Kentekengegevens achteraf doorgeven na aanhouding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Motorliefhebber
Infopolitie Gast

Kentekengegevens achteraf doorgeven na aanhouding

Bericht door Motorliefhebber » 04 mei 2020, 20:16

Verhaal is al volgt.

Tijdens het tanken van mijn motor wordt ik aangehouden door een motoragent. Deze constateert dat ik geen spiegels op de motor heb zitten en bekeurt mij hiervoor. Vind ik op zich al bijzonder, afijn. Vervolgens wordt ik later op de dag door dezelfde agent teruggebeld met de vraag om mijn kenteken gegeven correct door te geven omdat meneer de agent deze verkeert genoteerd heeft. Nu geef ik dit telefonisch netjes aan hem door en vermeld er zelfs nog bij dat dit om een bedrijfs-motorfiets gaat. Maar later vraag ik mij dus af, hoe komt de agent in kwestie aan mijn telefoonnummer?

En ben ik dan verplicht om deze gegevens aan hem door te geven? Ik kan tenslotte niet vaststellen dat het daadwerkelijk om dezelfde agent gaat.

Wie kan mijn vertellen of dit gebruikelijk is en dit ook wettelijk is toegestaan?

Groeten Motorliefhebber

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: Kentekengegevens achteraf doorgeven na aanhouding

Bericht door zijlvaart67 » 04 mei 2020, 21:03

Gebruikelijk is het zeker niet, hoop ik tenminste want dat zou namelijk betekenen dat er veel fout geregistreerd wordt.

Voor wat het bellen en vragen betreft, dat ligt iets ingewikkelder.
De overtreding hoort bij de Wet Mulder en die haalt z'n bevoegdheden uit de Algemene Wet Bestuursrecht. Die laatste verplicht u (vrij algemeen) om mee te werken (art 5.16 AWB), maar nadrukkelijk niet als er een verhoor plaatsvindt (art 5.10a AWB). Ik vind dat er hier sprake is van een verhoor. Ik vind namelijk dat deze vraag (en het antwoord) essentieel is voor de overtreding.
Mijn antwoord zou ook echt zijn geweest:
'Geen flauw idee, prettige avond verder...'

Tenslotte is iedere vorm van 'opsporing' verboden bij de Wet Mulder en, in mijn ogen, is de agent, door u te bellen, min of meer overgestapt naar 'opsporen' en is hij niet meer bezig met 'toezicht' zoals de wet vereist, maar hoe dan ook; het blijft mi een verhoor en dan staat u vrij om niets te verklaren.

Al met al ben ik van mening dat dit geen toegestane werkwijze betreft en u sowieso al geen antwoord had hoeven geven.
Staat tegenover dat u niet raar op moet kijken als een rechter hier geen problemen mee heeft:
'De agent had het kenteken verkeerd en heeft dit gecorrigeerd, wat is het probleem? U reed toch zonder spiegels of niet?'

Afsluitend een vraag:
Wat is het bouwjaar van uw motor? Kunnen we even checken of de spiegels inderdaad verplicht zijn.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 04 mei 2020, 21:07

Deze constateert dat ik geen spiegels op de motor heb zitten en bekeurt mij hiervoor.
Vind ik op zich al bijzonder, afijn.

Je moet spiegels hebben op je motorfiets.
Wat is daar bijzonder aan?

Maar later vraag ik mij dus af, hoe komt de agent in kwestie aan mijn telefoonnummer?
Daar kunnen wij slechts naar gissen.
- ooit aangifte gedaan of melding gemaakt?
- misschien heeft hij het bedrijf gebeld en heeft iemand uw nummer gegeven?

En ben ik dan verplicht om deze gegevens aan hem door te geven? Ik kan tenslotte niet vaststellen dat het daadwerkelijk om dezelfde agent gaat.
Verplicht? Nee.
Maar u heeft het gedaan.
Gedane zaken nemen geen keer.
U had zijn naam kunnen vragen en daarna 0900-8844 kunnen bellen en inzetten laten doorverbinden, om zekerheid te hebben.

Wie kan mijn vertellen of dit gebruikelijk is en dit ook wettelijk is toegestaan?
Gebruikelijk zal het niet zijn. Ik, en ik denk elke agent, zal streven naar direct de juiste gegevens op te schrijven.
Toegestaan? Och, er staat nergens geschreven dat het zo mag. Maar is alles wat niet letterlijk is toegestaan verboden?

Is het opsporen? Mwoah. Hij heeft het zien gebeuren.
Hij heeft u staande gehouden. Hij maakte Toen een schrijffout.
Allicht had hij voldoende gegevens om bij u uit te komen.
Benieuwd of een rechter dit een vormfout vindt.

Wat mij wel interesseert is dat u bepaalde zekerheden zoekt in deze maar u wel rijdt op een motor zonder zijspiegels?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 04 mei 2020, 23:05

Nu er een staandehouding heeft plaatsgevonden is het kenteken niet zo heel relevant meer. Wel moet het juiste motorvoertuig genoteerd zijn. Het kenteken kan (in bezwaar) wel relevant zijn voor de vraag of de motorfiets wel spiegels had moeten voeren.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Motorliefhebber
Infopolitie Gast

Bericht door Motorliefhebber » 05 mei 2020, 21:09

Bedankt voor jullie reacties.

Goed om te weten dat het naderhand contact opnemen geen gebruikelijk situatie is en dit ook niet zou mogen. Gezien ik de benodigde informatie gegeven heb zal de situatie er niet anders van worden maar weet ik i.i.g. mijn rechten en plichten voor een eventuele volgende keer.

De motor is nieuw gekocht vorig jaar, dus ja, er hadden spiegels op moeten zitten. Dealer heeft dit niet meegeleverd, maar is natuurlijk mijn fout dat ik met de motor ben gaan rijden.

@pim
Wat ik bijzonder vind aan de aanhouding is dat dit gebeurde tijdens het tanken op een tankstation. Volgens mij ben je op dat moment geen verkeersdeelnemer en had de agent mij pas staande kunnen houden als ik weer op de weg reed en dus deel neem aan het verkeer.

olle-griese
Superlid
Superlid
Roepnaam: Peter
Twitter: #serviesonline
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door olle-griese » 05 mei 2020, 22:03

Wat ik me af vraag. Heeft hij je voordat je ging tanken zien rijden?
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 05 mei 2020, 23:03

Motorliefhebber schreef:
05 mei 2020, 21:09
Goed om te weten dat het naderhand contact opnemen geen gebruikelijk situatie is en dit ook niet zou mogen.(...)

De motor is nieuw gekocht vorig jaar, dus ja, er hadden spiegels op moeten zitten. Dealer heeft dit niet meegeleverd, maar is natuurlijk mijn fout dat ik met de motor ben gaan rijden. (...)

@pim
Wat ik bijzonder vind aan de aanhouding is dat dit gebeurde tijdens het tanken op een tankstation. Volgens mij ben je op dat moment geen verkeersdeelnemer en had de agent mij pas staande kunnen houden als ik weer op de weg reed en dus deel neem aan het verkeer.
Niet mogen en niet gebruikelijk zijn zijn twee andere dingen.

Bij een Mulderfeit (onthou deze) mag er geen onderzoek worden gedaan. Maar of dit in deze casus ook zo letterlijk te nemen is valt te bezien. Dat staat er ook namelijk.
En niet elke overtreding is een Mulderzaak (onthou deze ook)!

Dat verhaal van die spiegels dat geloof je toch zelf niet hè.
Een dealer... een nieuwe motor.... afgeleverd zonder spiegels. :roll: Daar zal vast iets ontbreken in je verhaal nastreven voor het gemak weglaat.

En wat betreft "Geen verkeersdeelnemer" is totale lariekoek. Hij zag je rijden, heeft jou de overtreding dus zien plegen... en stel jij zet je auto stil... dan zou die agent niks meer mogen?
Ik denk dat jij bent beetgenomen, en goed ook, door degene doe jou dat heeft verteld.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 05 mei 2020, 23:45

En voor wat de motor betreft; ik neem aan dat het een 'enduro' is, of iets dat daarop lijkt? Anders wordt het idd wel een heel vreemd verhaal..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 06 mei 2020, 19:34

Motorliefhebber schreef:
De motor is nieuw gekocht vorig jaar, dus ja, er hadden spiegels op moeten zitten. Dealer heeft dit niet meegeleverd, maar is natuurlijk mijn fout dat ik met de motor ben gaan rijden.
Vind ik, persoonlijk......, bijzonder vreemd. :shock:
Wie koopt er nu een motor, ziet dat er geen spiegels opzitten, bedankt de dealer en rijdt er 'gewoon mee weg'.
Ik zou er al achter komen, op het moment dat ik op de motor zit en de spiegels in de goede stand wil zetten.
Dan was ik meteen weer afgestapt en had de dealer beleefd gevraagd om de spiegels er alsnog op te zetten; anders zou ik er geen meter mee op de openbare weg rijden!! :oops:

Motorliefhebber schreef:
@pim
Een agent hoeft niet af te wachten tot iemand een overtreding begaat.
Als een agent langs een café komt rijden, waar net iemand nogal onvast ter been richting een auto loopt, dan kan hij vóórdat deze persoon gaat rijden een blaastest afnemen.
En blijkt dat er sprake is van overmatig alcoholgebruik, dan kan de persoon in kwestie een rijverbod opgelegd krijgen; rijden onder invloed zal op dat moment (nog) niet opgaan.

Heeft iemand de auto al gestart en hij/zij wil net wegrijden, dan kan die persoon naast het rijverbod ook een proces verbaal krijgen voor het rijden onder invloed; hij/zij wilde immers aanstalten maken om te gaan rijden.
Het zou natuurlijk van de zotte zijn dat, door eerst iemand te laten wegrijden, de kans bestaat op een ongeval of de bestuurder slaat (al dan niet in paniek.....) op de vlucht omdat deze weet dat het 'foute boel' is.

In deze casus van alcoholgebruik, is het dus een keuze van de agent of hij wacht totdat er gestart wordt of meteen al in actie komt.
Hij had in jouw geval óók kunnen wachten totdat je de motor had gestart en dan pas in actie komen.
En wat anderen al veronderstellen, het zou zomaar kúnnen zijn dat hij je al heeft zien rijden en de overtreding dus al geconstateerd is. 8)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 06 mei 2020, 20:36

Motorliefhebber schreef:
04 mei 2020, 20:16
Tijdens het tanken van mijn motor wordt ik aangehouden door een motoragent. Deze constateert dat ik geen spiegels op de motor heb zitten en bekeurt mij hiervoor.
Ik ging er bij mijn antwoorden vanuit dat de agent je had zien rijden vóórdat je bij het tankstation stopte. Hij je aansprak een jij dacht dat hij te laat was omdat je al gestopt was met rijden, of te vroeg omdat je nog niet opnieuw was gaan rijden.

Maar ik begrijp dat het ook gelezen kan worden als een 'toevallige ontmoeting' op het tankstation.

Dan m.b.t. Muldergedraging
Nu heb ik geen feitenboekje (lees: ik ben te lui om een digitale versie te downloaden en deze op een telefoon te lezen)... Maar is de voertuigeis van het moeten hebben van zijspiegels ook een "mulderfeit"?

Mocht dat niet zo zijn plaatst dat de vraag en het antwoord over het rechercheren/doen van onderzoek in een heel ander daglicht. Lees: dan is het rechercheren/doen van onderzoek niet verboden.

Toevoeging
Toch gedownload 8)
N450 is een muldergedraging

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 10 mei 2020, 16:02

Pim schreef:
06 mei 2020, 20:36
Motorliefhebber schreef:
04 mei 2020, 20:16
Tijdens het tanken van mijn motor wordt ik aangehouden door een motoragent. Deze constateert dat ik geen spiegels op de motor heb zitten en bekeurt mij hiervoor.
Ik ging er bij mijn antwoorden vanuit dat de agent je had zien rijden vóórdat je bij het tankstation stopte. Hij je aansprak een jij dacht dat hij te laat was omdat je al gestopt was met rijden, of te vroeg omdat je nog niet opnieuw was gaan rijden.
Dit is wel een belangrijke opmerking. In de Regeling voertuigen staat namelijk:
Wettekst
Artikel 5.1.1
1 Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig:
a.niet deugdelijk van bouw of inrichting is, dan wel rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud verkeert;
b.zodanig is gebouwd of ingericht dat de bestuurder onvoldoende uitzicht naar voren of opzij heeft, of
c.niet voldoet aan de in de afdelingen 2 tot en met 17 van dit hoofdstuk ten aanzien van de bouw of inrichting van voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort, gestelde eisen.
Als de agent niet heeft gezien dat er is gereden met de motor kan er geen sprake zijn strafbaar feit of gedraging.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 10 mei 2020, 23:12

Ik denk dat 90 van de 100 agenten dit niet eens weten..

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 11 mei 2020, 22:00

zijlvaart67 schreef:
10 mei 2020, 23:12
Ik denk dat 90 van de 100 agenten dit niet eens weten..
Hoe dan.
Of begrijp ik niet wat jij bedoelt?

Je schrijft toch een alléén bekeuring na het (zelf) waarnemen van een overtreding?
Toch niet omdat een ander zegt dat een bestuurder een overtreding heeft gemaakt?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 mei 2020, 00:05

Ik bedoel dat heel veel dienders niet eens weten dat mensen niet strafbaar zijn voor de RV als ze niet rijden.. Voor de rest ben ik 't wel met je eens.. :P

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 12 mei 2020, 01:09

8)

Gesloten