Opties en regels omtrent trekhaakkoffer voor auto zonder trekgewicht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
BKR
Infopolitie Gast

Opties en regels omtrent trekhaakkoffer voor auto zonder trekgewicht

Ongelezen bericht door BKR »

Hi,

Ik ben mij ervan bewust dat vragen over regels rondom trekhaken en gewichten al ontelbaar vaak gesteld zijn (met veel verschillende al dan niet foute antwoorden) en ik heb dat nu best ver doorgespit zonder antwoord op mij specifieke situatie, dus vandaar mij vraag;

Ik bezit sinds kort een 2004 BMW Z4 E85, en wil hier van de zomer mee naar Frankrijk. In zo'n auto heb je 260L kofferbakruimte, dus veel kun je zo niet meenemen. Origineel is deze auto nooit met trekhaak geleverd, en dus worden op de voertuiggegevens bij de RDW en de kentekencard resp. 0 kg en een streepje gezet bij AHW geremd en ongeremd. Samegevat de volgende relevante gegevens:

Kentekencard:
  • Rijbewijs: B (6 jaar geleden gehaald)
  • Massa rijklaar: 1335 kg
  • Tech. max. massa: 1560 kg
  • Toegestane max. massa: 1560 kg
  • Tech. max. massa AHW geremd: -
  • Tech. max. massa AHW ongeremd: -
Gegevens RDW voor zover die aanvullen of anders zijn:
  • Massa ledig voertuig: 1235 kg
  • Max. massa samenstel: 0 kg
Obv deze gegevens mag ik hier dus geen aanhanger mee trekken. Er is echter wel een trekhaak beschikbaar voor deze auto: https://www.kupplung.de/anhaengerkupplu ... 924-1.html
Volgens Duitse normen gemaakt en EEC gekeurd voor 75 kg kogeldruk, 500 kg ongeremde trekkracht, 1200 kg geremde trekkracht, en een D-waarde van 7.1kN. Wanneer gemonteerd zit hij voor het kenteken, maar hij is afneembaar. Als ik het goed begrijp mag ik zonder meer deze trekhaak monteren en een trekhaakkoffer/fietsendrager/hondenhok bevestigen, mits deugdelijk bevestigd en zolang het eigen gewicht+lading van de trekhaakkoffer de kogeldruk gegeven door fabrikant niet overschrijdt. Evt. kan ik ook nog een achterklep rek monteren. Dit alles mits het totale voertuig niet meer weegt dan de tech. max. massa van 1560 kg. De afmetingen ed. laat ik even buiten beschouwing.

Mijn vragen hierover zijn:
Klopt mijn aanname?
Is er een marge/tolerantie op de kogeldruk? Ik heb ergens 25 kg en 10% gelezen maar zonder bron.
Hoe wordt de kogeldruk in de praktijk door de politie gemeten?
Is er een marge voor de tech. max. massa?
Wat wordt begrepen onder de tech. max. massa en hoe wordt deze in de praktijk door de politie gemeten? (trekhaak weegt immers ook weer 20kg)

Ik overweeg ook nog andere mogelijke opties, zoals het herkeuren van de auto zodat de trekhaak voor aanhangers gebruikt kan worden tot de limiet van de trekhaak c.q. mijn rijbewijs c.q. de auto. Of het herkeuren zodat de tech. max. massa hoger is. Ik heb Duitsers hele caravans zien trekken met deze haak, maar wellicht zijn de regels in NL anders, dus mijn vraag hierover is:
Is herkeuren voor een trekhaak en/of hogere tech. max. massa voor mijn auto een reëel scenario? Ik heb gelezen dat dit zo'n €3000 kost. (ook geen bron hiervoor, en situatie beïnvloed waarschijnlijk veel)

PS: Als iemand andere ideeën heeft om extra lading mee te kunnen nemen hoor ik ze graag! (dakkoffer kan niet, het is een softtop)
PPS: Als er in Frankrijk extra of minder regels gelden die veel verschil maken hoor ik het ook graag.

Dank!
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Opties en regels omtrent trekhaakkoffer voor auto zonder trekgewicht

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Eerst maar even naar het begin:
Volgens 'Duitse normen' zou de auto een aanhangwagen mogen trekken..

Deze auto heeft (zeer waarschijnlijk) in Duitsland een EU-typegoedkeuring ondergaan waardoor de auto toegelaten wordt in de hele EU. De Nederlandse RDW kan weinig anders doen dan de goedkeuring accepteren en overnemen in de Nederlandse systemen.

Nu staat er echter vermeld dat het apparaat geen aanhangwagen mag trekken. Volgens onze wetgeving mag het dan ook niet:

Wetstekst

Art 5.18.18a Regeling voertuigen
4 Indien in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag geen aanhangwagen worden voortbewogen.
Daar zijn we 't over eens..

Dan de lastdrager:

Wetstekst

5.18.7 Regeling voertuigen
1 Bij het vervoer van goederen aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, bus of driewielig motorrijtuig, of aan de achter- of voorzijde van een aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg moet worden voldaan aan de volgende eisen:
a. de goederen moeten deugdelijk zijn bevestigd op, in of aan een deugdelijke lastdrager;
b. de lastdrager moet deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd;
c. de lastdrager mag met inbegrip van de goederen niet meer dan 0,20 m buiten de zijkanten van het voertuig uitsteken;
d. indien de lastdrager is geconstrueerd voor het vervoer van specifieke goederen, mogen geen andere én niet meer van deze goederen worden vervoerd dan waarvoor de constructie is bestemd;
e. indien de verlichting en retroreflectoren van het voertuig door de lastdrager of de goederen worden afgeschermd, moet de lastdrager aan de achterzijde zijn voorzien van twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee rode retroreflectoren en twee ambergele richtingaanwijzers, die moeten zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig met inbegrip van de lastdrager;
f. indien de op het voertuig aangebrachte kentekenplaat door de lastdrager of de goederen wordt afgeschermd, moet de lastdrager zijn voorzien van een kentekenplaat met het kenteken van het voertuig waarop de lastdrager is aangebracht, alsmede van achterkentekenplaatverlichting; het kenteken moet goed leesbaar zijn en de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en mag niet zijn afgeschermd;

g. indien de lastdrager is bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde van een personenauto, bedrijfsauto met een technisch toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg, driewielig motorrijtuig:
1°. mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden; indien de trekhaak hieromtrent geen gegevens vermeldt, mag de verticale last niet meer dan 75 kg bedragen;

2°. mag de lastdrager met inbegrip van de bevestigingsdelen onder normale gebruiksomstandigheden het wegdek niet kunnen raken;

Foutmarges en toleranties bestaan inderdaad wel, maar die laten we hier buiten beschouwing, omdat dit buiten de wetgeving valt en we houden deze nog over:

Wetstekst

Artikel 5.18.17h Regeling voertuigen
1 Personenauto’s mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximumlast van enige as of asstel, de maximumlast onder de koppeling, of de toegestane maximummassa van het voertuig wordt overschreden dan wel de som van de aslasten meer bedraagt dan de toegestane maximummassa.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Opties en regels omtrent trekhaakkoffer voor auto zonder trekgewicht

Ongelezen bericht door Pim »

Was er niet ook een regel dat de lastdrager ook alleen gebruikt mocht worden voor het doel waarvoor hij gemaakt werd.

Dus op een fietsendrager geen hondenhok of bagage en vice versa etc.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14386
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Opties en regels omtrent trekhaakkoffer voor auto zonder trekgewicht

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Yep, puntje D, maar dan moet het ook wel een lastdrager zijn met een specifiek doel; een 'plank' op de trekhaak kan overal voor gebruikt worden..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: Opties en regels omtrent trekhaakkoffer voor auto zonder trekgewicht

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

De Aygo/107/C1, mag ook geen aanhangwagen trekken. Toch bestaat er voor deze auto's een speciale 'trekhaak waarvan de kogel dusdanig aangepast is, dat daar wel een fietsdrager/lastdrager op te plaatsen is, maar het koppelen van een aanhangwagen nieg kan. Toyota Prius heeft een soortgelijke constructie. Je kunt dit dus feitelijk geen trekhaak noemen. Blijft m.i. alleen deugdelijk bevestigd, scherpe delen etc over.

Groet,

Jaap
Gesloten