Mes dragen in openbaar, in het zicht.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
BezorgdeVriend
Infopolitie Gast

Mes dragen in openbaar, in het zicht.

Bericht door BezorgdeVriend » 08 mei 2020, 00:17

Beste mensen,

Mijn beste vriend draagt een klein openvouwend mes die hij bevestigt aan een van de riemen van zijn rugtas.
Deze is dus duidelijk te zien.
Hij stelt dat hij het draagt "voor het geval dat", waarmij hij bedoelt dat hij het draagt ter zelfverdediging, en niet om te dreigen of direct geweld te plegen oid.
Hij stelt ook dat, omdat het mes klein is (zo'n 7-8cm denk ik uit geheugen en schatting) dat het geen probleem is volgens de wet om het in bezit te hebben en op zak te dragen, wat misschien ook wel zo kan zijn (twijfelachtig). Echter twijfel ik vooral over de plaatsing van zijn mes, op de riem van zijn rugtas, vol in het zicht.
Ik snap dat hij het bij de hand wil hebben voor als iets misloopt of zo (niet dat hij met slechte mensen omgaat), en dat het vooral afschrikkend moet werken, maar het lijkt me afgezien dat het helemaal mis kan gaan in situaties dat de andere partij ook een mes oid trekt, dat je alleen maar in de problemen komt met de politie als zij het mes zien hangen.
Hij beweerd dat een agent waarschijnlijk de lengte zal controleren en hem berispen dat het onverstandig is etc, maar hem daarna met mes en al zou laten gaan, al dan niet weggestopt.
Hij wilt in het leger, wat een van de redenen is dat hij zo gefocussed is op zichzelf verdedigen en zo (denk ik dan), en ik wil niet dat zoiets lulligs hem in de problemen brengt, wat later nadelig voor hem kan zijn in zijn potentiele carriere bij het leger. (eventuele strafblad etc, niet alleen hier voor)

Ik vraag mij af wat jullie hier van denken, kan hij in wettelijke problemen komen ivm dragen mes, of de plaatsing waar hij hem draagt?
Ik vind het zelf uberhaupt nogal onverstandig om zo open en bloot met een mes op je borstkas rond te lopen en het verbaast mij dat hij nog niet aangesproken is door wie dan ook.

mvg,
een bezorgde beste vriend

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Re: Mes dragen in openbaar, in het zicht.

Bericht door SWAT » 08 mei 2020, 02:45

Uw beschrijving lijkt te duiden op een mes dat je, mits niet minderjarig, mag hebben en op zich ook mag dragen.
Wat niet mag is het mes dragen om je te kunnen verdedigen. Dat levert een overtreding op en een bijhorende boete.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 08 mei 2020, 03:20

Zoals SWAT aangeeft mag het, maar moet hij wel oppassen waar hij hem draagt. Sommige gebieden in bepaalde gemeenten zijn door de burgemeester als een plek waar geen wapens mogen worden gedragen, ook geen mes dat op zich is toegestaan. In zo'n gebied is het dragen van een mes zondermeer strafbaar.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 08 mei 2020, 08:29

Ik denk dat hij (nog) wat eigenschappen mist voor defensie.

En 1x een overtreding van de wet wapens en munitie en hij kan zijn toekomstdromen uitgummen en over iets anders fantaseren.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door Stefan » 08 mei 2020, 08:41

Wat Pim zegt. Sowieso vind ik het raar dat er mensen rond lopen met een mes op zak 'om zich te verdedigen'. Wat denk je dat er gebeurd wanneer jouw vriend denkt dat hij zijn mes maar eens moet gaan gebruiken? Ik zie daar geen scenario uitkomen waar hij beter van wordt dan wanneer hij het mes niet bij zich heeft. Hoe oud is hij eigenlijk?

BezorgdeVriend
Infopolitie Gast

Bericht door BezorgdeVriend » 08 mei 2020, 09:03

Bedankt voor uw reacties,

Wat Pim zegt maakt mij dus ook zorgen om zijn droombaan.
Moet wel zeggen dat het mes bijna 2x "van pas" kwam. Tijdens hardlopen had ik bijna een duitse herder aan mijn arm hangen. Ook tijdens wandelen rond schemering werden we achtervolgd door een on-aangeleinde duitse herder, geen baasje te bekennen, dat beest was aan het grommen en blaffen en deed steeds aangestalte aan te vallen. Gelukkig blijf ik dan kalm, ik heb zelf een hond, en weet dat dit voornamelijk schijn is, maar stel hij viel wel aan.
Ik snap enigsinds zijn redenering dus wel, sinds hij het dus in beide gevallen bijna nodig had, maar aan de andere kant snap ik het dus ook niet, vooral het dragen zo publiekelijk.

Stel de hond had mij of hem zwaar verwond, was het dan legaal zich te verdedigen met het mes? Ik neem aan dat er nogal wat "gedoe" overheen gaat, maar wat zou het uitendelijke vonnis zijn?
Nogmaals bedankt voor uw reacties

mvg,
BezorgdeVriend

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 08 mei 2020, 09:17

Over het uiteindelijke vonnis kan weinig gezegd worden.
Mensen denken zal snel aan zelfverdediging/noodweer maar ook dat gaat niet zo makkelijk op. Daarbij zal ook gekeken worden of het zelfverdediging was, of je jezelf op een andere manier had kunnen verdedigen (zonder mes), er nog tijd/gelegenheid was om je aan de situatie te onttrekken etc.

Ik woon zelf in een wijk die ook niet altijd even veilig is. Zou wat zijn als ik met een mes ga lopen, want ja, ik ben al meerdere malen achtervolgd door rare figuren, dus dan had ik ze wel mooi lek kunnen prikken als ze mij hadden aangevallen.

Stefan
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door Stefan » 08 mei 2020, 09:23

Dat vonnis wordt uitgesproken door een rechter, daar kunnen wij niets over zeggen. Als je Google raadpleegt op noodweer(exces) kom je een heel eind denk ik, maar dat is koffiedik kijken. Net als die hond ook koffiedik kijken is. Blijkbaar heeft hij het mes dus helemaal niet nodig gehad, en was er dus niks veranderd als hij het niet bij had. "Ja maar wat als.." is altijd een makkelijke beredenering.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 08 mei 2020, 09:46

Het voorbeeld van de hond :
Stel hij ontmoet een valse hond.
Stel hij heeft tijd genoeg om zijn mes te pakken (wat ik al betwijfel), en de hond te steken.
Dan zal de rechter zich afvragen: waarom was u op tijd.
Had u wellicht uw mes al ter hand genomen?

Dan gaat het er ineens om:
Was het wel noodweer?
Was het wel verdedigen?
Was het geen aanval?
Handelde hij uit angst?
Want daarom draagt hij elke dag het mes bij zich.
Dat valt niet te ontkennen.

En dan zijn de rapen gaar.
En dit gaat ook op bij een gevecht met een mens.
Reken jezelf niet rijk op een vlekkeloze afloop.
Die gaat er gegarandeerd niet zijn.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

BezorgdeVriend
Infopolitie Gast

Bericht door BezorgdeVriend » 08 mei 2020, 09:51

Pim schreef:
08 mei 2020, 09:46

Stel hij heeft tijd genoeg om zijn mes te pakken (wat ik al betwijfel), en de hond te steken.
In beide gevallen had de hond het blijkbaar op mij gemund, ik ben ook de kortste van de twee, mischien vandaar.
In iedergeval was ik het al eens met jullie allen dat het onverstandig is zo'n mes bij je te dragen, vooral in het zicht, ik vroeg mij echter dus af hoe een agent erop zou reageren, en of hij dus in de problemen zou komen.
Misschien dat hij nu wel naar mij luisterd.

Bedankt,
BezorgdeVriend

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 08 mei 2020, 19:10

Wapens worden niet zelden tegen de eigenaar gebruikt en zeker als de eigenaar niet goed getraind is in het gebruik van dat wapen.
Een wapen bij je dragen, los van het feit of het wettelijk ook mag, is alleen effectief als je getraind ben in het gebruik van dat wapen.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 08 mei 2020, 23:08

Pim schreef:
08 mei 2020, 09:46
Het voorbeeld van de hond :
Stel hij ontmoet een valse hond.
Dan zal de rechter zich afvragen: waarom was u op tijd.
Had u wellicht uw mes al ter hand genomen?

Dan gaat het er ineens om:
Was het wel noodweer?
Hoewel niet heel concreet on-topic en wellicht wat pietluttig, maar in het kader van 'nice to know' goed om even te vermelden dat noodweer sowieso niet op gaat. Je verweren tegen een hond zou in deze casus dus op zijn best onder overmacht vallen.
(noodweer tegen dieren is niet mogelijk omdat het element wederrechtelijkheid ontbreekt)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 09 mei 2020, 00:42

Dus ik kan nooit wederrechtelijk worden aangevallen door een hond?

Een aantal slimme jongens zijn het niet met je eens:
De Jong & Knigge

De Jong & Knigge zeggen hierover het volgende: Wederrechtelijk betekent in de eerste plaats dat de aanranding moet uitgaan van een persoon. Iemand die door een dier wordt aangerand, kan zich derhalve niet op noodweer beroepen, maar mogelijk wel op overmacht. Ook zit in de wederrechtelijkheid van de aanranding opgesloten dat de aanvaller niet in zijn recht moet staan. Een politieagent die bevoegd iemand aanhoudt, handelt derhalve niet wederrechtelijk. Ook kan van wederrechtelijk aanranden geen sprake zijn, indien de aangetaste persoon toestemming tot de aanranding heeft gegeven. Wie in noodweer handelt, staat in zijn recht. Dientengevolge is noodweer tegen noodweer niet mogelijk, omdat de aanranding niet wederrechtelijk is. Noodweer tegen noodweerexces is niet uitgesloten. [25]

De Hullu

De Hullu heeft er weinig moeite mee om noodweer wel mogelijk te achten tegen de aanval door een dolle hond of een wild zwijn, “omdat er dan in ieder geval geen sprake is van een rechtmatige aanranding. Het wederrechtelijkheidsvereiste ontleent zijn zin er immers aan dat het handelen in noodweer tegen rechtmatige aanrandingen uitsluit”. [26]

Hazewinkel-Suringa’s/Remmelink

Volgens Hazewinkel-Suringa’s/Remmelink kan noodweer wel toelaatbaar zijn, indien een dier bijvoorbeeld zou worden opgehitst door een gewone burger en dus als instrument wordt gebruikt. Ook vervalt door een aanval door psychotici de wederrechtelijkheid nog niet, omdat de daad niet kan worden toegerekend. De aanranding blijft wederrechtelijk, indien er geen strafbaar feit zou zijn begaan, wegens het ontbreken van de vereiste opzet. [27]

Machielse

In de opvatting van Machielse “betekent wederrechtelijk in art. 41 in strijd met een rechtsplicht, verboden. Die rechtsplicht kan voortspruiten uit geschreven en ongeschreven recht. In het laatste geval denk ik bijv. aan ongeschreven zorgvuldigheidsregels die de kern van de culpa vormen, en aan de onrechtmatige daad. Een wederrechtelijke aanranding is dus een feitelijke aantasting of onmiddellijk dreigende feitelijke aantasting die aan de ander verboden is.” [28]

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 09 mei 2020, 10:19

zijlvaart67 schreef:
09 mei 2020, 00:42
Dus ik kan nooit wederrechtelijk worden aangevallen door een hond?
Dat kan wel degelijk. Maar dan gaat het om het wederrechtelijke handelen van het baasje of de begeleider en niet van het dier zelf. Een dier kan nu eenmaal niet in strijd handelen met de wet.

zijlvaart67 schreef:
09 mei 2020, 00:42
Een aantal slimme jongens zijn het niet met je eens:
Dat mag altijd. Dit zijn alleen maar zienswijzen. Welke rechter gaat hierin mee? Ik doelde op hetgeen de eerste quote samenvat.
De Hullu heeft er weinig moeite mee om noodweer wel mogelijk te achten tegen de aanval door een dolle hond of een wild zwijn, “omdat er dan in ieder geval geen sprake is van een rechtmatige aanranding.
Tja, de aanranding moet wederrechtelijk zijn. Als je dan gewoon compleet andersom gaat redenen en zeggen dat het ook niet rechtmatig kan maak je m.i. een denkfout.

Enfin, deze casus wordt steevast in de rechtscolleges van de politieacademie behandeld en vormt een onderdeel van de toetsvragen die iedere executieve diender jaarlijks moet maken. Als de lezing van de onderste drie steekhoudend zou zijn worden we allemaal verkeerd onderwezen. Totdat een rechter hier in mee gaat houd ik gewoon vast aan de lezing zoals in jouw eerste quote.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 09 mei 2020, 13:40

Prima, maar de mensen die ik quote zijn geen amateurs; dit zijn rechters, Generaal-Advocaten, ed.. Schuif dit niet te makkelijk terzijde. Remmelink mag dan gepensioneerd Advocaat Generaal zijn, De Hullu is vice voorzitter van de Hoge Raad..maar ik zal tegen 'm zeggen dat hij een denkfout maakt.. Ahum..

Daarbij; de academie betrappen we hier regelmatig op fouten. Wat daar onderwezen wordt is zeker niet altijd de pertinente waarheid..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Gesloten