losliggende lading op aanhanger achter personenauto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Re: losliggende lading op aanhanger achter personenauto

Bericht door taxikemperman » 26 apr 2020, 10:09

Frans schreef:
25 apr 2020, 19:37
@taxikemperman, je hebt gelijk, maar de discussie waar Piet het over had was (en terecht) ging over de volgende: TS stelt een vraag over een ahw en schrijft daarbij explociet
janvanwijk57 schreef:
24 apr 2020, 20:40
Hoi ben net aangehouden en sta thuis voor de dam en politie laat mij stoppen en geeft mij een bekeuring voor losliggenge spullen ( hogedrukreiniger oprijplaat en een druksproier heb een aanhager met hoge schotten

dat het niet af kan vallen
Ik zou er ook knap beroerd van worden als ik met een aanhanger met schotten van een meter hoog, op mijn eigen oprit, bekeurd zou worden omdat er zaken los in die aanhanger liggen... toch?
@Frans "Sta thuis voor de dam" Ik weet niet wat daarmee bedoeld wordt, maar er staat meteen erna: "De politie laat mij stoppen" Dat betekent in mijn ogen dat de combinatie aan het rijden was. Dat deze voor zijn huis tot stilstand komt, lijkt mij irrelevant. Hij moest stoppen, dus hij reed.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 26 apr 2020, 10:14

@Pim
Aanrijdingen zijn uitzonderingen, daar kan je je niet op voorbereiden. Piet heeft daar helemaal gelijk in en daarom staat het ook zo in de wet.

Ik heb nog nooit iemand bekeurd omdat hij na een ongeval uit de auto geslingerd was en op de eerste rijstrook lag, terwijl iedereen weet dat je daar überhaupt niet mag lopen. Zo moet je de wetgeving lezen.
Wel staat nadrukkelijk beschreven dat lading niet alleen bij normaal rijgedrag, bij normale drempels ed vast moet blijven liggen, maar zelfs nog bij extreme uitwijkmanoeuvres ed.

Dat lijkt mij duidelijk en streng genoeg; meer kan en mag je ook niet van een weggebruiker verwachten..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 26 apr 2020, 10:45

taxikemperman schreef:
26 apr 2020, 10:09
"Sta thuis voor de dam" Ik weet niet wat daarmee bedoeld wordt, maar er staat meteen erna: "De politie laat mij stoppen" Dat betekent in mijn ogen dat de combinatie aan het rijden was. Dat deze voor zijn huis tot stilstand komt, lijkt mij irrelevant. Hij moest stoppen, dus hij reed.
Het is, althans hier, maar ik begrijp ook in andere delen van het land, toch wel een bekend begrip. D'n dam, mijn eigen oprit, terrein, erf, tuintje etc. Kortom... hij is thuis. De agenten die hem lieten stoppen lieten hem stoppen bij hem voor de deur. Uiteraard is dit betrekkelijk, we hebben de voorbeelden heel vaak gezien, bestuurders rijden gemakkelijk die laatste 600 meter door want "niet gezien"...

Samengevat: dat is dus de term, d'n dam, hij was al thuis.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 26 apr 2020, 11:04

In het feitenboekje staan wel interessante opmerkingen.
Bij P060b:
indien sprake is van enige vorm van zekering dan altijd in pv berekening opnemen met gebruikmaking van de in artikel 5.18.6, lid 1 RV opgenomen minimale versnellings-of vertragingskrachten
Het is dus niet zomaar beoordelen of een net of spanband niet sterk genoeg is. Dit moet je berekenen. Daarvoor heb je nodig de massa van de lading, de vertragingsweerstand tussen vloer en lading en de kracht die het zekeringsmiddel op kan brengen. Stel nu dat ik met een Aldi spanband een balk heb gezekerd of met een Action net een tafel afdekt en klem zet, denk je dan dat je kunt beweren dat de spanband of net niet sterk genoeg is omdat ze van de Aldi of Action komen?
Bij P061
indien losgestorte lading in een laadbak is geladen en die lading in het midden boven zijschotten uitsteekt, slechts verbaliserend optreden indien de vrije ruimte onder de rand van de zijschotten onvoldoende is en daardoor kans bestaat dat lading tijdens het rijden op de weg valt; zo mogelijk foto maken van lading in laadbak
Hier blijkt mijns inziens duidelijk genoeg uit dat losliggende lading niet afgedekt hoeft te zijn.

Er zijn wel artikelen in het Verkeersknooppunt geschreven. Ik kom echter niet op mijn werkplek en kan ze nu niet opzoeken.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 26 apr 2020, 11:08

Recente of langer geleden Piet?

Edit: nee, heb ik niet hier, zijn ouder... 😉
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 26 apr 2020, 11:38

Frans schreef:
26 apr 2020, 11:08
Recente of langer geleden Piet?

Edit: nee, heb ik niet hier, zijn ouder... 😉
In de nummers 196, pag 6, 188, pag 14 en 180, pag 12 staan artikelen over ladingzekering.
Ik kon deze ook nog vinden.
ladingzekering.pdf
Helemaal onderaan, in de linker hoek, staat een stukje over suikerbieten. Ik vind dat dat dus ook van toepassing is op een grasmaaier in een aanhangwagen met voldoende hoge schotten.

Piet
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 26 apr 2020, 12:03

Skipperje schreef:
26 apr 2020, 11:38
Ik kon deze ook nog vinden. ladingzekering.pdf Helemaal onderaan, in de linker hoek, staat een stukje over suikerbieten. Ik vind dat dat dus ook van toepassing is op een grasmaaier in een aanhangwagen met voldoende hoge schotten.

Piet

Ik vind 't geen goede vergelijking; suikerbieten zoeken 'automatisch' naar een laag zwaartepunt, een grasmaaier of welk apparaat dan ook, denkt daar heel anders over.
300 kilo suikerbieten zullen idd niet snel over een opstaande rand vallen, een grasmaaier met datzelfde gewicht doet dat wel. Tenzij de schotten voldoende hoog zijn, maar ja, wat is voldoende hoog?

Een vergelijking tussen 'losse lading' zoals suikerbieten en machines is wat mij betreft zinloos.

Daarnaast wordt in het artikel heel veel gesproken over 'voldoende hoge schotten'. Een meter hoog is idd voldoende om een bankstel binnenboord te houden, maar rijd vlot over een hobbel met je stuiterende boedelbakje en je bent je bakstel kwijt. Ik heb 't letterlijk voor m'n ogen zien gebeuren. Nu kan ik me niet meer herinneren hoe hoog het schot feitelijk was, maar hij ging er lachend overheen. Kleine aanhangertjes zijn niks anders dan rijdende pingpongballen..

Wat is 'voldoende hoog'? Ja, zeg 't maar..

In Duitsland weten ze overigens wel raad met ladingszekering; in Nederland zijn we, daarbij vergeleken, veel te soepel. Chauffeurs vertellen het ook; blijven ze in Nederland dan is 2 spanbandjes genoeg, moeten ze de grens over, dan gaan ze er meer tijd en moeite insteken.

Ps:
Ook de politie heeft een app ontwikkeld voor 'ladingszekering'. Je moet even weten hoe 't werkt, maar het geeft lig (naast het handboek) een goede indicatie van het aantal spanbanden dat je nodig hebt om een lading vast te zetten; 9 van de 10 keer gokken wij veel te laag..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 26 apr 2020, 12:33

zijlvaart67 schreef:
26 apr 2020, 12:03
Een vergelijking tussen 'losse lading' zoals suikerbieten en machines is wat mij betreft zinloos.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Een bult zal de kar doen stuiteren en een machine zal mee gaan maar suikerbieten zullen de kracht naar boven door moeten geven, met als gevolg dat de dit gedempt wordt.

Piet

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 26 apr 2020, 12:49

Nou zijn suikerbieten per definitie al een apart verhaal; echt 100% los is 't niet en 'vast' is het eigenlijk ook niet. Net halve kauwgom..

Heb je geen beter voorbeeld? :P

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 26 apr 2020, 13:40

zijlvaart67 schreef:
26 apr 2020, 12:49
Nou zijn suikerbieten per definitie al een apart verhaal; echt 100% los is 't niet en 'vast' is het eigenlijk ook niet. Net halve kauwgom..

Ja hoor... Een aanhanger vol Bubblicious 8) 8)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 26 apr 2020, 14:27

zijlvaart67 schreef:
26 apr 2020, 12:49
Ik wacht nu op de foto van TS, als hij al reageert.

Piet

Dusty
Deskundige
Deskundige
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Dusty » 26 apr 2020, 15:03

Pim schreef:
26 apr 2020, 09:25
Ik meen zelfs in een uitzending van Blik op de weg een Haagse, enigszins corpulente 8), agent met krulsnor te hebben horen zeggen dat het er bij een aanrijding ook niks af mocht vallen.... Ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.
Heb hier (op de computer....) nog wel een filmpje van Blik op de weg, waarbij ik bij het zien op de tv meteen riep op welke weg en waar het was opgenomen.
En vervolgens, toen de motoragent mét snor de combinatie inhaalde, de volgende verbazing te verwerken kreeg om dat ik mijn eigen zwager in beeld kreeg die op zijn aanhanger een mobiele graafmachine (Bobcat voor de kenners.....) niet al te goed vast had staan.
Hij wordt er na herhaling op tv nog steeds aan herinnert, als iemand die hem weer herkende. :P

De makers hebben, om dat hij ontkende dat er iets mee kon gebeuren (zat in zijn ogen goed vast), een proef gedaan om aan te tonen dat bij een uitwijkmanoeuvre de graafmachine er wel degelijk afging. :oops:

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 26 apr 2020, 16:24

Heren, is het niet makkelijker om te wachten op de reactie van TS ???
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Gesloten