Camerabeelden opvragen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Paulusdeboskabouter
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Paulus
Geslacht:
Contacteer:

Camerabeelden opvragen

Bericht door Paulusdeboskabouter » 25 apr 2020, 18:29

Beste forum-gasten,

Ik heb een vraag over het opvragen van camerabeelden. Ik heb last van een nogal gestoorde ex-vriendin, die mij zeker het leven zuur wil maken (probeert ze al). We hebben regelmatig ruzie gehad en ook waarbij ik mij nogal heb laten gaan (schreeuwen, maar geen geweld oid). Nu komt het probleem; ze dreigt steeds dat ze camerabeelden heeft van de gemeente, camerabeelden van spy-cams in huis en die kan gebruiken in een rechtzaak tegen mij. Nu heb ik niks illegaals gedaan, maar ik weet nooit wat voor rare dingen ze tevoorschijn haalt. Ik weet dat ze dit vooral zegt om mij bang te maken en ik wil eigenlijk mijn vraag stellen omtrent het opvragen van camerabeelden.

Kan iemand die bij de politie werkt zomaar camerabeelden opvragen bij de gemeente? Een goede vriendin van haar werkt namelijk bij de politie en die heeft in het verleden wel eens eerder dingen gedaan die discutabel zijn (zoals het traceren van telefoontjes bij een vermeende stalker). Ik twijfel er niet aan dat deze vriendin dus wel degelijk camerabeelden kan opvragen bij de gemeente, maar mijn vraag is of dit 'zomaar' mag? Of heb je hier echt een aangifte van nodig? En als er een aangifte is, wordt daar dan automatisch iets mee gedaan? Mag dit namelijk niet zonder goed bewijs of aangifte, dan kan ik dit tegen haar zeggen en hopen dat het voor eens en voor altijd ophoudt. En als het niet mag zonder aangifte en ze zo gek is om een valse aangifte te doen, dan zou ik daar toch iets van moeten horen? Ik weet uit ervaring dat je als volwassen man nogal slecht in je recht staat bij valse aangiftes (helaas gebeurt bij twee vrienden. Niks gedaan, ook niet veroordeeld, maar wel beschudigd van seksueel misbruik en hun levens zijn serieus verwoest, ondanks hun onschuld).

Laat het duidelijk zijn dat ze niks heeft om op te staan, want ik heb niks verkeerd gedaan, maar deze meid is zo gek als een deur en je weet nooit met wat voor verrassingen ze aankomt. Dat is 1 van de redenen dat dit mijn ex is.

Het 'zomaar laten traceren van mobieltjes' door die vriendin vind ik al een kwalijke zaak en als deze vriendin ook 'zomaar camerabeelden opvraagt', dan heb ik toch mijn ernstige twijfels bij de integriteit van politie-agenten.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Re: Camerabeelden opvragen

Bericht door KaaDee » 25 apr 2020, 18:38

"Zomaar traceren van telefoontjes" kan helemaal niet.

Net zo min als het opvragen van camerabeelden bij de gemeente. Daar gaat een procedure aan vooraf, waarbij getoetst wordt of het nodig is voor het opgegeven doel.

Kortom: Goed verhaal, maar absolute onzin...
PDC | DICT

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 25 apr 2020, 18:48

Haha, ja dat is wel een goed verhaal. Ook al zou die vriendin elke grens van integriteit willen schenden voor uw ex, dan nog heeft ze een rechter-commissaris nodig voor de benodigde toestemming om een telefoon tap te krijgen.

Als ze niets heeft tegen u, dan is er ook niets te vrezen. Ook niet een gekke streek. Gewoon negeren en dan gaat de lol er snel vanaf.

Zoals het gezegde luidt: "de mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest"

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 25 apr 2020, 19:09

Wat bedoel je met traceren van telefoontjes? Privé detectives zijn namelijk ook best wel kundig in dit soort dingen met alternatieve methodes zoals software/spyware en noem maar op.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 25 apr 2020, 19:31

Traceren van (de locatie van) een telefoontoestel?
Traceren van de persoon achter een telefoonnummer?
Tappen van een telefoongesprek?

Er zijn vele wegen om dingen te doen.
En app op een telefoon.
GPS apparaatje (met inbel- en meeluistert functie) in iemands tas stoppen.
Spycams met of zonder microfoon
Van een oud Nokia toestel de beltoon op stil zetten, automatisch opnemen in de instellingen aanzetten en ergens achterlaten.

Of gewoon keihard bluffen.

Maar beelden van cameratoezicht moeten binnen een week opgevraagd worden onder vermelding van een zaakregistratie. En uiteraard de naam van de opvrager.

Lijkt mij niet dat je dat (als agent) 'even' als vriendendienst doet. En dan ook nog ongecoordineerd dat je ex erover praat? Waarom doe je dit soort dingen niet in stilte en er dan mee naar de rechter stappen, wat je belangrijkste doel is. Winnen van een zaak.

Nu is het doel dreigen en bang maken.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 26 apr 2020, 10:04

Paulusdeboskabouter schreef:
25 apr 2020, 18:29
Nu komt het probleem; ze dreigt steeds dat ze camerabeelden heeft van de gemeente, camerabeelden van spy-cams in huis en die kan gebruiken in een rechtzaak tegen mij
Over het opvragen van camerabeelden van de Gemeente zijn al antwoorden geplaatst: Als deze illegaal zijn opgevraagd en ze worden gebruikt in een rechtszaal dan heeft de persoon die ze opgevraagd heeft een heel groot probleem. Dit staat allemaal geregistreerd en zoals gezegd kan het legaal opvragen alleen onder strenge eisen gedaan worden, bijvoorbeeld als u op de beelden een ernstige overtreding maakt zoals vernieling, bedreiging met een wapen of toebrengen van letsel.

Beelden van privé-camera's
Er is verschil tussen binnen en buiten
https://hetccv.nl/onderwerpen/cameratoe ... de-vragen/
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... d-woningen

Ik heb camera's in en aan huis hangen. Ik heb ook een bordje op de schutting- en voordeur dat er camerabewaking is.
Als je in mijn huis dus gekke dingen doet, dan mag ik die beelden bij een rechtszaak gebruiken.
Als het buitenshuis is, maar op mijn terrein, mag ik ze ook gebruiken.
Als het buitenshuis is, maar buiten mijn terrein, dan mag ik ze gebruiken mits de personen geblurd zijn of ik mag ze aan de politie geven. Hiervoor staan mijn camera's ook aangemeld bij www.politie.nl/cib

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 26 apr 2020, 10:31

Spy cams in huis is ook een probleem.
Zie art 139f Sr

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 26 apr 2020, 11:04

1. Het gaat in 139f om het bestandsdeel "gebruik makend". Als iemand die beelden op facebook post, inderdaad, dan gaat 139f op.
2. Als deze zelfde beelden bij een civiele rechter gebruikt worden om aan te tonen dat bij een vechtscheiding "de vrouw" 's nachts de woning heeft "leegverhuisd" (ik noem even een voorbeeld) worden die beelden gewoon geaccepteerd als bewijs.

Aan heel 139 zitten nogal wat haken en ogen...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Paulusdeboskabouter
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Paulusdeboskabouter » 26 apr 2020, 15:41

Wooh, dank jullie voor de reacties. Ik word dus simpelweg bang gemaakt met helemaal niks. Erg vervelend vind ik het wel, want ik kom mijn ex-vriendin nog met enige regelmaat tegen (aangezien we samen een dochtertje hebben van 3).

Vwb de telefoon: ze claimt dat ze de locaties achterhaalt heeft en het nummer van die anonieme telefoontjes.
Vwb de beelden: het gaat dus om Spy-cams IN huis, wat nergens aangekondigd staat met een bord oid. De gemeentebeelden zou zogenaamd ook opgevraagd zijn, maar mijn ex gaf aan dat zij de beelden niet mocht zien, maar dat ze wel gearchiveerd zijn? En dat de beelden van binnen huis ook goed zijn gearchiveerd en opgeborgen? De vriendin bij de politie is 1 van haar beste vriendinnen, dus het zal niet 'zomaar' een vriendendienstje zijn.

Nogmaals: ik heb niks verkeerds gedaan, maar rommelige en onduidelijke videobeelden waarbij een man zijn ex-vriendin verrot scheld komen niet echt lekker over in een eventuele rechtzaal. Mocht ze claimen dat ik haar misbruikt heb of spullen heb meegenomen (allemaal niet waar), dan wordt het een langzame en moeizame weg, terwijl ik gewoon verder wil met mijn leven na jaren vol ellende en drama.

Dank jullie voor de reacties, helpt me!

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 27 apr 2020, 15:28

Ook civiel moet je hele goede argumenten hebben om camerabeelden in een rechtzaak te gebruiken. De rechter zal niet toestaan om opnames alleen te gebruiken om de tegenpartij 'af te zeiken' .
(wel is het onhandig om belangrijke feiten te ontkennen die op beeld staan).

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 apr 2020, 15:55

Als ik bewijs lever dat mijn ex mijn huis leegverhuisd is dat prima te gebruiken in een rechtzaal, evenals telefoongesprekken die ik standaard altijd opneem. Een rechter zal er inderdaad bij afzeiken snel korte metten mee maken maar in principe geldt bij civiel recht niet dezelfde eis als bij strafrecht. Je mag als burger bij civiel recht alles als bewijs aandragen. Of dat nu foto, film of geluidsmateriaal is... al kom je met screenshots van haar parenclubprofiel (als dat iets zou toevoegen) ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Paulusdeboskabouter
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Paulusdeboskabouter » 18 mei 2020, 09:54

Ik heb begrepen dat camerabeelden alleen gebruikt mogen worden als daar strikte regels aan verbonden zijn?
Zo moet er bijvoorbeeld een plaatje hangen dat er camera's hangen, omdat anders gasten/bezoekers/etc. gefilmd worden zonder dat ze dit weten? En als die waarschuwingen er niet hangen, dan zijn de beelden onrechtmatig verkregen?

Ik was oprecht even in de paniek om de dreigementen van mijn ex-vriendin, maar inmiddels is dat wel wat gezakt. Ik heb simpelweg niks fout gedaan, dus ze gaat maar lekker door met de dreigementen. Wel maak ik me zorgen over de vriendin bij de politie, want ik weet dat zowel mijn ex als die vriendin zich niet altijd even netjes (lees: legaal) gedragen. Dat vriendendienstje zie ik zeker gebeuren, want mijn ex heeft zichzelf ook ooit in het diepe gegooid voor die vriendin.

Toch dank voor de reacties. het helpt me.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 18 mei 2020, 10:52

Dat is niet helemaal waar en ligt er ook aan waarvoor de beelden worden gebruikt: strafrecht, civielrecht of bestuursrecht. In het civielrecht worden regelmatig illegale opnamen gebruikt, wat wel weer kan leiden tot een civiele schadeclaim en soms is het zelfs een strafbaar feit.

In zijn algemeenheid valt er niet veel over te zeggen omdat alles afhangt van de omstandigheden. Maar concentreer je op je constatering dat je niets verkeerds hebt gedaan en laat je niet gek maken. Dat is vaak wat men nu juist probeert te bereiken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 18 mei 2020, 11:44

Paulusdeboskabouter schreef:
18 mei 2020, 09:54
Wel maak ik me zorgen over de vriendin bij de politie, want ik weet dat zowel mijn ex als die vriendin zich niet altijd even netjes (lees: legaal) gedragen. Dat vriendendienstje zie ik zeker gebeuren, want mijn ex heeft zichzelf ook ooit in het diepe gegooid voor die vriendin.
Ook die vriendin bij de politie kan niet zomaar vanalles opvragen, tappen etc. Zou me wat dat betreft ook niet zo'n zorgen maken. Dat ze het misschien voor je ex zou doen is één, of het ook kan is een tweede.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 18 mei 2020, 11:55

En wat wil je ex er vervolgens me gaan doen?

Wanneer het uitkomt dat het gegevens of informatie betreft die van of via de politie verkregen zijn en die haar vriendin, op welke wijze ook, onrechtmatig heeft verkregen dan is die vriendin haar baan kwijt.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten