen in dit soort situaties.

Het mooie is dat ik bij P&C nog nooit iets heb besteld, en daar dus ook niet een klantaccount heb. Die hebben hun aangemaakt.

En ja, in de app (of website in dit geval) kunnen ze idd de locatie wijzigen, en dat hebben ze dus ook gedaan. Afgelopen nacht om 0.57. Ja toen sleep ik ntuurlijk al :x

@Frans, ik ben bekend met Afterpay en Klarna, daar doe ik wel vaker zaken mee. Ik ga vrijdag gewoon langs bij het bureau als ze het nog steeds niet willen opnemen telefonisch. Dan moet ik het maar anders doen.

Dank allen voor het meedenken en het zeggen dat het zeker wel aangifte waardig is. Hier kan ik in ieder geval iets mee!

Gesloten