Parkeren op privé domein zonder kenteken?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Parkeren op privé domein zonder kenteken?

Bericht door Pim » 21 apr 2020, 13:20

Neem van mij aan dat dit niet de oplossing is voor 'uw' probleem. De gemeente staat snel op de spreekwoordelijke stoep. Als dan het balletje gaat rollen...

Ik schreef 'uw' want ik denk dat dit niet geheel uw probleem is. Persoonlijk zou ik in uw situatie het voertuig op een reguliere parkeerplek plaatsen met uw Belgische plaat. Als het goed is houdt u deze na afmelden in België. Ik zou er verder niet over praten in de buurt. En eens in de, pak hem beet, drie weken de auto 20 meter verplaatsen.

Die 20 meter voorkomt 2 dingen:
1. Dat men denkt dat de auto achtergelaten is een men gaat klagen , de politie belt en deze gaat onderzoeken.
2. Dat u risico loopt gecontroleerd te worden door toevallig surveillerende agenten.

Mocht er een boete komen, ik zou niet weten voor wat, dan beroept u zich op overmacht vanwege sluiting RDW, en legt u uw dilemma voor aan de Officier en eventuerl later aan de rechter.
Ik zou u wel adviseren uw verzekering in stand houden en uw Belgische plaat erop. Want ook geparkeerde voertuigen kunnen aansprakelijk gesteld worden bij kop-staart aanrijdingen (geparkeerd staan in de lengte richting en een rijdend voertuig schuift er een paar op een hoop). Of schade oplopen die u door uw verzekeraar het best kunt laten afhandelen.

Met buitenlandse platen loopt u geen gevaar voor registervergelijkingen (MRB en WAM plichtig). of scan-voertuigen van gemeenten (parkeerbelasting betaald parkeren)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 22 apr 2020, 10:14

Oei, dat vind ik wel een heel erg slecht advies. As het kenteken geschrapt wordt staat de auto zonder geldig kenteken op de openbare weg. Dat is niet alleen reden voor een behoorlijke bekeuring (uit het blote hoofd k026a) maar ook reden voor een inbeslagname, en eventuele vernietiging of verbeurdverklaring van het voertuig.

Daarnaast zal ook de verzekering lastig gaan doen wanneer het kenteken van de auto geschrapt is en deze in het buitenland, terwijl het kenteken ongeldig is, op de openbare weg geparkeerd staat en er een beroep wordt gedaan op aansprakelijkheid. Het verkeersbureau zal de schade dekken maar bij het verhalen van de schade gaat het pijn doen.

Advies: auto ergens bij familie, bekende of een lokale boer in een schuur of garage stallen tot het mogelijk is te keuren.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 22 apr 2020, 10:53

Hoewel je helemaal gelijk hebt beschikt niet iedereen over de genoemde voorzieningen.

En ik ben van mening dat de overheid (RDW) deze situatie, hoe begrijpelijk ook, veroorzaakt. En dat de burger daarmee in een overmacht situatie komt. Je kunt moeilijk stellen dat iemand dan maar niet naar Nederland moet verhuizen met zijn auto in Covid-19 tijden omdat...

En hoe snel wordt een stilstaand voertuig gecontroleerd op geldigheid van kenteken. Zeker een Belgisch kenteken in NL. Kans zeer klein.
Laat staan dat een verzekeraar daar wat mee doet wanneer het voertuig, door overmacht, stilstaand, ergens bij betrokken raakt. Ok die kans is klein en de aansprakelijkheid kan dan volledig weerlegd worden bij de veroorzakende partij. Zolang je maar niet aan het verkeer gaat deelnemen. En dat was ook deel van mijn advies.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door Botje » 23 apr 2020, 10:36

In mijn ogen kun je je onmogelijk beroepen op overmacht vanwege de corona-crisis. Er zijn zoveel andere mogelijkheden dan de auto zonder geldig kenteken op de weg te zetten... Maar allez, @YPaenen zal uit de adviezen zelf een keuze moeten maken.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

YPaenen
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Paenen
Contacteer:

Bericht door YPaenen » 23 apr 2020, 11:42

Bedankt voor alle antwoorden en adviezen!

Een samenvatting van alle regels en gevolgen is:
Domein dat volgens het kadaster privé-eigendom is wordt gezien als openbaar domein, als het voor iedereen bereikbaar is (niet afgezet met een omheining). Om op de openbaar domein te parkeren moet het voertuig een ingeschreven kenteken hebben, verkeersbelastingen zijn betaald en WA verzekerd zijn. Stel dat een bestrate voortuin, die op deze wijze deel uitmaakt van openbaar domein, wordt gezien als ‘trottoir’, riskeer je bij parkeren hierop een parkeerboete.
Een voertuig met een geschrapt kenteken mag niet op de openbare weg staan. Hiermee riskeer je een bekeuring (k026a), inbeslagname, vernietiging of verbeurdverklaring van het voertuig.
Een voertuig zonder kenteken mag niet op openbaar domein staan. De gevolgen zijn idem aan hierboven, je valt meer op (geen kenteken) en je riskeert dat het voertuig wordt aanzien als ‘achtergelaten’.

Indien het voertuig niet verzekerd is en het openbaar geparkeerd voertuig betrokken geraakt bij een ongeval, ben je zelf aansprakelijk.

Het voertuig mag zonder kenteken/verzekering/mrb in een afgesloten voortuin staan (privé domein), op voorwaarde dat hij niet zichtbaar is vanaf de weg. De regels over aanleg van een omheining staan in de ‘Algemene Plaatselijk Verordening’ van jou gemeente. Deze omheining mag geen gevaar opleveren voor overige weggebruikers. Mogelijk moet je een vergunning aanvragen om een omheining te plaatsen. Dit kan je hier controleren:
https://www.omgevingsloket.nl/Particuli ... ?init=true

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 23 apr 2020, 13:21

Uw aansprakelijkheid bij schade aan derden, veroorzaakt door uw voertuig, ten tijde van geparkeerd staan(!) is verhaalbaar op de veroorzaker.
U zult daar alleen zelf werk van moeten maken wanneer uw verzekeraar daar omwille van het verlopen kenteken een punt van maakt.
En dát weet u nog niet eens. Ook daarover kunt u met uw verzekeraar in overleg treden. Leg afspraken wel zwart-op-wit vast.
Die regel

Met een eventueel positief resultaat van uw verzekeraar Ik zou eens met de lokale politie gaan praten over het parkeren in een parkeervak, verzekerd en wel, met uw Belgische platen. Degene die daar tegen zou kunnen optreden is namelijk... de lokale politie.
Leg ook hen uw situatie van onmacht uit.
Vaak is dat voldoende om de kou uit de lucht te halen (tot het moment dat de RDW weer keuringen uit gaat voeren).
Het is vanuit uw zijde geen kwestie van niet willen of geld willen uitsparen (van de keuring).
Daar zal vast begrip voor te vinden zijn.

Op deze wijze is het verzekeringsprobleem en boete/inbeslagname getackeld.
Twee telefoontjes en twee vervolggesprekken...

Daar zou ik de route van een omgevingsvergunning niet voor kiezen.
Dat betekent: voorstel indienen, 6 weken reactietijd van uw gemeente.
Dan bij positief besluit 4 of 6 weken bezwaartermijn voor omwonenden/belanghebbenden voor over hebben.
Dan praten we over 10-12 weken voordat u iets mag aanpassen aan de situatie.
Dan is de RDW alweer aan het keuren schat ik zo in.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 apr 2020, 09:59

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 24 apr 2020, 11:30

Pim schreef:
24 apr 2020, 09:59
Kwam deze toevallig tegen
Frans schreef:
21 apr 2020, 10:56
In Nederland heb je de gemeente die verplicht is om beleidsregels op te stellen waaraan eigenaren moeten voldoen voor ze "met een uitweg" mogen aansluiten op de openbare weg. Enerzijds is die gemeente verplicht die uitweg te bieden, anderzijds mogen ze daar uiteraard regels voor opstellen.
Ja...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 24 apr 2020, 18:34

Jaja 8)
Echt waar.
Toevallig.

Ik bedoelde als bevestiging van hetgeen jij zei.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 24 apr 2020, 18:47

Ah ok @Pim, mijn bericht zelf sloegen weinig mensen op aan. Geeft niks, maar nu blijkt dat gemeenten actief pagina"s plaatsen met dit soort informatie ~ en ik vind het overigens een verkeerd gebruik van de beleidsregel, een voortuintje is geen uitweg , maar toe maar ~ is het aardig om te zien dat het wel relevant is.

Blij dat je hetgeen ik zei ondersteund... :-D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten