Door rood rijden, doordat remmen niet werkte

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bacobassie
Infopolitie Gast

Door rood rijden, doordat remmen niet werkte

Bericht door Bacobassie » 18 apr 2020, 01:12

Goededag,

Vandaag reed ik in mijn werkbus over een druk rotonde. Bij de eerste stoplichten merkte ik dat mijn remmen niks deden, ik was hier mee bezig dat ik het stoplicht niet zag qau kleur. De tweede zag ik echter wel deze was rood en ik heb uit nood aan de handrem getrokken. Stel ik heb door rood gereden en krijg hier een boete voor, kan ik deze dan aanvechten?

Mir81
Toplid
Toplid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Door rood rijden, doordat remmen niet werkte

Bericht door Mir81 » 18 apr 2020, 08:25

Aanvechten kan altijd. Maar je zal dan wel e.e.a. moeten kunnen aantonen.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 18 apr 2020, 08:39

Is de werkbus na deze rotonde weggehaald met een autoambulance? Met andere woorden, deden de remmen het echt niet meer, of deden ze het later weer en kon u toch doorrijden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 18 apr 2020, 09:31

Als de remmen niet werken mag het voertuig niet op de weg rijden. Bij een constatering zou dit dan ook een verbod voor rijden op de weg opleveren en bent u verder van huis. Tijdig en goed onderhoud kan dit allemaal voorkomen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 18 apr 2020, 10:20

Ik geloof niet dat een officier en een rechter deze smoes accepteren. Die gaan heel veel vragen hebben, stellen, en om bewijs vragen zoals bon van het takelbedrijf, bon van de reparatie, of waarom u verder bent gereden zonder te takelen, zonder reparatie, etc.

En al handremmend op de kruising tot stilstand gekomen?
Knap. Probeer eens met een handrem met een beetje werkbus vanaf 50 km/uur tot stilstand te komen...
Daar heb je een landingsbaan voor nodig.

Bovendien branden bij een handrem remming branden je remlichten niet. Een roodlichtfoto zal dat verschil aan het licht brengen. Vraag die foto maar eens op als bewijs. 8)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 19 apr 2020, 13:28

@Proost We mogen toch aannemen dat de rem onderweg kapot is gegaan, dit pas geconstateerd werd bij de verkeerslichten en na dit feit voor onderhoud naar de garage is gegaan.
@Pim Er gaan echt wel remmen kapot, dat heb ik bij mijn onderzoeken bij verkeersongevallen wel gemerkt. Daarom vind ik het woord "smoes" niet juist. Met de wettelijke vertraging van de parkeerrem sta je na 60 m stil als je 50 km/h reed.Maar de meeste remmen hebben meer vertraging dan wettelijk minimaal is voorgeschreven. Dus kun je na 30 m ook wel stil staan. Zolang je maar niet blokkerend gaat remmen, want dan ga je 180 graden rond. Het hangt van het defect af of de remlichten gaan branden. Maar logischerwijze heeft de bestuurder met de voetrem geremd toen hij de 1e keer het verkeerslicht passeerde.

Piet

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 19 apr 2020, 13:34

Eens met skippertje, het hoeft geen smoes te zijn. Maar het gaat erom wat men kan bewijzen, dus de vraag naar een autoambulance o.i.d. valt te verwachten. De rechter zal het niet op iemands blauwe ogen willen aannemen maar bewijs willen zien dat er werkelijk sprake was van overmacht.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 19 apr 2020, 23:39

smoezen geloof ik inmiddels niet meer in ik heb aantal prenten gekregen waar een heel duidelijke oorzaak en te grondslag laag en het is steeds .Meneer u bent verantwoordelijk,voor de deugdelijke staat van uw voertuig.
Dat betreft dan een simpel lampje dat onderweg faalt tot een lekkende uitlaat.
Never change a winning team

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 20 apr 2020, 03:21

Klopt Speedeo, maar daar kun je niet aannemelijk maken dat het net op dat moment is gebeurd en je er geen weet van had. Dan kiest men al heel snel voor de toverformule dat je verantwoordeijk bent voor de staat van het voertuig omdat men niet in discussie wil gaan over iets wat toch niet te bewijzen is. Het is minder aannemelijk dat iemand zonder remmen blijft doorrijden zodat je dan een kans maakt, al zal een rechter doorvragen.

Een collega van mij had ooit een client die eem mooi excus had om zwart te rijden in de tram. (Iets van geen geld, moeder met speodopgenonmen in het ziekenhuis en wilde haar bezoeken. Had ook bewijs). Iedereen dacht dat de rechter geen boete zou opleggen. De rechter stelde echter slechts 1 vraag: "Hoe bent u vandaag naar de zitting gekomen?"

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 apr 2020, 07:48

Simpel houden, het gaat tenslotte om de Wet Mulder:
De gedraging (het strafbare feit) is verricht. Dat het voertuig wellicht technische mankementen vertoont komt voor rekening van de betrokkene.
Verlaging van de sanctie is niet passend; als je door defecte remmen jezelf en anderen ernstig in gevaar brengt, heb je eerder recht op een zwaardere straf dan een lichtere.

Auto's beschikken over dubbele (gescheiden) remsystemen(!) en beide stoppen er (zonder aankondiging) opeens mee en toevallig ook nog bij een kruising met flitspaal? En dan rollen we ook nog eens door rood en niet door groen?

Ik zag gisteren nog een hert lopen met hoefjes en een gewei van goud.. Niemand heeft dat ooit eerder gezien, maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan..

Bassie moet wat minder baco's drinken.. Slecht voor z'n creativiteit, maar dan valt hij anderen niet lastig met dit soort casussen..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 20 apr 2020, 15:37

Het 1e ben ik met je eens. Wet Mulder kent geen vrijstelling rijden door rood met defecte rem. Maar als het mij overkwam en ik kon dit aantonen, dan ging ik toch in bezwaar. Ik heb hier wel meer uitslagen gelezen van bezwaar waar ik mij hoogst over heb verbaasd.
Het 2e deel vind ik niet juist. We krijgen een vraag en daarop kunnen we antwoorden. Geloof je het niet, geef dan geen antwoord. Ik houd mijzelf altijd voor dat een klok die niet loopt toch 2x per dag de juiste tijd weergeeft. Dus waarom zou het verhaal van TS ook niet eens waar kunnen zijn?

Piet

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 20 apr 2020, 16:09

Skipperje schreef:
19 apr 2020, 13:28
@Proost We mogen toch aannemen dat de rem onderweg kapot is gegaan, dit pas geconstateerd werd bij de verkeerslichten en na dit feit voor onderhoud naar de garage is gegaan.
"Assumption is the mother of all...."
Daarmee niet zeggende dat het niet waar is. Hoewel niet onmogelijk lijkt het mij alleen zeer onwaarschijnlijk. De kans dat zoiets gebeurt, gezien de gegeven omstandigheden, is wellicht nog kleiner dan de loterij winnen. Dus m.i. kan het twee kanten op.
1. Het is gebeurd zoals beschreven en daarmee vermoedelijk makkelijk uit te leggen in het bezwaar. Je hebt namelijk bewijzen te over; foto's van het zeer merkwaardige defect, een rekening van de garage, sleepkosten etc etc
2. Er is ons gevraagd om argumenten aan te dragen voor een totaal uit de duim gezogen verhaal voor een bezwaar in het kader van 'niet geschoten is altijd mis'. Ik werk daar niet zo graag aan mee.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 20 apr 2020, 16:47

Aan nummer 2 werkt niemand graag mee en ik denk dat voldoende is uitgelegd dat nummer 2 niet werkt. Wil je een kans maken dan zul je toch echt met bewijs moeten komen die je verhaal aannemelijk maken.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 apr 2020, 18:45

@Piet:
Er zijn in Nederland vele kruisingen, slechts weinigen zijn voorzien van flitsapparatuur, maar de topicstarter reed toevallig op zo'n kruising af. De kans dat je door rood gaat omdat je remmen weigeren is, vooruit, 50/50 met de kans op groen. Eigenlijk kleiner, maar toe maar.
De remmen weigeren nabij deze kruising. Geen week eerder, geen dag eerder, geen 5 minuten eerder en ook geen 5 minuten later, een dag later of een week later. Nee, bij het naderen van die ene kruising met die ene flitspaal gaat 't fout..

En wat is de vraag:
Kan ik onder een bon uitkomen?

Ja, sorry hoor, maar ik kan dit echt niet serieus nemen..en al helemaal niet in combinatie met de gekozen naam van de topicstarter..

Het lijkt me fantastisch als een rechter hierin meegaat, maar ik wil 't graag horen. Kan ik andere mensen helpen bij hun bezwaarschrift.

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 20 apr 2020, 19:24

:D echt eens, maar zoals gezegd de klok heeft soms gelijk. Dus vertrouw je de klok niet, vertel dan niemand de tijd. Dat is beter dan zeggen dat de klok niet goed kan staan, dat snapt iedereen. Ik ook!

Piet

Gesloten