Vals ID bij invordering rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Joeri90
Infopolitie Gast

Vals ID bij invordering rijbewijs

Bericht door Joeri90 »

Ik kreeg gisteren per post een PV met daarin kennisgeving vordering overgifte rijbewijs. Deze moet ik dus op een bureau gaan inleveren.

Ik zou zijn staandegehouden en er zou een ernstige verkeersovertreding gemaakt zijn.

Ik was dit alleen niet en kan dit ook aantonen.

Nu is mijn vraag hoe kan dit gebeuren? Blijkbaar is er bij staandehouding geen rijbewijs gevraagd of getoond anders was deze direct wel ingenomen?

Als iemand mijn NAW gegevens doorgeeft vindt er tegenwoordig toch direct controle plaats waarbij ook rijbewijs foto's zichtbaar zijn? Ik ken zo wel enkele "vrienden" die dit zouden doen maar geen van hun lijkt op mij.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: Vals ID bij invordering rijbewijs

Bericht door zijlvaart67 »

Kennelijk heeft iemand, volgens uw zeggen, misbruik van uw identiteit gemaakt.

Wacht niet af, maar neem actief contact op met de politie om uw kant van het verhaal toe te lichten en vraag hoe de identiteit van de bestuurder dan wel is vastgesteld.

Niets doen leidt tot grotere problemen.

We horen graag over het hoe en wat er exact speelt..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

U kunt aangifte doen artikel 231b Wetboek van Strafrecht. Besef dat je vanwege de vordering tot overgifte op dit moment geen auto of ander rijbewijs plechtig motorvoertuig meer mag besturen ongeacht de vraag of er wel of geen fout is gemaakt.
Als iemand bij zijn staandehouding niet kan identificeren volgt aanhouding ter vaststelling van de identiteit.
Hoewel een stuk moeilijker is het niet onmogelijk dat dan toch een valse identiteit wordt geregistreerd.
Ik adviseer u ook zsm contact op te nemen met het team dat de vordering doet zodat snel kan worden vastgesteld of uw verhaal klopt.
Het komt ook voor dat, hoewel geen twijfel over wie er was aangehouden, deze persoon tot bij de rechter blijft ontkennen die persoon te zijn geweest.

Wellicht in uw kennissen kring even een rondvraag doen wie u dit kunstje geflikt heeft. Het scheelt als die persoon zich zelf natuurlijk meldt. Waar misbruikt die persoon uw gegevens nog meer voor is ook een vraag. Post dit op fb, Instagram etc en voer de sociale druk een beetje op.
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

Joeri90
Infopolitie Gast

Bericht door Joeri90 »

Na rondvragen met daarbij aan te geven dat mijn rijbewijs door dit grapje ongeldig is, ben ik er bijna zeker van de persoon te hebben gevonden. Ik kan dit alleen niet bewijzen.

Verder is deze persoon ook niet meegenomen naar het bureau en was het afgeven van mijn naw en geboortedatum bij staandehouding blijkbaar dus voldoende...

Ik ben toch maar even met m'n advocaat wezen overleggen en het makkelijkste blijkt om direct naar de rechter te stappen aangezien ik wel onomstotelijk kan bewijzen dat ik het niet was.

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Joeri90 schreef: 19 apr 2020, 18:13
Ik kan dit alleen niet bewijzen.

(...)

aangezien ik wel onomstotelijk kan bewijzen dat ik het niet was.
Maar hoe dan?

roadtrain
Inventaris
Inventaris
Geslacht:

Bericht door roadtrain »

Wellicht een goed alibi?

Mitch
Stamgast
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34

Bericht door Mitch »

Als die 'vrienden' zulk soort geintjes vaker doen, dan zou ik alsnog aangifte doen. Wie weet is je naam wel vaker misbruikt en is er nog meer ellende onderweg. Zou je aangifte je zaak bij de rechter kunnen versterken?

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Leeftijd: 59

Bericht door SWAT »

Ik kan me bij een staande houding en een overgifte alleen een 50+ snelheidsovertreding verzinnen. Dat is een feit waarvoor niet direct aangehouden wordt.
Als de bestuurder zich niet kan identificeren, de auto niet op zijn naam staat en ik zijn foto niet kan raadplegen in de RDW database gaat hij toch echt mee naar het bureau voor identificatie.
Ik begrijp dat u eerst uw rijbewijs gaat inleveren en dan bezwaar maken tegen de invordering?
In memoriam: Sean Connery "The name is Bond, James Bond".

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 33

Bericht door vraagteken »

Staat er in de brief ook welk kenteken er bij de overtreding gebruikt is toevallig?
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

Gesloten