Vaarbewijsplichtig of niet?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
JosV58
Infopolitie Gast

Vaarbewijsplichtig of niet?

Bericht door JosV58 » 06 mei 2020, 18:25

Net als vele anderen ben ik ook aan het kijken naar een bootje
Mijn oog is gevallen op een sloepje van zo'n 6.2 meter lengte. Deze zal niet sneller kunnen dan 20 km/uur. Geen vaarbewijs nodig dus.
In principe wil ik hiermee grachten, plassen e.d. bevaren. Maar ik zou me ook langs de oever van het Markermeer, IJmeer en Gooimeer willen verplaatsen en eventueel waar het kan kort oversteken.
Mag dat in de huidige regelgeving?

Ik vond een topic uit 2010 met als onderwerp "Varen op het IJsselmeer met niet-vaarbewijs plichtige boot" viewtopic.php?f=70&t=29176&sid=6d3e5f3b ... ce8bea1745

De antwoorden toendertijd waren glashelder: Het mag.
Mijn vraag nu is of er in de 10 afgelopen jaren op dit gebied iets in regelgeving is veranderd.
Mag dat nog steeds?

Overigens wil ik wel minimaal vaarbewijs 1 gaan halen. Alleen al om op de hoogte te zijn van voorrangsregels en dergelijke.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Re: Vaarbewijsplichtig of niet?

Bericht door speedo » 06 mei 2020, 20:01

Ik denk dat u meer problemen krijgt als uw bootje niet voldoet an de regels voor het varen in de grachten van a dam.
kijk even voor dat u koopt of deze voldoet aan de hoge ( lees absurde ) eisen aldaar.
Vaarbewijs inderdaad niet nodig zoals u de boot omschrijft, wel oppassen met uw verzekering die kan het vaargebied wel beperken in de voorwaarden en het IJsselmeer is dan al snel buiten de dekking.
vaar ze en houdt hem recht.
Never change a winning team

JosV58
Infopolitie Gast

Bericht door JosV58 » 07 mei 2020, 11:41

Dank voor je antwoord Speedo,

Goed te horen dat het zonder vaarbewijs dus in principe wel mag maar dat de verzekering een punt zou kunnen zijn.
Ik ben op de hoogte van de strenge regels in Adam maar als inwoner van Almere ben ik niet van plan die kant op te gaan.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 07 mei 2020, 12:54

hebben ze in Almere ook grachten dan. zijn toch meer slootjes daar ??? :shock:
Never change a winning team

Gesloten