hoeveel personen in auto voor rouwbezoek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
PanteR
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Re: hoeveel personen in auto voor rouwbezoek

Bericht door PanteR » 25 apr 2020, 13:24

Yizu schreef:
24 apr 2020, 17:36
maestro schreef:
23 apr 2020, 10:21
Wat betreft de studenten is het mij opgevallen dat het er 17 waren, dat is vrij veel en ik vermoed meer studenten dan er op een afdeling wonen. Maar het is aan de rechter daar een uitpraak over te doen en zoals Pim aangeeft geeft artikel 2.1 een mogelijkheid.
Volgens mij kan artikel 2.1 hier niet van toepassing zijn. Als ik het goed heb zaten de studenten voor hun flat in de (Openbare) tuin. Als dat onder georganiseerd samen komen valt mag niemand met zijn gezin in de tuin zitten. Prive of openbaar.

Denk dat de vraag is valt het wonen in een studentenflat waar je woonkamer, douche en toilet deelt met medestudenten onder een gezamelijke huishouding? Nee, dan kan de staat heel veel gaan cashen deze periode wan5 dan mag je ook niet met z’n allen in de woonkamer zitten.
Maestro gaf in een ander topic de noodverordening van de veiligheidsregio LN aan. In deze noodverordening is nog duidelijker gemaakt wat de bedoeling van de VR’s is.
Deze veiligheidsregio heeft publieke ruimte niet opgenomen in lid 1 en daarmee zouden de studenten zelfs binnenhuis in overtreding kunnen zijn (!), echter is sub c toegevoegd waarmee duidelijk is dat er binnenhuis geen probleem is EN dat zij buiten dus wel een probleem hebben.

M.a.w. zoals al eerder aangegeven is er juridisch geen enkele onduidelijkheid over studenten en hun huisvesting. Gewoon binnen blijven of buiten met voldoende onderlinge afstand of anders boete riskeren.

De veiligheidsregio Limburg-Noord zegt het volgende:
https://www.vrln.nl/file/797/download

Artikel 2.2. Niet in acht nemen veilige afstand
1. Het is verboden zich in een groep van drie of meer personen op te houden zonder tot de dichtstbijzijnde persoon in die groep en andere personen een afstand te houden van ten minste 1,5 meter.
2. Dit verbod is niet van toepassing op:
a. personen die een gezamenlijke huishouding vormen;
b. kinderen tot en met 12 jaar die samenspelen onder toezicht van een of meer van hun ouders of voogden die daarbij onderling een afstand van 1,5 meter in acht nemen;
c. overige personen die op één adres woonachtig zijn, voor zover zij in de woning verblijven.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 25 apr 2020, 16:24

Het punt dat de studenten terecht kunnen maken is dat de een dergelijk samenscholingsverbod een ernstige aantasting is van hun vrijheid. Dat betekent dat de maatregel wel gerechtvaardigd moet zijn in het kader van wat wordt beoogd te bereiken. De verspreiding van een besmettelijke ziekte is een dergelijk doel, maar hoe rechtvaardig je dat als het doel niet bereikt kan worden doordat ze allen op dezelfde afdeling wonen en social distancing daar niet aan de orde is. De maatregel helpt in hun geval niet mee aan het niet onderling verspreiden van Covid 19. Dus moet je je afvragen wat de rechtvaardigingsgrond is voor een zover gaande maatregel.

Waarmee ik niet zeg dat die rechtvaardiging er niet is/kan zijn.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Yizu » 25 apr 2020, 23:48

Dat is dus juist mijn punt. Ze ‘mogen’ het binnenshuis elkaar wel besmetten maar zodra ze buiten lopen ‘mogen’ ze dat niet meer.

Juridisch zal het wel allemaal dichtgetimmerd zijn maar logisch.....

PanteR
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Bericht door PanteR » 26 apr 2020, 03:41

We verschillen op dat punt echt van inzicht...

De studenten mogen nog steeds naar buiten, dus het verwijt dat het een ernstige aantasting van hun vrijheid is raakt kant noch wal. In de praktijk betekent dit dat een student met één huisgenoot een frisse neus kan halen. Maar als groep in de publieke ruimte is niet toegestaan. Hiermee gelden voor studenten dezelfde regels als voor andere groepen (tehuizen, AZC’s, daklozenopvang, etc.).

Vanaf de andere kant bekeken: als de kans op onderlinge besmettingen in een (groot) studentenhuis aanwezig is (doordat ze allemaal dezelfde sanitair gebruiken), is het dan niet logisch dat we de studenten zo veel mogelijk binnen proberen te houden en niet toestaan dat zij in grote groepen de publieke ruimte ingaan?

We kunnen niks doen aan dit soort studentenwoningen, maar we kunnen wel voorkomen dat ze massaal naar buiten trekken (met de risico’s op verdere besmettingen).

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 26 apr 2020, 14:32

De aantasting van de vrijheid is het verbod samen te scholen. Dat moet gerechtvaardigd worden.

Voor contact met andere mensen geldt de anderhalve meter afstand.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 26 apr 2020, 16:29

Aan de ene kant zetten ze de sluis open (zoals bijvoorbeeld de markt in Delft).
En dan wordt aan de andere kant gepiept dat het te druk is daar...

Net zoals het toelaten van toeristen..

Schiet mij maar lek.

Maar ik persoonlijk zou iedere bon nu aanvechten.
Laat een rechter er maar iets over zeggen dat iemand wel snachts in bed mag liggen met z’n vriendin maar niet met haar buiten mag bbq-en.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Yizu
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Yizu » 27 apr 2020, 12:14

Wat ik niet logisch vindt is dat ik met mijn 8 kinderen wel in park mag zitten omdat ze bij mij in huis wonen maar een groep studenten dat niet mag. Geldt voor 4 studenten die een 'normale' woning huren om de woonlasten te drukken? In mijn beleving voeren die wel en gezamenlijke huishouding.
PanteR schreef:
26 apr 2020, 03:41
Vanaf de andere kant bekeken: als de kans op onderlinge besmettingen in een (groot) studentenhuis aanwezig is (doordat ze allemaal dezelfde sanitair gebruiken), is het dan niet logisch dat we de studenten zo veel mogelijk binnen proberen te houden en niet toestaan dat zij in grote groepen de publieke ruimte ingaan?
Dit wordt toch iedereen ontmoedigd? of wil je nog verder gaan in de noodverordening? Denk niet dat we studenten anders moeten gaan behandelen dan alle overige mensen.
PanteR schreef:
26 apr 2020, 03:41
We kunnen niks doen aan dit soort studentenwoningen, maar we kunnen wel voorkomen dat ze massaal naar buiten trekken (met de risico’s op verdere besmettingen).
Massaal bedoel je in een groep? Wat al gebeurd conform de noodverordening.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 apr 2020, 12:59

Yizu schreef:
27 apr 2020, 12:14
Wat ik niet logisch vindt is dat ik met mijn 8 kinderen wel in park mag zitten omdat ze bij mij in huis wonen maar een groep studenten dat niet mag.
Jij met je 8 kinderen zijn 9 besmettingshaarden, hooguit.

Jij en je 8 medestudenten die in het weekend naar huis gaan en daar Pa, Ma en 2 zussen zien zijn 9 x 5 = 45 besmettingshaarden.

Ik snap het probleem wel... ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Yizu
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Yizu » 27 apr 2020, 13:52

Eens, maar dan kan ik er nog wel een paar.

14 kinderen (jonger dan 12jr) voetballen op de sportvereniging en gaan naar huis en besmetten Pa en Ma en 2 zussen zijn er 14 x 5 = 70 besmettingshaarden.

Kinderen hebben kleine rol bij verspreiding
RIVM-onderzoek naar de meldingen toont aan dat de verspreiding van COVID-19 vooral plaatsvindt tussen personen van ongeveer dezelfde leeftijd. Dit is op basis van gegevens van patiënten met klachten. Het gaat vooral om mensen tussen 40 en 80 jaar. Het komt minder vaak voor dat volwassenen kinderen besmetten. Als dat gebeurt, blijkt dat vooral in de thuissituatie te zijn. Patiënten onder de 20 jaar spelen een veel kleinere rol in de verspreiding dan volwassenen en ouderen.

Bron: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... oronavirus

Snap je punt echter ontgaat mij de logica. Als zij in 1 (studenten)huis wonen kunnen ze elkaar binnenshuis ook besmetten dus dan veranderd er niets aan jouw berekening. Daarom zoals eerder vermeld binnenshuis mag je elkaar wel besmetten maar zodra je buitenloopt is het ‘verboden’.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Programmeur
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 apr 2020, 14:10

Ja weet je, laten we in het openbare deel de officiële richtlijnen van het RIVM en de overheid gewoon volgen. Dat lijkt me het duidelijkst voor iedereen. ;)
Wijziging
Ik werd door een lid erop gewezen dat de laatste afbeelding van overheid(.)nl fout bleek te zijn. Meteen maar weer verwijderd...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 27 apr 2020, 15:16

Het lijkt inderdaad geen doel te dienen dat studenten die 's ochtends met zn 8n bij elkaar aan de ontbijttafel zitten (legaal), niet daarna samen naar buiten zouden mogen. Ik heb uit de media het argument gehoord dat hiervoor is gekozen omdat zo'n groepje jongvolwassenen een slecht voorbeeld zou geven voor andere mensen, en de handhaving lastiger zouden maken. Gezinnetjes zijn inderdaad eenvoudiger te herkennen.

Medisch of 'virologisch' slaat het nergens op. Sterker. Het is beter dat die 8 bij elkaar zouden blijven, dan elk 1 ander ontmoeten.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 27 apr 2020, 16:58

Studenten staan ingeschreven op het adres van de studentenflat. Bij controle zal altijd blijken dat allen op hetzelfde adres wonen, waarbij verschillende afdelingen in een flat een ander numer hebben, zoals 160A, 160B etc. Het is dus te controleren.

Yizu
Lid
Lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Yizu » 27 apr 2020, 17:59

Dat is niet in alle situatie het geval.

Als jij in een woning woont die meerdere slaapkamers heeft je ook een woongroep opstarten en dan heb je toch echt allemaal hetzelfde huisadres.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 27 apr 2020, 19:55

Het punt was meer dat handhaving dan een hele tijd bezig is om tot de conclusie te komen dat er niet geschreven kan worden. Dat was ongewenst.

el chiko
Lid
Lid
Roepnaam: Jos
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door el chiko » 28 apr 2020, 09:06

eigenlijk wel leuk communicatie.

de vraag: hoeveel personen in een auto voor rouwbezoek?
- Iemand heeft denk ik de aandacht afgeleid naar een studentenhuis.
- de discussie is succesvol, en inhoudelijk, veranderd en we gaan er allemaal in mee.

Studentenhuizen rijden toch niet vaak naar een rouwbezoek?
Als een schaap over dam, hek kapot

Gesloten