Met kinderen uit andere gezinnen in de auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
FrancoisB
Infopolitie Gast

Met kinderen uit andere gezinnen in de auto

Bericht door FrancoisB »

Mijn zoon zit op speciaal onderwijs en die moeten wij zelf van en naar school brengen. Nu hebben wij met 2 gezinnen uit het dorp met kinderen op dezelfde school geregeld dat we om beurten de kinderen van en naar school rijden. Er zit dan steeds 1 ouder met eigen kind en 2 kinderen uit 2 andere gezinnen in een auto. 1 kind is 12 jaar, de andere 2 zijn 10 jaar.

Is dit ivm corona toegestaan?

Jan
Superlid
Superlid

Re: Met kinderen uit andere gezinnen in de auto

Bericht door Jan »

Dit zegt de rijksoverheid :
Leerlingenvervoer in het speciaal onderwijs en voor leerlingen die niet bij het reguliere onderwijs in de directe woonomgeving terecht kunnen, kan plaatsvinden op de reguliere manier. Leerlingen onderling hoeven daarbij geen 1,5 meter afstand te bewaren, en slechts zo veel mogelijk ten opzichte van de chauffeur. Afstand houden tot de chauffeur zal in veel gevallen echter niet mogelijk zijn. Het RIVM adviseert daarbij dezelfde lijn aan te houden als bij de leraren: niet al het contact kan voorkomen worden Het RIVM geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat jonge kinderen ondervertegenwoordigd zijn in de patiëntenpopulatie. Als kinderen ziek worden, verloopt de ziekte mild. Om die reden is de kans dat ze het doorgeven aan een volwassene ook klein. De exacte uitwerking van het leerlingenvervoer volgt nog.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Het is hoogst waarschijnlijk toegestaan. Het samenscholingsverbod geldt over het algemeen niet voor jeugdigen tot en met 12 jaar en 1 volwassen begeleider.

(Er is een model verordening maar iedere veiligheidsregio kan zo zijn eigen regels stellen. Daarom kan het niet met absolute zekerheid worden bevestigd zonder de veiligheidsregio te weten. Maar er wordt zelden afgeweken van het model).
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

FrancoisB
Infopolitie Gast

Bericht door FrancoisB »

Het gaat om de regio noord-limburg

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Ik ben het met maestro eens dat het hoogstwaarschijnlijk wel mag. Ik denk dat ook de politie momenteel ook niet alle antwoorden op elke situatie weet en dus geen 100% uitsluitsel kan geven. Totdat er meer duidelijkheid is zou ik persoonlijk de gok wel durven te nemen. Zelfs als die enige 12 jarige volgende week 13 zou worden zou ik het nog steeds wel gokken.
Volgens de letter van de wet mag het misschien niet, maar net zoals ik de kans niet heel groot acht dat ik bekeurd zal worden omdat ik op minder dan 1 meter van mijn buren in de tuin zit, met slechts een lullig schuttinkje van 1,80 meter hoog ertussen, denk ik dat ook een auto met 3 jonge kinderen erin niet de hoogste prioriteit zal hebben bij de politie.

Maar ik ben verder geen agent.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

De veiligheidsregio Limburg-Noord zegd het volgende:
https://www.vrln.nl/file/797/download

Artikel 2.2. Niet in acht nemen veilige afstand
1. Het is verboden zich in een groep van drie of meer personen op te houden zonder tot de dichtstbijzijnde persoon in die groep en andere personen een afstand te houden van ten minste 1,5 meter.
2. Dit verbod is niet van toepassing op:
a. personen die een gezamenlijke huishouding vormen;
b. kinderen tot en met 12 jaar die samenspelen onder toezicht van een of meer van hun ouders of voogden die daarbij onderling een afstand van 1,5 meter in acht nemen;
c. overige personen die op één adres woonachtig zijn, voor zover zij in de woning verblijven.

Het spreekt over spelen maar als spelen mag dan kun je aannemen dat het vervoer naar speciaal onderwijs of een speelplek ook mag.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

maestro schreef: 25 apr 2020, 05:10 Het spreekt over spelen maar als spelen mag dan kun je aannemen dat het vervoer naar speciaal onderwijs of een speelplek ook mag.
Ik ben geen jurist, maar ik denk hier anders over. Door vervoer toe te staan kun je, overdreven, massa's kinderen naar één en dezelfde plek brengen en dat wil men vast nog niet. Ik denk dat de uitzondering is voor het spelen in je eigen omgeving. Ballorig is gesloten en als ouders hun kroost daar alle allemaal kwijt kunnen, zou Ballorig graag flinke omzet willen draaien.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Ik ben geen jurist en geen politie, maar het weer openen van scholen lijkt me momenteel belangrijker en meer essentieel dan het openen van binnen- (of zelfs buiten)peeltuinen. Dat massa's kinderen naar scholen gebracht moeten worden is onvermijdelijk. De binnenspeeltuinen zijn ook niet onbelangrijk maar moeten op dit moment gewoon nog even wachten. Hoe jammer ook.Het brengt namelijk ook met zich mee dat er massa's volwassenen naar de speeltuinen gaan.

En ik denk dat ouders hun gezond verstand heus wel zullen gebruiken bij het naar school brengen. Juist ook omdat het ook om de eigen veiligheid gaat. Dus als er in het geval van TS zinnige alternatieven zijn voor het vervoer , moeten die uiteraard eerst overwogen worden, maar soms kan dat in de praktijk gewoon niet, of kan het in theorie wel maar is dat financieel echt niet op te brengen. En zelfs in het professionele leerlingenvervoer , kan de veilige afstand niet altijd vermeden kunnen worden, zie de link van de overheid.

PanteR
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Leeftijd: 27

Bericht door PanteR »

maestro schreef: 25 apr 2020, 05:10 De veiligheidsregio Limburg-Noord zegd het volgende:
https://www.vrln.nl/file/797/download

Artikel 2.2. Niet in acht nemen veilige afstand
1. Het is verboden zich in een groep van drie of meer personen op te houden zonder tot de dichtstbijzijnde persoon in die groep en andere personen een afstand te houden van ten minste 1,5 meter.
2. Dit verbod is niet van toepassing op:
a. personen die een gezamenlijke huishouding vormen;
b. kinderen tot en met 12 jaar die samenspelen onder toezicht van een of meer van hun ouders of voogden die daarbij onderling een afstand van 1,5 meter in acht nemen;
c. overige personen die op één adres woonachtig zijn, voor zover zij in de woning verblijven.

Het spreekt over spelen maar als spelen mag dan kun je aannemen dat het vervoer naar speciaal onderwijs of een speelplek ook mag.
Als de VR LN had gewenst dat mensen zich mogen verplaatsen in een auto naar een speeltuin dan hadden ze dat wel toegevoegd. Door bijvoorbeeld of lid 1 te beperken met de toevoeging van “in de publieke ruimte” (zoals sommige VR’s hebben) of lid 2 b uit te breiden. Maar dat is niet gedaan en dus is het niet toegestaan.

Ik snap niet waarom mensen continu zaken aannemen over de noodverordening indien dat in hun eigen voordeel is...

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door Skipperje »

@Jan ik ben juist tegen die groepsvorming. Ik wil Ballorig niet open. Misschien was mijn bericht niet duidelijk?
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 39

Bericht door Mir81 »

Jan schreef: 25 apr 2020, 11:57 En ik denk dat ouders hun gezond verstand heus wel zullen gebruiken bij het naar school brengen. Juist ook omdat het ook om de eigen veiligheid gaat.
@Jan , dit hoop ik al sinds de start van dit alles. Voor alle leden van deze samenleving. Helaas moeten we toch nog te vaak mensen waarschuwen/bekeuren, waaronder ook ouders. Lijken lak te hebben aan hun eigen veiligheid. Ben benieuwd hoe het er straks uitziet rond de scholen.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

Skipperje schreef: 25 apr 2020, 08:51
maestro schreef: 25 apr 2020, 05:10 Het spreekt over spelen maar als spelen mag dan kun je aannemen dat het vervoer naar speciaal onderwijs of een speelplek ook mag.
Ik ben geen jurist, maar ik denk hier anders over. Door vervoer toe te staan kun je, overdreven, massa's kinderen naar één en dezelfde plek brengen en dat wil men vast nog niet. Ik denk dat de uitzondering is voor het spelen in je eigen omgeving. Ballorig is gesloten en als ouders hun kroost daar alle allemaal kwijt kunnen, zou Ballorig graag flinke omzet willen draaien.

Piet
Ik snap je punt ten aanzien van vervoer en je kunt daar ook juridisch volkomen terecht anders over denken. Alleen zit je met speciaal onderwijs dat die expres is geopend en dan zullen ze er naar toe vervoerd moeten worden. Soms kunnen ouders er voor zorgen dat ze hun eigen kind brengen en halen, maar dat kan niet altijd.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Bericht door maestro »

Mir81 schreef: 25 apr 2020, 14:30
Jan schreef: 25 apr 2020, 11:57 En ik denk dat ouders hun gezond verstand heus wel zullen gebruiken bij het naar school brengen. Juist ook omdat het ook om de eigen veiligheid gaat.
@Jan , dit hoop ik al sinds de start van dit alles. Voor alle leden van deze samenleving. Helaas moeten we toch nog te vaak mensen waarschuwen/bekeuren, waaronder ook ouders. Lijken lak te hebben aan hun eigen veiligheid. Ben benieuwd hoe het er straks uitziet rond de scholen.
Mensen denken altijd dat hun niet zal overkomen, etc. Maar er zijn nu eenmaal altijd bottle necks, zoals in en uitgangen van bijvoorbeeld tram, metro en bus of bij de kassa waar anderhalve meter in de prakties niet haalbaar is. En we blijven mensen, met kudde gedrag en willen graag in de wei grazen in plaats van in de stal. De rationeel denkende mens is een illusie. We weten wel wat goed is, maar de emotie neemt het over. Dus zul je moeten beboeten om iedereen bij de les te houden.

Tja, straks de scholen. Wellicht moeten we afspraken maken over het exacte tijdstip dat een kind wordt opgehaald. A om 16:00 uur, B om 16:01, etc. Anders zal de anderhalve meter voor ouders niet te doen zijn omdat iedereen zijn kind op het zelfde tijdtip komt halen.

Gesloten