rijbwijs in ons tweede huis laten liggen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
peterswb
Infopolitie Gast

rijbwijs in ons tweede huis laten liggen

Bericht door peterswb » 15 mei 2020, 17:01

Geachte lezer,

Mijn rijbewijs is blijven liggen in onze eigen vakantie woning in Spanje, door de Corona crisis ben ik uiteraard niet in staat om deze even op te halen.
Mag ik in NL auto rijden met een kopie van mijn rijbewijs.
Mag ik in andere EU landen rijden?

Wat te doen?

Patrickske
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Re: rijbwijs in ons tweede huis laten liggen

Bericht door Patrickske » 15 mei 2020, 17:19

Met kopie bedoel je een foto?

Nee dat mag niet. Je moet het rijbewijs kunnen overhandigen. Hier zitten echtheidskenmerken op die niet op een foto te controleren zijn. Je kunt hier dus ook een bekeuring voor krijgen.

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Yizu » 15 mei 2020, 19:54

Ik zou adviseren om een nieuw rijbewijs aan te vragen. Ben je ongeveer €100 kwijt en heb je geen risico op een bekeuring.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 15 mei 2020, 22:24

Is aangetekend laten opsturen niet eenvoudiger (en goeie koper)?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 16 mei 2020, 02:37

Het mag niet. In Nederland kan men nog controleren of iemand inderdaad een NL's rijbewijs heeft of niet, in het buitenland kan men dat niet en loopt men een veel groter risico.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 16 mei 2020, 10:40

Yizu schreef:
15 mei 2020, 19:54
Ik zou adviseren om een nieuw rijbewijs aan te vragen. Ben je ongeveer €100 kwijt en heb je geen risico op een bekeuring.
Dat is zo'n beetje het slechtste advies dat je kunt geven. Er is namelijk geen enkele reden om een nieuw rijbewijs aan te vragen. Het oude is nog geldig, niet verloren, kwijt of vermist maar ligt in Spanje. Als het nieuwe rijbewijs wordt afgegeven wordt het oude van rechtswege ongeldig. Wanneer het oude rijbewijs opduikt en blijkt dat het nieuwe om oneigenlijke redenen is aangevraagd wordt ook het nieuwe rijbewijs van rechtswege ongeldig verklaard. Voor alle categorieën. De enige oplossing om dan weer in het bezit van een rijbewijs te komen is opnieuw rijexamen doen.

In tegenstelling tot de andere antwoorden hier ben ik van mening dat TS gewoon mag rijden. Hij heeft een rijbewijs en dat rijbewijs is geldig. Hij kan het rijbewijs alleen niet op eerste vordering tonen en dat kan een mulderboete opleveren. Het rijbewijs wordt ook vaak als id-bewijs gebruikt dus ik zou in ieder geval wel adviseren een id-kaart of paspoort op zak te hebben.

Je rijbewijs in Spanje kan inderdaad het best opgestuurd worden door degene die nu op je woning let.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 16 mei 2020, 14:09

bericht verwijderd, omdat ik dacht dat het om een paspoort ging, en daar zitten wat haken en ogen aan om te versturen... Maar het gaat dus om een rijbewijs..

Ik zou hem wel per koerier laten versturen, dan is de kans groter dat ie aankomt..... en vermeld gewoon "document".
Laatst gewijzigd door Jan op 16 mei 2020, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 16 mei 2020, 14:17

Botje schreef:
16 mei 2020, 10:40
In tegenstelling tot de andere antwoorden hier ben ik van mening dat TS gewoon mag rijden. Hij heeft een rijbewijs en dat rijbewijs is geldig. Hij kan het rijbewijs alleen niet op eerste vordering tonen en dat kan een mulderboete opleveren. Het rijbewijs wordt ook vaak als id-bewijs gebruikt dus ik zou in ieder geval wel adviseren een id-kaart of paspoort op zak te hebben.

Ik sluit me aan bij Botje; we hebben die discussie hier wel vaker gehad, maar voorlopig ben ik nog niet tot een ander inzicht gekomen..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Yizu
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Yizu » 16 mei 2020, 16:59

Ik denk dat als jij uitlegt waarom jij een nieuw rijbewijs nodig hebt er niet zo’n groot probleem gemaakt wordt.

In deze tijd worden er wel meer uitzonderlijke beslissingen genomen. Je weet niet wanneer je weer naar Spanje mag reizen en of er iemand is die het rijbewijs kan opsturen vanuit Spanje.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 16 mei 2020, 19:00

Ik denk....?
Laten we ons vooral bij feiten houden.

Eerst antwoorden dat betrokkene het beste een nieuw rijbewijs kan aan vragen, wat een héél slecht advies is. :cry:

Dan vooruit lopen op wat jij denkt dat een rechter zal vinden.

Maar de betrokkene zit ondertussen al die tijd zonder rijbewijs en heeft geen mogelijkheid om examen te gaan doen. :cry:

Bovendien zit betrokkene dan met nóg een probleem....
De verzekeringsmaatschappij zal bij schade vragen of betrokkene in bezit was van een geldig rijbewijs. Dat is hij dan dus niet.
En de verzekeraar zal dan geen dekking erkennen en eventuele uitgekeerde bedragen verhalen op de verzekeringnemer.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Yizu
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Yizu » 17 mei 2020, 07:43

Pim schreef:
16 mei 2020, 19:00
Ik denk....?
Laten we ons vooral bij feiten houden.

Eerst antwoorden dat betrokkene het beste een nieuw rijbewijs kan aan vragen, wat een héél slecht advies is. :cry:
Waarom een slecht advies? Als TS naar de gemeente gaat en precies verteld wat er aan de hand is vermoed ik dat zij, in deze uitzonderlijke situatie, de aanvraag voor een nieuw rijbewijs zullen honoreren. Je weet immers niet wanneer hij weer naar Spanje mag reizen om zijn rijbewijs op te halen.
Pim schreef:

Maar de betrokkene zit ondertussen al die tijd zonder rijbewijs en heeft geen mogelijkheid om examen te gaan doen. :cry:

Bovendien zit betrokkene dan met nóg een probleem....
De verzekeringsmaatschappij zal bij schade vragen of betrokkene in bezit was van een geldig rijbewijs. Dat is hij dan dus niet.
En de verzekeraar zal dan geen dekking erkennen en eventuele uitgekeerde bedragen verhalen op de verzekeringnemer.
Ik weet absoluut niet waar jij het over hebt. Zou jij kunnen aangeven waar ik heb geschreven dat TS mag/moet gaan rijden zonder geldig rijbewijs.

Yizu
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Yizu » 17 mei 2020, 08:02

Pim schreef:
Ik geef TS geen advies om de wet te overtreden. Dus ik zou niet weten waarom hij voor de rechter zou moeten verschijnen. Jij wel?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 17 mei 2020, 09:05

@Yizu In de Wegenverkeerswet 1994 staat:
Wettekst
Artikel 120
1 Degene die is belast met de afgifte van rijbewijzen geeft in de bij algemene maatregel van bestuur aangegeven gevallen overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels een vervangend rijbewijs af.

2 Het vervangende rijbewijs wordt niet afgegeven dan nadat het rijbewijs waarvoor het wordt afgegeven, is ingeleverd bij degene die belast is met de afgifte van het vervangende rijbewijs, tenzij dit rijbewijs, omdat het verloren is geraakt, of teniet is gegaan, niet kan worden ingeleverd.
In onderliggende wetgeving wordt nergens aangegeven dat je een vervangend rijbewijs kunt krijgen omdat je weet waar je rijbewijs is, er alleen tijdelijk niet over kunt beschikken. Daarnaast lees je in lid 2 dat je het oude rijbewijs in moet leveren. Dat kan TS niet. Het zou alleen kunnen als het verloren of teniet is gegaan. Van deze laatste mogelijkheden kan alleen gebruik worden gemaakt als je gaat liegen dat dat heeft plaats gevonden.
En dan kom je op wat Pim je probeert uit te leggen. En neem maar aan dat je dan de wet overtreedt, dus het nieuwe rijbewijs meteen ongeldig wordt terwijl het oude rijbewijs al ongeldig is door de afgifte van het nieuwe rijbewijs.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Yizu
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Yizu » 17 mei 2020, 09:20

Ik zeg ook niet dat hij moet liegen. Ik vermoed alleen dat de in deze situatie wel een uitzondering zullen maken.

Als de gemeente met zijn uitleg akkoord gaat waarom overtreed hij dan de wet?

Krijgt TS het rijbewijs niet dan zou ik niet gaan rijden. Maar ik lees hierboven dat hij wel mag rijden. Kan overigens wel een dure aangelegenheid worden voor TS. Weet niet wat de boete is voor het niet kunnen tonen van je rijbewijs.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 17 mei 2020, 09:49

Als ik aan kansberekening ga doen; dan zou ik eerder die gok nemen dan 'smeken' om een nieuw rijbewijs bij de gemeente.

De topicstarter beschikt over een Nederlands rijbewijs en iedere diender hier kan die info natrekken. Als hij dan wel in staat is om zich te legitimeren met een paspoort oid, dan heb je de 'problemen' al voor meer dan 90% opgelost. Vroeger was een rijbewijs bedoeld om de rijbevoegdheid aan te tonen, vandaag de dag dient het veel meer als identiteitsbewijs, net als een paspoort. De rijbevoegdheid controleren gaat eigenlijk uitsluitend nog via de diensttelefoon (digitale systemen).

Dit lijkt mij de meest praktische oplossing. Het wordt pas anders als de topicstarter over een buitenlands rijbewijs beschikt dat niet zo snel gecontroleerd kan worden door een Nederlandse agent; dan wordt het vaak lastiger om uit te leggen..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten