hoeveel personen in auto voor rouwbezoek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Wouters
Infopolitie Gast

hoeveel personen in auto voor rouwbezoek

Bericht door Wouters » 16 apr 2020, 09:29

Beste heer, mevrouw,

Mijn vraag is het volgende:
Mogen mijn 3 volwassen kinderen met de vriend van 1 van mijn kinderen, dus met zijn vieren, in 1 auto naar het afscheid van een overleden familielid rijden?

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Re: hoeveel personen in auto voor rouwbezoek

Bericht door Botje » 16 apr 2020, 10:00

Nee, dat mag niet. Gezinsleden die op hetzelfde adres wonen in 1 auto is geen probleem, die vriend zal helaas ander vervoer moeten kiezen. Sterkte.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 16 apr 2020, 17:59

1) wonen de kinderen nog wel op uw adres? Anders mogen er maar twee personen in de auto op 1,5 meter afstand
2) wonen uw kinderen nog bij u? Woont de vriend ook bij u in en staat hij ook in het bevolkingsregister op dat adres? Dan mag hij ook mee.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 16 apr 2020, 19:31

Let op: in de noodverordening staat als het goed is nergens het woord ADRES.

Er staat "personen die een gezamenlijke huishouding vormen".

De inmiddels beruchte Tilburgse wijkagent ging ondermeer met dat onderwerp in de fout.

Let ook op dat niet alle gemeentelijke(!) noodverordeningen identiek zijn. Kijk dus altijd naar de noodverordening van de betreffende gemeente waar u zich in begeeft (dat is dus niet per definitie dezelfde gemeente als die waar u woont).

Rotterdam had eerst de zinsnede "In het openbaar" in de noodverordening staan. Daardoor was niet te handhaven op 3 of meer personen die chillen in een auto. Dat is snel verwijderd waardoor de anderhalve meter nu ook in auto's geldt.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 17 apr 2020, 09:05

Oké. Dan is mijn vraag: Wat is een gezamenlijke huishouding? Hoe controleer je dat?
De 17 studenten die een woongemeenschap zijn, kregen toch allemaal een bekeuring

Patrickske
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Patrickske » 19 apr 2020, 22:29

Het begrip gezamenlijke huishouding: de niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot, geregistreerde partner of andere levensgezel en ouders, grootouders en kinderen, voor zover zij op één adres woonachtig zijn.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 20 apr 2020, 03:27

Volgens welke wet? Verschillende wetten hebben verschillende definties voor wat in normaal taalgebruik hetzelfde begrip is.

Hier zal de defintie meer zijn dat men een gemeenschappelijke voordeur heeft en een aantal basisvoorzieingen, zoals wc, keuken etc deelt. In een woongroep ben je nu eenmaal meestal geen familie maar is er minder ruimte om elkaar te vermijden. Maar dat is aan de rechter om te oordelen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Patrickske
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Patrickske » 20 apr 2020, 05:26

Dit is de definitie zoals het letterlijk in de noodverordening staat.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 20 apr 2020, 09:13

Patrickske schreef:
20 apr 2020, 05:26
Dit is de definitie zoals het letterlijk in de noodverordening staat.
:D

Maar die niet aan alle situaties zal voldoen, en waarop de rechter uitzonderingen gaat maken. Studentenhuizen zijn kleine kamers met gemeenschappelijke keukens, douches, toilets ect. waar je simpel weg niet aan social distancing kan doen en voor zover dat wel kan het vaak geen nut heeft omdat je dan steeds heel wat moet ontsmetten.

PanteR
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Leeftijd: 26
Contacteer:

Bericht door PanteR » 23 apr 2020, 03:58

Waarom zouden rechters uitzonderingen gaan maken? Er is juist in de noodverordeningen een zéér duidelijke definitie gegeven, welke ook door Patrickske wordt benoemt. Voldoe je dus niet aan die definitie, val je niet onder de uitzondering.

Dat bijv. studenten het er niet mee eens zijn (en derhalve niet met het gehele huis naast elkaar in het park mogen zitten) betekent niet ineens dat daarom de noodverordening voor hen niet geldt.

Ik heb ook nog geen Corona uitspraak gelezen waarbij een rechter is afgeweken van de noodverordening (en dat zou ook gek zijn).

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 23 apr 2020, 09:42

Rechters bestaan niet voor niets; die moeten gaten vullen die de wetgeving (en ook deze) laat vallen..en worden er mensen vrijgesproken, dan blijft die info vaak hangen in de rechtszaal omdat het om een simpele overtreding gaat..nog afgezien van het feit dat veel rechters gewoon hun schutting aan 't schilderen zijn en niet werken. Weinig kans op een snelle rechtszaak, dat komt later nog wel..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Pim » 23 apr 2020, 09:46

taxikemperman schreef:
17 apr 2020, 09:05
Oké. Dan is mijn vraag: Wat is een gezamenlijke huishouding? Hoe controleer je dat?
De 17 studenten die een woongemeenschap zijn, kregen toch allemaal een bekeuring
Waarschijnlijk op grond van: georganiseerd samenkomen.
Noodverordening
Artikel 2.1. Verboden samenkomsten en evenementen

1. Het is verboden om samenkomsten te laten plaatsvinden, te (laten) organiseren of te laten ontstaan, dan wel aan dergelijke samenkomsten deel te nemen.
Het organiseren EN het deelnemen eraan is verboden.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 23 apr 2020, 10:21

PanteR schreef:
23 apr 2020, 03:58
Waarom zouden rechters uitzonderingen gaan maken? Er is juist in de noodverordeningen een zéér duidelijke definitie gegeven, welke ook door Patrickske wordt benoemt. Voldoe je dus niet aan die definitie, val je niet onder de uitzondering.

Dat bijv. studenten het er niet mee eens zijn (en derhalve niet met het gehele huis naast elkaar in het park mogen zitten) betekent niet ineens dat daarom de noodverordening voor hen niet geldt.

Ik heb ook nog geen Corona uitspraak gelezen waarbij een rechter is afgeweken van de noodverordening (en dat zou ook gek zijn).
Definties voldoen gewoon weg niet altijd en het is juist de taak van de rechter om ervoor te zorgen dat er recht wordt gedaan aan een bepaalde situatie. Er zijn voldoend emesnen die in een of andere vorm van commune leven die niet voldoet aan de definitie maar die je toch als samenlevend kan beschouwen. Je moet daarbij niet de achtergrond van de maatregel vergeten: voorkomen van verspreiding. De maatregel moet in dat licht wel doeltreffend en noodzakelijk zijn.

Wat betreft de studenten is het mij opgevallen dat het er 17 waren, dat is vrij veel en ik vermoed meer studenten dan er op een afdeling wonen. Maar het is aan de rechter daar een uitpraak over te doen en zoals Pim aangeeft geeft artikel 2.1 een mogelijkheid.

Yizu
Lid
Lid
Roepnaam: Yizu
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Yizu » 24 apr 2020, 17:36

maestro schreef:
23 apr 2020, 10:21
Wat betreft de studenten is het mij opgevallen dat het er 17 waren, dat is vrij veel en ik vermoed meer studenten dan er op een afdeling wonen. Maar het is aan de rechter daar een uitpraak over te doen en zoals Pim aangeeft geeft artikel 2.1 een mogelijkheid.
Allereerst wil ik aangeven dat ik geen advocaat noch politieagent ben.

Volgens mij kan artikel 2.1 hier niet van toepassing zijn. Als ik het goed heb zaten de studenten voor hun flat in de (Openbare) tuin. Als dat onder georganiseerd samen komen valt mag niemand met zijn gezin in de tuin zitten. Prive of openbaar.

Denk dat de vraag is valt het wonen in een studentenflat waar je woonkamer, douche en toilet deelt met medestudenten onder een gezamelijke huishouding? Nee, dan kan de staat heel veel gaan cashen deze periode wan5 dan mag je ook niet met z’n allen in de woonkamer zitten.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 25 apr 2020, 05:00

Er wordt gesproken over openbaar, dus niet in de prive tuin. Daarmee is het een georganiseerd samenkomen waarbij iedereen kan aanlsuiten.

Het betreft een flat van het studentencomplex Uilensteden. Daar is voor zover mij bekend geen prive tuin maar openbaar groen. Wat ik zo kon vinden leeft men daar met 14 kamers op een afdeling.

Het Amstelveens Nieuwsblad meld overigens dat een studentenflat niet als een gemeenschappelijke huishouding wordt gezien:
"OPENBARE RUIMTE Studentenwoningen zoals op Uilenstede worden niet gezien als een huishouden. Dat betekent dat samenwonende studenten in de openbare ruimte, ook vlak bij hun woning, net als ieder ander anderhalve meter afstand moeten houden. Het verbod op groepsvorming geldt alleen voor de openbare ruimte en niet binnenshuis."
https://www.amstelveensnieuwsblad.nl/lo ... eid-699378

Gesloten