Parkeren (eigen) vrij toegankelijk parkeerterrein

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
BelindaSG
Infopolitie Gast

Parkeren (eigen) vrij toegankelijk parkeerterrein

Bericht door BelindaSG »

Goedendag, :D
“Mag” ik op een parkeerterrein parkeren, welke gedeeld wordt door meerdere winkels (Gamma, Kwantum, Fit for Free) die vrij toegankelijk is voor iedereen (GEEN slagboom, wel een hek die open staat ivm openingstijden winkels 07.00/23.00). Doordat er geparkeerd wordt zonder de winkels te bezoeken, hebben de bedrijven uiteindelijk (logisch) borden geplaatst bij in/uitgang met tekst: “eigen terrein” uitsluitend bezoekers winkels, wegsleepregeling van kracht. Sinds kort ook de melding 2 uur gratis parkeren daarna wegsleepregeling. Nu dreigementen met briefjes onder de ruitenwisser dat er weggesleept kan worden. (Niet netjes als er geparkeerd wordt en de winkels niet bezocht worden maar dit gebeurt)
KAN/MAG de auto, die netjes in een parkeervak ver weg van de ingang winkels, weggesleept worden???
Alvast bedankt! :thanks:

Qoenn
Lid
Lid
Aspirant

Re: Parkeren (eigen) vrij toegankelijk parkeerterrein

Bericht door Qoenn »

In mijn ogen is deze parkeerplaats voor al het verkeer openstaand en mag u daar parkeren zonder dat uw auto wordt weggesleept. De bordjes 'eigen terrein, uitsluitend bezoekers etc.' zijn leuk, maar hebben volgens mij geen enkele rechtswaarde. Of het netjes is een andere discussie .. en mocht het hek dicht zijn en uw auto daar nog staan.. Overigens; al stond er wel een slagboom, maar gaat die bij elk voertuig (na een druk op de knop) open, dan is het nog steeds voor al het verkeer openstaande weg.

Voor wat betreft de 2 uur gratis parkeren. Ik ga er vanuit dat dit dan via de gemeente geregeld is, het lijkt mij niet dat de bedrijven zelf een betaald-parkeren-beleid hebben ingevoerd. In dát geval kunt u na 2 uur wel worden weggesleept, er vanuit gaande dat dit via de gemeente/handhaving geregeld is. Het lijkt mij overigens niet dat bedrijven daadwerkelijk gaan slepen met auto's, gezien het feit dat zij daar én kosten aan hebben én risico op een claim op eventuele schade die ontstaat.

BelindaSG
Infopolitie Gast

Bericht door BelindaSG »

Dank voor uw reactie! Ik had enige twijfel omdat ik ook las dat “eigen terrein” een hek moet hebben die afgesloten kan worden.?! (Gaat het dan om het “hek” die aanwezig is of dat hij daadwerkelijk gesloten moet zijn?) Een hek is hier aanwezig maar deze is sowieso tijdens de openingstijden open.

Ik begrijp dat de winkeliers dit vervelend vinden. Ik denk dat hun handelen dreigementen zijn (het is al voor de helft minder druk met carpoolers) maar ik wil toch wat meer duidelijkheid hierover.

Waarschijnlijk zal er binnenkort een slagboom komen en kan er na 2 uur gratis parkeren, tegen betaling geparkeerd worden. Alleen zo ver is het momenteel nog niet en vandaar dat ik het wil uitzoeken of ik daar kan parkeren zonder dat ik weggesleept kan worden.

Ps: het is indd niet netjes maar net als elders is er een gigantisch parkeerprobleem. Mijn werk is mij te leuk om (nu al) dit hiervoor op te geven :wink:
Het is geen excuus maar ik probeer het toch een beetje goed te praten :) :)

Zijn er misschien wetsartikelen waar ik nog meer info hierover kan vinden?

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

Qoenn schreef: 17 feb 2020, 14:57Voor wat betreft de 2 uur gratis parkeren. Ik ga er vanuit dat dit dan via de gemeente geregeld is, het lijkt mij niet dat de bedrijven zelf een betaald-parkeren-beleid hebben ingevoerd. In dát geval kunt u na 2 uur wel worden weggesleept, er vanuit gaande dat dit via de gemeente/handhaving geregeld is. Het lijkt mij overigens niet dat bedrijven daadwerkelijk gaan slepen met auto's, gezien het feit dat zij daar én kosten aan hebben én risico op een claim op eventuele schade die ontstaat.
1) Gemeenten mogen volgens mij alleen slepen als een auto verkeersgevaarlijk staat. Dus niet voor het niet betalen van parkeergeld. De hoogste sanctie die een gemeente dan mag geven is een wielklem
2) Een bedrijf dat mijn auto laat wegslepen op welke grond ook, heeft een heel groot probleem. Zij mogen namelijk niet mijn bezit ontvreemden. Zij mogen zelfs geen wielklem aanbrengen als dat niet van te voren is aangegeven en zelfs dan is het nog de vraag of het juridisch mag.

TS meldt dat hier meerdere bedrijven zitten. Dus hoe wil je controleren of de chauffeur van de auto geen echte klant is?
Ik ga eerst 1,5 uur fitnessen bij FFF en daarna ga ik nog even naar de Kwantum. Hier moet ik een tijd wachten omdat ik verf op kleur wil hebben en de mengmachine bezig is voor een andere klant
Hierdoor kom ik dus na 2 uur terug bij mijn auto en deze heeft dan een wielklem / is weggesleept.
Wat denk je dat ik dan ga doen?

BelindaSG
Infopolitie Gast

Bericht door BelindaSG »

Soms plaatsen zij een kaartje onder de wisser waarop kenteken en/of tijdstip van kaartje plaatsen staat.
Ik vraag mij wel af of de winkeliers een slagboom mogen plaatsen op openbaar(parkeer)terrein?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Deze discussie komt vaker voorbij, zo ook in het juridisch vakblad van de politie:
Vraag:
Een vrouw parkeert haar auto op het parkeerterrein van een tuincentrum. Na haar bezoek aan het tuincentrum ging zij nog bij een paar andere winkels boodschappen doen. Bij terugkomst bij haar auto zag ze dat deze was geblokkeerd met een pallet tuinaarde zodat zij niet kon wegrijden. Zij moest een boete betalen van €50,-
Het parkeerterrein is van de openbare weg afgescheiden maar wel vrij toegankelijk. Bij de ingang staat een mededeling dat de parkeerplaats 'eigen terrein' is en uitsluitend is bestemd voor bezoek aan het tuincentrum. Verder staan her en der op het terrein borden met dektekst ' Auto toch laten staan? €50,- boete.'
De eigenaresse zegt dat het terrein haar eigendom is.

Antwoord:
De toegang tot het parkeerterrein was niet afgesloten. Het terrein was feitelijk vrij toegankelijk voor het verkeer. Dit maakt dat de regels bij of krachtens de WvW op het terrein van kracht waren. Op een voor het openbaar verkeer openstaande weg kunnen verkeersmaatregelen worden getroffen door het Rijk, de provincie, de gemeente of een waterschap, afhankelijk van wie de wegbeheerder is. Dit geldt ook voor in die gevallen waar een voor het openbaar verkeer openstaande weg een private eigenaar heeft, art 18 WvW. De eigenaar van het tuincentrum kan in de huidige situatie dus niet zelfstandig het parkeren op het parkeerterrein aan banden leggen.
Ook toezicht en handhaving van de verkeersvoorschriften is geen tak voor de eigenaar maar voor handhavers genoemd in art 158 en 159 WvW.

Wij zijn van mening dat het blokkeren van de auto en het vragen van een vergoeding een onrechtmatige daad was. Degene die de auto blokkeerde hinderde daarmee het verkeer en pleegt de overtreding van art 5 WvW. Het blokkeren van een auto is tevens het opzettelijk verrichten van een feitelijkheid om om een ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden, in dit geval de betaling. Dit is strafbaar gesteld in art 284 sr.
De andere vraag of er een slagboom geplaatst mag worden; ja, dat mag onder voorwaarden. Er mag niet 'zomaar' besloten worden om een terrein af te sluiten van de openbare weg. Overigens; als de slagboom er puur hangt om toegangsgeld te vragen, dan verandert er niets aan bovenstaande casus. Dan wordt nog steeds iedereen toegelaten (mits er betaald wordt).

De casus wordt pas echt anders als er echte toegangscontrole plaatsvindt en er heel selectief mensen worden toegelaten:
'U komt voor de Gamma? Dan mag u daar 2 uur parkeren. Veel plezier.'

Bij dergelijke strenge controles mag er wel opgetreden worden als er misbruik van het parkeerterrein wordt gemaakt, maar eerder niet.

In een notendop en hopelijk begrijpelijk..

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 56

Bericht door taxikemperman »

Ik werd door een collega nog naar deze pagina verwezen: https://www.vverecht.nl/2006/04/foutpar ... e-kwestie/

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Waarbij dat betoog niet evenredig aan dat van de politie is; de politie beweert dat er niet gehandhaafd kan worden, de 'advocaat' beweert dat dit moeilijk, maar civielrechtelijk wel mogelijk is..

Ik vind dat er voor beide wel wat is te zeggen, al is de 'politievraagbaak' er nogal stellig in..

Zijn er mensen die toevallig zo'n (civielrechtelijke) uitspraak zijn tegengekomen? Wacht ff, volgens mij hebben we hier zo'n casus besproken waarbij een restauranteigenaar een auto met een kabel wegsleepte.. Ff zoeken..

Edit:
Gevonden, maar dat betrof ook een vraag aan het 'politievakblad':
Vraagbaak: Weggesleepte carpooler
Vraag:

Twee collega’s ontmoeten elkaar op de parkeerplaats van een wegrestaurant. Een van hen parkeert haar personenauto op de parkeerplaats en gezamenlijk rijden zij in de auto van haar collega verder. De parkeerplaats hoort bij het restaurant en is toegankelijk voor het openbaar verkeer.
Aan het einde van de dag komen zij terug op de parkeerplaats en zien dat de auto niet meer op de plaats staat waar zij deze hebben achtergelaten. Vanaf die plaats zien zij op het wegdek dikke, zwarte bandensporen. Zij volgen de sporen tot op de naastgelegen openbare weg, en zien daar de auto staan.
Terwijl zij bij de auto staan, worden zij aangesproken door de bedrijfsleider van het wegrestaurant. Hij zegt dat hij de auto met zijn eigen auto van het parkeerterrein heeft weggesleept. Hij wijst hen op een bordje bij de inrit van de parkeerplaats waarop de tekst staat dat het gebruik van de parkeerplaats is voorbehouden aan bezoekers van het restaurant en dat onrechtmatig geparkeerde auto’s worden weggesleept.
De vrouw schakelt onze hulp in. Nu vraag ik mij af of de bedrijfsleider de auto mocht wegslepen.
Antwoord:

Het parkeerterrein is feitelijk toegankelijk voor het openbaar verkeer en daarmee een weg, 1 lid 1 onderdeel b WVW, HR VR1969, 26. Dat de weg eigendom is van de restauranteigenaar, doet daarvan niets af. De WVW en de daarop rustende bepalingen zijn van toepassing.
Wegslepen is een vorm van bestuursdwang, een bevoegdheid van de burgemeester en wethouders, 170 lid 1 WVW.
De bedrijfsleider was niet gerechtigd de auto te verwijderen en hij heeft daarmee een onrechtmatige daad gepleegd. Door de wijze waarop hij de auto heeft weggesleept kan schade aan het voertuig zijn veroorzaakt tot vergoeding waarvan hij is verplicht, 6:162 Bw.

PolitieKennisNet > Wegsleepregeling 170 lid 1 WVW
PolitieKennisNet > Juras > Onrechtmatige daad 6:162 lid 1 BW

Hoe dan ook; als eigenaar van een terrein zonder slagboom moet je lef hebben, dat is wel duidelijk.. :P

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Bericht door maestro »

Wegslepen blijft een risicovolle zaak. Het artikel geeft wel wat juridische mogelijkheden, maar verwijst niet naar jurisprudentie. Het gaat ook niet alleen om een onrechtmatige daad, maar er moet ook gekeken worden naar zaken als proportionaliteit, redelijkheid en billijkheid. Anders zou je iemand wel eens zelf de kosten van het slepen mogen betalen in plaats van de eigenaar van de auto.

Ik zou het doen als er een echte noodzaak is, zoals het blokkeren van de ingang of van een nooduitgang (al zou ik dan eerst de politie bellen), en de auto echt direct weg moet.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Eens, en in een dergelijk geval neemt de politie het eea ook nog voor z'n rekening..hoop ik..

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Zijn er mensen die toevallig zo'n (civielrechtelijke) uitspraak zijn tegengekomen?
Het is een iets andere situatie , maar in deze deze zaak was er sprake van een auto die is weggesleept in opdracht van een marktmeester, omdat een marktkoopman zijn kraampje niet kon plaatsen vanwege een auto die daar geparkeerd stond.
Of het laten wegslepen door de marktmeester nu wel of niet rechtmatig was wordt overigens niet helemaal duidelijk, deze zaak liep tussen de marktkoopman en de foutparkeerder.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2017:1920
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

De verkeerde is voor het gerecht gedaagd, daar schieten we niet zoveel mee op..

Jan
Superlid
Superlid

Bericht door Jan »

Ik vond er nog eentje, over een camper die stond geparkeerd op het parkeerterrein van een meubelboulevard / kantorencomplex en werd weggesleept naar een carpoolterrein.
Het hof vond dat er door het wegslepen sprake was van een onrechtmatige daad, en zegt daarover "Het mag zo zijn dat de camper niet (zo lang) op het parkeerterrein had mogen staan (over de tijdsperiode twisten partijen), maar dan was het aan [geïntimeerde] om de daarvoor geëigende paden te bewandelen, te weten de eigenaar van de camper verzoeken de camper van het parkeerterrein te verwijderen of de politie of de gemeente inschakelen met het verzoek handhavend op te treden. [geïntimeerde] heeft echter gekozen voor een (ontoelaatbare) vorm van eigenrichting. "
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2017:2319

De vraag is natuurlijk wel of er nog steeds sprake zou zjn van een onrechtmatige daad, als de politie of gemeente niet tijdig zou handhaven, en briefjes onder de ruitenwisser ook niet hebben geholpen.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:

Het is moeilijk om een passende casus te vinden, maar toch staat er wel iets interessants in:
3.3.
De grieven 1 en 2 lenen zich voor gezamenlijke behandeling. Het hof is met de kantonrechter en [appellant] van oordeel dat [geïntimeerde] onrechtmatig heeft gehandeld door zonder toestemming van [appellant] zijn camper te doen wegslepen van het parkeerterrein naar de carpoolplaats. Het mag zo zijn dat de camper niet (zo lang) op het parkeerterrein had mogen staan (over de tijdsperiode twisten partijen), maar dan was het aan [geïntimeerde] om de daarvoor geëigende paden te bewandelen, te weten de eigenaar van de camper verzoeken de camper van het parkeerterrein te verwijderen of de politie of de gemeente inschakelen met het verzoek handhavend op te treden. [geïntimeerde] heeft echter gekozen voor een (ontoelaatbare) vorm van eigenrichting. [geïntimeerde] kan in elk geval aan de door hem en [bedrijf 3] opgestelde “wegsleepverordening” haar bevoegdheid daartoe niet ontlenen. Daarbij neemt het hof nog in aanmerking dat [appellant] onbetwist heeft gesteld dat er geen waarschuwingsborden hingen dat slechts beperkt parkeren is toegestaan en dat niet is aangegeven dat er een wegsleepregeling geldt. Het primaire verweer, inhoudende dat [geïntimeerde] en [bedrijf 3] niet vereenzelvigd mogen worden omdat [bedrijf 3] de camper heeft weggesleept en op de carpoolplaats heeft geparkeerd en niet [geïntimeerde], snijdt geen hout. Het is immers [geïntimeerde] zelf die onrechtmatig heeft gehandeld door [bedrijf 3] opdracht te geven de camper weg te slepen. In zoverre is er geen sprake van een situatie zoals bedoeld in artikel 6:171 BW.
Privaat opgestelde wegsleepregeling of niet, dit ging te ver en dat vind ik toch een interessante conclusie. De eigenaar had het probleem primair bij de eigenaar cq gemeente of de politie neer moeten leggen en had nooit meteen eigenhandig mogen optreden. Met andere woorden; de conclusie dat het aan het openbaar gezag is om handhavend op te treden conform 170 WvW weegt ook hier heel zwaar!

Interessant..

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:

Bericht door Frans »

zijlvaart67 schreef: 22 feb 2020, 00:01Privaat opgestelde wegsleepregeling of niet, dit ging te ver en dat vind ik toch een interessante conclusie. De eigenaar had het probleem primair bij de eigenaar cq gemeente of de politie neer moeten leggen en had nooit meteen eigenhandig mogen optreden. Met andere woorden; de conclusie dat het aan het openbaar gezag is om handhavend op te treden conform 170 WvW weegt ook hier heel zwaar!

Interessant..
Inderdaad...

https://www.g4s.com/nl-nl/media-en-nieu ... e-ergernis
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten