Zijn vuilcontainers openbaar

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Edwin_Goud
Infopolitie Gast

Zijn vuilcontainers openbaar

Bericht door Edwin_Goud » 17 mei 2020, 23:08

In onze straat (Hilversum) staan grote vuilcontainers voor het huishoudelijk afval. Helaas zitten deze binnen de kortste keren stampvol en er wordt veel afval gedumpt. De containers zitten niet op slot, als je goed zoekt kun je een klein bordje vinden 'enkel voor bewoners bovenwoningen'. Bewoners van een benedenwoning hebben hun eigen kliko.

Nu zijn er veel huishoudens uit omliggende straten (eengezinswoningen) en van benedenverdiepingen die ook deze containers gebruiken. Verder lijkt het er toch wel heel sterk op dat sommige mensen liever bij ons dumpen dan dat ze hun grof afval wegbrengen naar de milieustraat.

Is dit toegestaan? Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat de woningbouwvereniging voor de (extra) kosten opkomt en doorberekend naar de bewoners van de bovenwoningen. Zou dit kunnen, of zal dit een broodje aap verhaal zijn?

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: Zijn vuilcontainers openbaar

Bericht door DiNozzo » 17 mei 2020, 23:28

De gemeente is verantwoordelijk voor de afvalinzameling en heeft daartoe een afvalstoffenverordening ingesteld. Ik zou eens bij de gemeente informeren hoe het precies geregeld is. Het is best mogelijk dat de containers gewoon door iedere inwoner gebruikt mogen worden. Het dumpen van (grof) afval naast de containers is uiteraard niet toegestaan.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

Edwin_Goud
Infopolitie Gast

Bericht door Edwin_Goud » 18 mei 2020, 00:05

Dank u wel DiNozzo. N.a.v. uw bericht heb ik een email gestuurd naar het GAD Gooi&Vechtstreek. Ik ben benieuwd naar de reactie!

Neemt niet weg dat ik dit topic in de gaten blijf houden, wellicht komt iemand met nuttige informatie!

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 19 mei 2020, 08:28

Hier in de omgeving, met name bij flats....., werkt men met ondergrondse containers waar je met een pasje maximaal 1 vuilniszak per keer er in kunt werpen.
Bezit je dus niet zo'n pasje, dan kun je er niets in werpen.
Maar, ook hier zie je dat mensen er vuilniszakken of grof afval bijplaatsen; aan de BOA's dan de taak om te kijken of ze de dader kúnnen achterhalen. :?

Op die manier wordt aan de hand van het aantal keren dat een huishouden hier gebruik van maakt, bepaald welke afvalstofkosten er betaald moeten worden.
Dit is enigszins vergelijkbaar met het aantal keren dat iemand de grijze container aan de weg zet; hoe vaker je dat doet, des te meer betaal je aan het eind van het jaar.
:idea: Vandaar dat ik denk dat het verstandig is dat gemeente een dergelijk systeem gaat hanteren, dat is verreweg het eerlijkst. 8)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 19 mei 2020, 10:24

Nou, ik ben het niet helemaal met je eens; ik had een keer een klein zakje troep in de auto liggen die ik nog weg moest gooien; rondje gereden en nergens was een container te vinden waar ik, als niet inwonende, mijn rotzooi kwijt kon. Ik vind dat bizar.

Afvalstoffenheffing (gewoon een verzonnen belasting om geld binnen te harken), kan je heel makkelijk bepalen aan de hand van het aantal gba-inschrijvingen op een adres. Daar heb je geen ingewikkelde berekeningen (en vele ambtenaren) voor nodig.

Mijn idee:
Ondergrondse containers openstellen voor iedereen die er maar wat in wil gooien. Scheelt in mijn beleving weer rotzooi op straat en stimuleert positief gedrag.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 19 mei 2020, 10:35

zijlvaart67 schreef:
19 mei 2020, 10:24
Nou, ik ben het niet helemaal met je eens; ik had een keer een klein zakje troep in de auto liggen die ik nog weg moest gooien; rondje gereden en nergens was een container te vinden waar ik, als niet inwonende, mijn rotzooi kwijt kon. Ik vind dat bizar.
Je dient je van je huishoudelijk afval te ontdoen op voorgeschreven wijze, om maar eens een dooddoener in de groep te gooien. Die voorgeschreven wijze is jouw kliko, vuilcontainer of de milieustraat. Tenzij het natuurlijk een klein (boterhammen)zakje is dat bij elk tankstation of elke openbare afvalbak weggegooid kan worden.

Afvalstromen zijn kostbare dingen en mogelijk zelfs een enorm verdienmodel. Vandaar dat je je niet gratis van afval kunt ontdoen. Om het zo eerlijk mogelijk te houden gaat men uit van het principe dat de vervuiler betaald. Daarom kun je ook geen gebruik maken van vuilcontainers die bedoeld zijn voor anderen.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 19 mei 2020, 11:10

Deze discussie speelt bij ons ook al een tijd. veel pro's en cons .
Ik ben voorstander van het gemeenschappelijk ophalen van alle afval stromen door of namens de gemeente , daarmee is een schone omgeving gegarandeerd en krijgen we geen gezeur over hoeveel kilo er in de kliko kan of mag want dan gaan mensen creatief doen en elders dumpen.
Dit staat voor mij samen met infrastructuur , energie en gezondheidszorg boven aan mijn lijst "jammer dat dit is geprivatiseerd"
Never change a winning team

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 19 mei 2020, 18:06

Als ik taxi rij, dan neem ik brood mee en salade. Als mijn brood op is, dan stop ik al mijn afval in de plastic broodzak.
Zo hou ik mijn auto schoon.
Op een dag besluit ik dat de zak vol is na gegeten te hebben. Ik heb dan een nieuw broodzak als vuilniszakje naast mij liggen en de volle zak gaat zsm in een vuilcontainer.
Ik wacht dan niet tot ik thuis ben.

Gesloten