Ik ben mij ervan bewust dat vragen over regels rondom trekhaken en gewichten al ontelbaar vaak gesteld zijn (met veel verschillende al dan niet foute antwoorden) en ik heb dat nu best ver doorgespit zonder antwoord op mij specifieke situatie, dus vandaar mij vraag;
Ik bezit sinds kort een 2004 BMW Z4 E85, en wil hier van de zomer mee naar Frankrijk. In zo'n auto heb je 260L kofferbakruimte, dus veel kun je zo niet meenemen. Origineel is deze auto nooit met trekhaak geleverd, en dus worden op de voertuiggegevens bij de RDW en de kentekencard resp. 0 kg en een streepje gezet bij AHW geremd en ongeremd. Samegevat de volgende relevante gegevens:
Kentekencard:
- Rijbewijs: B (6 jaar geleden gehaald)
- Massa rijklaar: 1335 kg
- Tech. max. massa: 1560 kg
- Toegestane max. massa: 1560 kg
- Tech. max. massa AHW geremd: -
- Tech. max. massa AHW ongeremd: -
- Massa ledig voertuig: 1235 kg
- Max. massa samenstel: 0 kg
Volgens Duitse normen gemaakt en EEC gekeurd voor 75 kg kogeldruk, 500 kg ongeremde trekkracht, 1200 kg geremde trekkracht, en een D-waarde van 7.1kN. Wanneer gemonteerd zit hij voor het kenteken, maar hij is afneembaar. Als ik het goed begrijp mag ik zonder meer deze trekhaak monteren en een trekhaakkoffer/fietsendrager/hondenhok bevestigen, mits deugdelijk bevestigd en zolang het eigen gewicht+lading van de trekhaakkoffer de kogeldruk gegeven door fabrikant niet overschrijdt. Evt. kan ik ook nog een achterklep rek monteren. Dit alles mits het totale voertuig niet meer weegt dan de tech. max. massa van 1560 kg. De afmetingen ed. laat ik even buiten beschouwing.
Mijn vragen hierover zijn:
Klopt mijn aanname?
Is er een marge/tolerantie op de kogeldruk? Ik heb ergens 25 kg en 10% gelezen maar zonder bron.
Hoe wordt de kogeldruk in de praktijk door de politie gemeten?
Is er een marge voor de tech. max. massa?
Wat wordt begrepen onder de tech. max. massa en hoe wordt deze in de praktijk door de politie gemeten? (trekhaak weegt immers ook weer 20kg)
Ik overweeg ook nog andere mogelijke opties, zoals het herkeuren van de auto zodat de trekhaak voor aanhangers gebruikt kan worden tot de limiet van de trekhaak c.q. mijn rijbewijs c.q. de auto. Of het herkeuren zodat de tech. max. massa hoger is. Ik heb Duitsers hele caravans zien trekken met deze haak, maar wellicht zijn de regels in NL anders, dus mijn vraag hierover is:
Is herkeuren voor een trekhaak en/of hogere tech. max. massa voor mijn auto een reëel scenario? Ik heb gelezen dat dit zo'n €3000 kost. (ook geen bron hiervoor, en situatie beïnvloed waarschijnlijk veel)
PS: Als iemand andere ideeën heeft om extra lading mee te kunnen nemen hoor ik ze graag! (dakkoffer kan niet, het is een softtop)
PPS: Als er in Frankrijk extra of minder regels gelden die veel verschil maken hoor ik het ook graag.
Dank!