Selectie HBO politiekundige

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
JulioF
Infopolitie Gast

Selectie HBO politiekundige

Bericht door JulioF » 26 apr 2020, 19:06

Beste,

Ik wil graag in augustus gaan beginnen met de HBO opleiding tot politiekundige. Nu wil ik me zo goed mogelijk voorbereiden op de selectie als mogelijk.
Daarom zou ik graag studenten die net de selectie hebben afgelegd, of studenten die er wat over kunnen delen willen vragen;

Hoe kun je je het beste voorbereiden op de selectie?
Hebben jullie tips voor tijdens de selectie rondes?
Wat zouden jullie anders doen als je nog een keer selectie zou lopen?

Alvast super bedankt!

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Selectie HBO politiekundige

Bericht door Proost » 26 apr 2020, 19:15

Op de selectie kun je je feitelijk niet voorbereiden in de zin van 'leren of oefenen om de selectie beter te doorlopen'. Dat is dan ook de kunst van een goede selectietest. Daar komt je ware aard naar boven.

Het enige onderdeel waar je je echt op kan voorbereiden is de sporttest. Maar ook met een goede conditie ga je stuk dus dat wordt op de tanden bijten.

Een ander onderdeel van selectiedag A is de cognitieve capaciteiten test. Op zich zou je wat IQ testen kunnen doen zodat je wat meer ervaren bent met cijferreeksen etc maar die zijn daar meest uiteenlopend dus ook dat voordeel is marginaal.
Zorg dat je gewoon goed uitgerust en fris aan de dag begint. De rest komt op je persoonlijkheid aan.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 26 apr 2020, 19:44

JulioF schreef:
26 apr 2020, 19:06
Ik wil graag in augustus gaan beginnen met de HBO opleiding tot politiekundige.
Je weet wel toch dat je niet zelf kan kiezen wanneer je begint ?
Het is geen opleiding waar je voor kan inschrijven en die in augustus ieder jaar begint.
Je solliciteert op de functie politiekundige.
Als je aangenomen wordt, dan beslist de regio waar je gaat werken wanneer je aan de opleiding begint.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 26 apr 2020, 20:11

Mijn selectietraject (hoofdagent N4) duurde 1 jaar.
En dat lag zeker niet aan mij 8)
Tussen de 3 verschillende onderdelen van de selectie liet men veel tijd.

En toen alles rond was werd ik gebeld in november dat ik kon gaan opzeggen bij mijn werkgever zodat ik in januari kon beginnen.

Toen ik zei dat ik pas zou opzeggen na ergens voor getekend te hebben werd er nors gereageerd door te zeggen: "Geloof je me niet?"

"Geloven doen ze in de kerk", zei mijn oma altijd.
En iets met "oude schoen niet wegdoen"...
Uiteindelijk was de klas pas gevuld in april en startte de opleiding pas halverwege april en was ik blij nog niks opgezegd te hebben.

Moraal van het verhaal:
Bij de politie kan alles anders lopen.
Zelfs als men toezegt dat het dit keer niet zo zal zijn.

Eerst aanmelden voor de selectie
Dan daarvoor uitgenodigd worden
Dan succesvol de selectie afronden
Dan nog een antecedentenonderzoek doorlopen.
Dan je selectieresultaat naar een eenheid sturen
Daar een kennismakingsgesprek afleggen
Dan wachten op een aanstellings'contract' om te tekenen.
Dan wachten tot je hoort waar een wanneer je opleiding zal zijn. Tegenwoordig kun je in heel Nederland naar een politieacademie gestuurd worden. Zelfs in een vakantiepark wonen voor 4 dagen in de week heb ik al gehoord.
Dat wordt misschien starten in augustus 2021.
Maar zeker niet augustus 2020.

En dan datzelfde voor een plaats van tewerkstelling binnen de eenheid. Gisteren nog met een collega (studente) N5 gesproken. Aangeboden werd plaats van tewerkstelling X, dat veranderde kort daarop naar k kiezen uit Y of Z. X was niet mogelijk. Of ze wel meteen wilde kiezen uit Y of Z, haast, druk, blablabla. Dat wilde ze niet en gaf aan dat Y en Z minder aansloten bij haar opleiding en achtergrond. Na wat rondbellen en informatie inwinnen belde zij terug en deelde ze haar keuze mede uit Y en Z.
Toen werd haar gezegd dat men nog aan het kijken was of optie X niet toch beter was. Ze zou het binnen een week horen. Hoezo, een week, eerst moest ze nog direct kiezen uit Y of Z want haast?

Toe aan een rollercoaster vol veranderingen?
Kom werken bij de politie.
Maar rond eerst de training "omgaan met teleurstellingen" af. 8)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 26 apr 2020, 20:27

Pim schreef:
26 apr 2020, 20:11
Dan wachten tot je hoort waar een wanneer je opleiding zal zijn. Tegenwoordig kun je in heel Nederland naar een politieacademie gestuurd worden.
Voor N5 zal dat altijd Apeldoorn zijn.
Pim schreef:
Zelfs in een vakantiepark wonen voor 4 dagen in de week heb ik al gehoord.
Intern gaan doen we al lang niet meer dus je moet iets als je ver van Apeldoorn af woont en niet iedere dag wil forenzen ;)

Pim schreef:
Dan je selectieresultaat naar een eenheid sturen
Dat was vroeger zo. Tegenwoordig solliciteer je op een eenheid, daar kom je dan ook te werken. BT kan verschillen.

Strauven
Lid
Lid
Aspirant
Roepnaam: Björn
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Strauven » 28 apr 2020, 13:21

@Pim de selectie gaat tegenwoordig iets anders. Je moet je eerst aanmelden op de site kombijdepolitie.nl zodra er een openstelling is voor de functie. (TS een tip, maak een vacature alert aan).

Dan moet je hopen dat jouw aanmelding uitgekozen word uit de 2000 andere aanmeldingen voor die functie. (Niet overdreven).
Hier kies je ook voor welke eenheid je wilt werken.

Dan heb je de intake, dit is in plaats van het vroegere korpsgesprek.

Dan heb je selecties A en B.

En mocht je de A en B gehaald hebben is het afwachten of je scores voldoende zijn om door te mogen.

En zodra je door mag ben je in princiepe zeker van je aanstelling, mits je de medische keuring en het BGO onderzoek haalt.

Maar de opleiding van week 33 is inmiddels al doorgeschoven naar volgend jaar. Dus het zal nog even duren voor ze weer een vacature openstellen.

Gesloten